شناسهٔ خبر: 24644642 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت خبر داد

برگزاری جشنواره تصویر‌سازی «آیات» با یک‌سال تأخیر/ اختتامیه تیر‌ماه ۹۷

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت از برگزاری اختتامیه جشنواره تصویرسازی آیات در تیرماه 97 خبر داد و گفت: به دلیل بدعهدی‌‌هایی که در بحث برجام شد نتوانستیم بسیاری از آثار را دریافت کنیم و جشنواره به تعویق افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نشست خبری جشنواره سراسری تصویرسازی آیات و رونمایی از پوستر این جشنواره امروز شنبه 26 اسفندماه با حضور اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت، علی تن معاون جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و فاضل عبادی دبیر و مدیر کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی استان همدان و نصیر بشیری دبیر هنری جشنواره در معاونت قرآن و عترت برگزار شد.

امیرنیا در ابتدا با اشاره جایگاه و اهمیت تصویرسازی خداوند در قرآن کریم گفت: تصویرسازی‌ای که در قصص و ماجراهای مختلف قرآن کریم اتفاق می‌افتد در هیچ مکان، زمان و کتابی مشاهده نمی‌شود، این تصویرسازی هنرمندانه قرآن کریم به یک دوره اختصاص ندارد بلکه برای همه اعصار قابل تصور است.

وی اظهار داشت: جشنواره آیات تصویرسازی یکی از یازده جشنواره سال ٩٦ بود که برنامه‌ریزی درخصوص آن انجام شد و باتوجه به برخی مسائل از جمله بدعهدی‌‌هایی که در بحث برجام انجام شد گاهی فروش آثار در این خصوص محقق نشد و از آنجا که ما هم زیر مجموعه دولت هستیم، طبیعتاً از این اتفاقات تأثیر می‌پذیریم به همین علت نتوانستیم بسیاری از آثار را دریافت یا بسیاری از آثار را به فروش برسانیم، با این وجود بیشتر برنامه‌های ما عملیاتی شد.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج با بیان اینکه حجم کارهای ما به ماه‌های دی، بهمن و اسفند باز می‌گردد، اختتامیه جشنواره سراسری تصویرسازی آیات در سال 97 برگزار می‌شود، عنوان کرد: بیستم اسفند سال جاری جشنواره داستان نویسی را در جنوب کرمان خواهیم داشت، همچنین بخش شعر در استان لرستان، نقاشی در استان گلستان، آواها و نغمات استان آذربایجان شرقی، فیلم استان بوشهر انجام خواهد شد و همچنین در سال آینده نقاشی و خط در استان یزد، پوستر در زنجان، تئاتر در فارس، خوشنویسی در خراسان رضوی و تصویرسازی را در استان همدان را داریم.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که سعی داشتیم به صورت بین‌المللی انجام شود جشنواره کاریکاتور بود، ابراز داشت: هدف ما این بود که ما فقط سیاستگذاری را داشته باشیم و از انجام امور اجرایی کار، پرهیز کنیم به همین منظور کار عملیاتی جشنواره کاریکاتور به خانه کاریکاتور واگذار شد.

امیرنیا خاطرنشان کرد: نقش مهم رسانه را نباید کنار گذاشت، ما در قالب فیلم، شعر، داستان و تصویرسازی سعی کردیم جنبه‌های مختلف قرآن را به تصویر بکشیم اما انتظار داریم رسانه‌ها در این خصوص آگاهی بخشی داشته باشند و خواستار این هستیم که هنرمندان ما بتوانند در این عرصه حضور پیدا کرده و مستقیما با این کار درگیر باشند.

تقویت تشکل‌های قرآنی از اولویت‌های جشنواره آیات است

در بخش دیگری از این نشست، فاضل عبادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان طی سخنانی گفت: استان همدان در زمان دولت دوازدهم سه محور را برای فعالیت درنظر گرفته است؛ از آنجایی که این استان یک شهر فرهنگی است و مردم مؤمن، متدین و مجاهدی دارد که همواره قبل و حین و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه حضور دارند، کثرت مفاخر و هنرمندان، یکی از امتیازات و ویژگی‌های استان همدان است.

وی ادامه داد: از سال ٩٤ کار فرهنگی و نام‌گذاری به اسم شخصیت‌های فرهنگی در استان همدان آغاز شد و یکی از ابتکارات ما این بود که سال 95 را سال سیدجمال‌الدین اسدآبادی، سال 96 باباطاهر و سال 97 سال عین‌القضات همدانی نامه‌گذاری شده است. ذیل این نامگذاری سالانه سعی کردیم برنامه‌های متنوعی را در استان همدان با هدف افزایش معرفت دینی و شناساندن بزرگان دین طراحی کنیم.

 عبادی با بیان اینکه جشنواره دو سالانه آیات در استان همدان برگزار می‌شود، تصریح کرد: ما اعلام کرده‌ایم که میزبانی کارهای فرهنگی و هنری را در استان همدان برعهده داریم، تقویت تشکل‌های قرآنی از دیگر اولویت‌های ما است لذا سعی داریم در مناطق کم‌برخوردار کارهای قرآنی انجام بدهیم تا این مناطق نیز بی‌بهره از مسائل قرآنی و دینی نباشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: قرار است عدالت فرهنگی نیز در تمام استان‌ها اتفاق افتد به این معنا که علاوه بر استان، شهرستان‌ها و روستاهای اطراف استان نیز برخوردار از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها باشند.

ارسال دیجیتالی آثار به جشنواره تصویرسازی آیات

در بخش دیگری از این نشست خبری نیز نصیر بشیری دبیر هنری جشنواره گفت: ما سعی کردیم از افرادی که در مؤسسات و آموزشگاه‌های هنری کار هنری می‌کنند برای تیم داوری استفاده کنیم، حوزه ارسال آثار امسال گسترده‌تر شده است بنابراین فراخوان به دو بخش روایی و غیر روایی و برای گروه سنی کودک و نوجوان و به صورت محدودتر، جوان و میانسال تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال جشنواره با عنوان «نشاط و شادابی» برگزار می‌شود، عنوان کرد: باتوجه به رایزنی‌های انجام شده سعی کردیم برای داوری از هر قشری یک نماینده داشته باشیم، همچنین جوایز 2-3 میلیون تومانی بین نفر اول تا سوم در هر بخش و دو جایزه افتخاری به مبلغ  500 هزار تومان نیز پرداخت می‌شود.

دبیر هنری جشنواره تصویرسازی آیات بیان داشت: یک بخش آموزشی جدای از بخش علمی نیز در این جشنواره برگزار می‌شود و سعی داریم تا کارگاه‌های مختلفی نیز را برگزار کنیم که دید هنرمند هدفمند شود، ضمنا علاقه‌مندان علاوه بر قرآن هرگونه داستانی با محتوای قرآنی هم می‌تواند وارد مرحله جشنواره کنند.

وی درباره نحوه ارسال آثار توضیح داد: ارسال آثار به صورت دیجیتال خواهد بود و هنرمند آثار خود را به صورت فایلی که در فراخوان اعلام شده است ارسال می‌کنند و ما همان آثار منتخب را چاپ می‌کنیم و اصل اثر در دست صاحب اثر خواهد بود. بنابراین دیگر اصل اثر در ارسال و بازگشت، صدمه نمی‌بیند.

بشیری گفت: علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان ماه مبارک رمضان، آثار خود را ارسال کنند و بعد از آن اختتامیه در تیرماه ٩٧ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما