شناسهٔ خبر: 24652928 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

عراقچی‌: طرح خروج از برجام، نقض توافق هسته‌ای است

صاحب‌خبر -
معاون سیاسی وزیر خارجه اعلام کرد از دید ایران، نفس مطرح کردن خروج از برجام نقض برجام است، چون در برجام همه طرف‌ها متعهد شده‌اند که توافق را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کنند.
به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه روز جمعه کمیسیون مشترک اتفاق نظر کامل برابر آمریکا مبنی بر لزوم ادامه و اجرای کامل با حسن نیت برجام وجود داشت.
‌و‌ی خاطرنشان کرد: ضرب الاجلی که دولت آمریکا برای متحدان اروپایی خودش تعیین کرده ، وضع جدید و ابهاماتی را به وجودا وده است،از این رو سئوال اصلی جلسه این بود که چگونه می توان آینده برجام را تصور کرد؟
‌عراقچی افزود: همه اعضا در این جلسه بر حمایت خود از برجام و تمایل به ادامه اجرای کامل و دقیق آن تاکید کردند و حتی هیات آمریکایی هم تائید کرد که به تعهدات خود پایبند است و تا زمانی که مشورت‌هایی دارند و تصمیماتی می‌خواهند بگیرند ، برجام را اجرا خواهند کرد.
‌وی افزود : به اعتقاد من نتیجه جلسه از این نظر بسیار مهم است که اتفاق نظر کامل بین اعضا برابر آمریکا وجود داشت مبنی بر این که برجام باید ادامه پیدا کند و با حسن نیت اجرا و همه تعهدهای موجود در برجام به صورت کامل از سوی همه طرف‌ها انجا م شود و تاکید همه بر این که گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را تائید می کند،لذا طرف‌های دیگر هم باید به تعهدات خود پایبند باشند.
‌وی افزود: در جمع بندی جلسه این مساله به صورت واضح مورد تاکید قرار گرفته است که همه اعضا خواستار ادامه برجام و پایبندی همه طرف‌ها به برجام هستند و همه موارد عقب مانده از جمله مجوزهای خریدهای هواپیما باید انجام شود.
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: در این جلسه همه از نقش ایران و پایبندی ایران تقدیر کردند و از همکاری‌های هسته ای صلح آمیز با ایران استقبال شد. یکی از ضمیمه‌های برجام به موضوع همکاری‌های هسته ای صلح آمیز با ایران اختصاص دارد و یکی از دستور کارها در این جلسه هم همین موضوع بود. این همکاری‌ها ‌در باره مسائل مربوط به ایمنی هسته ای و شکاف هسته ای و پروژه‌های دیگری مانند ایتر بین ایران و کشورهای دیگر آغاز شده است و مورد بحث واقع شد و استقبال شد که این همکاری‌ها هم ادامه یابد.
‌عراقچی افزود: همه کشورهای حاضر در جلسه از جمله اروپایی‌ها و دیگران همگی از آمریکا درخواست موکد داشتند که به تعهدات خودش به خصوص درباره مجوزهای هواپیماها و ایجاد فضای سازنده مورد نیاز برای اجرای موفقیت آمیز برجام و پاسخگویی وزارت خزانه داری آمریکا عمل کند. موضع یکپارچه کشورهای عضو کمیسیون مشترک این بود که آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند و ماه‌ها است که در مسائل مربوط به ایران و برجام آمریکا در حالت انزوا قرار دارد و مواضع آمریکا حتی از طرف متحدان خودش مورد قبول واقع نمی شود.
‌معاون وزیر امور خارجه همچنین گفت: در دیدار دوجانبه با برایان هوک رئیس هیات مذاکره کننده آمریکایی در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام ، موضوع نقض برجام توسط آمریکا و موضوع زندانیان ایرانی را گوشزد کردیم و گفتیم که انتظار ما آزادی و رعایت نیازهای اولیه انسانی آنهاست.
