شناسهٔ خبر: 24649505 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مشکلات بن سلمان در سفر به آمريکا

هفته نامه الاهرام با اشاره به سفر آتي وليعهد عربستان به آمريکا نوشت بن سلمان در آمريکا با دو طرح سختگيرانه احتمالي سنا رو به رو خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما هفته نامه الاهرام با اشاره به سفر آتي محمد بن سلمان، وليعهد عربستان به آمريکا و گفتگوهاي وي با ترامپ رئيس جمهور آمريکا همزمان با مشکلات داخلي و گرفتاري در باتلاق يمن نوشت؛ بن سلمان در آمريکا با دو طرح سختگيرانه احتمالي رو به رو خواهد شد که براي توقف فروش مهمات با هدفگيري دقيق آمريکا به عربستان سعودي و خروج نظاميان آمريکايي از خصومت ها در يمن در اعتراض به بحران بشردوستانه، به سنا ارائه خواهد شد. مشکلات بن سلمان در سفر به آمريکا
کاخ سفيد اين هفته اعلام کرد، دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا سه شنبه ميزبان محمد بن سلمان، وليعهد عربستان خواهد بود که در واقع زمام امور عربستان در دست اوست. سفر بن سلمان به واشنگتن، سومين مرحله از تلاش ديپلماتيک بين المللي است که دو هفته پيش در چارچوب ديداري سه روزه در قاهره آغاز شد و سپس وليعهد عربستان را براي يک ديدار سه روزه ديگر راهي انگليس کرد. وي شنبه به رياض بازگشت تا خود را براي سفر به آمريکا که از دوشنبه آغاز مي شود، آماده کند.
وي در انگليس با اعتراضات عليه مداخله نظامي اش در يمن رو به رو شد. همچنين وي به علت اينکه علت اصلي تحميل تلفات به غيرنظاميان در يمن، و گرسنگي دادن به بيش از دو ميليون نفر در اين کشور فقير است که نيازمند کمک هاي غذايي هستند، مورد انتقاد سازمان ملل و نهادهاي مهم بشردوستانه جهان قرار گرفته است. بر اساس گزارش هاي اخير مطبوعات بزرگ آمريکا، بن سلمان در آمريکا با دو طرح سختگيرانه احتمالي رو به رو خواهد شد که براي توقف فروش مهمات با هدفگيري دقيق آمريکا به عربستان سعودي و خروج نظاميان آمريکايي از خصومت ها در يمن در اعتراض به بحران بشردوستانه، به سنا ارائه خواهد شد.
طرح مشابهي که ماه ژوئن ارائه شد، به گفته يک دپيلمات سعودي -که در آن زمان در واشنگتن بود- به دليل «فشار زيادي که سعودي ها با کمک امارات عربي متحده، مصر و ديگر بازيگران منطقه اي اعمال کردند»، با اختلاف اندک آراء تصويب نشد. يکي از مقامات آگاه دولت مصر گفت: يمن، دردسر بزرگي در مسير تلاش هاي وليعهد عربستان در زمينه روابط عمومي بين المللي در آستانه تکيه زدن نهايي وي بر تخت پادشاهي در عربستان است. با وجود اين، بن سلمان زماني که در قاهره بود، با عبدالفتاح السيسي، رئيس جمهور اين کشور درباره برخي ايده ها براي برون رفت از اوضاع دشوار در يمن تبادل نظر کرد.
اين مقام افزود طرح پايان دادن به جنگ در يمن، هنوز مورد بحث است، اما ايده هاي اساسي، دستيابي به توافقي سياسي است که شامل گروه مشخصي از انصار الله يمن در توافق تقسيم قدرت باشد؛ توافقي که احتمالاً مشابه توافقي خواهد بود که به جنگ داخلي 15 ساله در لبنان پايان داد.
اين مقام تصريح کرد: هنوز براي هرگونه اعلامي در اين مقطع بسيار زود است، چرا که سعودي ها هنوز کاملاً مصمم نيستند؛ آنها مي خواهند از شر شکايت ها و ابراز نارضايتي ها از اوضاع بشردوستانه در يمن خلاص شوند، اما مطمئن نيستند بخواهند بر سر اوضاعي توافق کنند که به واسطه آن، دشمن ديرينه شان، ايران، قادر به هر گونه حضور (در اين کشور) باشد، هر چند که روابط ايران و انصار الله به نزديکي روابط تهران و حزب الله لبنان نيست.
کاهش نفوذ حزب الله در لبنان، موضوعي بود که محمد بن سلمان در قاهره و لندن درباره آن تبادل نظر کرد، هر چند که اين بحث ها منجر به هيچ طرحي نشد. در بيانيه هاي مطبوعاتي که در پي گفتگوهاي بن سلمان با نخست وزير انگليس منتشر شد، به صراحت اعلام شد دو کشور درباره راه‌هاي آزاد کردن دولت لبنان از قيد نفوذ حزب الله تبادل نظر کردند. به طور قطع، کاهش قدرت حزب الله، يکي از رئوس دستورکار گفتگوهاي سه شنبه بن سلمان و ترامپ خواهد بود.
