شناسهٔ خبر: 24653374 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ادامه رایزنی‌ها درباره دستمزد سال ۹۷ کارگران در جلسه شورای عالی کار

چانه‌زنی برای تعیین دستمزد سال ۹۷ کارگران از ساعاتی قبل در شورای عالی کار آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر امور اقتصاد و دارایی و وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه با نمایندگان کارگری و کارفرمایی در این جلسه حضور دارند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که جلسه روز گذشته شورای عالی کار به دلیل آنچه اختلاف‌نظر شدید میان نمایندگان کارگری و کارفرمایی عنوان شد، بدون نتیجه پایان یافت تا تصمیم‌گیری در خصوص رقم دستمزد به امشب موکول شود.

وزیر کار دیروز در حاشیه نشست شورای کار از برگزاری نشست‌های دوجانبه با گروه‌های کارگری و کارفرمایی به منظور نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های دوطرف خبر داده بود و بر این اساس از صبح امروز (شنبه) طی دو نوبت کارگران و کارفرمایان با وزیر کار جلسه داشتند. در حالی که کارفرمایان بر تعیین دستمزد بر مبنای نرخ تورم پافشاری می‌کنند، نمایندگان کارگری هرگونه چانه‌زنی بر مبنای نرخ تورم را نمی‌پذیرند و معتقدند که دستمزد باید تابعی از هزینه خانوار و سبد معیشت باشد.

کارفرمایان از افزایش دستمزد چندان استقبال نمی‌کنند و خود را ناتوان از پرداخت مزد بیشتر می‌دانند. آنها پایین بودن بهره‌وری و رکود بنگاه‌ها را مورد تاکید قرار داده و نسبت به ریزش نیروهای کار در صورت افزایش بالای مزد هشدار می‌دهند. با این حال کارفرمایان معتقدند که دستمزد هم باید رضایت خاطر کارگران را تأمین کند و هم به تقویت تولید منجر شود.

شورای عالی کار در جلسات کارگروه دستمزد رقم هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار کارگری را ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان اعلام کرد. این رقم سال گذشته ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بود.

اسفندماه سال گذشته شورای عالی کار حداقل مزد کارگران مشمول قانون کار را ۹۳۰ هزار تومان تصویب کرد.

تعیین دستمزد کارگران همه ساله به شکل سه‌جانبه و با نظر نمایندگان گروه‌های کارفرمایی، کارگری و دولت صورت می‌پذیرد.

در صورتی که در جلسه امشب نظرات گروه‌ها به هم نزدیک شود و به جمع‌بندی قابل قبولی برسد، احتمال اعلام رقم دستمزد دور از ذهن نیست.

انتهای پیام

نظر شما