شناسهٔ خبر: 24648550 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:

تلاش جدی دولت برای تک نرخی کردن ارز/ ارز تک‌نرخی لازمه اقتصاد سالم

نصر: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از تلاش جدی دولت برای تک‎نرخی کردن ارز خبر داد و گفت: ارز در اقتصاد سالم حتماً باید تک‌نرخی باشد، اما تک نرخی شدن ارز زمانی امکان‌پذیر است که مشکلی از لحاظ تأمین آن نباشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از فارس، رضا رحمانی وجود ازر دو نرخی را از جمله مشکلات پیش روی تولید و صنعت کشور و یکی از عوامل ایجاد فساد در اقتصاد عنوان و اظهار کرد: در هر جا صحبت از یک امکان سهمیه‌ای و کوپنی باشد، حتماً فساد نیز در داخل آن بروز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ارز دراقتصاد سالم حتماً باید تک‌نرخی و نوسانات آن شفاف باشد، افزود: دولت در دو سال گذشته تلاش جدی داشته که ارز را تک نرخی کند که متاسفانه به دلیل برخی مسائل سیاسی، نوسانات، التهابات و شرایطی که به وجود آمده این اتفاق میسر نشده.

رحمانی به مسئله تأمین ارز اشاره و اضافه کرد: ارز ممکن است مثلاً از طریق فروش نفت یا صادرات تأمین شود که انتقال ارز از این طرق با مشکلاتی مواجه بوده است وگرنه بانک مرکزی مصر بود ارز تک نرخی شود. 

 ارز مبادله‌ای تبدیل به رانت نشود 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: باید حواسمان باشد ارز مبادله‌ای تبدیل به رانت نشود و آخرین تصمیم دولت این است که ارز مبادله‌ای برای کالاهای اساسی مثل دارو، مواد اولیه و احتمالاً ماشین‌آلات تعلق گیرد و بقیه از ارز آزاد استفاده کنند.

وی یادآور شد: سال گذشته رئیس بانک مرکزی اعلام کرده بود که تا آخر سال ارز تک نرخی می‌شود ولی مسائل بین‌المللی، تحریم‌ها و سایر مسائل موجب شد این اتفاق نیفتد، اما دولت در اولین فرصت ممکن حتماً این کار را خواهد کرد و جزو سیاست‌های اصولی است. 

نماینده پیشین تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای تک‌نرخی شدن ارز ایجاد اطمینان‌هایی لازم است، مثلاً  اگر فردا ارز تک نرخی شود ولی قدرت تأمین ارز وجود نداشته باشد، خودبه‌خود ارز تک نرخی همان ارز مبادله‌ای و دولتی و در بیرون هم قیمت جدیدی ارائه می‌شود و ارز آزاد شکل می‌گیرد.

رحمانی تصریح کرد: تک نرخی شدن ارز زمانی امکان‌پذیر است که به حد کافی موجود باشد و مشکلی از لحاظ تأمین ارز نباشد، یعنی در واقع باید تأمین و ثبات تک نرخی بودن ارز را به نحوی مدیریت کنیم.

این مسوول اذعان داشت: البته فروشگاه‌های ما به شکل بی‌رویه‌ای افزایش یافته‌اند و نسبت آنها به جمعیت خیلی زیاد است، علت آن هم به وجود رکود و نبود اشتغال کافی برمی‌گردد.

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر دلیل بروز معضل فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش محصولات، ابراز داشت: امروز فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیا متداول شده‌اند و ما نمی‌توانیم جلوی توسعه آنها را بگیریم، اما اگر رونق ایجاد شود و مردم به خرید و فروش روی آورند بخش عمده‌ای از مسائل حل می‌شود. 

 در 10 سال گذشته تولید افزایش یافته ولی توان خرید مردم ثابت مانده است

 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار درآمد خانوارهای ایرانی در 10 سال منتهی به سال 94 با 10 سال قبل برابر اس،؛ یعنی در سال 83 درآمد هرچه بوده در سال 94 هم همان است، یعنی در این 10 سال تولید افزایش یافته ولی توان خرید مردم ثابت مانده است (درواقع توان خرید مردم کاهش یافته ولی عدد ثابت است)، عرضه افزایش یافته ولی طرف تقاضا ثابت مانده و این یعنی رکود. 

این مسوول تاکید کرد: مهم‌ترین اقدام برای ایجاد رونق، افزایش صادرات است و اگر به این موارد توجه نکنیم، آسیب جدی می‌بینیم.

نمی‌توانیم برای حفظ مشاغل قدیمی جلوی رونق کسب و کارهای نوین را بگیریم

رحمانی در ادامه صحبت‌های خود به رونق کسب و کارهای نوین در جامعه اشاره کرد و افزود: شاهد هستیم اپلیکیشن‌هایی مثل اسنپ کم‌کم تاکسی تلفنی‌های ما را از رده خارج می‌کنند و ما قطعاً نمی‌توانیم در برابر این کسب‌وکارهای نوین مقاومت کنیم و جلوی گسترش آنها را بگیریم، بهترین کار این است که خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم و برای این شرایط برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما