شناسهٔ خبر: 24653256 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

جنگ نفتی ایران و عربستان

کارشناسان بر این باورند که به طور کلی هم اکنون بین ایران و برخی کشور‌های عضو اوپک بر سر زمان پایان دادن به توافق کاهش عرضه نفت که در سال ۲۰۱۶ امضا شد، اختلاف دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز، کارشناسان بر این باورند، هم اکنون ایران و عربستان بر سر زمان پایان دادن به توافق کاهش عرضه اوپک که در سال ۲۰۱۶ امضا شد، اختلاف دارند.

به گزارش پلاتس، کارشناسان بر این باورند که به طور کلی هم اکنون بین ایران و برخی کشور‌های عضو اوپک بر سر زمان پایان دادن به توافق کاهش عرضه نفت که در سال ۲۰۱۶ امضا شد، اختلاف دارند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران معتقد است که بالا رفتن قیمت نفت باعث می‌شود که تولیدکنندگان نفت شیل (نفت از شن رسی) آمریکا تولید خود را افزایش دهند و این مساله برای اوپک دردسرساز خواهد شد، اما برخی اعضای اوپک بر این باورند با رسیدن قیمت نفت به محدوده ۷۰ دلار در هر بشکه می‌توان به اجرای توافق اوپک پایان داد.

زنگنه در مصاحبه اخیر خود با وال استریت ژورنال معتقد است، این احتمال وجود دارد که اعضای اوپک در نشست ماه ژوئن خود توافق کنند، تا در ابتدای سال ۲۰۱۹ به توافق عرضه سال ۲۰۱۶ پایان دهند.

زنگنه معتقد است که سعودی‌ها نیز همین سیاست را دنبال می‌کنند، اما سیگنال‌های اخیری که از سوی اعضای اوپک و دیگر کشور‌های تولیدکننده نفت نظیر روسیه ارسال شده است، نشان دهنده وجود اختلاف بین نظر ایران و آن‌ها است.

موسسه S&p گلوبال پلاتس در آخرین گزارش خود آورده است، ایران حداکثر می‌تواند صد هزار بشکه به تولید نفت خود نسبت به میزان کنونی بیفزاید و آن را به ۳.۹۳ میلیون بشکه در روز برساند و به همین دلیل این کشور نمی‌تواند برای رقبای خود مشکلی ایجاد کند.

بسطام فتوح مدیر موسسه مطالعات انرژی آکسفورد می‌گوید، به نظر من ایران قدرت بر هم زدن شرایط کنونی بازار را ندارد.

وی اضافه کرد: این اقدام ایران می‌تواند تنها ابراز کردن خود به عنوان یک تولید کننده نفت مسئولیت پذیر باشد، اما در واقعیت ایران نمی‌تواند تاثیر خاصی بر شرایط بازار بگذارد. با این حال سخنان زنگنه باعث شد تا در روز مصاحبه قیمت نفت کاهش یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش میان مدت خود که هفته گذشته منتشر شد پیش‌بینی بدبینانه‌تری درباره تولید نفت ایران داشته است.

این آژانس پیش‌بینی کرده است که ایران در سال ۲۰۱۸ می‌تواند تولید نفت خود را در رقم ۳.۸۵ میلیون بشکه در روز نگه داشته و در سال ۲۰۱۹ به ۳.۹ میلیون بشکه برساند.

خبرگزاری فارس

نظر شما