شناسهٔ خبر: 24653988 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

استقبال ترامپ از اخراج معاون سابق «اف‌بی‌آی»

جف سشنز وزیر دادگستری امریکا اندرو مک‌کب معاون سابق پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) را تنها دو روز مانده به موعد بازنشستگی‌اش اخراج کرد. مک‌کب که بارها از سوی دونالد ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته بود

صاحب‌خبر -

گروه جهان

جف سشنز وزیر دادگستری امریکا اندرو مک‌کب معاون سابق پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) را تنها دو روز مانده به موعد بازنشستگی‌اش اخراج کرد. مک‌کب که بارها از سوی دونالد ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته بود ماه ژانویه گذشته تحت فشار استعفا داد و قرار بود یک‌شنبه (امروز) بازنشسته شود. دونالد ترامپ از این اقدام استقبال کرده است.  به گزارش بی‌بی‌سی، مک‌کب که پس از اخراج جیمز کومی رییس قبلی اف‌بی‌آی، برای مدتی ریاست این سازمان را بر عهده داشت، دومین مقام ارشد در رسیدگی به پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون و همچنین تلاش روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ بود. اخراج مک‌کب آن هم تنها دو روز مانده به موعد بازنشستگی او می‌تواند به قطع بخش مهمی از مزایای کاری او منجر شود. او البته حق اعتراض و فرجام دارد. مک‌کب در اطلاعیه‌یی نسبت به اخراجش واکنش نشان داده و گفته او به علت آنکه شاهد وقایع پس از اخراج جیمز کومی بوده مورد غضب قرار گرفته و به همین علت برکنار شده است.

دفتر جف سشنز ۱۶مارس با صدور اطلاعیه‌یی علل اخراج مک‌کب را برشمرد و اعلام کرد: «پس از تحقیقات مفصل از سوی بازرس کل در زمینه اتهام تخلفات مک‌کب و تعدی از مسوولیت‌های حرفه‌یی او تصمیم به اخراج او گرفته شده است.» با وجود این، ناظران مسائل امریکا پس از اینکه خبر اخراج مک‌کب رسما اعلام شد، درباره «سیاسی بودن» این تصمیم اتفاق نظر داشتند و علت آنکه او تنها ۴۸ ساعت مانده به موعد رسمی بازنشستگی‌اش اخراج شده است را همراه با «قصد و غرض‌های جناحی و شخصی» ارزیابی کردند. در اطلاعیه دادگستری آمده پس از تکمیل این بازرسی، جف سشنز و بازرس کل این وزارتخانه هر دو متفق‌القول به این نتیجه رسیده‌اند که اندرو مک‌کب باید اخراج شود، چرا که در چند مورد از جمله «افشاسازی اطلاعات طبقه‌بندی شده به رسانه‌ها و عدم صداقت در گفتن وقایع حتی پس از ادای سوگند» تخلف مشهود داشته است. مک‌کب این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید سخن گفتن با رسانه‌ها را به دستور رییس جدید اف‌بی‌آی کریستوفر ری انجام داده است. کارشناسان گفته‌اند مک‌کب در مقام معاون اف‌بی‌آی برای تصمیم‌گیری درباره گفت‌وگو با رسانه‌ها و علنی‌کردن اطلاعات برای آنها اختیار قانونی داشته است.

 

 

نظر شما