شناسهٔ خبر: 24651537 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

معرفی کتاب

صاحب‌خبر -
 

حجاب و نظام اسلامی
آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی
به اهتمام: محمدحسن دانش
انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، قم
چاپ اول: ۱۳۹۲
۴۸ ص
از وظایف حاکم اسلامی، مراقبت بر اجرای احکام دین است. یکی از احکامی که از مسلّمات اسلام است، «حجاب» می‌باشد که در جزوه حاضر، به صورت مبسوط به آن پرداخته شده است.
این کتاب در دو فصل: «تبیین ادلّة قرآنی حجاب» و «تبیین نسبت نظام اسلام با مقوله حجاب» تدوین یافته است. در بخشی از کتاب آمده است:‌
«جلباب چیزی است که از سر تا پا را باید بپوشاند و علاوه بر سر و قسمت عمده‌ای از صورت، باید تمام بدن را طوری بپوشاند که عفت و عفاف بر آن صدق کند و این در فرضی صادق است که خصوصیات اندام زن را نیز بپوشاند، یعنی مانتو به هیچ وجه عنوان جلباب را ندارد و مقنعه هم که فقط سر و گردن را می‌پوشاند جلباب به حساب نمی‌آید؛ زیرا تأکید مهم آیه خِمار، بر روی پوشش «جیوب» یعنی گردن و اطراف آن است و جلباب نیز همان روپوش سراسری است که از بالای سر تا پایین بدن را می‌پوشاند و این جز چادری که در زمان ما متعارف است، پوشش دیگری نمی‌تواند باشد.»

و ناگهان معلم شدم
مهدی یزدانیان
نشر ابصار
چاپ اول: ۱۳۸۶
۱۶۸ص ـ ۲هزار تومان
نوشتار حاضر مشتمل بر گوشه‌ای از خاطرات حاج مهدی یزدانیان است که بیشتر سالهای عمرش را پای تخته سیاه کلاس اول ابتدایی صرف کرد و شاگردان بسیاری پس از گذراندن کلاس او، وارد گردونه تعلم و تعلیم شدند؛ شاگردانی که به اتفاق، از دوران همجواری با استاد، به نیکی یاد می‌کنند. در «حرف اول» این کتاب آمده است: «روزی از روزگاران، بعد از چهل و اندی سال زندگی فرهنگی و کار با تخته سیاه و حضور مستمر در فضاهای مدرسه، در کنار سفره باصفایی، عزیزی با خلوص، خیلی جدی و محکم مرا امر به ثبت گذشته‌ها فرمود و چنان آمرانه و صمیمانه و قاطعانه این مهم را از من خواست که هرچه کردم از آن فرار کنم، نشد که نشد. اکنون مانده‌ام از کجایش بنویسم و چه به قلمم سرازیر شود که دست‌کم به قدر یک اشک مورچه آیندگان و خوانندگان را بهره دهد…»
پیوست‌های کتاب حاوی این مطالب است: اشعار برگزیده، ابیات برگزیده، ره‌توشه سفر حج، ره‌توشه زیارت خانه خدا، ره‌توشه زیارت عتبات مقدس عراق، آداب زیارت امام هشتم، کلامی از مادر عروس، داروی دردهای آخر زمان، حساب‌رسی، احترام به پدر و مادر؛ مقدمه توفیق در نماز، خدا و بنده وظیفه‌شناس، تغذیه دانش‌آموزان، چند تصویر، یادکرد دیگر آموزگاران مدرسه عشق.

