شناسهٔ خبر: 24651646 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

فلاح اعلام کرد؛ ورود چهار هزار خودروي هيبريدي غيررسمي به کشور

صاحب‌خبر - بخش اقتصادي:ورود حدود ۴ هزار دستگاه خودروي هيبريدي از طريق نماينده هاي غير رسمي بدون گارانتي موجب شد تا بازار خودروهاي هيبريدي خراب شده و متقاضيان و برخي مسئولان در مورد خودروهاي هيبريدي برداشت غلط داشته باشند .به گزارش خبرنگارما، محمد فلاح عضو هيئت مديره شرکت پاكرو در نشست خبري مربوط به تشريح آخرين وضعيت ورود خودروهاي هيبريدي به کشور با بيان مطلب فوق گفت: در سال هاي اخير گري ماركت ها با ورود خودروهايي كه در ساير كشورها ثبت شده بودند به بازار ايران شرايطي را ايجاد كردند كه متقاضيان خودروهاي هيبريدي با مشكل گارانتي مواجه شده و اعتراضاتي را داشته باشند. اين در حالي است كه نمايندگي هاي رسمي خدمات پس از فروش كامل را از طريق شركت مادر به خودروهاي وارداتي شان ارائه مي كنند.وي با بيان اينکه وزير صنعت از کاهش 20درصدي تعرفه خودروهاي هيبريدي خبر مي دهد ولي گمرک همچنان اظهار بي اطلاعي مي کند، گفت:مقصر اصلي ورود خودروهاي سوناتا هيبريد که متناسب با استانداردهاي کشور نيست چه کسي است؟فلاح با تاكيد بر اين كه خودروهاي وارداتي در گري مارکت و واردات غير قانوني آفت اصلي فعاليت شرکت پاکرو به عنوان نماينده خودروهاي هيبريدي است،تاكيد كرد :مجموعه‌اي از عوامل همچون واردات غير قانوني، نوسانات نرخ ارز و تعرفه‌هاي نامتعارف مشکلاتي را براي خودروهاي هيبريدي و شرکت پاكرو ايجاد کرد اما خوشبختانه دولت جلوي اين واردات را گرفت.عضو هيئت مديره شرکت پاکرو،با اشاره به الزام شركت مادر كره اي در مورد خدمات پس از فروش افزود : شرکت‌هاي سازنده تعهد دارند که براي مدت معيني گارانتي محصولات را تامين کند. حال اگر اين خودروها از کشورهاي ديگر وارد شوند، در اين زمينه به مشکل بر مي‌خورند.فلاح ادامه داد: هيچ شرکتي حاضر به گارانتي اين خودروها نيست و در اين حالت تنها کسي که ضرر مي‌کند مشتري است. در همين حال شرکتي هيونداي اعلام کرد که اگر خودرويي از محصولات آن شرکت از طريق بازار سياه وارد کشور شده باشد، نماينده رسمي آن شرکت به ازاي هر دستگاه، ۲ هزار دلار جريمه خواهند شد.او البته معتقد است كه بحث واردات و ثبت سفارش غير قانوني پيش از اين هم مسبوق به سابقه است و چه در دوره قبل، چه حال حاضر و چه در آينده، خودروهاي بسياري از کشورهاي ديگر وارد کشور ما شده و مي شوند که مناسب آب و هوا و همچنين شرايط کشور نيستند و استاندارد‌هاي متفاوتي را پاس مي كنند .او در رابطه مشکلات پيش‌روي شرکت پاکرو گفت: مجموعه‌اي از موارد مانند واردات غير قانوني، نوسانات نرخ ارز و تعرفه‌هاي نامتعارف مشکلاتي را براي شرکت ايجاد کرد اما خوشبختانه دولت جلوي اين واردات را گرفت.در اين نشست جواد نفري مدير خدمات پس از فروش پاكرو نيز با اشاره به انواع خودروهاي هيبريدي گفت:مصرف سوخت ترکيبي خودروهاي هيبريد هيونداي که توسط پاکرو وارد مي‌شوند حدود پنجاه درصد کمتر از نمونه بنزيني است.اين خودروها داراي استاندارد يورو ۶ است.در حالي كه خودروهايي كه توسط گري ماركت ها وارد شده بودند داراي استاندارد يورو 5 هستند و براي ارائه خدمات به انها مشكل وجود دارد.او در رابطه با گارانتي محصولات هيونداي گفت: محصولات هيونداي پاکرو به مدت ۵ سال تحت گارانتي شرکت است که تحت نظر هيونداي کره است. به اين جهت با توجه به مجوزي كه وزارت صنعت براي ارائه خدمات به ما داده است امكان ارائه سرويس به اين خودروها را نداريم . نفري ادامه داد: البته طي مکاتبات با گمرک و وزارت صنعت توانستيم جلوي ترخيص اين خودروها را بگيريم. اما باز هم با مشكل جديدي مواجه شديم و در گمرك برخي از اين خودروها با جعل ليبل يورو 6 وارد كشور شده بودند در حالي كه يورو 5 داشتند اين هم مشكلي جديد رابراي خريداران آن ايجاد كرد .او تعداد اين خودروها را 100 دستگاه خواند و افزود: منابع رسمي، مي گويند اين خودروها زماني ثبت سفارش شده اند كه سايت ثبتارش در يک بازه زماني حک شد و به همين وسيله اين خودروها وارد کشور شدند که البته اين امر بسيار غير محتمل است.

نظر شما