شناسهٔ خبر: 24645975 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پیوند مرز و متن موجب توسعه و امنیت پایدار است

خبرگزاری شبستان:معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: پیوند مرز و متن موجب توسعه و امنیت پایدار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سید جواد حسینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در کمیته اصلاحات و عملیات توسعه و امنیت پایدار شرق کشور با تأکید بر نگاه مردم پایه در توسعه و امنیت اظهار داشت: باتوجه به عنوان این شورا که شورای توسعه و امنیت پایدار شرق کشور نام گرفته است هم توسعه و هم امنیت اگر قرار است پایدار باشند باید مردم پایه باشند.

وی افزود: کشور ما مرز مشترک با کشور افغانستان دارد که از نظر امنیتی ناپایدار است و فقط در سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار کشته در راه نا امنی داده است و همچنین بزرگترین مرکز تولید و صادرات مواد مخدر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: از سویی مرز جمهوری اسلامی ایران هم از ویژگی های خاص برخوردار است لذا پیوند بین مرز و متن از حیث اجتماعی و همگرایی و از سویی اقتصادی نمودن زندگی مرزنشینان از دیگر سو نقطه بسیار حائز اهمیت است.

حسینی در ادامه گفت: در کنار پر کردن خلاء های امنیتی، انتظامی و الکترونیکی مرز و انسداد الکترونیکی مرز که برای استان خراسان نیازمند ۴۴ میلیارد تومان اعتبار است، اقتصادی نمودن مرز و مرزنشینان نکته مهمی است.

وی اظهار داشت: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در مناطق مرزی، طرح تعاونی های مرزنشینان در امر سوخت که منجر به ۳ هزار بازگشت خانوار به مرز در قالب مهاجرت معکوس شد، افزایش حریم مرزی برای افزایش فعالیتهای روستائیان، دامداران و کشاورزان، از سوی دیگر اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری که بدون تعارض می توانند آب های زیرزمینی و جاری را استحصال نماید از اهمیت برخوردار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: همگرایی اجتماعی بین برادران اهل سنت و شیعه که در نقاط مرزی ساکن هستند با رویکرد تقریبی مهم است همچنین راه اندازی میز اقوام که سیاست گذاری تقریبی و وحدت بخش را مبنای خود قرار داده است از جمله فعالیت های استان خراسان رضوی بوده است.

حسینی تصریح کرد: ساماندهی و تردد اتباع غیرمجاز از جمله نکات مهم دیگری است که در خراسان مورد نظر قرار گرفته است و طرح تردد اتباع غیرمجاز به شکل جدی در دستور کار در استان قرار گرفته است.

نظر شما