شناسهٔ خبر: 24653966 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پخش رسمی برنامه‌های چهارمین کانال آی فیلم آغاز شد

از هرات تا غزنه با آی‌فیلم

به دنبال پایان پخش آزمایشی کانال آی فیلم 2، روز گذشته پخش رسمی چهارمین کانال شبکه آی فیلم آغاز شد.

صاحب‌خبر -

هدف از راهاندازی این کانال تقویت و ترویج اشتراکات فرهنگی ایران با کشورهای همزبان و همسایه به ویژه کشورهای افغانستان و تاجیکستان است.

فیلم های سینمایی، مجموعه های تلویزیونی و ویژه برنامه هایی مانند موسیقی و ایران شناسی به صورت 24 ساعته از این کانال برای مخاطبان فارسی زبان و علاقه مندان به زبان فارسی در آسیای میانه پخش می شود.

رئیس رسانه ملی در آیین افتتاح رسمی کانال تلویزیونی آیفیلم 2 توجه به فارسی زبانان در نقاط مختلف دنیا را مهمترین هدف برای راه اندازی تلویزیونی این کانال دانست و افزود: خدا را شاکریم که پس از ماهها تلاش امروز در آستانه نوروز این شبکه افتتاح شده است و ما آن را هدیه نوروزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به همه فارسی زبانان میدانیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علیعسکری در ادامه تأکید کرد: صداوسیما با بهرهمندی از منابع و محتوای فرهنگی غنی و تولیدات فاخر، در میان فارسی زبانان آسیای مرکزی طرفداران بیشماری دارد و ما نیز از مدتها قبل در پی راه اندازی شبکه تلویزیونی برای آنان بودهایم. او یادآور شد: صداوسیما با داشتن شبکههای تلویزیونی فارسی زبان مؤثر بستر مناسبی برای مخاطبان آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان و افغانستان و همه کشورهای حوزه تمدن بزرگ ایرانی فراهم کرده است و امیدواریم با افتتاح آیفیلم 2 علاقه و پیوند میان ما و فارسی زبانان خارج از کشور محکمتر شود.

رئیس رسانه ملی با اشاره به جذابیت و تأثیرگذاری ساختارهای نمایشی گفت: فیلمها و سریالهای جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از فضای پاک و مطمئن و قابلیتهای حرفهای و هنری، حامل ارزشهای انسانی، اخلاقی و اسلامی است و این ویژگیها برای مخاطبان جهانی این کانال جذاب خواهد بود.

وی افزود: افتتاح این کانال نقطه شروعی برای حضور دیگر شبکههای فارسی زبان از جمله شبکههای خبری بر روی ماهواره ایران ست (بدر 5) و امکان دریافت آنها در کشورهای فارسی زبان منطقه است.

دکتر علیعسکری گفت: حضور این شبکهها زمینه رشد فرهنگی و اجتماعی را برای آنها مهیا خواهد کرد و امیدواریم بتوان از توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در خدمت همسایگان عزیزمان استفاده شود.

مخاطبان 120 میلیونی آی فیلم 2

در ادامه، معاون برون مرزی رسانه ملی با تشکر از حمایتهای رئیس سازمان صداوسیما برای راه اندازی آیفیلم 2 گفت: برآورد ما این است که بیش از 120 میلیون نفر در حوزه تمدن فارسی به طور مستقیم مخاطب این شبکه باشند.

پیمان جبلی افزود: مخاطبان مستقیم ما در افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان تا حدودی هندوستان و حتی کشورهای چون چین، ترکیه و عراق فرض شدهاند و البته بیش از این تعداد فارسی زبان در سایر نقاط دنیا میتوانند از این شبکه بهرهمند شوند.

معاون برون مرزی صداوسیما با اشاره به اینکه زبان فارسی اگرچه در کشور ما ریشه دارد ولی در طول تاریخ گستردهتر شده است، گفت: تا قبل از استعمار انگلیس، زبان رسمی شبه قاره هند و هندوستان و پاکستان فارسی بوده و علیرغم تلاش استعمارگران در سدههای اخیر برای گرفتن فرهنگ و هویت فارسی از ملت این منطقه، همچنان فرهنگ و زبان فارسی جزء جدانی ناپذیر در ادبیات و فرهنگ این ملل رایج است.

جبلی با بیان اینکه زبان فارسی بسیار عمیق و ریشهدار و دومین زبان جهان اسلام به لحاظ اهمیت است عنوان کرد: تمدن ایرانی با کمک فرهنگ اسلامی، از پایههای تمدن و فرهنگ در دنیاست و وظیفه ما به عنوان اعضای این خانواده بزرگ، گسترش و ترویج این تمدن اصیل و ریشهدار است.

معاون برونمرزی صداوسیما ادامه داد: امروز این شبکه را طبق وعدهای که داده بودیم افتتاح میکنیم، هرچند احساس مان این است که کارهای نکرده ما بسیار بیشتر از کارهای کرده مان است و برغم زحمات فراوان و فعالیت بیش از 30 رادیو، 13 شبکه و بیش از 30 سایت همچنان احساس میکنیم خلاها وجود دارند و هنوز جای کار هست.

وی با اشاره به افق آینده برنامههای معاونت برون مرزی سازمان تأکید کرد: برای جامعه روس زبان فرانکوفون و ترکی استانبولی برنامههای ویژهای تدارک دیدهایم که امیدواریم زودتر عملیاتی شود.

شبکهای برای خانواده

ناصر حجازیفر مدیر کانال آی فیلم 2 نیز در مراسم افتتاح این کانال در آستانه نوروز، با بیان اینکه آی فیلم قدرتمندترین و اثرگذارترین ابزار حضور میان مخاطبان را برگزیده و تا به امروز در این عرصه موفق عمل کرده است گفت: آی فیلم شبکهای برای خانواده هاست و حریم خانواده و بنیان های ارزشمند آن نه تنها در ذات داستان هایی که روایت میکند بلکه در زبان و نحوه بیان آنها نیز متبلور است.

حجازیفر افزود: خیال انگیزی داستان در کنار جادوی سینما، پدیده فیلم و سریالهای داستانی را در صحن فرهنگ و هنر پدید آورده است که از جذاب ترین قالب های رسانهای نزد همه آحاد بشر است.

مدیر کانال آی فیلم 2، با بیان اینکه آی فیلم با توجه به همین مقوله قدرتمندترین و اثرگذارترین ابزار حضور میان مخاطبان را برگزیده و تا به امروز در این عرصه موفق عمل کرده است، اظهار کرد: آی فیلم شبکهای برای خانوادههاست و حریم خانواده و بنیانهای ارزشمند آن نه تنها در ذات داستانهایی که روایت میکند بلکه در زبان و نحوه بیان آنها نیز متبلور است.

حجازیفر ادامه داد: وجه ممیز آی فیلم از همه شبکههای تخصصی فیلم و سریال دنیا مبتنی بودن آن بر سینمای اخلاقی و پاک است.

نیاز به شبکههایی چون آیفیلم

مولوی سروری، یکی از روحانیون برجسته اهل تسنن و کارشناس حوزه فرهنگ افغانستان نیز با بیان اینکه افتتاح آی فیلم2، جای تبریک به فارسی زبانان کشورهای همسایه ایران دارد، از رئیس رسانه ملی و همکارانش قدردانی کرد.

این کارشناس فرهنگی همچنین گفت: ما با جمهوری اسلامی و ملت بزرگوار ایران مشترکات زیادی داریم. زبان، دین، رسم و عادات و تاریخ و تمدن ما مشترک بوده و مراودات چندین هزار ساله با یکدیگر داریم.

وی افزود: در کشور ما از هرات که خاک اولیاست تا غزنه که جای اولیاست به چنین شبکههایی احتیاج داریم.

ایران خط الرأس قلههای تمدن پارسی است

رئیس رسانه ملی با حضور در استودیوی برنامه «پنجره» و ویژه برنامه افتتاح کانال آیفیلم ضمن تبریک نوروز باستانی گفت: ایران خط الرأس قلههای تمدن پارسی است و با داشتن گنجینه عظیمی از فیلم و سریال میتواند مخاطبان فارسی زبان را خشنود و خرسند کند.

وی تأکید کرد: پیوند فرهنگی خوبی میان ما و کشورهای فارسی زبان وجود دارد و این پیوند عامل وحدت و همدلی است و این کانال تلویزیونی زمینهای برای صمیمیت و محبت بیشتر فراهم خواهد کرد.

دکتر علیعسکری افزود: مردمان افغان، تاجیک و ازبک بدانند که ما آنها را صمیمانه دوست داریم و امیدواریم این هدیه نوروزی باب همراهی ما با آنها باشد.

شبکهای برای معرفی سبک زندگی ایرانی-اسلامی

آیفیلم نخستین و تنها شبکه تخصصی فیلم و سریال ایرانی است که با هدف معرفی سبک زندگی ایرانی-اسلامی به جهانیان در قالب پخش سریال های ماندگار ایرانی، همچنین آثار ارزشمند سینمای ایران فعالیت می کند. دایره فعالیت این شبکه که هم اکنون علاوه بر مخاطبان داخلی، مخاطبان عرب زبان، انگلیسی زبان و فارسی زبانان کشورهای آسیای مرکزی و بویژه تاجیکستان و افغانستان و میلیون ها فارسی زبان و علاقمند به این زبان و ادبیات غنی آن در شبه قاره هند، چین و ... اقصی نقاط جهان را در زمره مخاطبان مستقیم خود دارد، علاوه بر پخش فیلم و سریال های ایرانی، با تولید و پخش برنامه های گوناگون ترکیبی، مستند و ... نیز گسترش یافته است. آی فیلم2 که روز گذشته افتتاح شد از طریق ماهواره های یوتل ست، موناکوست، بدر 5 یا ایرانست قابل مشاهده است. برنامههای این کانال، همچنین از طریق سیستم های کابلی: شاهین، کابل استار و مکرویان 1و3و4 در گیرنده های تلویزیونی مردم افغانستان قابل مشاهده است.

پیونددهنده کشورهای فارسیزبان منطقه

رئیس سازمان صداوسیما آی فیلم 2 را پیوند دهنده بیش از پیش کشورهای فارسیزبان منطقه دانست و افزود: هم اکنون رسانههای غربی در پی انتشار فرهنگ خود در کشورهای فارسی زبان هستند و ما شاهد نفوذ آنها از طریق شبکههای ماهوارهای هستیم.

نظر شما