شناسهٔ خبر: 24647871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معارضان مسلح گلوله باران دمشق را متوقف کنند

وزير امور خارجه روسيه: کاهش درگيري و خشونت در غوطه شرقي فقط زماني آغاز مي شود که معارضان مسلح گلوله باران دمشق را متوقف کنند.

صاحب‌خبر -

لاوروف: معارضان مسلح گلوله باران دمشق را متوقف کنندبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه روز شنبه درباره اوضاع سوريه گفت: روند کاهش درگيري و خشونت در غوطه شرقي فقط زماني آغاز مي شود که معارضان مسلح گلوله باران دمشق را متوقف کنند.

لاوروف در مصاحبه راديو و تلويزيون قزاقستان با وي به پرسشهاي مختلف درباره اوضاع سوريه و ماجراي مسموميت يک جاسوس دوجانبه سابق روس در انگليس که موجب تيرگي روابط روسيه-انگليس شده است، پاسخ گفت.

وي گفت: مسکو ، آنکارا و تهران در ملاقات با استفان دي ميستورا فرستاده ويژه سازمان ملل بر ضرورت کمک به اين سازمان جهت آماده کردن زمينه براي اصلاح قانون اساسي سوريه تاکيد کردند. اگر گروههاي مسلح گلوله باران دمشق را متوقف کنند ممکن است توافقنامه کاهش تنش در غوطه اجرايي شود. بايد با برنامه ها براي تقسيم سوريه مقابله کرد و آنها را به شکست کشاند.

لاوروف گفت: نيروهاي ويژه آمريکا، انگليس، فرانسه و ساير کشورها در سوريه فعال هستند. منشور سازمان ملل هيچگونه ضرب الاجل و تحريمي را از سوي آمريکا در ارتباط بامسائل مهم در شوراي امنيت سازمان قبول نمي کند.

لاوروف در اين مصاحبه ضمن تاکيد بر اينکه سطح خشونت ها در سوريه به شکل چشمگيري کاهش يافته است گفت «روند کاهش خشونت و درگيري در غوطه شرقي فقط زماني آغاز مي شود که معارضان مسلح گلوله باران دمشق را متوقف کنند.»
وزير امور خارجه روسيه گفت :«اين روند مدتهاست که جريان نداشته است ، و حالا به نظر مي رسد مقداري اميدواري وجود دارد که اين گروههاي مسلح از گروه تروريستي جبهه النصره جدا شوند.»
به گفته لاوروف، هر طرحي براي تجزيه سوريه بايد کنار گذاشته شود.
وزير امور خارجه روسيه گفت :«من فکر مي کنم ما حتي نبايد درباره تجزيه بالقوه سوريه حرف بزنيم. وظيفه ما اين است که بخواهيم اين طرح ها فورا کنار گذاشته شوند.»
کاهش خشونت ها در سوريه موضوع گفتگوهاي وزيران امور خارجه روسيه، ايران و ترکيه در چارچوب روند آستانه درباره سوريه بود.
لاوروف گفت :« گروههاي معارض مسلح که مي توانستند بخشي از روند مذاکره باشند، متاسفانه زير چتر تروريستهاي جبهه فتح الشام عمل مي کنند. آنها يک فرماندهي مشترک تشکيل دادند و در حقيقت، سه گروه فيلق الرحمان ، جيش الاسلام، و احرار الشام با جبهه فتح الشام متحد شدند که شوراي امنيت سازمان ملل آن را يک سازمان تروريستي اعلام کرده است.» وزير امور خارجه روسيه افزود نيروهاي نظامي روسيه از اين سه گروه خواستند خود را از تروريست ها جدا کنند.
لاوروف همچنين حضور نامشروع نيروهاي خارجي در سوريه را محکوم کرد و گفت اين حضور «با قوانين بين المللي و منشور سازمان ملل متحد در تضاد است.»
لاوروف افزود :«نيروهاي ويژه آمريکايي، فرانسوي، و انگليسي در سوريه حضور دارند. بنابراين، اين ديگر يک جنگ نيابتي نيست، بلکه درگيري مستقيم در جنگ است.»
وزير امور خارجه روسيه همچنين گفت آمريکايي ها در ساحل شرقي رود فرات «مقامات محلي تعيين مي کنند.»
وي افزود :«چيزي که در ساحل شرقي رود فرات اتفاق مي افتد ، يعني جايي که آمريکايي ها در واقع مناطق وسيعي را با کمک نيروهاي کرد از دست تروريست ها آزاد کرده اند، اين است که آنها مقاماتي محلي منصوب مي کنند که به عمد خود را از دمشق جدا مي کنند. آمريکايي ها سپس مي گويند از اين مقامات بدون هيچ تماسي با دولت سوريه حمايت خواهند کرد. »
اوايل اين هفته، وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد پيشرفتي که در مذاکرات آستانه درباره سوريه، به دست آمد مورد استقبال کساني که مي کوشند سوريه را به مناطق کوچک و تحت کنترل خود تجزيه کنند، قرار نگرفت.
لاوروف در سخناني پيش از ديدار با همتايان ايراني و ترکيه اي خود در آستانه گفت :«کساني که با نقض هنجارهاي قانون بين الملل، نقض قطعنامه 2254 شوراي امنيت، آشکارا مي کوشند سوريه را تجزيه کنند و رژيمي را بر سر کار بياورند تا اين کشور مهم خاورميانه جاي خود را به قلمروهاي کوچک و تحت کنترل بازيگران افراطي بدهد، قطعا از آنچه ما در آستانه انجام مي دهيم و چيزي که مي کوشيم در آستانه به دست آوريم، خشنود نيستند .»
­از سال 2014، به اصطلاح ائتلاف تحت رهبري آمريکا بدون مجوز دمشق يا سازمان ملل دست به حملات هوايي در سوريه مي زند.
وزير امور خارجه روسيه درباره ماجراي مسموميت سرگئي اسکريپال جاسوس دوجانبه سابق روس در انگليس گفت: «تبليغات غربي روز به روز گستاخانه تر و بدوي تر مي شود.»
وي افزود : «ما در دنيايي زندگي مي کنيم که بهتر است کسي روزنامه هاي غربي را نخواند. همه رويدادها در اين روزنامه ها بي نهايت ساده انگارانه، و با تبليغات خام دستانه پوشش داده مي شوند. آنها مي کوشند افکار عمومي را بازي بدهند. از يک طرف، تبليغات غرب در حال بدوي تر شدن است، و از طرف ديگر روز به روز گستاخانه تر مي شود.»
وزير امور خارجه روسيه در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره روابط مسکو و واشنگتن گفت: روسيه پيمان منع تکثير تسليحات هسته اي را امضا نخواهد کرد.
لاوروف گفت :«ما اين پيمان را امضا نخواهيم کرد چون معتقديم منع تسليحات هسته اي به اين شکل دستوري امکان پذير نيست. پنج قدرت هسته اي رسمي و نيز قدرت هاي غيررسمي اين کار را نخواهند کرد.»

وي افزود طرح هاي آمريکا براي توسعه سامانه دفاع موشکي خود و اينکه پيمان منع جامع آزمايش هاي هسته اي، عمدتا به سبب بي ميلي آمريکا ، هنوز به اجرا در نيامده است، به اندازه تسليحات هسته اي بر ثبات راهبردي تاثير منفي مي گذارد.
لاوروف درباره نقش آمريکا در سازمان ملل نيز گفت: ضرب الاجل هايي که در جريان نشست هاي شوراي امنيت داده مي شود «پذيرفتني نيستند.»
وي افزود :«وقتي همکاران آمريکايي ما قطعنامه اي را به شوراي امنيت سازمان ملل مي آورند، و ما پيشنهاد مي کنيم که درباره موضوع به سبب وجود ديدگاههاي متفاوت بحث و مذاکره شود، ما را متهم مي کنند که جلو پيشرفت کار را مي گيريم و آنها تصميم مي گيرند به تنهايي کار را پيش ببرند. ضرب الاجل هاي فوري، تحريم ها و غيره بر اساس منشور ملل متحد به هيچ وجه قابل قبول نيستند. »
وزير امور خارجه روسيه همچنين درباره اظهارات نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل درباره آمادگي واشنگتن براي حمله به دمشق اين اظهارات را «کاملا غيرمسئولانه» خواند و گفت :«من نمي دانم چه کسي به نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل اين قدرت را داده است که اعلام کند آمريکا آماده خواهد بود دمشق را بمباران کند... اين اظهارات کاملا غيرمسئولانه است.»

نظر شما