شناسهٔ خبر: 24643689 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استان ایلام و رویدادهای تلخ و شیرین سال 96

ایلام - ایرنا - ایلامیان مرزنشین در حالی سال 96 را سپری کردند که با پشت سرگذاشتن وقایع تلخ و شیرین متعدد به استقبال سال 97 رفته و امیدوارند در سال جدید بتوانند هرچه بیشتر در مسیر شکوفایی اقتصادی گام بردارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استان ایلام با 20 هزار کیلومتر مربع گستره ، حدود 580 هزار نفر جمعیت که در 10 شهرستان ، 25 شهر و 600 روستا ساکن هستند، در طول سال 96 شاهد اتفاقات تلخ و شیرین متعددی بود، سفر معاون اول رئیس جمهور تا وزرای جهاد کشاورزی و کشور ، سرپرستان وزارتخانه های نیرو و علوم و روسای سازمان های مختلف کشور به منظور بررسی برنامه های دولت تدبیر و امید بخشی از رویدادهایی بود که امسال در استان ایلام به وقوع پیوست که به بخش هایی از این وقایع در این گزارش اشاره می شود.

** ثبت نام 3 هزار و 66 نفر در انتخابات شوراهای استان ایلام
در نخستین روزهای سال 96 ثبت نام از داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستاهای این استان انجام گرفت و در نهایت 3 هزار و 66 نفر خود را برای این انتخابات داوطلب کردند که افزایش 17 درصدی را در مقایسه با سال دوره گذشته نشان داد و در نهایت 92 درصد این افراد تایید صلاحیت شدند.

** حضور 451 هزار گردشگر نوروزی در ایلام
در ایام تعطیلات نوروزی 96 بیش از 451 هزار نفر از مناطق دیدنی این استان دیدن کردند که به نسبت سال 95 از افزایش 5 درصدی برخوردار بود، ضمن اینکه بیش از 2،5 میلیون تردد در جاده های ارتباطی این استان در نوروز 96 به ثبت رسید و 8 میلیون لیتر بنزین مصرف شد و در مقابل این میزان تردد میزان تلفات حوادث جاده ای 29 درصد کاهش یافت.
یکی از پروژه هایی که ابتدای اردیبهشت ماه 96 در این استان افتتاح شد سیلوی 20 هزار تنی دشت عباس در شهرستان دهلران با سرمایه گذاری 50 میلیارد ریال بود.

** افتتاح بیمارستان شهدای زاگرس ایلام
بیمارستان شهدای زاگرس وابسته به تامین اجتماعی ایلام در زمینی به مساحت 6 هزار متر مربع در چهار طبقه احداث شده و دارای بخش های جراحی، داخلی، اتاق های عمل، اورژانس، رادیولوژی، درمانگاه، آی سی یو، آزمایشگاه و 2 اتاق عمل زنان و زایمان همزمان با روز جانباز و روز جهانی کار و کارگر به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهوری افتتاح شد.

** افتتاح سیلوی 20 هزار تنی دشت عباس
20 اردیبهشت ماه وزیر جهاد کشاورزی میهمان استان ایلام بود که در این سفر اعلام کرد: تا سال 92 اراضی آبی این استان تنها 70 هزار هکتار بود ولی اکنون به 90 هزار هکتار افزایش یافته و این روند توسعه ای همچنان ادامه دارد.
ظرفیت ذخیره سازی در سیلوهای استان ایلام در سال زراعی جاری به 335 هزار تن افزایش یافت که از این میزان 100 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی جدید است.

** برداشت زودهنگام نفت از میدان آذر
15 خردادماه سال 96 برداشت زودهنگام از میدان نفتی آذر با برداشت روزانه 30 هزار بشکه در روز با ایجاد 8 حلقه چاه در شهرستان مهران آغاز شد.

** افتتاح بیمارستان تک جنسیتی ایلام
11 تیرماه 96 بهره برداری از بیمارستان تک جنسیتی زنان در شهر ایلام آغاز شد ، این بیمارستان دارای بخش های مختلف مانند هفت اتاق اختصاصی عمل زایمان طبیعی اختصاصی (LDR )، سه اتاق عمل سزارین، 20 تخت ویژه نوزادان (NICU)، سه تخت ویژه مراقبت زنان، و بخش های بستری زنان، آزمایشگاه، رادیولوژی دیجیتال، سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی قلب برای ارائه خدمت به مادران باردار و نوزادان است و حدود 60 میلیارد ریال برای اجرای ان هزینه شده است.

** پرداخت 270 میلیارد ریال به خسارت دیدگان سیل
270 میلیارد ریال به عنوان کمک بلاعوض دولت به خسارت دیدگان ناشی از سیل آبان ماه سال 94 در این استان تیرماه 96 به حساب افراد واجد شرایط واریز شد.

** دستگیری قاتل اعضای یک خانواده در ملکشاهی
20 تیرماه 96 فردی که در پی اختلافات خانوادگی اقدام به قتل پنج عضو یک خانواده در روستای باولگ بخش گچی از توابع شهرستان ملکشاهی کرده و متواری شده بود، دستگیر شد.

**انعقاد تفاهم نامه میان دانشگاه ایلام و کردستان عراق
چهار تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه ایلام و دانشگاه های اقلیم کردستان نیز در این روز منعقد شد که مهم ترین محورهای آن تبادل استاد و دانشجو، برگزاری کنفرانس مشترک، ملاقات اعضای هیات علمی دانشکده ­ها برای هماهنگی در خصوص برگزاری دوره های ویژه مشترک و برگزاری کارگاه است.

** توقف تولید در مجتمع پتروشیمی ایلام
26 تیرماه 96 چرخه تولید پتروشیمی ایلام به علت عدم تامین خوراک متوقف شد و مسئولان دلیل عدم تامین اتیلن را کمبود 'اتان' در منطقه عسلویه و انجام تعمیرات اساسی در فازهای پارس جنوبی اعلام کردند که این مشکل برای چندین روز ادامه پیدا کرد.

** پرداخت بدهی دستگاه های اجرایی ایلام به شهرداری
28 تیرماه امسال 349 میلیارد ریال بدهی 26 دستگاه اجرایی این استان به شهرداری ها از محل اوراق اسناد خزانه اسلامی پرداخت شد.
دانشگاه ایلام با 169 میلیارد ریال، دانشگاه علوم پزشکی با 61 میلیارد ریال و دانشگاه پیام نور با 24 میلیارد ریال بدهکارترین دستگاه های اجرایی استان به شهرداری ها بودند و بیشتر این میزان اعتبار برای تسویه بدهی این دستگاه ها پرداخت شده است.

** هیات وزیران ایجاد بازارچه های چیلات و چنگوله را تصویب کرد
همچنین در این روز مصوبه ایجاد بازارچه های مشترک مرزی چیلات شهرستان دهلران و شهابی (چنگوله) در شهرستان مهران توسط هیات وزیران ابلاغ شد.
بر این اساس وضعیت 36 بازارچه مشترک مرزی با کشورهای همسایه در 9 استان کشور در زمینه حذف، ایجاد، ادغام، انتقال و ابقای تعیین تکلیف نهایی شده و نتیجه به وزارتخانه های امور اقتصاد و دارایی، صنعت، عدن و تجارت، امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه کشور در تاریخ 24 تیر ماه جاری ابلاغ شد.

** کلنگ زنی بزرگ ترین گلخانه استان ایلام در چرداول
عملیات اجرایی اولین و بزرگترین طرح تولید محصولات گلخانه ایی استان ایلام با سرمایه گذاری 272 میلیارد ریال و اشتغال زایی برای 290 نفر سوم مردادماه 96 با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل بانک کشاورزی در منطقه محروم هلیلان در شهرستان چرداول آغاز شد.
این طرح در زمینی به مساحت 15 هکتار احداث می شود که فضای گلخانه ای آن 10 هکتار و نیم است و امکان استقرار 21 واحد تولیدی در قطعات پنج هزار متری در آن فراهم می شود.

** موافقت وزیر نیرو با احداث ایستگاه پمپاژ سد سیمره
وزیر نیرو 4 مردادماه 96 با احداث ایستگاه دوم پمپاز آب از سد سیمره برای مشروب کردن زمین های کشاورزی شهرک ولیعصر شهرستان دره شهر موافقت کرد.
ایستگاه اول پمپاژ آب از سد سیمره در مسیر روستاهای زرانگوش، تلخاب و زید احداث شده و ایستگاه دوم در منطقه شهرک ولیعصر قرار دارد.

** جانمایی محل ایجاد دومین مرز بین استان ایلام و کشور عراق
محل ایجاد دومین مرز بین استان ایلام و کشور عراق در منطقه چنگوله سوم مرداد 96 با حضور مسئولان ایلام و استان میسان عراق جانمایی شد.

** پورشیب، کاراته ایران را پس از 36 سال صاحب نشان طلای جهان کرد
5 مردادماه 96 روزی تاریخ ساز برای ورزش استان ایلام بود و در این روز ذبیح اله پورشیب کاراته کای شایسته ایلامی، در بازی های جهانی (ورلدگیمز) لهستان تیم ملی کاراته جمهوری اسلامی ایران را پس از 36 سال صاحب نشان طلای جهانی کرد.

** محکومیت 13 میلیارد ریالی قاچاقچی کشمش در ایلام
10 مردادماه 96 فردی که اقدام به قاچاق کالای کشمش در مرز بین المللی مهران کرده بود، توسط تعزیرات حکومتی این شهرستان به پرداخت بیش از 13 میلیارد ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

** ایلام پنجمین استان پاک کشور به لحاظ الودگی مواد مخدر
دبیر کمیسیون مبارزه با مواد مخدر استان ایلام 11 مردادماه 96 اعلام کرد: این استان بر اساس آخرین ارزیابی های این ستاد جزو پنج استان پاک کشور از نظر میزان مصرف مواد مخدر است.
استان ایلام سال 90 از نظر میزان عرضه و مصرف مواد مخدر در رتبه 23 کشور قرار داشت و حدود 12 هزار نفر در دام اعتیاد گرفتار بودند که در ارزیابی پایان سال 95 رتبه ایلام به 27 کشوری ارتقا یافت.

** موافقت وزارت نفت با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی برای توسعه میدان گازی بیجار
وزارت نفت با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی برای توسعه میدان گازی بیجار موافقت کرد.
میدان گازی تنگ بیجار در فاصله 70 کیلومتری شهرستان ایلام قرار دارد و تنها منطقه تولید گاز در غرب کشور محسوب می شود، هم اکنون روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز در این میدان تولید می کند که بر اساس مطالعات انجام شده این میزان تولید با توسعه این میدان به سه برابر افزایش یافته و به 20 میلیون متر مکعب در روز می رسد.

** فیلم مستند ساز ایلامی به بخش نهایی معتبرترین جشنواره حیات وحش جهان راه یافت
مستند محیط بان و پلنگ به بخش نهایی جشنواره Jackson Hole آمریکا به عنوان معتبرترین جشنواره حیات وحش جهان راه یافت و برای اولین بار یک فیلم از ایران به بخش نهایی این جشنواره مهم راه یافت.

** 225 هزار تن گندم از کشاورزان ایلامی خریداری شد
225 هزار تن گندم معمولی و دروم با پایان یافتن فصل برداشت این محصول راهبردی در 24 مردادماه 96 در سال زراعی 96-95 از گندم زارهای استان ایلام برداشت شد.

** 75 کیلومتر از پروژه چهار خطه کردن ایلام به مهران بهره برداری شد
75 کیلومتر از طرح چهار بانده کردن ایلام - مهران که در مجموع 105 کیلومتر طول دارد، در اربعین 96 بع بهره برداری رسید.

** اشتغال هشت هزار نفر با افتتاح و کلنگ زنی طرح های کشاورزی هفته دولت در ایلام
زمینه اشتغال حدود هشت هزار نفر با افتتاح و کلنگ زنی طرح های حوزه کشاورزی این استان در ایام الله هفته دولت فراهم شد.
یک هزار و 917 میلیارد و 287 میلیون ریال اعتبار برای افتتاح یا کلنگ زنی 48 پروژه تولیدی و خدماتی زیر بخش های جهاد کشاورزی استان در هفته دولت هزینه شد.

** افتتاح پروژه آب شیرین‌ کن صالح آباد استان ایلام با حضور سرپرست وزارت نیرو
طرح آب شیرین کن صالح آباد در زمینی به مساحت 400 متر مربع احداث شده و ظرفیت آن یک هزار و 728 متر مکعب است و با بهره برداری از طرح آب شیرین کن شهر صالح آباد ظرفیت آب آشامیدنی این شهر بیش از چهار برابر شده است.

** کلنگ احداث پتروشیمی دهلران به زمین زده شد
عملیات احداث پتروشیمی دهلران در آخرین روز از هفته دولت با سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد ریالی صندوق بازنشستگی وزارت نفت آغاز شد.

** بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهر سرابله
تصفیه خانه شهر سرابله در زمینی به مساحت 50 هزار متر مربع و با سرمایه گذاری 110 میلیارد ریال و با حضور سرپرست وزارت نیرو بهره برداری شد.

** قاسم سلیمانی دشتکی بیست و یکمین استاندار ایلام شد
هیات دولت 3 مهرماه 96 قاسم سلیمانی دشتکی را به عنوان بیست و یکمین استاندار ایلام معرفی و جایگزین محمدرضا مروارید کرد.

** کاهش 48 درصدی آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان ایلام
میزان گستره آتش سوزی های رخ داده اراضی طبیعی استان در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش داشت.

** اعزام 173 دستگاه آمبولانس 20 استان کشور به مرز مهران در اربعین 96
173 دستگاه آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و موتور آمبولانس از 20 استان کشور به همراه 400 نیروی فوریت های پزشکی در ایام اربعین 96 به مرز مهران اعزام شدند.

** مرگ 6 نفر از اهالی استان ایلام در آتش سوزی پالایشگاه تهران
مرگ 6 نفر از اهالی دهستان بیجنوند از توابع بخش هلیلان شهرستان چرداول در 6 آبان ماه 96 در حادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران، استان ایلام را در بهت و اندوه فرو برد.

** ثبت رکورد خروج روزانه 180 هزار نفر / 50 درصد تردد زائران از طریق مرز مهران انجام شد
حدود 2 میلیون نفر زائر اربعین حسینی 96 از طریق هوایی و مرزهای سه گانه عازم عراق شدند که از این تعداد 968 هزار نفر از طریق مرز مهران عازم کربلای معلی شدند.

** ایلام لرزید/ ادارات و مدارس دوشنبه تعطیل شدند
زمین لرزه ای که 21 آبان ماه غرب ایران و شرق عراق را لرزاند، استان ایلام به خصوص شهرستان ایلام را لرزاند و شدت آن به حدی بود که بنا بر اعلام ستاد مدیریت بحران فعالیت دستگاه های اجرایی و مراکز آموزشی را در روز دوشنبه 22 آبان ماه به تعطیلی کشاند.
این زمین لرزه وحشت بسیاری را در میان مردم این استان و بویژه در شهرهای ایلام و سرابله به همراه داشت و تا روزهای متوالی تعداد زیادی از مردم شب ها را بیرون از منازل سپری می کردند.

**خط انتقال گاز به شهرک شهید کشوری ایلام آتش گرفت
خط انتقال گاز ورودی به شهرک شهید کشور ایلام (سرطاف) 12 آذرماه 96 دچار نشت شد که منجر به اتش سوزی در این منطقه گردید.

** دستگیری 730 قاچاقچی کالا و ارز در استان ایلام
از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه 730 نفر که در زمینه قاچاق کالا و ارز در این استان فعالیت می کردند، دستگیر شده اند.

** 14 هزار و 500 میلیارد ریال، سهم ایلام از بودجه 97
سهم این استان از بودجه سال 97 بیش از 14 هزار و 500 میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته 3.7 درصد افزایش یافته است.

** جشن پایان بیسوادی در پنج شهرستان ایلام تا پایان سال 96
بر اساس آمار سال 90، تعداد بی سوادان این استان 28 هزار و 587 نفر بود که این رقم در 6 سال اخیر به 2 هزار و 400 نفر کاهش یافته است و تا پایان امسال جشن پایان بی سوادی در شهرستان های ایوان، بدره، چرداول، دره شهر و آبدانان برگزار می شود.

** تیراندازی در مراسم عروسی در آبدانان حادثه آفرید
30 آذرماه 96 یک نفر بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی در بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان کشته شد.

** بانک صنعت و معدن 370 میلیون دلار به صنعت استان ایلام تزریق کرد
عملکرد بانک صنعت و معدن چشم انداز روشنی را در بخش صنایع ایلام ایجاد کرده است، به طوریکه امسال این بانک تسهیلاتی معادل 370 میلیون دلار در بخش صنعت این استان تزریق کرد.

** سفر رئیس قوه قضاییه به ایلام
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی 6 دی ماه 96 در راس هیاتی بلند پایه از مسئولان ارشد قضایی کشور در سفری 2 روزه از طریق فرودگاه شهدای ایلام وارد این استان شد.

** 902 میلیون دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شد
در 9 ماهه سال جاری، 902 میلیون و 201 هزار و 270 دلار کالا از طریق گمرک مستقر در مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر شد.

** شهادت یک مامور نیروی انتظامی در شهرستان دهلران
ستوان سوم مهدی ژاله، از کارکنان پاسگاه انتظامی عین خوش دهلران 13 دی ماه 96 در حین انجام ماموریت و درپی میانجیگری دو طایفه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

** 107 نفر در حوادث جاده ای استان ایلام جان باختند
107 نفر طی 9 ماه سال جاری بر اثر تصادفات جاده ای در محورهای مواصلاتی این استان جان خود را از دست داده اند.

** حفر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان پایان یافت
این تونل دارای چهار هزار و 800 متر طول است که تاکنون سه هزار و 250 متر از بدنه اصلی آن از سمت آبدانان حفر شده و مابقی آن در سمت شهرستان دره شهر قرار دارد.

** بهره برداری از 9 طرح صنعتی، معدنی و خدماتی، دهه فجر در ایلام
همزمان با آغاز جشن های گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی 9 طرح صنعتی، معدنی و خدماتی در نقاط مختلف این استان با سرمایه گذاری 2 هزار و 280 میلیارد ریال و اشتغالزایی 329 نفر به بهره برداری رسید.
2 طرح شاخص استیل کورد تولیدکننده تسمه بافته شده از سیم و کوشاب غرب تولید کننده ماءالشعیر و نوشابه های انرژی زا با برند هایسنس، جز هشت طرح صنعتی بزرگ استان در دست اجرا هستند که در این ایام به بهره برداری رسیدند.

** انتظار 16 ساله به پایان رسید / کتابخانه مرکزی ایلام دهه فجر بهره برداری می شود
کتابخانه مرکزی شهر ایلام پس از گذشت 16 سال در نهایت دهه فجر امسال در زمینی به مساحت 3750 مترمربع و با هزینه 65 میلیارد ریال به بهره برداری و خدمات دهی آن به عموم مردم آغاز شد.

** تولید ناخالص داخلی در ایلام به 90 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است
تولید ناخالص داخلی در این استان بدون احتساب بخش نفت از 30 هزار میلیارد ریال در سال 91 به 50 هزار میلیارد ریال در سال 93 افزایش یافته است.
صادرات انواع محصولات از استان نیز از 398 میلیون دلار در سال 91 به 591 میلیون دلار در سال 95 افزایش یافته است.

** اراضی آبی ایلام از 70 هزار هکتار به 108هزار هکتار افزایش یافت
وزیر جهاد کشاورزی 19 بهمن ماه 96 در سفر به ایلام گفت: اراضی آبی استان ایلام در گذشته 70 هکتار بوده که با بهره برداری از طرح های جدید شاهد افزایش و ارتقا آن به 108 هزار هکتاری اراضی آبی استان هستیم که موجب افزایش چند برابری اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان منطقه شده است.

** افتتاح شبکه نوین آبیاری و زهکشی 37 هزار هکتار از اراضی دهلران
همزمان با دهه مبارکه فجر و با حضور معاون اول رییس جمهوری، شبکه نوین آبیاری و زهکشی 37 هزار هکتار از اراضی شهرستان مرزی دهلران در جنوب استان ایلام افتتاح و بهره برداری شد.
اجرای شبکه نوین آبیاری و زهکشی در این سطح از اراضی جنوب استان ایلام در قالب طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های بهره وری از منابع آب و خاک جنوب غربی کشور انجام گرفت که تاکنون بیش از 320 هزار هکتار آن اجرا شده است.

** موافقت رهبر معظم انقلاب با اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای طرح‌های آب و خاک خوزستان و ایلام
معاون اول رئیس جمهور 19 بهمن ماه 96 در جریان سفر به ایلام از موافقت رهبر معظم انقلاب با اختصاص یک و نیم میلیارد دلار اعتبار برای اجرای برای طرح‌های آب و خاک استان های خوزستان و ایلام خبر داد.

** اعتبار اتصال ایلام به شبکه راه آهن در بودجه 97 چهار برابر شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی 23 بهمن ماه 96 با افزایش چهار برابری مبلغ پیشنهادی دولت برای آغاز عملیات اجرایی اتصال استان ایلام به شبکه ریلی کشور موافقت کردند.

** رئیس آموزش و پرورش دره شهر زخمی شد
جهانگیر مهری پور رئیس آموزش و پرورش شهرستان دره شهر 5 اسفند ماه 96 توسط یکی از کارکنان این اداره زخمی و روانه بیمارستان شد.

** سدهای ایلام و ایوان در آستانه سرریز شدن / 98 درصد مخزن سد چم گردلان پر شد
با افزایش انتقال آب به سد چم گردلان ایلام و سد کنگیر ایوان اکنون حجم آب ذخیره شده در پشت این سدها در نتیجه بارش های انتهای بهمن ماه 96 در آستانه تکمیل و پیش بینی می شود بزودی سرریز کنند.
حجم آب سد ایلام 60 میلیون متر مکعب معادل 98 درصد حجم مخزن، سد کنگیر ایوان 18 میلیون متر مکعب معادل 94 درصد و سد دویرج دهلران نیز با 146 میلیون مترمکعب معادل 71 درصد حجم آن پر شده است.

** یک هزار و 200 توزیع کننده و مصرف کننده مواد مخدر در ایلام دستگیر شدند
از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و 200 نفر در ارتباط با توزیع و مصرف مواد مخدر در این استان دستگیر شده اند.
طی مدت یاد شده حدود 600 کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان توسط دستگاه های مرتبط با این شورا کشف و ضبط شده که نسبت به سال گذشته افزایش 135 درصدی را نشان می دهد.

** 35 درصد اراضی ایلام درحال تبدیل به کانون های گرد و غبار هستند
جنگل های استان در سال های اخیر در گیر بلایایی چون آفت زدگی، خشکیدگی، ریزگردها و کاهش نزولات جوی است و هم اکنون 35 درصد اراضی استان استعداد تبدیل به کانون های گرد و غبار داخلی را دارد.

** پنجاه و چهارمین روز پر گرد و غبار در ایلام ثبت شد
از ابتدای سال جاری تاکنون میزان ذرات گرد و غبار هوای استان در 54 روز فراتر از حد مجاز بوده است.
استان ایلام بیش از یک دهه است که با پدیده ریزگردهای عربی که از سمت بیابان های کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد مرزهای کشور می شود مواجه است و توده های ریزگردها در این سال ها خسارت های زیادی را به استان ایلام وارد کرده است.

*** در ادامه این گزارش تلاش شده عملکرد برخی از دستگاه های اجرایی استان ایلام در سال 96 مورد ارزیابی قرار گیرد.
** شرکت شهرک های صنعتی
امسال 26 واحد تولیدی راکد مستقر در شهرک ها و نواحتی صنعتی ایلام به چرخه تولید بازگشته و فعال شدند.
با اجرای طرح رونق تولید و رفع موانع، این تعداد واحد صنعتی راکد و غیرفعال در استان با اقداماتی چون تغییر مالکیت، تغییر خط تولید، تغییر محصول و تزریق نقدینگی طی امسال فعال شدند.
سه واحد صنعتی غیر فعال شهرک صنعتی ایوان با ارائه کمک و رفع مشکلات به چرخه تولید باز گشته اند، این واحدها شامل کارخانه ذخیره سازی گندم سهندیس با سرمایه گذاری 21 میلیارد و 600 میلیون ریال و اشتغال 16 نفر، طرح متوقف شده آرد ستاره غرب ایوان با سرمایه گذاری 35 میلیارد ریال و اشتغال 6 نفر و واحد پالایش روغن موتور کیمیا با سرمایه گذاری 10 میلیارد و 942 میلیون ریال و اشتغال 15 نفر است.
در راستای فراهم کردن زیرساخت های تولید و حمایت از سرمایه گذاری در استان 274 برگ سند تفکیکی شهرک صنعتی دهلران به مساحت 150 هکتار پس از 17 سال دریافت شد همچنین سند تفکیکی شهرک صنعتی دره شهر به مساحت 42 هکتار نیز در سال جاری اخذ شد.
طی فرآیند سه ساله تا پایان سال 96 مجموعا 370 هکتار اسناد تفکیکی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان صادر شده که از ابتدای تاسیس شرکت تا سال 93 دارای رشد 300 درصدی می باشد.
به منظور رفع موانع تولید ، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی این استان 2 هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات بانکی اختصاص یافته است.

** اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی
استان ایلام دارای تعداد سه هزار و 178 تعاونی است که از این تعداد یک هزار و 400 تعاونی به بهره برداری رسیده و 521 تعاونی نیز در دست اجرا است.
این تعداد تعاونی دارای 330 هزار و 425 نفر عضو و 25 هزار و 426 فرصت شغلی و 136 میلیارد و 185 میلیون و 400 هزار ریال سرمایه ثبتی به ثبت رسیده است.
در سال 96 تعداد 68 تعاونی در استان با عضویت بیش از 670 نفر و فرصت اشتغالزایی 453 نفر به ثبت رسیده است.
در سال جاری 40 تعاونی با محوریت روستا تعاون تشکیل شده و تاکنون 18 روستا در سطح استان شناسایی و جلسات ترویجی با ساکنین در راستای معرفی طرح برگزارشده است.

** هفت هزار و 800 نفر امسال در استان ایلام شاغل شدند
سهمیه در نظر گرفته شده برای اشتغال در استان ایلام 9 هزار و 800 نفر بود که تاکنون از این میزان هفت هزار و 800 شغل در بخش های مختلف محقق شده است.
721 فرصت شغلی نیز امسال جاری در بخش تعاون این استان ایجاد شده است که بخشی از اشتغال ایجاد شده مربوط به 68 واحد تازه تاسیس است.
سهم استان ایلام در طرح کارورزی، سه هزار و 700 نفر است و از آغاز این طرح تاکنون بیش از 14 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.
با راه اندازی سامانه ثبت نام تسهیلات مشاغل روستایی (طرح کارا) در استان یک هزار و 300 طرح روستایی و عشایری در این سامانه جهت بهره مندی از تسهیلات ویژه اشتغال در استان ثبت نام کردند.
در راستای اشتغال فراگیر در روستاها و جامعه عشایری سهم استان ایلام در مرحله اول برای اعطای تسهیلات طرح روستایی یک هزار و 80 میلیارد ریال است.
سهم استان ایلام از اشتغال فراگیر یک هزار و 130 میلیارد ریال از منابع داخلی بانک ها و یک هزار و 80 میلیارد ریال نیز برای اشتغال روستایی از منابع تلفیقی در نظر گرفته شده است.

** راه و شهرسازی
احداث یک و نیم کیلومتر تونل، 55 کیلومتر بزرگراه، 34 کیلومتر راه اصلی، 53 کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت راه روستایی با پیشرفت بین 30 تا 70 درصد و با اعتبار 16 هزار و 435 میلیارد ریال از مهم ترین برنامه های اداره راه و شهرسازی استان ایلام در سال 96 بوده است.

** صنعت ، معدن و تجارت
امسال در حوزه صنعت استان ایلام 149 جواز تاسیس صنعتی با سرمایه گذاری 528 میلیارد تومان و اشتغالزایی 2 هزار و 360 نفر صادر شده است.
در زمینه پروانه بهره برداری نیز 47 مورد با سرمایه 185 میلیارد تومان و اشتغال 496 نفر انجام شده است.
41 پروژه صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد در استان پیش بینی می شود سال آینده بهره برداری شوند که حجم سرمایه گذاری انجام شده برای این پروژه ها 4 هزار میلیارد تومان بوده و 600 میلیارد تومان نیز با افتتاح این پروژه ها ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.
در بخش معدن 66 معدن جدید در سال 96 در استان ایلام شناسایی و با ظرفیت 2،5 میلیون تن آغاز بکار کردند که به نسبت سال گذشته افزایش 57 درصدی را نشان می دهد.
در بخش تجارت امسال 3 هزار و 253 مورد پروانه صنفی در استان صادر شده است که برای یک هزار و 500 نفر اشتغال مستقیم به همراه داشته است.

** سازمان تامین اجتماعی
296 هزار و 419 نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی استان ایلام قرار دارند و امسال تعداد بیمه شده های این سازمان پنج درصد افزایش یافته است.
تعداد کل بیمه شدگان اصلی در استان ایلام 106 هزار و 939 نفر است و تا پایان سال پیش بینی می شود مجموع افراد بیمه شده اصلی پنج درصد افزایش یابد.
تامین اجتماعی استان ایلام بیش از 6 هزار و 960 کارگاه را در سطح استان تحت پوشش دارد و 71 هزار و 527 نفر بیمه شده اجباری در این واحدها از تعهدات بیمه ای برخوردار هستند.
صدور 9 هزار و 828 دفترچه جدید، تجدید 125 هزار و 999 جلد دفترچه، تمدید 106 هزار و 785 جلد دفترچه و صدور 2 هزار و 20 جلد دفترچه المثنی از دیگر خدمات ارائه شده تامین اجتماعی استان ایلام به بیمه شدگان و مستمری بگیران از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.
394 مرکز درمانی در این استان با این سازمان طرف قرارداد بوده و به مردم خدمت ارائه می کنند.

** حج و زیارت
امسال 135 ایلامی به حج تمتع مشرف شدند
کاروان 135 نفره حجاج ایلامی 30 مردادماه از طریق فرودگاه کرمانشاه برای ادای مناسک حج تمتع راهی عربستان شد، در این سفر معنوی هیچ گونه مشکلی به لحاظ امنیتی و خطر جانی برای زائران ایلامی خانه خدا به وجود نیامد.

** انتظامی
افزایش نگران کننده جرم های خشن در ایلام
جانشین فرمانده انتظامی استان ایلام میزان وقوع قتل و دیگر جرم های خشن را در این استان نگران کننده دانست و گفت: میزان وقوع قتل در این استان امسال 43 درصد به نسبت پارسال افزایش یافت.
نزاع جمعی در استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد افزایش یافت و بیشترین نزاع نیز درشهرستان های ایوان، چرداول و ایلام رخ داده است.
همچنین وقوع قتل با استفاده از سلاح سرد در استان ایلام هشت درصد کاهش، درگیری با ماموران نیروی انتظامی 29 درصد کاهش و سرقت نیز 87 درصد کاهش داشته است.
نرخ خودکشی در این استان امسال 5 درصد کاهش یافته و بیشترین خودکشی در شهرستان های ایوان، ایلام و ملکشاهی صورت رخ داده است.

* افزایش نزاع در ایلام
میزان آمار نزاع در این استان بر اساس آمار پزشکی قانونی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (11 ماهه سال گذشته) 23 درصد افزایش یافته است.
از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه سه هزار و 298 نفر به دلیل صدمه ناشی از نزاع به مراکز پزشکی استان مراجعه کرده اند که از این تعداد 787 نفر زن و 2 هزار و 511 نفر مرد هستند.
این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 2 هزار و 660 نفر بوده است، افزایش 23 درصدی را نشان می دهد.
مدیرکل پزشکی قانوی ایلام اضافه کرد:در این مدت( 11 ماه سال جاری) مجموع افرادیکه در نتیجه حوادث ناشی از کار به مرکز معاینات پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه 373 نفر بوده که از این تعداد 367 نفر مرد و 6 نفر زن است.
وی اضافه کرد: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد 289 نفر بوده 29 درصد افزایش را نشان می دهد.

** درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان در ایلام
استان ایلام و بویژه شهر ایلام 11 دی ماه 96 شاهد تجمع های اعتراضی متعددی بود که به خشونت میان نیروهای انتظامی و امنیتی با تظهار کنندگان منجر شد که این تجمعات در شهرستان های دهلران ، دره شهر و ملکشاهی نیز به وقوع پیوست.
محدوده مرکزی شهر ایلام 11 دی ماه لحظات پرالتهابی را سپری کرد، پس از تجمع تعدادی از مردم مشهد که در اعتراض به مشکلات اقتصادی و گرانی تظاهرات کرده و عده ای نیز با سوء استفاده از این موقعیت اقدام به تخریب اموال عمومی و بیت المال کردند ، در برخی شهرهای دیگر و از جمله تهران نیز این تظاهرات ها ادامه پیدا کرد.
در ایلام نیز نیز فراخوانی در شبکه های تلگرامی مبنی بر درخواست تجمع شهروندان ایلامی ساعت 17 روز 11 دی ماه در میدان 22 بهمن انتشار یافت که در این ساعت تعداد زیادی از جوانان با حضور در این محل اقدام به سردادن شعار علیه نظام و دولت و برخی نهادها از جمله سپاه ، بسیج و روحانیت کردند.
در ابتدا هیچگونه برخورد فیزیکی میان تظاهرکنندگان و نیروهای انتظامی و امنیتی ایجاد نشد ولی هرچه به تاریک شدن هوا نزدیک می شدیم، عده ای با پرتاب سنگ اقدام به تخریب اموال عمومی کرده و شیشه برخی بانک ها و چراغ های روشنایی شکسته و سطل های زباله به آتش کشیده شد.
مسیر چهارراه سعدی به سمت بیمارستان امام (ره) شهر ایلام مملو سنگ هایی است که توسط جمعیت تظاهر کننده پرتاب شده است.
تعداد زیادی از نیروهای یگان ویژه و انتظامی در این محدوده حضور دارند و مسیرهای منتهی به این خیابان نیز توسط پلیس مسدود شده است.
نیروهای لباس شخصی نیز در این خیابان حضور پررنگی دارند و تعدادی از افراد تظاهر کننده را بازداشت کردند.

** تجمع مکرر سپرده گذاران موسسه آرمان
سپرده گذاران موسسه آرمان در سال 96 با برپایی تجمع های اعتراضی متعدد مقابل استانداری و شعب این موسسه ، نسبت به مسدود شدن حساب های آنان در این موسسه واکنش شدید نشان داده و خواستار دریافت همه سپرده ها خود شدند.
قرار بود سپرده گذاران به ترتیب میزان سپرده های خود در این موسسه و با اعلام بانک مطالبات خود را دریافت کنند اما تاکنون حجم بالایی از این بدهی ها پرداخت نشده است.

** تردد بیش از چهار میلیون زائر از مرز مهران به عتبات عالیات
امسال بیش از چهار میلیون زائر (ورود و خروج) از مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات سفر کردند.
از این تعداد 2 میلیون و 122 هزار نفر به کشور ورود و یک میلیون و 900 هزار نفر نیز از طریق مرز بین المللی مهران از کشور خارج شده اند.
از این میزان تردد در مرز مهران سه میلیون و 328 هزار زائر ایرانی و مابقی نیز مربوط به زائران خارجی است که از مرز مهران به داخل و خارج از کشور تردد داشته اند.
سال 1396 با تمام رویدادهای مهم و تلخی و شیرینی ها روزهای آخر خود را سپری می کنند و مردم ایلام نیز امیدوارتر از هر زمان دیگر به آینده ای بهتر در سال 97 چشم دوخته اند.

انتهای پیام /*

به گزارش ایرنا، استان ایلام با 20 هزار کیلومتر مربع گستره ، حدود 580 هزار نفر جمعیت که در 10 شهرستان ، 25 شهر و 600 روستا ساکن هستند، در طول سال 96 شاهد اتفاقات تلخ و شیرین متعددی بود، سفر معاون اول رئیس جمهور تا وزرای جهاد کشاورزی و کشور ، سرپرستان وزارتخانه های نیرو و علوم و روسای سازمان های مختلف کشور به منظور بررسی برنامه های دولت تدبیر و امید بخشی از رویدادهایی بود که امسال در استان ایلام به وقوع پیوست که به بخش هایی از این وقایع در این گزارش اشاره می شود.

** ثبت نام 3 هزار و 66 نفر در انتخابات شوراهای استان ایلام
در نخستین روزهای سال 96 ثبت نام از داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستاهای این استان انجام گرفت و در نهایت 3 هزار و 66 نفر خود را برای این انتخابات داوطلب کردند که افزایش 17 درصدی را در مقایسه با سال دوره گذشته نشان داد و در نهایت 92 درصد این افراد تایید صلاحیت شدند.

** حضور 451 هزار گردشگر نوروزی در ایلام
در ایام تعطیلات نوروزی 96 بیش از 451 هزار نفر از مناطق دیدنی این استان دیدن کردند که به نسبت سال 95 از افزایش 5 درصدی برخوردار بود، ضمن اینکه بیش از 2،5 میلیون تردد در جاده های ارتباطی این استان در نوروز 96 به ثبت رسید و 8 میلیون لیتر بنزین مصرف شد و در مقابل این میزان تردد میزان تلفات حوادث جاده ای 29 درصد کاهش یافت.
یکی از پروژه هایی که ابتدای اردیبهشت ماه 96 در این استان افتتاح شد سیلوی 20 هزار تنی دشت عباس در شهرستان دهلران با سرمایه گذاری 50 میلیارد ریال بود.

** افتتاح بیمارستان شهدای زاگرس ایلام
بیمارستان شهدای زاگرس وابسته به تامین اجتماعی ایلام در زمینی به مساحت 6 هزار متر مربع در چهار طبقه احداث شده و دارای بخش های جراحی، داخلی، اتاق های عمل، اورژانس، رادیولوژی، درمانگاه، آی سی یو، آزمایشگاه و 2 اتاق عمل زنان و زایمان همزمان با روز جانباز و روز جهانی کار و کارگر به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهوری افتتاح شد.

** افتتاح سیلوی 20 هزار تنی دشت عباس
20 اردیبهشت ماه وزیر جهاد کشاورزی میهمان استان ایلام بود که در این سفر اعلام کرد: تا سال 92 اراضی آبی این استان تنها 70 هزار هکتار بود ولی اکنون به 90 هزار هکتار افزایش یافته و این روند توسعه ای همچنان ادامه دارد.
ظرفیت ذخیره سازی در سیلوهای استان ایلام در سال زراعی جاری به 335 هزار تن افزایش یافت که از این میزان 100 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی جدید است.

** برداشت زودهنگام نفت از میدان آذر
15 خردادماه سال 96 برداشت زودهنگام از میدان نفتی آذر با برداشت روزانه 30 هزار بشکه در روز با ایجاد 8 حلقه چاه در شهرستان مهران آغاز شد.

** افتتاح بیمارستان تک جنسیتی ایلام
11 تیرماه 96 بهره برداری از بیمارستان تک جنسیتی زنان در شهر ایلام آغاز شد ، این بیمارستان دارای بخش های مختلف مانند هفت اتاق اختصاصی عمل زایمان طبیعی اختصاصی (LDR )، سه اتاق عمل سزارین، 20 تخت ویژه نوزادان (NICU)، سه تخت ویژه مراقبت زنان، و بخش های بستری زنان، آزمایشگاه، رادیولوژی دیجیتال، سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی قلب برای ارائه خدمت به مادران باردار و نوزادان است و حدود 60 میلیارد ریال برای اجرای ان هزینه شده است.

