شناسهٔ خبر: 24643696 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نظارت استصوابی، اصلِ جدانشدنی از نظام/نتیجه مطالعات هیئت اندیشه ورز خبرگان، مبنای مطالبات قرار می گیرد

خبرگزاری شبستان: نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: هیئت اندیشه ورز باید علت یابی کند و از کارشناسان کمک گرفته و موارد انحراف از اهداف اساسی انقلاب را شناسایی و نتیجه این مطالعات کارشناسان و هیئت، مبنای مطالبات قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حجت الاسلام والمسلمین دکتر امان الله علیمرادی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز(۲۶ اسفند)در نشست خبری با اصحاب رسانه با استناد به فرمایشی از امام سجادعلیه السلام تصریح کرد: این یک قاعده دینی است که انسان همواره مراقب باشد مسئولیت های خود را درست بشناسد و درست انجام دهد.

 

 

وی با اشاره به مسئولیت انسان در برابر خود، دیگران، نظام، انقلاب و... اظهار داشت: یکی از کارهای اخلاقی که علمای دین به ما یاد دادند محاسبه خود قبل از حسابرسی خدا است لذا سنت پاسخگویی و سئوال کردن باید رونق جدی پیدا کند و کسانی که مسئولیتی به عهده آنها گذاشته شده آماده پاسخگویی باشند و مردم سوال کردن را اصلی از اصول خود قرار دهند؛ اصحاب رسانه یکی از نمایندگان مردم هستند و ما متوقع هستیم اصحاب رسانه این قبیل جلسات را برگزار کنند.

 

 

دکتر علیمرادی به دیدار اخیر اعضای مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری و همچنین انتخاب هیئت رییسه این مجلس هم اشاره و بیان کرد: البته کمیسیون ها تا خرداد اعتبار قانونی دارند و در شهریور انتخاب می شوند.

 


وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه از سومین اجلاس خبرگان که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان تکلیف کردند هیئت اندیشه ورز تشکیل شود؛ گفت: برای تشکیل این هیئت دو پیشنهاد مطرح شد؛ اول اینکه داوطلبان عضویت در هیئت خود را به طور مستقیم در برابر رأی دیگر نمایندگان قرار دهند اما پیشنهاد دیگری هم مطرح شد که اتفاقاً رأی آورد و آن اینکه ۲۰ نفر انتخاب شوند و از میان آنان به ۱۰ نفر رأی داده شود که به اضافه رییس مجلس خبرگان، هیئت اندیشه ورز یک ترکیب ۱۱ نفره شد.

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با افزودن به اینکه طرح دوم اشکالاتی داشت که بعداً متوجه آن خواهند شد؛ بیان داشت: {بهرحال} این کار-تشکیل هیئت اندیهش ورز-در اجلاس اخیر محقق و این شاکله اصلی تعیین شد؛ ساز و کار بنا بر این است کارگروه هایی امور را بر عهده بگیرند و از حوزه دین و فرهنگ گرفته تا مسائل سیاسی، اقتصادی و... مشکلات، علت یابی شود.

 

 

وی افزود: ۶ کارگروه تشکیل می شود که در هر یک سه نفر عضو خواهند بود؛ بنده برای حضور در کارگروه علم و فنآوری، حقوقی و قضایی و سیاسی اعلام آمادگی کردم؛ در این کارگروه ها کارشناسان در کنار نمایندگان خبرگان بررسی می کنند که مثلاً «تحقق عدالت همه جانبه» که یکی از اهداف انقلاب است، نسبت به آن، الآن کجا هستیم؛ یا اینکه سیر فرهنگی ما به سمت پالایش غرب است یا نفوذ و مداخله غرب؟ حاکمیت دینی که باید در همه وجوه زندگی مردم باشد، نسبت به این مسئله کجا هستیم.

 


دکتر علیمرادی با تصریح به اینکه چنین مسئولیت خطیری بر عهده خبرگان گذاشته شد که سازوکاری می خواست که تعریف شده و کارهایش را شروع می کند؛ خاطرنشان کرد: البته پایش مراقبت انقلاب بر عهده رهبری است اما از نمایندگان خبرگان کمک گرفتند و رهبری بسیار به این مجلس{خبرگان} امیدوار هستند؛ هیئت اندیشه ورز باید علت یابی کند و از کارشناسان کمک گرفته و موارد انحراف از اهداف اساسی انقلاب را شناسایی و نتیجه این مطالعات کارشناسان و هیئت، مبنای مطالبات قرار گیرد زیرا مجلس خبرگان در صلاحیت اجرایی نیست{مقام اجرایی ندارد}.

 

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اصل نظارت استصوابی با تأکید بر اینکه این اصل از قانون اساسی گرفته شده و امکان حذف آن وجود ندارد، توضیح داد: ویژگی نماینده ای که می خواهد در جایگاهی قرار گیرد باید در یک نهادی ارزیابی شود اما اگر ایرادی در عملکرد شورای نگهبان باشد قابل پیگیری است گرچه شورای نگهبان همیشه پاسخگو بوده و هست. اگر این نظارت نباشد خیلی ها که می خواهند به موقعیت هایی برسند دیگر مانعی بر سر راه ندارند  لذا اصل نظات استصوابی از نظام جدا شدنی نیست.

 

 

دکتر علیمرادی با یادآوری این نکته که مجلس خبرگان نهادی مردمی، دینی و بدون حاشیه باید باشد؛ بر پیگیری مطالبات مردم توسط نمایندگان این مجلس تأکید کرد و گفت: همانگونه که ایجاد انقلاب توسط مردم بوده حالا هم همه ملت باید انقلاب را حفظ و از همه مسئولین مطالبه کند که اگر ملت عقب رانده شود و حساب کشی جدی نکند رخنه و خللی بین حاکمیت و ملت بیفتد با بسیاری از آسیب ها مواجه خواهیم بود.

 

 

وی ادامه داد: برای همین ملت باید گفتمان مطالبه گری را عمومی کند؛ مطالبه گری معقول و شایسته؛ وقتی حاکمیت زیر ذره بین بدنه ملت و زیر بار پرسشگری قرار گیرد، ناچار به این است خود را هماهنگ کند و انحراف ها و اختلاف ها را به حداقل برساند و این وجه تمایز انقلاب ما با دیگر انقلاب ها است.

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، هشدار رهبر معظم انقلاب درباره خطر ارتجاع را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: ممکن است خصوصیات طاغوت صفتی در مسئولان نمایان شود. اینجا ملت مسئول است و بایدمدعی و طلبکار باشد؛ مردم هستند که باید آقایی کنند، اگر این شد انقلاب محفوط می ماند. اگر مسئولی پاسخگو و بدهکار نبود باید با او برخورد شود، در طول این سالها در این زمینه خلل ایجاد شد زیرا اگر نبود، فسادها را نداشتیم. با این مطالبه گری، انقلاب هم توسط مردم حفظ خواهد شد لذا این، علاج ادامه انقلاب و حل آسیب ها است.

 

 

 

 

نظر شما