شناسهٔ خبر: 24648114 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

کارشناسان در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین:

فیلتر تلگرام راه به جایی نخواهد برد/ عدم اعتماد مردم ؛ بزرگ‌ترین دلیل شکست پیام‌رسان‌های داخلی

دو روز گذشته خبر فیلتر تلگرام در سال 97 در رسانه های و شبکه های اجتماعی پیچید و از نماینده مجلس تا اعضای کارگروه مصادیق مجرمانه این خبر را تایید کردند.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین- محمد ممتازپور؛ این درحالی است که محمد حسین پور مدیرکل ارتباطات و روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی تنها مرجعی است که این خبر را تکذیب کرد و گفت : «شورای عالی فضای مجازی هیچگونه مصوبه ای مبنی بر فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام نداشته است وهر گونه مصوبه ای که به تصویب این شورا برسد، تنها توسط دبیر شورا اعلام عمومی می شود و در سایت مرکز ملی فضای مجازی و ریاست جمهوری منعکس شده و قابل رویت است.»

این اولین باری نیست که این پیام رسان تهدید به فیلتر می شود و طی 3 سال گذشته ، تلگرام بارها و بارها در مسیر فیلترینگ ناموفق حرکت کرد. البته این پیام رسان در دی ماه برای چند روز مسدود شد بعد از مدتی دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.

فارغ از تایید ها و تکذیب های این خبر، سوال اینجاست که آیا فعالیت تلگرام جامعه را به انحطاط می کشاند و پیام رسان های داخلی می توانند ناجی آن باشند؟

مهران میرقائد کارشناس فناوری اطلاعات به اقتصاد آنلاین می گوید : معایب فیلتر تلگرام بسیار بیشتر از معایب آن است و بدون شک مسدود کردن آن مشکلات زیادی را برای مردم به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی مسئولانی که طرفدار فیلتر تلگرام هستند ، هیچ توجیهی برای چنین کاری ندارند و فقط چون تلگرام ، پیام رسانی خارجی است و اطلاعات کاربران ایرانی را به سرور های خارجی منتقل می کند ، تا به امروز چندین بار تهدید به فیلتر شده است.

این کارشناس افزود : اینکه به بهانه انتقال اطلاعات مردم فیلتر تلگرام مطرح می شود به هیچ وجه درست نیست ، چون از سیستم عامل ها تا نرم افزارهای رایانه ای و تلفن همراه همگی اطلاعات کاربران خود را ذخیره می کنند و سوال اینجاست که چرا روی این نرم افزار ها حساسیتی وجود ندارد؟

میرقائد درباره علت عدم استقبال مردم از پیام رسان های داخلی اظهار کرد : بی اعتمادی مردم به این اپلیکیشن ها ؛ مهمترین دلیل آن است و به نظر می رسد با فیلتر شدن تلگرام باز هم مردم به پیام رسان های بومی مهاجرت نکنند و با فیلتر شکن به سرور تلگرام متصل شوند و یا در نهایت یک اپلیکیشن خارجی جای تلگرام را بگیرد.

شهره ثابتی راد جامعه شناس و مدرس دانشگاه نیز درباره آسیب های احتمالی فیلترینگ دایمی تلگرام به اقتصاد آنلاین می گوید: با این کار، شاهد رکود در بازار کسب و کارهای ایترنتی می شویم و دستاورد مثبتی برای جامعه نخواهد داشت.

وی افزود : در حال حاضر بیش از 40 میلیون ایرانی از تلگرام استفاده می کنند و با فیلتر آن نمی توان این عادت را از سر جامعه بیرون کرد ؛ همان طور که چند ماه پیش با فیلتر شدن آن تعداد کاربران این پیام رسان کاهش چشمگیری نداشت.

این جامعه شناس اظهار کرد : رشد استفاده از فیلترشکن ها ؛ تنها دستاورد فیلتر تلگرام خواهد بود که با این اتفاق محتویات غیر اخلاقی به راحتی در دسترس عموم قرار می گیرد و کودکان قربانیان اصلی این واقعه خواهند بود .

نظر شما