يک ديپلمات منطقه اي مستقر در قاهره گفت: روشن است که حزب الله اساساً به ايران نزديک است، و ترامپ مايل است به اين موضوع بپردازد، به ويژه با توجه به اينکه سفر بن سلمان به واشنگتن اندکي پس از سفر بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل (رژيم صهيونيستي) به آمريکا صورت مي گيرد که در آن، ايران موضوع اصلي گفتگو بود. اين ديپلمات تصريح کرد با توجه به نقش حزب الله در مبارزه با گروه‌هاي شبه نظامي سني در سوريه، اسرائيل به همان اندازه که مايل به پايان دادن کار حزب الله در لبنان است، مايل به اقدام فوري عليه اين گروه نيست.
وي گفت: حضور اين گروه از نظر حمايت از اسد چندان ضروري نيست، چرا که روسيه قصد دارد در سوريه بماند، اما اين گروه هنوز هم به خاطر عمليات خاصي که در سوريه انجام مي دهد، اهميت دارد. اين ديپلمات گفت آمريکا، به ويژه در مورد حزب الله، از خطوط توافق شده بين ترامپ و نتانياهو پا را فراتر نخواهد گذاشت، اما امکان بحث با وليعهد عربستان درباره کاهش نفوذ ايران در منطقه وجود دارد.
در عين حال، يک ديپلمات عرب مستقر در واشنگتن گفت، پيش بيني نمي کند گفتگوهاي ترامپ و محمد بن سلمان منجر به توافق تسليحاتي جديد بزرگي شود. رئيس جمهور آمريکا در سفر سال گذشته خود به عربستان، توافق بسيار گرانقيمتي را با سعودي ها امضا کرد. اين ديپلمات افزود: توافق هاي اقتصادي و نظامي هست که دو کشور براي پيگيري آن توافق کرده اند، اما اين سفر واقعاً درباره سياست منطقه، به ويژه نتيجه احتمالي طرح آمريکا براي از سرگيري گفتگوهاي فلسطين و اسرائيل است.
کسي نمي داند که آيا اين طرح به زودي ارائه خوهد شد و اينکه آيا اصلاً مؤثر خواهد بود، اما اساساً محمد بن سلمان مايل خواهد بود که به عنوان يک شريک در شکل گيري اين توافق، و واداشتن فلسطيني ها به موافقت براي پيوستن به چنين توافقي، با وجود بي ميلي شان، تاثيرگذار باشد. به گفته مقام مصري، در قاهره درباره اين موضوع تبادل نظر شد، و مصر، عربستان و امارات عربي متحده در تلاشند رئيس تشکيلات خودگران فلسطين را که به پيوستن به توافق کاملاً بي ميل است، «ترغيب» به پيوستن به اين بازي کنند و ببيند چه نتيجه اي خواهد داشت.
با وجود اين، به گفته ديپلمات منطقه اي، با وجود تلاش محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين براي پرهيز از رويارويي با مصر، سعودي ها و اماراتي ها در اين خصوص، از مخالفت صريح وي با پيوستن به نشست آمريکا درباره اوضاع بشردوستانه در غزه، کاملاً روشن است که او حاضر به پذيرش اين ايده نيست.
ديپلمات هايي که با هفته نامه الاهرام گفتگو کردند، همگي بر اين عقيده بودند که مسئله مهم براي بن سلمان اين است که مي خواهد به جهان نشان دهد رهبري سياسي است که مي تواند مانند تغيير در کشورش، باعث تغيير در منطقه شود. آنها عقيده داشتند که پيامي که بن سلمان با سفرهايش مي خواهد القاء کند، اين است که وي مي تواند هم به توافق هاي نظامي و هم توافق هاي سياسي دست يابد. محمد بن سلمان نخستين مصاحبه خود را با شبکه تلويزيوني سي بي اس آمريکا انجام داد که قرار است اندکي پيش از ورود وي به اين کشور پخش شود.
نورا دانل، مجري برنامه «60 دقيقه» شبکه سي بي اس، در اظهاراتي که سه شنبه در مطبوعات آمريکا منتشر شد گفت، سعودي ها در حال باز کردن (نظام سياسي و اجتماعي و ...) خود هستند، و مي خواهند که جهان اين را ببيند. با وجود اين، بنا بر اعلام ديپلمات مستقر در واشنگتن، اين الزاماً برداشت همه در پايتخت آمريکا نيست.
وي گفت: برخي باور دارند محمد بن سلمان مي تواند به اصلاحات خود ادامه دهد، در حالي که ديگران در اين باره ترديد دارند، چرا که برخي در خاندان حاکم عربستان با نقش وي مشکل دارند و برخي در محافل روحانيان بانفوذ مسلمان اين کشور با اصلاحات وي مشکل دارند. بنابراين، هنوز پاسخي براي اين سؤال وجود ندارد، اما شايد سفر آتي بن سلمان به پي بردن به پاسخ اين سؤال کمک کند.

نظر شما