شناسهٔ خبر: 24649214 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل خبر داد:

مرمت بقایای یک آتشدان مربوط به دوران ساسانی در آران و بیدگل

آران و بیدگل-رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل گفت: محوطه ویگل یکی از محوطه های باستانی مهم کشور است و در مرحله سوم کاوش در این محوطه بقایای یک آتشدان دوران ساسانی کشف و مرمت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر،  مجید نوری ظهر شنبه در حاشیه چهارمین همایش پاکسازی سایت باستانی ویگل و محوطه های تاریخی شهر نوش آباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این همایش دوست داران میراث فرهنگی و انجمن های حافظ محیط ز یست محوطه های تاریخی را پاک سازی و همچنین کودکان به برگزاری جشن بادبادک ها پرداختند.

وی با اشاره به اهمیت حفظ میراث های تاریخی افزود: محوطه ویگل یکی از محوطه های باستانی مهم کشور است و تاکنون سه مرحله کاوش باستان شناسی در این محوطه انجام و در مرحله سومِ کاوش، بقایای یک آتشدان مربوط به دوران ساسانی کشف و مرمت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل تاکید کرد: اطراف این آتشدان تزئینات گچبری قرار دارد و در اطراف پایه آتشدان و ورودی سطح آتشگاه نیز بقایا و قطعات گچبری زیبایی از همین عصر به دست آمده است.

وی ادامه داد: این بنا از گل و چینه تشکیل شده در حالی که مصالح معماری بسیاری از آثار مذهبی مشابه مانند آتشکده‌های نیاسر و نطنز در همین محدوده از لاشه خشت تشکیل شده است.

نوری بیان داشت: پلان این ساختمان آتشگاهی چلیپایی شکل و مانند چهار طاقی های دوره ساسانی دارای چهار دهانه ورودی است.

وی تصریح کرد: آثار تاریخی فرهنگی بخشی از هویت ما است و همه ما در برابر آنچه گذشتگان برای ما به یادگار گذاشتند و آنچه ما باید برای آیندگان به یادگار بگذاریم، مسئول هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل، مشارکت عمومی در حفظ آثار تاریخی و معرفی بیشتر این محوطه را از دلایل اصلی برگزاری همایش پاکسازی بیان کرد.

گفتنی است شهرستان آران وبیدگل با بیش از ۱۳۵ اثر ثبت شده ملی رتبه دوم شهر ستان های استان اصفهان را دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما