شناسهٔ خبر: 24650936 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد ایرنا/تحقق صادرات یک میلیارد دلاری ارمغان اقتصادی دولت در استان مرکزی

اراک - ایرنا - تحقق صادرات یک میلیارد دلاری در استان مرکزی ارمغان اقتصادی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی محسوب می شود که در سایه اقدامات هدفمند حاصل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را با هدف بهبود شاخص‌های اقتصادی و دستیابی به اهداف متعالی توسعه با محوریت استفاده از ظرفیت های بومی و سرمایه داخلی ابلاغ فرمودند.
رکود اقتصادی، تورم فزآینده و نابسامانی های بازار ارز در آغازین روزهای فعالیت دولت یازدهم کشور را در شرایط خاصی قرار داده بود اما با وجود همه تنگناها، دولت تدبیر و امید، همه توان خود را برای سامان اقتصادی کشور به کار گرفت.
نرخ تورم نقطه به نقطه در سال ۹۲ به بیش از ۴۵ درصد و نرخ تورم متوسط سالانه در همان سال به بیش از ۴۰ درصد رسیده بود و بازار ارز نیز نوسانات شدیدی را تجربه کرد.
استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور در سال های اخیر با وجود مشکلات و تنگناهای موجود، در بخش هایی از جمله حوزه اقتصاد با موفقیت هایی همراه بوده است.
خبرگزاری ایرنا استان مرکزی در یک میزگرد خبری با حضور مدیران دستگاه های اجرایی، کارنامه اقتصادی دولت تدبیر و امید در این استان را مورد بررسی قرار داد.

***حفظ و ایجاد اشتغال سرفصل برنامه های اقتصادی دولت تدبیر و امید
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی معتقد است: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در سال 1392، حفظ اشتغال موجود و ایجاد بسترهای جدید اشتغالزایی در این استان با جدیت دنبال شده است.
سعید فرخی افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی استان و به ویژه شهرستان اراک به دلیل تشدید تحریم ها و از طرفی واگذاری های بی برنامه و غیر اصولی در سالهای 84 تا 90 در شرایط ویژه ای قرار گرفتند و بسیاری از این صنایع از قبیل آونگان، شرکت صنایع و کابل سازی به تعطیلی کشیده شدند و واحدهای دیگری از قبیل هپکو اراک نیز با رکود چشمگیری مواجه شد.
وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید نامه نگاری های بسیاری از سوی مدیران ارشد استان در خصوص ساماندهی واحدهای تولیدی واگذار شده شهرستان اراک به وزارتخانه های مربوطه انجام شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: دولت تدبیر و امید با برنامه های مدون و کاربردی در راستای حل مشکلات صنعتی و اقتصادی استان گام برداشته اما تعیین تکلیف واحدهایی که در سال های گذشته به بخش خصوصی واگذار شده، زمانبر و نیازمند حمایت های مسئولان دولتی در سطح ملی است.
وی افزود: دولت تدبیر و امید و شخص رئیس جمهوری بر تدوین برنامه های مشخص، روشن و زمانبندی شده تاکید داشته و مسئولان استانی نیز رهنمودهای دولت را سرلوحه امور خود در حل مسائل استان قرار داده اند.
فرخی بیان کرد: اقتصاد استان در مقایسه استان های دیگر در فصل شکوفایی قرار دارد و بهبود محیط کسب و کار و عمل به برنامه اقتصاد مقاومتی در کنار اجرای سیاست های کلی اقتصادی کشوردر این استان با جدیت دنبال می شود.

*** حرکت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی جانمایه برنامه های دولت تدبیر و امید
مدیرکل دفتر اقتصادی و امور بین الملل استانداری مرکزی نیز گفت: در اقتصاد ایران برنامه های بالادستی وجود دارد که هدف گذاری و مسیر حرکت را مشخص کرده و در کنار برنامه های اعلامی تصمیم سازان دولتی، برنامه های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و سند چشم اندازه ۱۴۰۴ به طور دقیق بایدها و نبایدهای اقتصاد ایران را تعیین کرده است.
محمود نعمتی افزود: اصل ۴۴ قانون اساسی نیز روش های رفتاری و در واقع دیدگاه حاکم براقتصاد ایران را به طور کلی مشخص کرده و با توجه به این اسناد ارزشمند، می توان گفت که مسیر پیشروی اقتصاد کشور روشن است و باید دقت عمل داشت که در این ریل به درستی حرکت کرد.
وی اظهار کرد: ایجاد اشتغال جدید و همچنین حفظ اشتغال موجود نیازمند همکاری های برون بخشی و بین دستگاهی است که مدیران همه دستگاه های اجرایی باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

*** واگذاری 739 هکتار زمین به متقاضیان در شهرک های صنعتی استان مرکزی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی نیز گفت: از ابتدای فعالیت شرکت شهرک های استان مرکزی تا پایان سال 1392، هزار و 252 هکتار زمین به متقاضیان واگذار شد، در صورتی که در فعالیت پنج ساله دولت تدبیر و امید 739 هکتار زمین به متقاضیان واگذار شده و بر این اساس، متوسط عملکرد شرکت شهرک های صنعتی استان در دوره چهار ساله، بیش از 63 درصد رشد داشته است.
مصطفی آمره افزود: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تا پایان امسال، 766 قرارداد واگذاری زمین در شهرک های استان منعقد شده در صورتی که از ابتدای فعالیت شرکت شهرک های صنعتی تا پایان سال 1392، هزار و 839 قرارداد واگذاری با متقاضیان منعقد شده است.
وی بیان کرد: در پنج سال گذشته 457 واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان مرکزی به بهره برداری رسیده در صورتی که تا پایان سال 1392، هزار و 264 واحد صنعتی در شهرک های استان به بهره برداری رسیده بود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی افزود: میزان سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان از آغاز فعالیت این شهرک ها 23 هزار و 170 میلیارد ریال برآورد می شود در صورتی که در پنج سال گذشته 26 هزار و 14 میلیارد ریال در شهرک های صنعتی استان سرمایه گذاری شده که بر اساس متوسط عملکرد شرکت در هر دوره چهار ساله، 112 درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید به تقویت و حمایت صنایع کوچک و متوسط نگاه ویژه ای دارد و در پنج سال گذشته دستورالعمل ها و اعتبارات ویژه ای نیز در راستای خوشه بندی صنایع کوچک و تامین زیرساخت های لازم در شرکت ها به استان مرکزی ابلاغ شده است.

*** 18 طرح سرمایه گذاری خارجی هدیه دولت تدبیر و امید در استان مرکزی
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی نیز گفت: این استان در پنج سال گذشته، 18 طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش 481 میلیون دلار را نهایی کرد.
حسن میرزاخانی بیان کرد: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی با ارائه مشاوره های قانونی و حمایت های لازم جذب بیش از 30 متقاضی جدید سرمایه گذاری خارجی به ارزش هشت میلیارد دلار را در بخش های صنعت، عمران و انرژی در برنامه های خود هدفگذاری کرده است.
وی افزود: در سال گذشته سرمایه گذاری خارجی مصوب به میزان 346 میلیون دلار و سرمایه گذاری خارجی وارده به میزان 20 میلیون دلار در استان جذب شد و در صورتی که در سال 1394 سرمایه مصوب به میزان یک میلیون 500 هزار دلار و سرمایه وارده به میزان 2 میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز 31 میلیون و 500 هزار دلار جلب طرح های سرمایه گذاری خارجی بوده که به میزان 18 میلیون و 500 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی نیز در استان جذب شده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی بیان کرد: این استان در پنج سال گذشته از لحاظ بهبود محیط کسب و کار نیز موفقیت های چشمگیری داشته به طوری که رتبه 13 استان در سال 1390 به رتبه چهارم در سال 1394 و رتبه سوم در سال 1395 رسیده است.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال 1396 اسناد خزانه اسلامی تخصیص یافته از نمادهای معاملاتی مختلف به میزان 2 هزار و 844 میلیارد ریال بوده که به میزان 612 میلیارد و 700 میلیون ریال از آن، معادل 21 درصد جذب شده است.
میرزاخانی بیان کرد: نرخ بیکاری در استان مرکزی از سال 1392 تا کنون تک رقمی بوده و در سال 1395 کمترین نرخ بیکاری در بین تمامی استان های کشور مربوط به استان مرکزی بوده است.
وی اظهار کرد: نرخ بیکاری 11 درصدی استان مرکزی در سال های قبل از 1392، به هفت و سه دهم درصد در دولت تدبیر و امید رسیده و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان مرکزی تا پایان فصل پاییز امسال جزو سه استان برتر در کمترین نرخ بیکاری بوده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی اظهار کرد: سیاست کنترل نرخ تورم از ابتدای فعالیت دولت یازدهم آغاز شد و مرکزی از استان های پیشتاز و موفق در این زمینه بود و نرخ تورم 35 و پنج دهم درصدی سال 1392 به هشت و 9 دهم در سال 1395 رسید.
وی یادآوری کرد: با توجه به گزارشات اداره کل گمرکات استان مرکزی، تراز تجاری این استان در پنج سال گذشته همواره مثبت بوده و از سال 1392 تاکنون میزان صادرات استان مرکزی بر واردات پیشی گرفته است. قبل از سال 1392 کالاهای این استان به 25 کشور صادر می شد اما هم اکنون 75 کشور از نقاط مختلف دنیا متقاضی واردات کالاهای استان مرکزی هستند.

*** ثبت 71 شرکت دانش بنیان در استان مرکزی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تا پایان امسال، 71 شرکت دانش بنیان در استان مرکزی به ثبت رسید.
محمدرضا حاجی پور، صدور 22 پروانه تحقیق و توسعه، صدور 85 گواهی تحقیق و توسعه، صدور 13 پروانه خدمات فنی و مهندسی و 62 جواز خدمات فنی و مهندسی را از دیگر فعالیت های بخش آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
وی صادرات غیر نفتی استان مرکزی در سال جاری را تا مرز یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که صادرات استان قبل از سال 1392 به سالی 110 میلیون دلار هم نمی رسید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه ارزش واردات استان در سال جاری، 348 میلیون دلار ارزیابی می شود، اظهار کرد: مواد اولیه خطوط تولید، بخش عمده ای از کالاهای وارداتی استان را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: کشورهای هدف صادراتی استان مرکزی قبل از سال 1392 46 کشور بود در حالی که در سال جاری کالاهای این استان به 74 کشور دنیا صادر شد.
حاجی پور یادآوری کرد: واحدهای صادر کننده استان مرکزی قبل از فعالیت دولت تدبیر و امید 152 واحد بود در صورتی که هم اکنون 220 واحد تولیدی صادرکننده در استان مرکزی شناسایی شده است.

***271 شرکت تعاونی در استان مرکزی به ثبت رسید
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: در پنج سال گذشته 271 شرکت تعاونی در نقاط مختلف استان تشکیل شده که 13 هزار و 699 نفر نیز در این شرکت های تعاونی جذب شده اند.
محمد تقی آبائی هزاوه افزود: در مجموع پنج هزار و 715 فرصت شغلی مستقیم در شرکت های تعاونی استان مرکزی در پنج سال گذشته ایجاد شده است.
وی گفت: در پنج سال گذشته بیش از 121 هزار نفر ساعت از دوره های آموزشی و پژوهشی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بهره مند شدند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اجرای طرح تعاون روستا را از دیگر فعالیت های این اداره کل در سال جاری عنوان کرد و گفت: دستجرده آشتیان در بخش پرورش زنبور عسل، روستای خوراند خمین خدمات عمرانی، آشناخور خمین کشت زعفران، قره چای ساوه پرورش دام، نهرمیان شازند پرورش ماهی، ورین محلات صنایع تبدیلی، قشلاق زرندیه دامپروری، کوره تفرش شن و ماسه، گل زرد شازند فیلتر هوای خودرو و محسن آباد خمین در بخش دامپروری فعال شده که 76 فرصت شغلی مستقیم نیز ایجاد شده است.
وی بیان کرد: در پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید 2 هزار و 384 کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در استان مرکزی تشکیل شد که بر این اساس 9 هزار و 577 نیروی کار اتباع خارجی در کارگاه های نقاط مختلف استان شناسایی شد و در نهایت سه هزار و 12 نیروی کار ایرانی جایگزین نیروی کار اتباع خارجی شد.
آبایی گفت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا پایان امسال 41 خانه بهداشت در نقاط مختلف استان به بهره برداری رسیده که براین اساس، 134 هزار و 858 کارگر از خدمات خانه های بهداشت برخوردار شدند.
وی اضافه کرد: بهره برداری از اورژانس اجتماعی شهرستان شازند، تکمیل و بهره برداری از مجموعه های ورزشی شهرستان خمین، ساوه و دلیجان، بهره برداری از ساختمان مرکزی اداره امور شعب بانک توسعه تعاون در استان و توجه ویژه به سالم سازی گلوگاه های فسادخیز از طریق اصلاح فرآیندها و نظارت مستمر و الکترونیکی نمودن فعالیت ها از دیگر اقدامات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید است.

***تعامل سازنده بخش خصوصی با دولت اساس پیشرفت و توسعه کشور است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: بخش خصوصی اعتقاد بر انجام تعامل با دولت به خصوص سازمان های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی دارد و انتظار می رود که دولت نیز مشارکت با بخش خصوصی را به عنوان اساس پیشرفت و توسعه کشور، در دستور کار قرار دهد.
منوچهر توسطی افزود: تامین امنیت سرمایه گذاری و حل مشکلات این قشر از جامعه باید در دستور کار دولت باشد تا کارآفرینان رغبت بیشتری بر سرمایه گذاری داشته باشند.
وی افزود: مشارکت با بخش خصوصی باید با سازوکارهای علمی و منطقی همراه باشد به عنوان مثال در واگذاری های اصل 44 باید ظرفیت مدیریتی و مالی متقاضیان در نظر گرفته شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی این استان در فرآیند واگذاری ها به رکود و تعطیلی کشیده شدند که لازمه اصلاح این امور احیای سازمان گسترش و واگذاری واحدهای تولیدی مشکل دار به این سازمان است.
وی ادامه داد: اگر چه ارتباط بخش خصوصی با دولت در پنج سال گذشته بسیار تقویت شده است اما همچنان بخش خصوصی به خصوص در بخش مبادله پول و ارز برای خرید مواد اولیه و همچنین صادرات کالا، تنگناهایی دارد که انتظار می رود دولت نسبت به اصلاح این مهم گام های اساسی بردارد.
توسطی اظهار کرد: بعد از موفقیت تیم مذاکره کننده با گروه موسوم به 1+5، تیم های تجاری و اقتصادی بسیاری از کشورهای مختلف جهان به ایران و استان مرکزی سرازیر شدند اما نتایج این سفرها و اینکه چه میزان سرمایه گذاری جذب شده باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: از آنجا که خروج از رکود و اجرا شدن اقتصاد مقاومتی در گرو صادرات است، می طلبد درباره مقوله صادرات دولتمردان با جدیت و اهمیت بیشتر نقاط ضعف را بررسی کنند و بکوشند روش های نوین تجارت را در زنجیره راهبردی صادرات قرار دهند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به اینکه صادرات کالاهای غیرنفتی یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است، باید با حمایت های اصولی از صادرکنندگان در راستای تحقق این مهم، بیش از پیش تلاش کرد.

*** استان مرکزی رتبه نخست کشور در زمینه تنوع تولیدات کشاورزی را دارا است
معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: اگر چه این استان به عنوان یکی از استان های برجسته کشور در بخش صنعت معرفی شده اما از لحاظ کشاورزی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است و با وجود اینکه از نظر جمعیت جایگاه نوزدهم کشور را دارا است، به عنوان استان مطرح کشور در زمینه تولیدات کشاورزی نیز مطرح است.
بهنام نصرالهی افزود: بخش کشاورزی استان مرکزی با تولید 2 میلیون و 800 هزار تن انواع محصولات باغی، زراعی، دامی و آبزی در سال جاری 2 درصد ارزش افزوده، بخش کشاورزی در سطح ملی را به خود اختصاص داده و بیش از 82 هزار نفر در نقاط مختلف استان در این بخش فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: افزایش عملکرد تولیدات زراعی در واحد سطح، به کارگیری بذر پر محصول و مقاوم به خشکی و کم آبی از جمله (17 رقم گندم آبی، هفت رقم جو و 9 رقم لوبیا) و سیاستگذاری در جهت اصلاح الگوی کشت از جمله اولویت های جهاد کشاورزی استان مرکزی در پنج سال گذشته بوده است.
معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: براین اساس و با تامین بهنگام و با کیفیت نهاده های کشاورزی و تولید محصولات زراعی استان از یک میلیون و 550 هزار تن در سال زراعی 91-92 با رشدی حدود 17 درصد به یک میلیون و 814 هزار تن در سال جاری رسیده و خرید گندم مازاد بر نیاز نیز از 225 هزار تن در سال 91-92 به 257 هزار تن در سال زراعی95-96 رسیده است.
وی افزود: همچنین محصولات باغی استان نیز از 343 هزار تن در سال 91 به 496 هزار تن در سال جاری رسید که این مهم حدود 45 درصد رشد داشته است.
نصرالهی بیان کرد: تامین پروتئین مورد نیاز مردم از طریق تولیدات داخلی و همچنین تنظیم بازار این محصولات در دولت تدبیر و امید همواره مورد توجه جهاد کشاورزی بوده که در این راستا اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین از جمله رویکردهای اساسی مورد توجه جهاد کشاورزی به حساب می آید به طوری که تولید شیر خام استان از 308 هزار تن به 328 هزار و 500 تن و تولید گوشت قرمز نیز از 51 هزار تن به حدود 53 هزار و 500 تن در سال جاری رسیده است.

