شناسهٔ خبر: 24653442 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

هلال در عيد!

صاحب‌خبر -

شايد در هيچ مقطعي از سال به اندازه عيد نوروز سازمان داوطلبي هلال‌احمر به چشم مردم نيايد. داوطلباني كه تعطيلات عيد و ديد و بازديدهای سالانه و نوروزی و سفر را ترك كرده‌اند و به صورت تمام‌وقت آماده خدمت به هم‌وطنان خود هستند. نه فقط خدماتي كه در طول سال مي‌دهند، بلكه اضافه بر آن را نيز متحمل مي‌شوند تا هم‌وطنان ايراني، سال نو را با سفري خوش و كم‌مشكل آغاز كنند.
حتماً مي‌دانيد كه بیشتر سفرهاي نوروزي از 25 اسفند آغاز و تا 15 فروردين ادامه دارد، و اين بزرگ‌ترين حجم ترافيك بين‌جاده‌اي كشور در طول سال است، اين را از مصرف روزانه بنزين مي‌توان به روشنی متوجه شد، بويژه كه سفرهاي درون‌شهري نيز به بيرون شهر منتقل مي‌شود. در چنين شرايطي عوامل مربوط به حمل‌ونقل و كنترل آن از قبيل راهداري، پليس، اورژانس و هلال‌احمر در اوج فعاليت خدمت‌رساني خود قرار دارند. آمار و داده‌هاي رسمي نشان مي‌دهد كه طي دهه اخير تعداد سفرهاي نوروزي به شدت افزايش يافته و تا حدود 8 برابر شده است كه اين رقم بسيار بالايي است و عمده اين افزايش نيز در حمل‌ونقل زميني و جاده‌اي رخ مي‌دهد، چون تعداد خودروها به صورت تصاعدي در حال افرايش است، ضمن آنكه تقاضا براي سفر نيز رو به افزايش است و به احتمال فراوان با گرمي هواي امسال، رشد سفرهاي نوروزي بيشتر از انتظار و برآوردهای پیشین باشد. در این میان برخي از نهادهاي مهم از جمله هلال‌احمر تمام‌وقت در مقام كمك‌رساني به مردم هستند. مردمي كه طي اين 20 روز، حداقل روزانه 50 نفر را در تصادفات رانندگي از دست مي‌دهند، و به شدت نيازمند حمايت و امداد هستند و يكي از اركان اين امدادرساني جمعيت هلال‌احمر است.
از سوي ديگر حوادث طبيعي چون سيل و زلزله و طوفان و ريزش كوه و بارش برف و... نيز از پیش خبر نمي‌دهند، يا اگر هم خبر دهند، در هر حال نيروهاي امدادي بايد آماده به خدمت باشند و باز هم هلال‌احمر و داوطلبان آن اولين نيرويي است كه بايد در اين زمينه نيز اقدام كند، تا آرامش هم‌وطنان در طول تعطيلات حفظ شود. همچنین كمك‌هاي درماني و دارويي هلال‌احمر نيز در ايام تعطيلات نوروز بخش مهمي از اقدامات اين جمعيت را شامل مي‌شود. بويژه اينكه نهادهاي درماني و بهداشتي و داروخانه‌ها عموماً تعطيل يا نيمه‌تعطيل هستند، در حالي كه نيازهاي درماني و دارويي مردم تعطيل‌بردار نيست و از برخي جهات ممكن است در طول تعطيلات نيازهاي بيشتري نيز به اين خدمات باشد. در همين چارچوب كمپين «بهرفت» در دستور كار هلال قرار دارد. واقعيت اين است كه ايران يكي از نرخ‌هاي بالاي تلفات جاده‌اي و تصادفات خودرويي را دارد. خوشبختانه در ده سال اخير تحولات مثبتي در اين زمينه رخ داده است. و اگر اكنون با نرخ مرگ‌ومير ناشي از تصادفات در سال‌هاي اوج تلفات رانندگي مواجه بوديم، شايد سالانه به بيش از 50 هزار كشته نيز مي‌رسيديم، كه خوشبختانه اكنون به حدود 16 هزار نفر کاهش یافته است و اين نيست مگر محصول فعاليت‌هاي نيروهاي دست‌اندركار از جمله داوطلبان هلال‌احمر كه در قالب كمپين بهرفت و نیز امدادرسانی سریع مي‌كوشند كه مردم را تشويق كنند تا مقررات رانندگي را رعايت، و حمل‌ونقل ايمني را تجربه نمايند. طرفداران يك ديدگاه اجتماعي معتقدند، شادترين افراد، كساني هستند كه شادي را نه فقط در سطح فردي و يا خانوادگي خودشان، بلكه در سطح عمومي و جمعي دنبال مي‌كنند. ما نمي‌توانيم به تنهايي شادي كنيم. اوج شادي و رضايت‌خاطر ما زماني است كه همه كساني كه مي‌شناسيم و در اطراف و شهر و كشور ما هستند نيز شاد باشند. در گورستانی كه مردم عزادار هستند، نمي‌توان مجلس شادي برقرار كرد. داوطلبانه هلال‌احمر در عمل پيرو اين ديدگاه هستند كه شادي خود را در شادي و آرامش و رضايت‌خاطر هم‌وطنان خويش مي‌بينند. نهادي كه مبتني بر چنين ديدگاهي باشد، ماندگار و كارآمد خواهد بود. رمز حضور داوطلبان در اين نهاد، تجربه‌اي است كه خودشان نيز از خدمات هلال‌احمر داشته‌اند.
مي‌گويند ماهي به وجود آخرين چيزي كه پي مي‌برد، آب است و آن هنگامي است كه از آب بيرون بيفتد، در این لحظه، تازه اهميت و وجود اين ماده را براي حيات خود كشف مي‌كند. ما انسان‌ها ولي با هوش و فهم خود مي‌توانيم بر اين ضعف ماهي غلبه كنيم و پيش از آنكه از آب بيرون بيفتيم اهميت آن را درك كنيم. اين آب همان امنيت به معناي عام است كه در آن زندگي مي‌كنيم. حاملان بخشي از اين امنيت كه امنيت اجتماعي و حادثه‌اي و سلامتي باشد، داوطلبان هلال‌احمر هستند.

نظر شما