شناسهٔ خبر: 24652845 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در نمايشگاه كتاب پاريس صورت گرفت

مذاكره براي رمان برگزيده جايزه جلال در 3 كشور

روزنامه جوان

با نگاهي به تازه‌ترين اخبار درباره نشر و كتاب به نخستين روز برگزاري سي و هشتمين نمايشگاه كتاب پاريس برمي‌خوريم كه در قالب آن مذاكراتي با ناشراني از آلباني، هند و الجزاير براي ترجمه و انتشار «بي‌كتابي»، اثر برگزيده جايزه جلال انجام شده است.

صاحب‌خبر -

فرزين ماندگار
با نگاهي به تازه‌ترين اخبار درباره نشر و كتاب به نخستين روز برگزاري سي و هشتمين نمايشگاه كتاب پاريس برمي‌خوريم كه در قالب آن مذاكراتي با ناشراني از آلباني، هند و الجزاير براي ترجمه و انتشار «بي‌كتابي»، اثر برگزيده جايزه جلال انجام شده است. همين‌طور مركز اسناد انقلاب اسلامي در آستانه تعطيلات عيد نوروز ۱۳۹۷ بسته كتاب نوروزي خود را براي علاقه‌مندان به كتاب و كتابخواني معرفي كرده است.
اما سي و هشتمين دوره نمايشگاه كتاب پاريس با حضور جمهوري اسلامي ايران افتتاح شد و اين رويداد فرهنگي رسماً فعاليت خود را آغاز كرد. در راستاي فعاليت‌هاي دبيرخانه طرح حمايت از ترجمه و انتشار كتاب‌هاي ايراني «گرنت»، در روز اول نمايشگاه پاريس طي مذاكراتي با حضور نماينده اين دبيرخانه و برگزيده جايزه جلال آل‌احمد، ناشراني از آلباني (انتشارات فانوسي)، هندوستان (انتشارات راجپال) و الجزاير (انتشارات كليك للنشر) آمادگي خود را براي ترجمه و انتشار اثر برگزيده در اين جايزه اعلام كردند. بر اساس اين گزارش، مدير انتشارات «فانوسي» از آلباني و مدير نشر «راجپال» از هندوستان ضمن اظهار علاقه‌مندي به ترجمه و انتشار آثار ايراني خواستار همكاري بلندمدت با دبيرخانه طرح «گرنت» از طريق انعقاد قرارداد با ناشران و نويسندگان ايراني شدند.
غرفه ايران در نمايشگاه پاريس
در نتيجه مذاكرات صورت گرفته توافق اوليه براي ترجمه و انتشار رمان «بي‌كتابي» تأليف محمدرضا شرفي خبوشان (نشر شهرستان ادب) به زبان‌هاي آلبانيايي، هندي و عربي صورت گرفت. بر اساس اين توافق مقرر شد قرارداد نهايي فروش رايت ترجمه كتاب در ايام سي و يكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به امضاي طرف خارجي و صاحب رايت ايراني برسد. يادآوري مي‌شود «بي‌كتابي» نگاهي به يك واقعه تاريخي دارد و رمان سعي كرده ارزش‌گذاري به كتاب توسط ايرانيان را زير ذره‌بين قرار دهد؛ اينكه چقدر در طول تاريخ ما ايرانيان كتاب را مورد توجه قرار داده‌ايم؟
بر اساس همين گزارش، فضاي غرفه ايران در اين دوره از نمايشگاه كتاب پاريس ۶۰ مترمربع است. نمايش ۷۰۰ عنوان كتاب ايراني، معرفي صنعت نشر كشورمان و دعوت از ناشران خارجي براي حضور در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و معرفي طرح‌هاي حمايتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي «گرنت» از جمله اهداف حضور ايران است.
