شناسهٔ خبر: 24644205 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

امیرنیا عنوان کرد:

استفاده از ابزار هنری در مهجوریت‌زدایی از قرآن/تیر97؛ زمان برگزاری دوسالانه آیات مصور

گروه هنرــ مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد گفت: قرآن مهجور است و فعالیت‌های قرآنی مهجورتر لذا ما باید از ابزار فرهنگی و هنری و سینمایی در مهجوریت‌زدایی از قرآن نهایت استفاده را به عمل آوریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری دوسالانه آیات مصور(تصویری سازی آیات) صبح امروز شنبه 26 اسفند با حضور اصغر امیرنیا؛ مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد، فاضل عبادی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، نصیر بشیری؛ دبیر هنری این دوسالانه در سالن کنفرانس معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

اصغر امیرنیا در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت تصویر به عنوان نخستین وسیله ارتباطی میان انسان‌ها پیش از اختراع خط گفت: چه آن زمان که مردم زندگی بدوی داشتند و چه اکنون که شاهد پیشرفت روزافزون در عرصه‌های مختلف فناوری هستیم عنصر تصویر نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان آگاهی و افزایش سطح دانستگی افراد داشته است.

وی گفت: به همین دلیل و از آنجا که قرآن کتاب راهنمای زندگی برای تمام اعصار و نسل‌هاست و محدود به برهه‌ای خاص از نظر مکان و زمان نمی‌شود لذا استفاده از ابزار تصویر تأثیر بسیاری زیادی در افزایش میزان ارتباط مخاطبان و ترغیب آنها با مفاهیم و معارف قرآنی دارد و در نتیجه با طراحی و برگزاری جشنواره تصویرسازی آیات معاونت قرآن  و عترت ارشاد سعی دارد گام جدی و مؤثر در این امر بردارد.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد در ادامه گفت: جشنواره تصویرسازی آیات به عنوان یکی از جشنواره‌های یازده‌گانه آیات که از سوی این معاونت مدیریت می‌شود در سال 96 با وجود مشکلات موجود در زمینه تخصیص اعتبارات داشت،  کارهای مقدماتی و برنامه‌ریزی آن به انجام رسید اما برگزاری آن همانند برخی از جشنواره‌های آیات به سال آینده موکول شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره «داستان‌نویسی آیات» در 20 اسفند به میزبانی جنوب کرمان گفت: جشنواره شعر به میزبانی لرستان، نقاشی به میزبانی گلستان، آواها و نغمات به میزبانی آذربایجان شرقی، فیلم به میزبانی بوشهر را در سال 96 برگزار کردیم و برای سال 97 جشنواره نقاشی‌خط را در یزد، پوستر را در زنجان، تئاتر در فارس و خوشنویسی را به شکل بین‌المللی در خرسان رضوی در دستور کار داریم.

امیرنیا تصریح کرد: علاوه بر این مسئله و به غیر از جشنواره تصویرسازی آیات، برای برگزاری جشنواره کاریکاتور آیات نیز به شکل بین‌المللی در سال 97  برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بستر برای برگزاری آن فراهم است و این کار با همکاری خانه کاریکاتور ایران به انجام خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه قرآن مهجور است اما فعالیت‌های قرآنی مهجورتر گفت: ما از ابزار فرهنگی و هنری و سینمایی در مهجوریت‌زدایی از قرآن نهایت استفاده را باید به عمل آوریم تا به این وسیله کلام الهی علاوه بر تبلیغ، ماندگار نیز شود.

استفاده از ابزار هنری در مهجوریت‌زدایی از قرآن/تیر97؛ زمان برگزاری دوسالانه آیات مصور

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست فاضل عبادی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به میزبانی این استان از برگزاری دوسالانه آیات مصور گفت: یکی از ابتکارات فرهنگی این استان نامگذاری هر سال به نام یکی از مفاخر علمی، ادبی و فرهنگی است، سال 94 به نام میرسیدعلی همدانی نامگذاری شد، 95 به نام سیدجمال‌الدین اسدآبادی و سال 96 نیز به نام باباطاهر نامیده شد و در نظر داریم تا سال 97 نیز مسمی به نام عین‌القضات همدانی شود.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است همدان را مهد برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری ویژه کودکان و نوجوانان کنیم گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در راستای تحقق این مهم است و با برگزاری دوسالانه آیات مصور نیز که موضوعی غالباً در ارتباط با مخاطب کودک و نوجوان را مورد توجه قرار می‌دهد به یکی دیگر از عرصه‌های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان ورود پیدا کرده‌ایم.

عبادی در پایان سخنان خود گفت: اختتامیه و معرفی برگزیدگان این دوره از دوسالانه تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد و آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه عیدفطر سال آینده خواهد بود.

در ادامه نصیر بشیری؛ دبیرهنری دوسالانه آیات مصور به توضیح در مورد برخی مختصات و موضوعات مرتبط با این رویداد هنری پرداخت و گفت: این دوره برخلاف دوره‌های پیشین که رویدادی جشنواره محور و سراسری برگزار می‌شد، قصد داریم به شکل سراسری برگزار کنیم و لذا فراخوانی برای آن طراحی شده است که مفاد و مندرجات آن تغییر نخواهد کرد و هر دوره تنها محوریت موضوعاتی که مورد نظر است را جایگزین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به سبب گستردگی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، این آثار در دو قالب روایی و غیرروایی توسط هیئت داورانی متشکل از چهره‌های نامی این رشته داوری و ارزیابی خواهند شد که از جمله آنها می‌توان به علی اکبر صادقی، کوروش پارسانژاد و هدا حدادی اشاره کرد.

بشیری به بخش ویژه این دوره از دوسالانه نیز اشاره کرد و گفت: تصویرگری براساس سوره مبارکه واقعه بخش ویژه این دوره از جشنواره است و ما به نفرات اول تا سوم به ترتیب 5، 3 و یک میلیون تومان جایزه نقدی خواهیم داد و 2 نفر نیز شایسته تقدیر شناخته خواهند شد.

استفاده از ابزار هنری در مهجوریت‌زدایی از قرآن/تیر97؛ زمان برگزاری دوسالانه آیات مصور

وی در پایان با اشاره به اینکه ارسال آثار در این دوسالانه تنها به شکل دیجیتالی و از طریق اینترنت و فایل تصویری آثار خواهد بود گفت: این امر محدودیت دریافت آثار را به شکل کاغذی مرتفع خواهد کرد و لذا تصویرگران می‌توانند آثار خود را به شکل تصاویر تکی براساس موضوع دوسالانه و یا فایل پی دی اف کتابی که تصویرگری آن را به عهده داشته اند به دبیرخانه ارسال نمایند.

حسن ختام این نشست نیز رونمایی از دوسالانه آیات مصور کاری از عطیه خان‌حسین‌آبادی بود که با حضور مسئولان به انجام رسید.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

 

    

      

نظر شما