شناسهٔ خبر: 24645790 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

به مناسبت سالگرد حمله شیمیایی به حلبچه؛

العبادی: با برادران کردمان به سوی عراقی بهتر می‌رویم/ به همه تعهدات شیمیایی خود عمل کردیم

نخست وزیر عراق در سی‌امین سالروز حمله شیمیایی حلبچه، ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان، بر پایبندی عراق به تعهدات بین‌المللی‌اش در زمینه انهدام تمامی سلاح‌های شیمیایی خود تاکید کرد و گفت، ما با همکاری برای بازسازی کشور، با کردها به سوی دوره جدیدی حرکت می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به مناسبت سالگرد حمله شیمیایی به حلبچه در اواخر دهه هشتاد قرن گذشته، العبادی اظهار داشت: مردم عراق و جهان همه فاجعه حلبچه را که از سوی رژیم صدام انجام شد را به یاد دارند، این جنایت جهان را به لرزه درآورد و باعث شهادت هزاران غیرنظامی بی‌گناه از مردم عزیز کرد شد، آن حمله از فجیع‌ترین جنایاتی است که رژیم صدام مرتکب شد و شاهد و گواهی بر سرکشی و ستم و سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم بعث علیه همه عراقی‌ها است.

العبادی گفت: ما در سالگرد این حمله، به وحدت مردم کشورمان و آمیخته شدن خون کردها با سایر مردم عراق در عملیات پاکسازی کشور از لوث وجود داعش افتخار می‌کنیم، نیروهای پیشمرگ کرد در کنار برادرانشان در ارتش عراق تا تحقق پیروزی بزرگ بر داعش جنگیدند.

نخست وزیر عراق افزود: ما همبستگی و همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان این حمله و تمامی کردها ابراز داشته و بر عزم خود برای برقراری امنیت و ثبات مناطق کردنشین، تحقق حقوق قانونی آنها و حرکت به سوی دوره جدیدی از برادری و همکاری برای بازسازی کشور و تحقق خواسته‌های مردم تاکید می‌کنیم.

رئیس دولت عراق تاکید کرد: بغداد با انهدام تمامی سلاح‌های شیمیایی باقی مانده از رژیم صدام که از آنها در کشتار شهرهای حلبچه و دیگر شهرهای عراق استفاده شده بود، به تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه عمل کرد و تایید بین‌المللی اتمام این ماموریت به شکل کامل را دریافت کرد.

سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در لاهه پیشتر در نامه‌ای رسمی انجام تعهدات بین‌المللی‌ عراق در انهدام سلاح‌های شیمیایی ممنوعه را تایید کرد.

روز جمعه همزمان با سی‌امین سالگرد حمله شیمیایی به حلبچه فعالیت‌هایی برای بزرگداشت قربانیان این جنایت در اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

حلبچه در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۸۸ در زمان جنگ ایران و عراق، هدف حمله هوایی و توپخانه‌ای رژیم صدام با استفاده از مواد شیمیایی قرار گرفت و در اثر آن حدود ۵۰۰۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۰ هزار تن دیگر مصدوم شدند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما