شناسهٔ خبر: 24653490 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر امسال نودونهمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرند

«همه‌جا برای همه»

لبخند نماد جهانیِ مملو از شادی، آسایش، آرامش و رضایت است

صاحب‌خبر -

تهمینه انصاری| هر سال میلیون‌ها نفر از صلیب‌سرخ و هلال‌احمری‌ها در سراسر دنیا خدمات خود را در اشکال و عناوین مختلف صرف بیش از 160‌میلیون نفر از مردم جهان می‌کنند، چه این رقم از مردم گرفتار درگیری باشند، چه نانی برای خوردن نداشته باشند. چه خشکسالی آنها را از غرق در نعمت‌بودن محروم کرده باشد و چه جانی در پا برای رفتن به فرداها نداشته باشند.
همه اینها در حالی است که ممکن است خیلی‌ها هنوز صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را صرفا برای خدمات اهدای خون، پاسخگویی به حوادث یا آموزش کمک‌های اولیه‌اش بشناسند. شاید باور کردنش برای من و تو کمی سخت و یا حتی کمی خنده‌دار باشد، اما چه کسی می‌داند که صلیب‌سرخ و هلال‌احمری‌ها حتی در گرفتن زهر از مار، خنداندن مردم و حتی در تیم‌های فوتبالی هم شرکت دارند؟ یا چه کسی می‌داند که حتی چهار داوطلب صلیب‌سرخ در انگلستان مدام به این سو و آن سو می‌چرخند و صورتک‌هایی به صورت می‌زنند و شادی را با مردم سهیم می‌شوند!؟
حالا فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در نود‌و‌نهمین سالگرد تأسیس و یک‌ سال مانده به تجربه یک سده و یک قرن‌بودنش، پیشاپیش روز جهانی‌اش را تبریک می‌گوید و اعلام کرده که قرار است امسال روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را به خاطر دسترسی‌هایی که به شبکه جهانی پیدا کرده، به خاطر توانایی و استحکامش و به خاطر مشارکت کارمندان و نزدیک به 14‌میلیون داوطلبش جشن بگیرد. جشن امسال همچون هر ‌سال دیگر تنها یک شعار دارد «همه جا برای همه».امسال فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر قصد دارد كه عموم مردم را از نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر آگاه کند. این آگاهی مسلما با برجسته‌کردن تنوع فعالیت‌ها و جهانی‌بودن رویکردش گسترش خواهد یافت. گسترش این آگاهی پیچیده نیست، ساده است. تنها با یک تماس ساده یکی از نماد‌های جهانی را با همه به اشتراک می‌گذارد و آن نماد جهانی چیزی نیست جز یک لبخند. لبخند، نماد جهانیِ مملو از شادی، آسایش، آرامش و رضایت است. شاید برای یک داوطلب، این نماد جایی به خود معنا می‌گیرد که کارش را تمام و کمال به اتمام برساند و حالا لبخند موفقیت را بر صورت دیگری رویت کند، اما شاید برای کسی که به‌ناچار در بحران گرفتار شده است، می‌تواند چنین معنا شود که هنوز هم در گوشه‌ای از دنیا کسی هست که آماده و از ته دل راضی باشد به او کمک کند، او را از بحران بیرون کِشانَد و در نهایت از این حس اطمینان تبسمی میهمان لب‌های خشکیده‌اش شود. فدراسیون بین‌المللی می‌خواهد قدرت این نماد همگانی را برای تجلیل از فداکاری، تأثیر صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و داوطلبان و کارکنانش تحت‌ سلطه خود بگیرد.هدف این است که برای همگان مشخص شود چگونه این نهضت با چالش‌های بشردوستانه آن هم از طریق رویکردهای مبتکرانه، نوآورانه و خارق‌العاده روبه‌رو می‌شود و از پس تمامی آنها با سربلندی بر‌می‌آید. صلیب‌سرخ و هلال‌احمری‌ها با تمرکز بر اقداماتی که می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد، داستان‌های مثبت تحول و امید را با همه به اشتراک می‌گذارد و همه را به عمل به جمله «سهیم کن با دیگران، آنچه تو را به خنده وا می‌دارد» دعوت می‌کند.

نظر شما