شناسهٔ خبر: 24645657 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خبر داد؛

آذربایجان‌شرقی رتبه آخر جرائم سرقت در کشور/ توهین به اشخاص با 32 هزار پرونده در صدر اتهامات قضایی استان/ انجام خدمات عمومی رایگان جایگزین حبس جرائم غیر مهم خواهد شد

مسعودی‌فر گفت: تا پایان بهمن ماه امسال ۳۲ هزار پرونده توهین به اشخاص ثبت شده که این موضوع رتبه نخست اتهام در استان را داشته که در حدود ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال 95 داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، رضا مسعودی‌فر صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در حوزه پیشگیری از جرائم تا پایان بهمن ماه امسال ۳۲ هزار پرونده توهین به اشخاص ثبت شده که این موضوع رتبه نخست اتهام در استان را داشته که در حدود ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال 95 داشته است.

وی ادامه داد: رتبه‌های بعدی مربوط به ضرب و جرح عمدی با ۳۰ هزار پرونده و ده درصد افزایش، تهدید ۱۸هزار پرونده و هفده درصد افزایش، تصادفات ۱۷هزار و ۵۰۰ پرونده با ۲۹ درصد افزایش، تخریب اموال ۱۵هزار پرونده با ۱۵درصد افزایش بوده است.

آذربایجان‌شرقی رتبه آخر جرائم مربوط به سرقت است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه سرقت نخستین جرم در کشور ثبت شده است، عنوان کرد: با این حال سرقت در استان ما ششمین جرم با ۱۵ هزار و ۵۰۰ پرونده و ۱۵ درصد افزایش بوده است، خیانت در امانت و ممانعت از حق نیز در رتبه‌های نهم و دهم جرایم استان قرار داشته است.

وی افزود: در خصوص جرایم مربوط به مواد مخدر ۱۷مین جرم با کاهش هفت درصد و رتبه 26‌ام کشوری مربوط به این جرائم بوده، همچنین در جرائم خشن، جرائم فضای مجازی، مزاحمت با چاقو و اخلال در نظم افزایش نسبت به سال گذشته دیده می‌شود.

مسعودی‌فر تاکید کرد: انتشار تهمت و افترا ۳۳ درصد، انتشار مسائل شخصی تهدید و افشای آن ۹۹ درصد افزایش داشته که این موضوع بیشتر به دلیل بی احتیاطی خانواده‌ها و قرارگذاشتن عکس‌های شخصی در اختیار دیگران بوده است.

وی با اشاره به اینکه جرائم ناشی از ضرب و جرح به دلیل خشم و پرخاش بوده، تصریح کرد: با کنترل خشم و صبر بیشتر بسیاری از آمار این حوزه کاهش خواهد یافت.

کاهش 33 درصدی پرونده‌های درخواست مهریه

این مقام مسئول در خصوص آمار مربوط به پرونده‌های حقیقی و حقوقی توضیح داد: در دعاوی حقوقی مطالبه وجه و طلب‌هایی که وصول نشده ۱۲هزار و ۱۹۰ مورد با افزایش ۱۸ درصدی، طلب وجه چک ده هزار مورد با ۱۳ درصد افزایش، طلاق توافقی ۷ هزار و ۹۳۵ مورد و هشت درصد افزایش و مطالبه مهریه با چهار هزار و 310 مورد ۳۳ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: در پرونده‌های مربوط به دعاوی کارگری و کارفرمایی ۷ درصد افزایش داشته‌ایم، همچنین آمار مربوط به تعداد خالص پرونده‌های کیفری استان ۲۱۴هزار و ۵۸۹ پرونده با هفت درصد افزایش و پرونده‌های حقوقی هم ۱۲۹هزار و ۳۳۶ فقره با هشت درصد افزایش ثبت شده است.

مسعودی‌فر افزایش نرخ جرائم را در پنج سال اخیر رو به کاهش دانست و ابراز داشت: این موضوع به دلیل حساسیت نسبت به پیشگیری از جرم و برنامه‌های پیشگیری بوده است،افزایش اتهام در بین استان‌های کشور از یک تا سی درصد وجود داشته اما در ده آیتم ذکر شده با حدود ۱۲درصد افزایش آذربایجان‌شرقی در رتبه هشتم کشور را داراست.

شش هزار و 44 پرونده به ازای هر 100 هزار نفر در استان

وی یادآور شد:در کشور به ازای صدهزار نفر جمعیت شش هزار و ۳۳۴ اتهام وجود دارد که در استان ما این آمار شش هزار و ۴۴ مورد می‌باشد که در ردیف بیستم قرار داشته و در بین کلانشهرها بهترین وضعیت را داشته‌ایم، همچنین در پرونده‌های حقوقی به ازای صدهزار نفر جمعیت ۳هزار و ۴۲۱ خواسته وجود داشته که در استان سه هزار و ۶۰ خواسته بوده که در ردیف بیست‌ویکم قرار داریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان اینکه در خصوص سرقت استان آخر کشور هستیم، گفت: کمترین سرقت به تناسب جمعیت در استان ما ثبت گشته، در خصوص جرائم ضرب و جرح رتبه سیزدهم، توهین به اشخاص رتبه یازدهم را داشته‌ایم که بالاتر از میانگین کشوری در این خصوص بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در جرائم مربوط به تصادفات رتبه بیست‌وچهارم و در سه عنوان تهدید رتبه هجدهم، تخریب اموال هشتم و کلاهبرداری رتبه چهارم را ثبت کرده‌ایم که آمارمان بالاتر از متوسط کشور پرونده بوده است.

مسعودی‌فر با اشاره به اجرای بیش از 67 برنامه ملی و استانی در دادگستری استان اظهار داشت: در سال 96 برنامه‌هایی با ۴۸عنوان ملی و ده عنوان شورای کشوری و ۱۶ برنامه استانی ابلاغ شده است، در خصوص آسیب‌هایی مانند طلاق، حاشیه نشینی، فضای مجازی و اعتیاد شورای کشوری به شخصه وارد عمل شده است.

وی خاطرنشان ساخت: مهمترین برنامه ‌های اجرا شده در استان شامل ساماندهی بنگاه معاملات املاک و خودرو بوده است که در این خصوص شش هزار بنگاه معاملات املاک و ۳۷۰ نمایشگاه اتومبیل در استان وجود دارد که قراردادهایشان اصلاح شده و پروانه تخصصی به آنها اعطا که شامل هزار گواهی تخصصی برای معاملات املاک بوده است.

خدمات عمومی رایگان جایگزین حبس جرائم غیرمهم

این مقام مسئول در خصوص آموزش‌های پیش از ازدواج توضیح داد: این طرح به صورت پایلوت در سه شهرستان اسکو، شبستر و مرند حوزه اجرا شد و از سال ۹۷ در تبریز نیز الزامی خواهد بود، البته گفتنی است متاسفانه برخی از زوجین در این سه شهرستان برای عدم شرکت در این کلاس‌ها ازدواجشان را در شهرستان‌های دیگر ثبت کرده‌اند!

وی ادامه داد: در خصوص فرزندان طلاق پیش از این ملاقات‌ها در کلانتری انجام می‌شد، اما در شهرستان‌های تبریز، مرند، اهر، بناب و مراغه این ملاقات‌ها را از کلانتری خارج کرده‌ایم و در تبریز در ساختمان پارک آتالار و آنالار این اتفاق رخ می‌دهد که بالغ بر ۵۰۰ مورد ملاقات در قالب برنامه مهر خانواده در ماه رخ می‌دهد.

مسعودی‌فر خاطرنشان ساخت: در رجیستری تصادفات، تبریز تنها مرکز جامعه ایمن از نظر بهداشت جهانی شناخته شده است، همچنین از سال ۹۷ در نظر داریم برای جرائم غیر مهم از جایگزین حبس مانند انجام خدمات عمومی رایگان استفاده کنیم البته در این خصوص شرط رضایت شاکی و حبس زیر شش ماه می‌باشد.

وی در خصوص برخی پرونده‌های زیست محیطی تاکید کرد: پلمپ شدن شیر مازوت نیروگاه سهند و تبریز در این خصوص بوده و الزام شده که از گاز طبیعی استفاده کنند، در بحث معدن طلای آندریان مشکلاتی ایجاد شده بود و با برگزاری جلساتی قرار شد که با رعایات الزامات زیست محیطی تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد.

انتهای پیام/

نظر شما