در اين نمايشگاه، نويسندگان منتخب كتاب سال، محمدرضا شرفي خبوشان و مريم جهاني، همراه با رضا دالوند، تصويرگر مطرح كشورمان جهت برگزاري نشست‌ها و كارگاه‌هاي مختلف در غرفه كشورمان حضور دارند. نمايشگاه كتاب پاريس از جمله نمايشگاه‌هايي است كه در آن بليت‌فروشي انجام مي‌شود؛ هزينه بليت براي بازديدكنندگان عمومي ۱۲ يورو، كارمندان ۸ يورو، دانشجويان ۶ يورو و براي افراد زير ۱۸ سال رايگان است. ورود اهالي نشر و فعالان مرتبط با حوزه كتاب با اعلام قبلي، ثبت‌نام در سايت و دريافت كارت رايگان است. بر اساس اين گزارش، محورهاي اصلي نمايشگاه كتاب پاريس به لحاظ اجرايي مؤسسه «Reed Expositions» مجري نمايشگاه و برگزاركننده آن در بخش بين‌الملل، از نظر محتوايي و در حوزه ناشران داخلي دو مركز مهم اتحاديه ملي نشر «Syndicat National dEdition» و دفتر بين‌المللي نشر فرانسوي «Le BIEF» هستند. دفتر بين‌المللي نشر فرانسه وظيفه برنامه‌ريزي جهت برگزاري كنفرانس‌هايي در خصوص نشر فرانسوي در بازارهاي خارجي، ملاقات‌هاي حرفه‌اي و همچنين برنامه بورسيه‌هاي ناشران بين‌المللي در حاشيه نمايشگاه را بر عهده دارد. سي و هشتمين دوره نمايشگاه كتاب پاريس با حضور ۵۰ كشور از ۲۵ تا ۲۸ اسفند در محل نمايشگاه‌هاي «پورت دو ورساي» برگزار مي‌شود.
پيشنهادهاي نوروزي مركز اسناد
اما مركز اسناد انقلاب اسلامي در آستانه تعطيلات عيد نوروز ۱۳۹۷ بسته كتاب نوروزي خود را معرفي كرد. در بسته كتاب نوروزي مركز اسناد، كتاب‌هايي با عناوين ۱۳۱۸، ماه‌بندان، پذيرايي با گلوله، آدم باش و يك ليوان چاي براي فرماندهي براي مطالعه در روزهاي تعطيلات نوروز در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است. كتاب ۱۳۱۸ مجموعه خاطراتي از رهبرمعظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از سال ۱۳۱۸ تا بهار ۱۳۹۵ است كه با زبان ساده و صميمي ايشان بيان شده و توسط علي‌احمد محرابي گردآوري شده است. چاپ ششم كتاب ۱۳۱۸ توسط مؤسسه فرهنگي هنري مركز اسناد انقلاب اسلامي در ۵۱۸ صفحه و شمارگان ۲۰۰۰ جلد با قيمت ۲۴۰۰۰ تومان به چاپ رسيده است.
ماه‌بندان
كتاب ماه‌بندان حاشيه‌نگاري از سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالي است كه در مهر ماه ۱۳۹۱ انجام شد و نويسنده به ثبت خاطرات و حواشي ديدار با رهبر انقلاب پرداخته است. اين كتاب با قلم محمدرضا شهبازي با قيمت ۶۱۰۰ تومان در ۱۶۰ صفحه تنظيم و در ۲۰۰۰ شماره توسط مؤسسه فرهنگي هنري مركز اسناد انقلاب اسلامي به چاپ رسيده است.
پذيرايي با گلوله
كتاب پذيرايي با گلوله از مجموعه كتب دانستني‌هاي انقلاب اسلامي براي جوانان، نوشته اقدس ارطايفه درباره حج خونين سال ۱۳۶۶ است كه با روايتي داستان‌گونه به تشريح وقايع تلخ حج سال ۱۳۶۶ و كشتار حجاج ايراني توسط پليس آل‌سعود پرداخته است. كتاب پذيرايي با گلوله توسط مؤسسه فرهنگي هنري مركز اسناد انقلاب اسلامي با قيمت ۴۰۰۰ تومان در ۱۷۲صفحه و شمارگان ۲۵۰۰ جلد به چاپ رسيده است.
يك ليوان چاي براي فرمانده
كتاب يك ليوان چاي براي فرمانده به قلم محمدرضا نقوي شامل خاطرات و نقل قول‌هاي كوتاه از رزمندگان سرافراز ۸ سال دفاع مقدس است كه در قالب داستان ارائه شده است. اين اثر در ۶۴ صفحه و با قيمت ۳۲۰۰ تومان در ۲۰۰۰ شماره توسط مؤسسه فرهنگي هنري مركز اسناد انقلاب اسلامي به چاپ رسيده است. علاقه‌مندان مي‌توانند براي تهيه بسته كتاب «نوروزي» مركز اسناد انقلاب اسلامي، به فروشگاه مركز اسناد انقلاب اسلامي واقع در خيابان انقلاب، خيابان ۱۲ فروردين، بعد از خيابان شهداي ژاندارمري، نبش مجتمع ناشران مراجعه يا با شماره تلفن‌ ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگيرند يا به پايگاه مركز اسناد انقلاب اسلامي به آدرس www. irdc. ir مراجعه كنند.

نظر شما