*** پیگیری مشکلات کارگری و صنفی مهمترین اقدام دولت تدبیر و امید
مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز گفت: پیگیری مشکلات کارگری و واحدهای تولیدی یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در استان بود.
زهرا آخانی افزود: تقویت و ایجاد زیرساخت های شهرک های صنعتی، ایجاد و بهسازی زیرساخت های گردشگری محوطه کاروانسرای تاریخی دودهک، تجهیز پایانه صادراتی گل و گیاه، تکمیل بازارچه های صنایع دستی و محصولات بومی و محلی استان در نقاط مختلف، بخشی از فعالیت های پنج سال گذشته دولت در حوزه اقتصادی و صنعتی استان است.
وی اظهار کرد: گازرسانی به 88 روستا در سال 1392 با اعتباری بالغ بر 210 میلیارد ریال، 90 روستا در سال 1393 با اعتباری بالغ بر 110 میلیارد ریال، 41 روستا در سال 1394 با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال، 47 روستا در سال 1395 با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد ریال و 14 روستا در سال 1396 با اعتباری بالغ بر 39 میلیارد ریال بخشی از عملکرد پنج ساله دولت در بخش خدماتی و اقتصادی است.
مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی بیان کرد: مقاوم سازی چهار هزار و 800 واحد مسکن روستایی با اعتباری بالغ بر 46 میلیارد و 500 میلیون ریال، پرداخت 1132 فقره تسهیلات قرض الحسنه تعمیرات مسکن روستایی با اعتباری بالغ بر 230 میلیارد ریال بخشی از فعالیت های انجام شده است.
وی افزود: براساس گزارشات ثبت شده در سامانه رصد استان مرکزی در سال 1392، 20 هزار و 437، در سال 1393، 13 هزار و 871، در سال 1394، 11 هزار و 244، در سال 1395، 10 هزار و 695 و در سال 1396 نیز 6 هزار و 629 فرصت شغلی در استان مرکزی ایجاد شده است.
آخانی افزود: برای آشنایی فارغ التحصیلان با محیط کار، تبدیل علوم تئوری به کاربردی، مهارت آموزی، ردیف اعتباری در بودجه سالانه برای طرح کارورزی در نظر گرفته شد که در این راستا و برای تبیین و تشریح این طرح، 15 نشست تخصصی تشکیل و تعداد زیادی از جوانان نیز از این طرح استقبال کردند.
وی افزود: استان مرکزی در حال حاضر میزبان 46 طرح سرمایه گذاری خارجی از کشورهایی از قبیل ترکیه، انگلستان، فرانسه، افغانستان، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس و ایرانیان مقیم خارج از کشور با حجم سرمایه گذاری یک میلیارد دلار در بخش های صنعت، ساختمان، کشاورزی بوده که در مجموع به میزان 380 میلیون دلار جذب و به کارگیری شده است.
آخانی اظهار کرد: عمده طرح های سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی در شهرستان های اراک، آشتیان، زرندیه، دلیجان، ساوه، محلات و شازند است که شهرستان ساوه با 23 طرح به میزان 550 میلیون دلار بیشترین و شهرستان شازند با یک طرح با چهار میلیون دلار کمترین حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب استان را به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه شهرستان اراک با 10 طرح سرمایه گذاری خارجی به میزان 328 میلیون دلار دومین شهرستان استان از لحاظ جذب سرمایه گذاری خارجی است، بیان کرد: در سال جاری نیز سرمایه گذاری جذب شده استان مرکزی، معادل 49 میلیون دلار است.
مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی گفت: پالایشگاه فرآورده های خون با مشارکت کره جنوبی و با سرمایه گذاری بالغ بر 2هزار میلیارد ریال، طرح تولید صفحه و ورق از پلی اورتان با مشارکت یک شرکت اماراتی در ساوه و با سرمایه گذاری بالغ بر 570 میلیارد ریال، بازیافت فولاد و چدن، آلومینیوم با مشارکت شرکتی از افغانستان و با میزان سرمایه گذاری بالغ بر 210 میلیارد ریال، خوراک آماده آبزیان پرورشی در خمین با مشارکت سرمایه گذار دانمارکی با میزان سرمایه گذاری 590 میلیارد ریال از مهمترین طرح های سرمایه گذاری خارجی در استان است.
وی واحد تولید کننده انواع تراکتور در زرندیه با مشارکت شرکت کره جنوبی و با سرمایه گذاری بالغ بر 640 میلیارد ریال، مشارکت واحد گلاب سرخ فروآلیاژ ساوه با یک شرکت هندوستانی با میزان سرمایه گذاری 2 هزار و 229 میلیارد ریال و مشارکت واحد رام پارس فروفولاد ساوه با یک شرکت هندوستانی با میزان سرمایه گذاری 2 هزار و 229 میلیارد ریال را از دیگر طرح های سرمایه گذاری استان در پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
3017/3075

انتهای پیام /*

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را با هدف بهبود شاخص‌های اقتصادی و دستیابی به اهداف متعالی توسعه با محوریت استفاده از ظرفیت های بومی و سرمایه داخلی ابلاغ فرمودند.
رکود اقتصادی، تورم فزآینده و نابسامانی های بازار ارز در آغازین روزهای فعالیت دولت یازدهم کشور را در شرایط خاصی قرار داده بود اما با وجود همه تنگناها، دولت تدبیر و امید، همه توان خود را برای سامان اقتصادی کشور به کار گرفت.
نرخ تورم نقطه به نقطه در سال ۹۲ به بیش از ۴۵ درصد و نرخ تورم متوسط سالانه در همان سال به بیش از ۴۰ درصد رسیده بود و بازار ارز نیز نوسانات شدیدی را تجربه کرد.
استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور در سال های اخیر با وجود مشکلات و تنگناهای موجود، در بخش هایی از جمله حوزه اقتصاد با موفقیت هایی همراه بوده است.
خبرگزاری ایرنا استان مرکزی در یک میزگرد خبری با حضور مدیران دستگاه های اجرایی، کارنامه اقتصادی دولت تدبیر و امید در این استان را مورد بررسی قرار داد.

***حفظ و ایجاد اشتغال سرفصل برنامه های اقتصادی دولت تدبیر و امید
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی معتقد است: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در سال 1392، حفظ اشتغال موجود و ایجاد بسترهای جدید اشتغالزایی در این استان با جدیت دنبال شده است.
سعید فرخی افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی استان و به ویژه شهرستان اراک به دلیل تشدید تحریم ها و از طرفی واگذاری های بی برنامه و غیر اصولی در سالهای 84 تا 90 در شرایط ویژه ای قرار گرفتند و بسیاری از این صنایع از قبیل آونگان، شرکت صنایع و کابل سازی به تعطیلی کشیده شدند و واحدهای دیگری از قبیل هپکو اراک نیز با رکود چشمگیری مواجه شد.
وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید نامه نگاری های بسیاری از سوی مدیران ارشد استان در خصوص ساماندهی واحدهای تولیدی واگذار شده شهرستان اراک به وزارتخانه های مربوطه انجام شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: دولت تدبیر و امید با برنامه های مدون و کاربردی در راستای حل مشکلات صنعتی و اقتصادی استان گام برداشته اما تعیین تکلیف واحدهایی که در سال های گذشته به بخش خصوصی واگذار شده، زمانبر و نیازمند حمایت های مسئولان دولتی در سطح ملی است.
وی افزود: دولت تدبیر و امید و شخص رئیس جمهوری بر تدوین برنامه های مشخص، روشن و زمانبندی شده تاکید داشته و مسئولان استانی نیز رهنمودهای دولت را سرلوحه امور خود در حل مسائل استان قرار داده اند.
فرخی بیان کرد: اقتصاد استان در مقایسه استان های دیگر در فصل شکوفایی قرار دارد و بهبود محیط کسب و کار و عمل به برنامه اقتصاد مقاومتی در کنار اجرای سیاست های کلی اقتصادی کشوردر این استان با جدیت دنبال می شود.

*** حرکت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی جانمایه برنامه های دولت تدبیر و امید
مدیرکل دفتر اقتصادی و امور بین الملل استانداری مرکزی نیز گفت: در اقتصاد ایران برنامه های بالادستی وجود دارد که هدف گذاری و مسیر حرکت را مشخص کرده و در کنار برنامه های اعلامی تصمیم سازان دولتی، برنامه های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و سند چشم اندازه ۱۴۰۴ به طور دقیق بایدها و نبایدهای اقتصاد ایران را تعیین کرده است.
محمود نعمتی افزود: اصل ۴۴ قانون اساسی نیز روش های رفتاری و در واقع دیدگاه حاکم براقتصاد ایران را به طور کلی مشخص کرده و با توجه به این اسناد ارزشمند، می توان گفت که مسیر پیشروی اقتصاد کشور روشن است و باید دقت عمل داشت که در این ریل به درستی حرکت کرد.
وی اظهار کرد: ایجاد اشتغال جدید و همچنین حفظ اشتغال موجود نیازمند همکاری های برون بخشی و بین دستگاهی است که مدیران همه دستگاه های اجرایی باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

*** واگذاری 739 هکتار زمین به متقاضیان در شهرک های صنعتی استان مرکزی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی نیز گفت: از ابتدای فعالیت شرکت شهرک های استان مرکزی تا پایان سال 1392، هزار و 252 هکتار زمین به متقاضیان واگذار شد، در صورتی که در فعالیت پنج ساله دولت تدبیر و امید 739 هکتار زمین به متقاضیان واگذار شده و بر این اساس، متوسط عملکرد شرکت شهرک های صنعتی استان در دوره چهار ساله، بیش از 63 درصد رشد داشته است.
مصطفی آمره افزود: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تا پایان امسال، 766 قرارداد واگذاری زمین در شهرک های استان منعقد شده در صورتی که از ابتدای فعالیت شرکت شهرک های صنعتی تا پایان سال 1392، هزار و 839 قرارداد واگذاری با متقاضیان منعقد شده است.
وی بیان کرد: در پنج سال گذشته 457 واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان مرکزی به بهره برداری رسیده در صورتی که تا پایان سال 1392، هزار و 264 واحد صنعتی در شهرک های استان به بهره برداری رسیده بود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی افزود: میزان سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان از آغاز فعالیت این شهرک ها 23 هزار و 170 میلیارد ریال برآورد می شود در صورتی که در پنج سال گذشته 26 هزار و 14 میلیارد ریال در شهرک های صنعتی استان سرمایه گذاری شده که بر اساس متوسط عملکرد شرکت در هر دوره چهار ساله، 112 درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید به تقویت و حمایت صنایع کوچک و متوسط نگاه ویژه ای دارد و در پنج سال گذشته دستورالعمل ها و اعتبارات ویژه ای نیز در راستای خوشه بندی صنایع کوچک و تامین زیرساخت های لازم در شرکت ها به استان مرکزی ابلاغ شده است.

*** 18 طرح سرمایه گذاری خارجی هدیه دولت تدبیر و امید در استان مرکزی
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی نیز گفت: این استان در پنج سال گذشته، 18 طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش 481 میلیون دلار را نهایی کرد.
حسن میرزاخانی بیان کرد: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی با ارائه مشاوره های قانونی و حمایت های لازم جذب بیش از 30 متقاضی جدید سرمایه گذاری خارجی به ارزش هشت میلیارد دلار را در بخش های صنعت، عمران و انرژی در برنامه های خود هدفگذاری کرده است.
وی افزود: در سال گذشته سرمایه گذاری خارجی مصوب به میزان 346 میلیون دلار و سرمایه گذاری خارجی وارده به میزان 20 میلیون دلار در استان جذب شد و در صورتی که در سال 1394 سرمایه مصوب به میزان یک میلیون 500 هزار دلار و سرمایه وارده به میزان 2 میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز 31 میلیون و 500 هزار دلار جلب طرح های سرمایه گذاری خارجی بوده که به میزان 18 میلیون و 500 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی نیز در استان جذب شده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی بیان کرد: این استان در پنج سال گذشته از لحاظ بهبود محیط کسب و کار نیز موفقیت های چشمگیری داشته به طوری که رتبه 13 استان در سال 1390 به رتبه چهارم در سال 1394 و رتبه سوم در سال 1395 رسیده است.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال 1396 اسناد خزانه اسلامی تخصیص یافته از نمادهای معاملاتی مختلف به میزان 2 هزار و 844 میلیارد ریال بوده که به میزان 612 میلیارد و 700 میلیون ریال از آن، معادل 21 درصد جذب شده است.
میرزاخانی بیان کرد: نرخ بیکاری در استان مرکزی از سال 1392 تا کنون تک رقمی بوده و در سال 1395 کمترین نرخ بیکاری در بین تمامی استان های کشور مربوط به استان مرکزی بوده است.
وی اظهار کرد: نرخ بیکاری 11 درصدی استان مرکزی در سال های قبل از 1392، به هفت و سه دهم درصد در دولت تدبیر و امید رسیده و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان مرکزی تا پایان فصل پاییز امسال جزو سه استان برتر در کمترین نرخ بیکاری بوده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی اظهار کرد: سیاست کنترل نرخ تورم از ابتدای فعالیت دولت یازدهم آغاز شد و مرکزی از استان های پیشتاز و موفق در این زمینه بود و نرخ تورم 35 و پنج دهم درصدی سال 1392 به هشت و 9 دهم در سال 1395 رسید.
وی یادآوری کرد: با توجه به گزارشات اداره کل گمرکات استان مرکزی، تراز تجاری این استان در پنج سال گذشته همواره مثبت بوده و از سال 1392 تاکنون میزان صادرات استان مرکزی بر واردات پیشی گرفته است. قبل از سال 1392 کالاهای این استان به 25 کشور صادر می شد اما هم اکنون 75 کشور از نقاط مختلف دنیا متقاضی واردات کالاهای استان مرکزی هستند.

*** ثبت 71 شرکت دانش بنیان در استان مرکزی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تا پایان امسال، 71 شرکت دانش بنیان در استان مرکزی به ثبت رسید.
محمدرضا حاجی پور، صدور 22 پروانه تحقیق و توسعه، صدور 85 گواهی تحقیق و توسعه، صدور 13 پروانه خدمات فنی و مهندسی و 62 جواز خدمات فنی و مهندسی را از دیگر فعالیت های بخش آموزش و پژوهش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
وی صادرات غیر نفتی استان مرکزی در سال جاری را تا مرز یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که صادرات استان قبل از سال 1392 به سالی 110 میلیون دلار هم نمی رسید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه ارزش واردات استان در سال جاری، 348 میلیون دلار ارزیابی می شود، اظهار کرد: مواد اولیه خطوط تولید، بخش عمده ای از کالاهای وارداتی استان را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: کشورهای هدف صادراتی استان مرکزی قبل از سال 1392 46 کشور بود در حالی که در سال جاری کالاهای این استان به 74 کشور دنیا صادر شد.
حاجی پور یادآوری کرد: واحدهای صادر کننده استان مرکزی قبل از فعالیت دولت تدبیر و امید 152 واحد بود در صورتی که هم اکنون 220 واحد تولیدی صادرکننده در استان مرکزی شناسایی شده است.

***271 شرکت تعاونی در استان مرکزی به ثبت رسید
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: در پنج سال گذشته 271 شرکت تعاونی در نقاط مختلف استان تشکیل شده که 13 هزار و 699 نفر نیز در این شرکت های تعاونی جذب شده اند.
محمد تقی آبائی هزاوه افزود: در مجموع پنج هزار و 715 فرصت شغلی مستقیم در شرکت های تعاونی استان مرکزی در پنج سال گذشته ایجاد شده است.
وی گفت: در پنج سال گذشته بیش از 121 هزار نفر ساعت از دوره های آموزشی و پژوهشی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بهره مند شدند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اجرای طرح تعاون روستا را از دیگر فعالیت های این اداره کل در سال جاری عنوان کرد و گفت: دستجرده آشتیان در بخش پرورش زنبور عسل، روستای خوراند خمین خدمات عمرانی، آشناخور خمین کشت زعفران، قره چای ساوه پرورش دام، نهرمیان شازند پرورش ماهی، ورین محلات صنایع تبدیلی، قشلاق زرندیه دامپروری، کوره تفرش شن و ماسه، گل زرد شازند فیلتر هوای خودرو و محسن آباد خمین در بخش دامپروری فعال شده که 76 فرصت شغلی مستقیم نیز ایجاد شده است.
وی بیان کرد: در پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید 2 هزار و 384 کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در استان مرکزی تشکیل شد که بر این اساس 9 هزار و 577 نیروی کار اتباع خارجی در کارگاه های نقاط مختلف استان شناسایی شد و در نهایت سه هزار و 12 نیروی کار ایرانی جایگزین نیروی کار اتباع خارجی شد.
آبایی گفت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا پایان امسال 41 خانه بهداشت در نقاط مختلف استان به بهره برداری رسیده که براین اساس، 134 هزار و 858 کارگر از خدمات خانه های بهداشت برخوردار شدند.
وی اضافه کرد: بهره برداری از اورژانس اجتماعی شهرستان شازند، تکمیل و بهره برداری از مجموعه های ورزشی شهرستان خمین، ساوه و دلیجان، بهره برداری از ساختمان مرکزی اداره امور شعب بانک توسعه تعاون در استان و توجه ویژه به سالم سازی گلوگاه های فسادخیز از طریق اصلاح فرآیندها و نظارت مستمر و الکترونیکی نمودن فعالیت ها از دیگر اقدامات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید است.

***تعامل سازنده بخش خصوصی با دولت اساس پیشرفت و توسعه کشور است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: بخش خصوصی اعتقاد بر انجام تعامل با دولت به خصوص سازمان های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی دارد و انتظار می رود که دولت نیز مشارکت با بخش خصوصی را به عنوان اساس پیشرفت و توسعه کشور، در دستور کار قرار دهد.
منوچهر توسطی افزود: تامین امنیت سرمایه گذاری و حل مشکلات این قشر از جامعه باید در دستور کار دولت باشد تا کارآفرینان رغبت بیشتری بر سرمایه گذاری داشته باشند.
وی افزود: مشارکت با بخش خصوصی باید با سازوکارهای علمی و منطقی همراه باشد به عنوان مثال در واگذاری های اصل 44 باید ظرفیت مدیریتی و مالی متقاضیان در نظر گرفته شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی این استان در فرآیند واگذاری ها به رکود و تعطیلی کشیده شدند که لازمه اصلاح این امور احیای سازمان گسترش و واگذاری واحدهای تولیدی مشکل دار به این سازمان است.
وی ادامه داد: اگر چه ارتباط بخش خصوصی با دولت در پنج سال گذشته بسیار تقویت شده است اما همچنان بخش خصوصی به خصوص در بخش مبادله پول و ارز برای خرید مواد اولیه و همچنین صادرات کالا، تنگناهایی دارد که انتظار می رود دولت نسبت به اصلاح این مهم گام های اساسی بردارد.
توسطی اظهار کرد: بعد از موفقیت تیم مذاکره کننده با گروه موسوم به 1+5، تیم های تجاری و اقتصادی بسیاری از کشورهای مختلف جهان به ایران و استان مرکزی سرازیر شدند اما نتایج این سفرها و اینکه چه میزان سرمایه گذاری جذب شده باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: از آنجا که خروج از رکود و اجرا شدن اقتصاد مقاومتی در گرو صادرات است، می طلبد درباره مقوله صادرات دولتمردان با جدیت و اهمیت بیشتر نقاط ضعف را بررسی کنند و بکوشند روش های نوین تجارت را در زنجیره راهبردی صادرات قرار دهند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به اینکه صادرات کالاهای غیرنفتی یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است، باید با حمایت های اصولی از صادرکنندگان در راستای تحقق این مهم، بیش از پیش تلاش کرد.

*** استان مرکزی رتبه نخست کشور در زمینه تنوع تولیدات کشاورزی را دارا است
معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: اگر چه این استان به عنوان یکی از استان های برجسته کشور در بخش صنعت معرفی شده اما از لحاظ کشاورزی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است و با وجود اینکه از نظر جمعیت جایگاه نوزدهم کشور را دارا است، به عنوان استان مطرح کشور در زمینه تولیدات کشاورزی نیز مطرح است.
بهنام نصرالهی افزود: بخش کشاورزی استان مرکزی با تولید 2 میلیون و 800 هزار تن انواع محصولات باغی، زراعی، دامی و آبزی در سال جاری 2 درصد ارزش افزوده، بخش کشاورزی در سطح ملی را به خود اختصاص داده و بیش از 82 هزار نفر در نقاط مختلف استان در این بخش فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: افزایش عملکرد تولیدات زراعی در واحد سطح، به کارگیری بذر پر محصول و مقاوم به خشکی و کم آبی از جمله (17 رقم گندم آبی، هفت رقم جو و 9 رقم لوبیا) و سیاستگذاری در جهت اصلاح الگوی کشت از جمله اولویت های جهاد کشاورزی استان مرکزی در پنج سال گذشته بوده است.
معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: براین اساس و با تامین بهنگام و با کیفیت نهاده های کشاورزی و تولید محصولات زراعی استان از یک میلیون و 550 هزار تن در سال زراعی 91-92 با رشدی حدود 17 درصد به یک میلیون و 814 هزار تن در سال جاری رسیده و خرید گندم مازاد بر نیاز نیز از 225 هزار تن در سال 91-92 به 257 هزار تن در سال زراعی95-96 رسیده است.
وی افزود: همچنین محصولات باغی استان نیز از 343 هزار تن در سال 91 به 496 هزار تن در سال جاری رسید که این مهم حدود 45 درصد رشد داشته است.
نصرالهی بیان کرد: تامین پروتئین مورد نیاز مردم از طریق تولیدات داخلی و همچنین تنظیم بازار این محصولات در دولت تدبیر و امید همواره مورد توجه جهاد کشاورزی بوده که در این راستا اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین از جمله رویکردهای اساسی مورد توجه جهاد کشاورزی به حساب می آید به طوری که تولید شیر خام استان از 308 هزار تن به 328 هزار و 500 تن و تولید گوشت قرمز نیز از 51 هزار تن به حدود 53 هزار و 500 تن در سال جاری رسیده است.

*** پیگیری مشکلات کارگری و صنفی مهمترین اقدام دولت تدبیر و امید
مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز گفت: پیگیری مشکلات کارگری و واحدهای تولیدی یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در استان بود.
زهرا آخانی افزود: تقویت و ایجاد زیرساخت های شهرک های صنعتی، ایجاد و بهسازی زیرساخت های گردشگری محوطه کاروانسرای تاریخی دودهک، تجهیز پایانه صادراتی گل و گیاه، تکمیل بازارچه های صنایع دستی و محصولات بومی و محلی استان در نقاط مختلف، بخشی از فعالیت های پنج سال گذشته دولت در حوزه اقتصادی و صنعتی استان است.
وی اظهار کرد: گازرسانی به 88 روستا در سال 1392 با اعتباری بالغ بر 210 میلیارد ریال، 90 روستا در سال 1393 با اعتباری بالغ بر 110 میلیارد ریال، 41 روستا در سال 1394 با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال، 47 روستا در سال 1395 با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد ریال و 14 روستا در سال 1396 با اعتباری بالغ بر 39 میلیارد ریال بخشی از عملکرد پنج ساله دولت در بخش خدماتی و اقتصادی است.
مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی بیان کرد: مقاوم سازی چهار هزار و 800 واحد مسکن روستایی با اعتباری بالغ بر 46 میلیارد و 500 میلیون ریال، پرداخت 1132 فقره تسهیلات قرض الحسنه تعمیرات مسکن روستایی با اعتباری بالغ بر 230 میلیارد ریال بخشی از فعالیت های انجام شده است.
وی افزود: براساس گزارشات ثبت شده در سامانه رصد استان مرکزی در سال 1392، 20 هزار و 437، در سال 1393، 13 هزار و 871، در سال 1394، 11 هزار و 244، در سال 1395، 10 هزار و 695 و در سال 1396 نیز 6 هزار و 629 فرصت شغلی در استان مرکزی ایجاد شده است.
آخانی افزود: برای آشنایی فارغ التحصیلان با محیط کار، تبدیل علوم تئوری به کاربردی، مهارت آموزی، ردیف اعتباری در بودجه سالانه برای طرح کارورزی در نظر گرفته شد که در این راستا و برای تبیین و تشریح این طرح، 15 نشست تخصصی تشکیل و تعداد زیادی از جوانان نیز از این طرح استقبال کردند.
وی افزود: استان مرکزی در حال حاضر میزبان 46 طرح سرمایه گذاری خارجی از کشورهایی از قبیل ترکیه، انگلستان، فرانسه، افغانستان، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس و ایرانیان مقیم خارج از کشور با حجم سرمایه گذاری یک میلیارد دلار در بخش های صنعت، ساختمان، کشاورزی بوده که در مجموع به میزان 380 میلیون دلار جذب و به کارگیری شده است.
آخانی اظهار کرد: عمده طرح های سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی در شهرستان های اراک، آشتیان، زرندیه، دلیجان، ساوه، محلات و شازند است که شهرستان ساوه با 23 طرح به میزان 550 میلیون دلار بیشترین و شهرستان شازند با یک طرح با چهار میلیون دلار کمترین حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب استان را به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه شهرستان اراک با 10 طرح سرمایه گذاری خارجی به میزان 328 میلیون دلار دومین شهرستان استان از لحاظ جذب سرمایه گذاری خارجی است، بیان کرد: در سال جاری نیز سرمایه گذاری جذب شده استان مرکزی، معادل 49 میلیون دلار است.
مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی گفت: پالایشگاه فرآورده های خون با مشارکت کره جنوبی و با سرمایه گذاری بالغ بر 2هزار میلیارد ریال، طرح تولید صفحه و ورق از پلی اورتان با مشارکت یک شرکت اماراتی در ساوه و با سرمایه گذاری بالغ بر 570 میلیارد ریال، بازیافت فولاد و چدن، آلومینیوم با مشارکت شرکتی از افغانستان و با میزان سرمایه گذاری بالغ بر 210 میلیارد ریال، خوراک آماده آبزیان پرورشی در خمین با مشارکت سرمایه گذار دانمارکی با میزان سرمایه گذاری 590 میلیارد ریال از مهمترین طرح های سرمایه گذاری خارجی در استان است.
وی واحد تولید کننده انواع تراکتور در زرندیه با مشارکت شرکت کره جنوبی و با سرمایه گذاری بالغ بر 640 میلیارد ریال، مشارکت واحد گلاب سرخ فروآلیاژ ساوه با یک شرکت هندوستانی با میزان سرمایه گذاری 2 هزار و 229 میلیارد ریال و مشارکت واحد رام پارس فروفولاد ساوه با یک شرکت هندوستانی با میزان سرمایه گذاری 2 هزار و 229 میلیارد ریال را از دیگر طرح های سرمایه گذاری استان در پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
3017/3075

نظر شما