شناسهٔ خبر: 24647184 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

پشت پرده اعتراض کشاورزان در نمازجمعه اصفهان چیست؟

واکنش توییتری‌ها به حواشی دیروز اصفهان

تعدادی از کشاورزان اصفهان که بار‌ها نسبت به مشکل انتقال آب زاینده رود دست به اعتراض زده بودند، دیروز پس از تجمع کنار پل‌خواجو وارد مصلای این شهر شدند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو-سیدمهدی حاجی‌آبادی؛ تعداد زیادی از کشاورزان شرق اصفهان که در ماه گذشته بار‌ها نسبت به مشکل کم آبی و انتقال آب زاینده رود دست به اعتراض زده بودند، روز جمعه ۲۵ اسفند پس از تجمع در کنار پل‌خواجو وارد مصلای شهر اصفهان شدند.کشاورزان چند روز گذشته نیز با حضور در مقابل استانداری و دستگاه‌های مرتبط خواستار رسیدگی به وضع بحرانی آب در شرق اصفهان شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید یوسف طباطبایی‌نژاد امام‌جمعه اصفهان با اشاره به حضور کشاورزان در نماز جمعه قبلا گفته بود: این مهمانان گرامی برای طلب حق خود اینجا آمده‌اند، اگر بر فرض هم حق آب نداشتند یکی از افتخارات استان اصفهان کشاورزی آن است، بدون شک باید از این عزیزان حمایت شود چراکه همواره پای انقلاب ایستاده‌اند.
 
آن‌ها در این راهپیمایی که روز‌های گذشته نیز برگزار شد، با مطالبه حق آبه، شعار‌هایی نیز سر دادند که یکی از آن‌ها علیه حسن روحانی بود. اشاره کشاورزان به سخنان حسن روحانی در دوره تبلیغات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود که در اصفهان به مردم گفته بود: «در دولت یازدهم، مردم را از خطر خشکی دریاچه ارومیه نجات دادیم و این‌بار نوبت زاینده رود است».
 
کاربران فضای مجازی نیز در واکنش به همین مساله، به حمایت از اعتراض کشاورزان خطاب به مسئولین امر پرداختند. علی پیروی در مورد ریشه این اعتراضات نوشت: وقتی نامدیران، بی برنامه اقدام میکنن نتیجه اش می‌شود بلاتکلیفی، حقابه کشاورزای اصفهان رو بدن آب گیر یزد نمیاد. یزدی‌ها اعتراض و اعتصاب می‌کنن، اب ندن که کشاورزای اصفهانی ادامه می‌دن.
تعداد زیادی از کشاورزان شرق اصفهان

مصطفی فیروزی هم درمورد مشکل عمیق و بحرانی آب در ایران نوشت: اتفاقات اخیر اصفهان میتونه یه هشدار جدی باشه در مورد آینده ترسناک این مملکت بخاطر #بحران_آب٬امروز رو شاید در آینده به نام روز شروع یه سری اتفاقات بشناسند تا دیر نشده فکری باید!
تعداد زیادی از کشاورزان شرق اصفهان

فاطمه عباسی نیز با دفاع از اعتراض مسالمت‌آمیز کشاورزان نوشت: #اعتراض_مسالمت_آمیز یعنی این کاش مسئولین هم دردتون رو بشنون و چاره کار کنن!
تعداد زیادی از کشاورزان شرق اصفهان

علی رضازاده هم با انتشار عکسی از سرچشمه زاینده‌رود به وضعیت متفاوت آن در آنجا و استان اصفهان اشاره کرد و نوشت: زاینده رود اینگونه به استان اصفهان (روستای چم طاق) وارد میشود؛ تاریخ بازدید ۲۱ مرداد ۱۳۹۵؛ اما در استان اصفهان چه میشود؟ گسترش صنایع آب بر فولاد؛ پتروشیمی؛ پالایشگاه و آجر پزی، باجانمایی نادرست در فلات مرکزی؛ کشاورزی غرقابی و غیر اصولی!
تعداد زیادی از کشاورزان شرق اصفهان

اعتراضات از کجا شروع شد؟
با خشک شدن زاینده رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران، و انتقال آب آن به دل کویر در یزد و قم برای احیای صنایع آب‌بر، دیگر امرار معاش به وسیله این زمین‌ها مانند گذشته‌های نه چندان دور ممکن نیست.در این میان کشاورزان اصلی‌ترین قربانیان این خشکسالی هستند. آن‌هایی که روزگاری با حمایت دولت و با انگیزه خودکفایی غذایی دست به افزایش سطح زیرکشت و کشت محصولات استارتژیک، پربازده و آب‌بر زدند. اعتراض کشاورزان شرق اصفهان به نپرداختن حقآبه کشاورزی از مهر‌ماه امسال آغاز شد، اعتراضاتی که ابتدا به اتحادیه صنف‌شان کشیده شد و ۵ ماه بعد درگیری‌ها به نزدیکی خط لوله انتقال آب به یزد رسید، نتیجه این اعتراض، اما همانی بود که سال ۹۱ رخ داد؛ بی‌آبی یک روزه یزدی‌ها و اقدام امنیتی برای خواباندن غائله اعتراضات کشاورزان. ماجرایی که پایش به مجلس باز شد.

اما کوهرنگ ۳ آخرین پروژه‌ای است که قرار است مشکل کشاورزان را حل و فصل کند. در مصوبات شورای عالی آب ۱۴ سال است که قرار است تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد برای تامین آب آشامدینی اصفهان، یزد و کشاورزری چهارمحال و بختیاری احداث شود که هنوز راه اندازی نشده و این مسئله باعث شده از حقابه کشاورزان اصفهان آب بردارند و به یزد منتقل کنند. گرچه پس از شدت گرفتن اعتراضات کشاورزان از سوی بسیاری از افراد زمزمه‌های تمدید مجوز پروژه نیمه کاره کوهرنگ ۳ به مدت ۲ سال به گوش می‌رسد، اما حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس از بررسی مسائل آب سه استان کشور در دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داده و گفته است که در این جلسه تصمیم‌گیری شده تا حقآبه و اشتراک آب در مهر ۹۷ به کشاورزان تعلق گیرد.
 
احمد سالک نماینده مردم اصفهان از جدیدترین تصمیم برای کشاورزان در صفحه توییترش نوشت: در جلسه مجمع نمایندگان #اصفهان تصمیم بر این شد در سال ١٣٩٧ چهارصد میلیون متر مکعب آب برای کشت کشاورزان ذخیره شود.
تعداد زیادی از کشاورزان شرق اصفهان
 
حسن روحانی در سفر اول خود به اصفهان و در جمع مردم این شهر در سال ۹۳ قول احیای آن را داد و استاندار نیز پس از این وعده اعلام کرد که اقدام‌های لازم برای این احیا انجام شده و جلسات در حال پیگیری است.اما با وجود این وعده و وعیدها، قول‌های پیگیری و جلسه‌های متعدد و حضور شخصیت‌های مختلف در استان و حتی بازدید از حوضه آبریز این رودخانه، مصوبات ۹ ماده‌ای ستاد احیای زاینده رود برروی کاغذ مانده است و اصفهان گرد اهمال کاری‌های مسئولان را می‌خورد.

با این وجود و عدم پیگیری مناسب در احیای زاینده رود با وجود تلاش و مانور همه جانبه دولت بر احیای دریاچه ارومیه و حورالعظیم، روحانی بار دیگر در ۲۴ اردیبهشت ماه در جمع هواداران خود قول احیای زاینده رود را داد؛ قولی که تنها پس از دوماه از آن، نقض شد.
سید هادی حسینی در صفحه شخصی توییترش در این مورد نوشت: درموردغائله #نماز_جمعه_اصفهان فردی برای رای شعاری دادمبنی برجاری بودن همیشگی زاینده رود وقول داددرصورت رای آوری زاینده رودخشک نشود رای که آوردمردم رافراموش کردوهفته هاست هیچ نماینده‌ای رابرای پاسخ گویی به #ورزنه_اصفهان روانه نمیکند بازخوردکشاورزان نتیجه سیاست‌های غلط آن شخص است!
تعداد زیادی از کشاورزان شرق اصفهان

کاربر دیگری با ارائه راهکاری برای حل این مشکل نوشت: یکی از بزرگترین مطالبات امروزمان باید این باشد که این همه کارخانجات صنعتی آب‌بر را در سه شهر کویری یزد و کرمان و اصفهان احداث نکنند! هم به نفع مردمان این شهرهاست هم به نفع دیگر مردمان ایران که تمرکز پخش امکانات را پایان دهید!
تعداد زیادی از کشاورزان شرق اصفهان

نظر شما