و‌ی خاطرنشان کرد: با هیات آمریکایی صرفا در باره اجرای برجام و نقض تعهدات آنها صحبت کردیم . مثل همیشه در حاشیه جلسات کمیسیون مشترک برجام این بار هم در باره مواردی که از دید ما نقض تعهدات یا تاخیر در اجرای تعهدات آنهاست به ویژه در حوزه مجوزهای خرید هواپیما،تذکر دادیم و بحث مبسوطی در این باره داشتیم.
بیانیه کمیسیون مشترک
«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن با انتشار پیامی در توییتر نوشت: جمله پایانی بیانیه جلسه کمیسیون مشترک با حضور آمریکا، نشان می دهد که تا چه حد هنوز برجام قوی است.
در بیانیه منتشر شده کمیسیون آمده است: تمامی اعضا پایبندی مستمر خود به تعهدات برجامی را موردتوجه قرار دادند و بر ضرورت حصول اطمینان از اجرای مؤثر آن در تمامی بخش‌های مربوطه با حسن نیت و در فضایی سازنده تاکید کردند.
شرکت‌کنندگان به نحو مبسوطی فرآیند مرتبط با رفع تحریم‌ها را در پرتو یک نشست کارگروه اجرایی شدن لغو تحریم‌ها موردبررسی قراردادند. شرکت‌کنندگان بر ضرورت اجرای مستمر لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای، ازجمله در باره مجوزهایی مربوط به هواپیمایی کشوری، به‌نحوی‌که تحقق موثر منافع مربوطه که در برجام پیش‌بینی‌شده است را ممکن سازد تاکید کردند. آنان بر اهمیت مستمر پرداختن به هرگونه چالشی در این زمینه در چنین مجامعی اذعان دارند.
کمیسیون مشترک همچنین اجرای پیوست سوم برجام در باره همکاری صلح آمیز هسته‌ای ‌را مورد بحث قرار داد و در این چارچوب از اقداماتی که توسط برخی شرکت کنندگان در برجام برای حمایت از این کار برگزار شده است استقبال کرد.
تحریم‌های شرکای اروپایی جدید علیه ایران
دراین حال رویترزخبر داد که انگلیس، آلمان و فرانسه تحریم‌های جدید در اتحادیه اروپا علیه ایران پیشنهاد داده اند تا آمریکا را برای ماندن در این توافق هسته ای راضی کنند.
به گزارش فارس ،منبع یادشده به استناد یک سند محرمانه افزود:تحریم‌های پیشنهادی سه کشور اروپایی، افراد دخیل در برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های تهران در سوریه را هدف خواهند گرفت.
از آنجا که اعمال این تحریم‌ها نیازمند حمایت تمامی ۲۸ عضو کشورهای اتحادیه اروپا ست، این سند که به رویت رویترز رسیده روز جمعه به پایتخت کشورهای اروپایی ارسال شده است.
در این سند آمده است:«بنابراین، ما در روزهای آینده فهرستی شامل افراد و موسسات (ایرانی) که باید با توجه به نقش‌های علناً مشخص‌شده‌شان تحریم شوند، توزیع خواهیم کرد.»
در سند رویترز به این موضوع اشاره شده است که سه کشور اروپایی در حال انجام «مذاکراتی فشرده» با دولت ترامپ «برای دستیابی به تائیدیه‌ای ماندگار در باره حمایت آمریکا از برجام، هستند.»
‌در این سند، اشاره شده است که تحریم‌های جدید «شبه‌نظامیان و فرماندهان» را هدف خواهد گرفت.
کشورهای اروپایی در بخش پرسش و پاسخ سند مشترکشان به این موضوع اشاره کرده‌اند که قصد دارند تحریم‌های جدید را به گونه‌ای اعمال کنند که ناقض مفاد توافق هسته‌ای با ایران نباشد.
تروییکای اروپایی مدعی شده‌است تا زمانی که تحریم‌ها مرتبط با مسائل هسته‌ای نباشد یا مصداق بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده به موجب برجام نباشد، مجاز به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند.
آنها همچنین ادعا کرده‌اند این تحریم‌ها موجه هستند ،زیرا ایران در برجام «به متوقف کردن برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود متعهد نشده است.»

برچسب‌ها:

نظر شما