علوم انسانی اسلامی
شماره ۲۳ فصلنامه تخصصی «علوم انسانی اسلامی» در ۳۸۸ صفحه و با این مطالب منتشر شد: بازگشت آزاداندیشی به علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی، مسئله‌شناسی ایرانی و عصر روشنفکری نوین اسلامی، ضرورت‌های تاریخی ظهور مجلات اسلامی، گفتگو برای نافراموشی، مجله صدرا و شکل‌گیری جامعه علمی تحول خواه، در بودن و باید صدراً، گفتگو تا حصول نتیجه، علم اجتماعی چه نیازی به رسانه دارد؟ سهروردی، ادیسون یا دکتر ذوفنون؟! کی به سیل گفتگو بنیاد ما گیرد خلل، موفقیت‌ها و پیشنهادها،‌ مخاطب‌محور و گفتگومحور، صدرا و رسالت نجات علوم انسانی، فصلنامه‌ای برآمده از انقلاب اسلامی، صدرا و شبکه‌سازی علوم انسانی اسلامی،‌ موقعیت علوم انسانی در ایران، ‌مزیت‌های رهایی از فرمالیزم، چرا باید به علوم انسانی توجه ویژه کرد؟ صدرا؛ بازتاب واپسین تحولات علوم انسانی اسلامی، صدرا در بحبوحه تحول، صدرا فضایی برای سنجیده اندیشیدن، درباب اغتنام پیدایی میدان مواجهه، اولویت‌های راهبردی صدرا، پرسش‌های پیش‌روی صدرا، نیاز علوم انسانی اسلامی به صدرایی بین‌المللی، از یک ایده تا یک گفتمان، حلقه روشنفکری مبارز….
دیگر مطالب این شماره در پنج بخش «اقتصاد اسلامی و بحران‌های معاصر اقتصادی»‌،‌ «فقه اجتماعی»‌،‌ «بازخوانی میراث حکمت علمی»، «تأملات» ‌و «رصد» تدوین یافته و حاوی عناوین زیر است: درآمدی بر علم اقتصاد اسلامی، قانون اساسی، راهکاری در دسترس برای برون رفت از بحران‌هاست، اقبال به مالیه اسلامی بعد از بحران ۲۰۰۸م، موضوع بحران اقتصادی و تبیین آن از منظر اقتصاد اسلامی، تحلیل معرفت‌شناختی از مواجهه اقتصاد اسلامی، با بحران‌های اقتصادی، عوامل وقوع بحران‌های مالی و تاملات اقتصاد دانان اسلامی در این حوزه، تحلیل اعتباریاتی از بحران‌های پولی در اقتصاد معاصر، نقش اخلاق در بروز بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، بازخوانی بحران ۲۰۰۸ از دیدگاه صاحب‌نظران، از فقه فردی تا فقه اجتماعی مطلوب، مقدمه‌ای بر ضرورت و روش فقه‌الاجتماعی از منظر برخی از فقهای معاصر شیعه، درآمدی بر جایگاه‌شناسی فقه اجتماعی با تأکید بر دلالت‌های روش‌شناختی آن، درآمدی برجایگاه‌شناسی فقه اجتماعی، کندوکاوی در ماهیت و جغرافیای دانش فقه‌الاجتماع، بازخوانی فضای صدور خطایات شرعی، گامی به سوی فقه اجتماعی نظام‌مند، علم فقه و بایسته‌های آن در نسبت با علوم انسانی و مسائل روز، نقش‌یابی مقاصد شریعت در اصول فقه اجتماعی، شاخصه‌های‌ نص‌گرایی در عرصه فقه اجتماعی،‌بررسی دو دیدگاه در تأسیس فقه‌نظام، فقه اجتماعی، درآمدی برمفهوم تغییرات اجتماعی در قرآن کریم، جامعه‌شناسی فقه، فقه و عرف، قواعد فقهی، حقوق و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی زن، ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن کریم و…

تبلیغات
حمیدرضا آیت‌اللهی، اسماعیل رمضانی، احمد عسکری
مؤسسه فرهنگ و هنر هدایت میزان (فهم)
چاپ اول: ۱۳۹۳
۵۰ص ـ‌ ۵هزار تومان
امروز داشتن «سواد رسانه‌ای» کافی درست مثل خواندن و نوشتن نیازی ضروری و اساسی است. این موضوعی است که در بسیاری از کشورهای صاحب علم و پیشرفته دنیا در حال پیگیری و کندوکاو است. در بسیاری از این کشورها آموزش سواد رسانه‌ای یکی از پایه‌های اصلی آموزش ضمن تحصیل به شمار می‌رود.
اثر حاضر دومین کتاب از مجموعه‌ای در این خصوص است که به تبلیغات اختصاص یافته و مشتمل بر عناوین زیر است: تبلیغات چیست؟ انواع تبلیغات، صنعت تبلیغات در جهان، روشهای تأثیرگذار یک پیام تبلیغاتی، جنگ رسانه‌ای، روشهای گام به گام تحلیل یک پیام تبلیغاتی، مراحل ساختن یک شعار تبلیغاتی، طراحی و شناخت لوگوی تبلیغاتی، مراحل ساخت یک تیزر، مراحل نوشتن یک متن تبلیغاتی، کمپین تبلیغاتی چیست؟ تاکتیک‌های خلاقانه در تبلیغات.

نظر شما