شناسهٔ خبر: 24648906 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تصویرسازی قرآن اعجازی هنرمندانه برای همه اعصار است

گروه فعالیت های قرآنی- مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت در نشست خبری جشنواره تصویرسازی «آیات»، بیان کرد: تصویرسازی که در قرآن صورت می‌گیرد در هیچ مکان و زمان و کتابی مشاهده نمی‌شود. تصویرسازی قرآن، اعجازی هنرمندانه برای همه قرون و اعصار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از همدان، نشست خبری جشنواره سراسری تصویرسازی «آیات» و رونمایی از پوستر جشنواره،‌ امروز (شنبه 26 اسفندماه) با حضور فاضل عبادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نصیر بشیری، دبیر هنری جشنواره سراسری تصویرسازی «آیات» در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
امیرنیا در این نشست گفت: تصویرسازی که در قرآن صورت می‌گیرد در هیچ مکان و زمان و کتابی مشاهده نمی‌شود. تصویرسازی قرآن، اعجازی هنرمندانه برای همه قرون و اعصار است.
وی ادامه داد: جشنواره تصویرسازی «آیات» یکی از بخش‌های یازده‌گانه جشنواره «آیات» است که با انجام برنامه‌ریزی و کارهای عملیاتی و اولیه، اختتامیه آن تیرماه 97 در شهر همدان برگزار می‌شود. به دلیل حجم بسیار زیاد فعالیت‌ها در جشنواره «آیات» بخش‌هایی همچون داستان‌نویسی (کرمان)، شعر (لرستان)، نقاشی (گلستان)، آواها و نغمات (آذربایجان شرقی) و فیلم (بوشهر) در سال 96 و بخش‌هایی مانند نقاشی‌خط (یزد)، تئاتر (فارس)، خوشنویسی (خراسان رضوی) و تصویرسازی (همدان) نیز به سال 97 موکول شد. جشنواره کاریکاتور را نیز درنظر داریم به‌صورت بین‌المللی با فراهم‌شدن بسترها و اعتبارات موردنیاز در سال آینده برگزار کنیم.
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی نیز مانند قرآن مهجور هستند، بیان کرد: سعی کردیم با استفاده از ابزارهای مختلف، ذره‌ای ازمضامین دریای بیکران قرآن و اهل بیت (ع) را به نمایش بگذاریم. برخی افراد به خاطر جنبه تقدس‌‌مآبانه معارف اهل بیت (ع)، کمتر تمایل به حضور در این جشنواره را دارند که از همه اهالی فرهنگ و هنر می‌خواهیم با حضور در این عرصه، قلم بزنند و هنرنمایی کنند.

نامگذاری سالانه فرهنگی در استان همدان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز به‌عنوان دیگر سخنران در این نشست درباره اولویت‌های این اداره‌کل در حوزه برنامه‌ریزی فرهنگی، گفت: استادان همدان با پیشینه تاریخی و کثرت مفاخر و نام‌آوران، یکی از استان‌های فرهنگی کشور است. از سال 1394 نسبت به نامگذاری فرهنگی هر سال در این اسان اقدام کرده‌ایم و در راستای آن برنامه‌های متنوع فرهنگی به‌ویژه در حوزه دین و قرآن و عترت برنامه‌ریزی شده است. در این زمینه سال‌های 94 تا 97 به ترتیب با عنوان‌های سیدعلی همدانی، سید جمال‌الدین اسدآبادی، بابا طاهر همدانی و عین‌القضاة همدانی نامگذاری شد. همچنین امسال کنگره مفسر قرآن، آقا نجفی را در آذرماه برگزار کردیم.
وی افزود: همواره تلاش کردیم برنامه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری حوزه کودک و نوجوان در سطح استانی، ملی و بین‌المللی برگزار کنیم که از آن‌جمله می‌توان به برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و جشنواره تصویرسازی «آیات» در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد.
عبادی، اظهار کرد: از دیگر اولویت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، تقویت معرفت دینی بر پایه قرآن و عترت و تقویت تشکل‌های قرآنی همچون بنیاد قرآن است. در راستای برنامه عدالت فرهنگی دولت تدبیر و امید، در مناطق روستایی و شهرستان‌ها، برنامه‌های قرآنی بسیاری برنامه‌ریزی شده است.
دبیر جشنواره تصویرسازی «آیات» درباره زمان برگزاری این جشنواره نیز گفت: این جشنواره تیرماه 1397 در شهر همدان و همزمان در هشت شهرستان استان برگزار خواهد شد. استان همدان برای برگزاری هرگونه برنامه در حوزه‌های فرهنگی و دینی در سطح ملی و بین‌المللی آمادگی دارد.

جشنواره سراسری تصویرسازی «آیات»؛ تلفیقی از هنر و علم
نصیر بشیری، دبیر هنری جشنواره سراسری تصویرسازی «آیات» نیز در این نشست خبری، بیان کرد: جشنواره تصویرسازی «آیات» در این دوره به‌صورت دوسالانه و ملی در حوزه‌های کودک و نوجوان و بزرگسال برگزار می‌شود. همچنین در این دوره علاوه بر بخش‌های روایی و غیرروایی، بخش ویژه سوره واقعه را نیز خواهیم داشت.
وی ادامه داد: سعی بر این بوده که در این دوره علاوه بر جنبه هنری، رویکرد علمی را نیز مدنظر قرار دهیم. در این راستا دو مقاله پژوهشی برتر به قلم استادان این حوزه معرفی و در کتاب و نشریات علمی - پژوهشی منتشر خواهد شد. پس از برگزاری جشنواره تصویرسازی «آیات» نیز، کتاب جشنواره به چاپ می‌رسد.
بشیری با اشاره به انتخاب ناشران برتر نیز گفت: متاسفانه نشر و کتاب‌های این حوزه تاکنون چندان مورد توجه واقع نشده‌اند، لذا در این دوره با نظر هیات داوران، از بین ناشران فعال در این زمینه، از یک ناشر تجلیل خواهد شد و ملاک داوری نیز توانایی تصویرسازانه و استقلال در انتشار است.
دبیر هنری جشنواره سراسری تصویرسازی «آیات»، درباره پوستر جشنواره نیز توضیح داد: طراح این پوستر، عطیه خان حسین‌آبادی بوده و در طراحی آن از آیات قرآن، خلقت انسان و نمادهای ایرانی -اسلامی الهام گرفته شده است.
منبع: ایبنا
انتهای پیام

نظر شما