** پرداخت 270 میلیارد ریال به خسارت دیدگان سیل
270 میلیارد ریال به عنوان کمک بلاعوض دولت به خسارت دیدگان ناشی از سیل آبان ماه سال 94 در این استان تیرماه 96 به حساب افراد واجد شرایط واریز شد.

** دستگیری قاتل اعضای یک خانواده در ملکشاهی
20 تیرماه 96 فردی که در پی اختلافات خانوادگی اقدام به قتل پنج عضو یک خانواده در روستای باولگ بخش گچی از توابع شهرستان ملکشاهی کرده و متواری شده بود، دستگیر شد.

**انعقاد تفاهم نامه میان دانشگاه ایلام و کردستان عراق
چهار تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه ایلام و دانشگاه های اقلیم کردستان نیز در این روز منعقد شد که مهم ترین محورهای آن تبادل استاد و دانشجو، برگزاری کنفرانس مشترک، ملاقات اعضای هیات علمی دانشکده ­ها برای هماهنگی در خصوص برگزاری دوره های ویژه مشترک و برگزاری کارگاه است.

** توقف تولید در مجتمع پتروشیمی ایلام
26 تیرماه 96 چرخه تولید پتروشیمی ایلام به علت عدم تامین خوراک متوقف شد و مسئولان دلیل عدم تامین اتیلن را کمبود 'اتان' در منطقه عسلویه و انجام تعمیرات اساسی در فازهای پارس جنوبی اعلام کردند که این مشکل برای چندین روز ادامه پیدا کرد.

** پرداخت بدهی دستگاه های اجرایی ایلام به شهرداری
28 تیرماه امسال 349 میلیارد ریال بدهی 26 دستگاه اجرایی این استان به شهرداری ها از محل اوراق اسناد خزانه اسلامی پرداخت شد.
دانشگاه ایلام با 169 میلیارد ریال، دانشگاه علوم پزشکی با 61 میلیارد ریال و دانشگاه پیام نور با 24 میلیارد ریال بدهکارترین دستگاه های اجرایی استان به شهرداری ها بودند و بیشتر این میزان اعتبار برای تسویه بدهی این دستگاه ها پرداخت شده است.

** هیات وزیران ایجاد بازارچه های چیلات و چنگوله را تصویب کرد
همچنین در این روز مصوبه ایجاد بازارچه های مشترک مرزی چیلات شهرستان دهلران و شهابی (چنگوله) در شهرستان مهران توسط هیات وزیران ابلاغ شد.
بر این اساس وضعیت 36 بازارچه مشترک مرزی با کشورهای همسایه در 9 استان کشور در زمینه حذف، ایجاد، ادغام، انتقال و ابقای تعیین تکلیف نهایی شده و نتیجه به وزارتخانه های امور اقتصاد و دارایی، صنعت، عدن و تجارت، امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه کشور در تاریخ 24 تیر ماه جاری ابلاغ شد.

** کلنگ زنی بزرگ ترین گلخانه استان ایلام در چرداول
عملیات اجرایی اولین و بزرگترین طرح تولید محصولات گلخانه ایی استان ایلام با سرمایه گذاری 272 میلیارد ریال و اشتغال زایی برای 290 نفر سوم مردادماه 96 با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل بانک کشاورزی در منطقه محروم هلیلان در شهرستان چرداول آغاز شد.
این طرح در زمینی به مساحت 15 هکتار احداث می شود که فضای گلخانه ای آن 10 هکتار و نیم است و امکان استقرار 21 واحد تولیدی در قطعات پنج هزار متری در آن فراهم می شود.

** موافقت وزیر نیرو با احداث ایستگاه پمپاژ سد سیمره
وزیر نیرو 4 مردادماه 96 با احداث ایستگاه دوم پمپاز آب از سد سیمره برای مشروب کردن زمین های کشاورزی شهرک ولیعصر شهرستان دره شهر موافقت کرد.
ایستگاه اول پمپاژ آب از سد سیمره در مسیر روستاهای زرانگوش، تلخاب و زید احداث شده و ایستگاه دوم در منطقه شهرک ولیعصر قرار دارد.

** جانمایی محل ایجاد دومین مرز بین استان ایلام و کشور عراق
محل ایجاد دومین مرز بین استان ایلام و کشور عراق در منطقه چنگوله سوم مرداد 96 با حضور مسئولان ایلام و استان میسان عراق جانمایی شد.

** پورشیب، کاراته ایران را پس از 36 سال صاحب نشان طلای جهان کرد
5 مردادماه 96 روزی تاریخ ساز برای ورزش استان ایلام بود و در این روز ذبیح اله پورشیب کاراته کای شایسته ایلامی، در بازی های جهانی (ورلدگیمز) لهستان تیم ملی کاراته جمهوری اسلامی ایران را پس از 36 سال صاحب نشان طلای جهانی کرد.

** محکومیت 13 میلیارد ریالی قاچاقچی کشمش در ایلام
10 مردادماه 96 فردی که اقدام به قاچاق کالای کشمش در مرز بین المللی مهران کرده بود، توسط تعزیرات حکومتی این شهرستان به پرداخت بیش از 13 میلیارد ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

** ایلام پنجمین استان پاک کشور به لحاظ الودگی مواد مخدر
دبیر کمیسیون مبارزه با مواد مخدر استان ایلام 11 مردادماه 96 اعلام کرد: این استان بر اساس آخرین ارزیابی های این ستاد جزو پنج استان پاک کشور از نظر میزان مصرف مواد مخدر است.
استان ایلام سال 90 از نظر میزان عرضه و مصرف مواد مخدر در رتبه 23 کشور قرار داشت و حدود 12 هزار نفر در دام اعتیاد گرفتار بودند که در ارزیابی پایان سال 95 رتبه ایلام به 27 کشوری ارتقا یافت.

** موافقت وزارت نفت با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی برای توسعه میدان گازی بیجار
وزارت نفت با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی برای توسعه میدان گازی بیجار موافقت کرد.
میدان گازی تنگ بیجار در فاصله 70 کیلومتری شهرستان ایلام قرار دارد و تنها منطقه تولید گاز در غرب کشور محسوب می شود، هم اکنون روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز در این میدان تولید می کند که بر اساس مطالعات انجام شده این میزان تولید با توسعه این میدان به سه برابر افزایش یافته و به 20 میلیون متر مکعب در روز می رسد.

** فیلم مستند ساز ایلامی به بخش نهایی معتبرترین جشنواره حیات وحش جهان راه یافت
مستند محیط بان و پلنگ به بخش نهایی جشنواره Jackson Hole آمریکا به عنوان معتبرترین جشنواره حیات وحش جهان راه یافت و برای اولین بار یک فیلم از ایران به بخش نهایی این جشنواره مهم راه یافت.

** 225 هزار تن گندم از کشاورزان ایلامی خریداری شد
225 هزار تن گندم معمولی و دروم با پایان یافتن فصل برداشت این محصول راهبردی در 24 مردادماه 96 در سال زراعی 96-95 از گندم زارهای استان ایلام برداشت شد.

** 75 کیلومتر از پروژه چهار خطه کردن ایلام به مهران بهره برداری شد
75 کیلومتر از طرح چهار بانده کردن ایلام - مهران که در مجموع 105 کیلومتر طول دارد، در اربعین 96 بع بهره برداری رسید.

** اشتغال هشت هزار نفر با افتتاح و کلنگ زنی طرح های کشاورزی هفته دولت در ایلام
زمینه اشتغال حدود هشت هزار نفر با افتتاح و کلنگ زنی طرح های حوزه کشاورزی این استان در ایام الله هفته دولت فراهم شد.
یک هزار و 917 میلیارد و 287 میلیون ریال اعتبار برای افتتاح یا کلنگ زنی 48 پروژه تولیدی و خدماتی زیر بخش های جهاد کشاورزی استان در هفته دولت هزینه شد.

** افتتاح پروژه آب شیرین‌ کن صالح آباد استان ایلام با حضور سرپرست وزارت نیرو
طرح آب شیرین کن صالح آباد در زمینی به مساحت 400 متر مربع احداث شده و ظرفیت آن یک هزار و 728 متر مکعب است و با بهره برداری از طرح آب شیرین کن شهر صالح آباد ظرفیت آب آشامیدنی این شهر بیش از چهار برابر شده است.

** کلنگ احداث پتروشیمی دهلران به زمین زده شد
عملیات احداث پتروشیمی دهلران در آخرین روز از هفته دولت با سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد ریالی صندوق بازنشستگی وزارت نفت آغاز شد.

** بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شهر سرابله
تصفیه خانه شهر سرابله در زمینی به مساحت 50 هزار متر مربع و با سرمایه گذاری 110 میلیارد ریال و با حضور سرپرست وزارت نیرو بهره برداری شد.

** قاسم سلیمانی دشتکی بیست و یکمین استاندار ایلام شد
هیات دولت 3 مهرماه 96 قاسم سلیمانی دشتکی را به عنوان بیست و یکمین استاندار ایلام معرفی و جایگزین محمدرضا مروارید کرد.

** کاهش 48 درصدی آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان ایلام
میزان گستره آتش سوزی های رخ داده اراضی طبیعی استان در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش داشت.

** اعزام 173 دستگاه آمبولانس 20 استان کشور به مرز مهران در اربعین 96
173 دستگاه آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و موتور آمبولانس از 20 استان کشور به همراه 400 نیروی فوریت های پزشکی در ایام اربعین 96 به مرز مهران اعزام شدند.

** مرگ 6 نفر از اهالی استان ایلام در آتش سوزی پالایشگاه تهران
مرگ 6 نفر از اهالی دهستان بیجنوند از توابع بخش هلیلان شهرستان چرداول در 6 آبان ماه 96 در حادثه آتش سوزی پالایشگاه تهران، استان ایلام را در بهت و اندوه فرو برد.

** ثبت رکورد خروج روزانه 180 هزار نفر / 50 درصد تردد زائران از طریق مرز مهران انجام شد
حدود 2 میلیون نفر زائر اربعین حسینی 96 از طریق هوایی و مرزهای سه گانه عازم عراق شدند که از این تعداد 968 هزار نفر از طریق مرز مهران عازم کربلای معلی شدند.

** ایلام لرزید/ ادارات و مدارس دوشنبه تعطیل شدند
زمین لرزه ای که 21 آبان ماه غرب ایران و شرق عراق را لرزاند، استان ایلام به خصوص شهرستان ایلام را لرزاند و شدت آن به حدی بود که بنا بر اعلام ستاد مدیریت بحران فعالیت دستگاه های اجرایی و مراکز آموزشی را در روز دوشنبه 22 آبان ماه به تعطیلی کشاند.
این زمین لرزه وحشت بسیاری را در میان مردم این استان و بویژه در شهرهای ایلام و سرابله به همراه داشت و تا روزهای متوالی تعداد زیادی از مردم شب ها را بیرون از منازل سپری می کردند.

**خط انتقال گاز به شهرک شهید کشوری ایلام آتش گرفت
خط انتقال گاز ورودی به شهرک شهید کشور ایلام (سرطاف) 12 آذرماه 96 دچار نشت شد که منجر به اتش سوزی در این منطقه گردید.

** دستگیری 730 قاچاقچی کالا و ارز در استان ایلام
از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه 730 نفر که در زمینه قاچاق کالا و ارز در این استان فعالیت می کردند، دستگیر شده اند.

** 14 هزار و 500 میلیارد ریال، سهم ایلام از بودجه 97
سهم این استان از بودجه سال 97 بیش از 14 هزار و 500 میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته 3.7 درصد افزایش یافته است.

** جشن پایان بیسوادی در پنج شهرستان ایلام تا پایان سال 96
بر اساس آمار سال 90، تعداد بی سوادان این استان 28 هزار و 587 نفر بود که این رقم در 6 سال اخیر به 2 هزار و 400 نفر کاهش یافته است و تا پایان امسال جشن پایان بی سوادی در شهرستان های ایوان، بدره، چرداول، دره شهر و آبدانان برگزار می شود.

** تیراندازی در مراسم عروسی در آبدانان حادثه آفرید
30 آذرماه 96 یک نفر بر اثر تیراندازی در مراسم عروسی در بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان کشته شد.

** بانک صنعت و معدن 370 میلیون دلار به صنعت استان ایلام تزریق کرد
عملکرد بانک صنعت و معدن چشم انداز روشنی را در بخش صنایع ایلام ایجاد کرده است، به طوریکه امسال این بانک تسهیلاتی معادل 370 میلیون دلار در بخش صنعت این استان تزریق کرد.

** سفر رئیس قوه قضاییه به ایلام
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی 6 دی ماه 96 در راس هیاتی بلند پایه از مسئولان ارشد قضایی کشور در سفری 2 روزه از طریق فرودگاه شهدای ایلام وارد این استان شد.

** 902 میلیون دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شد
در 9 ماهه سال جاری، 902 میلیون و 201 هزار و 270 دلار کالا از طریق گمرک مستقر در مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر شد.

** شهادت یک مامور نیروی انتظامی در شهرستان دهلران
ستوان سوم مهدی ژاله، از کارکنان پاسگاه انتظامی عین خوش دهلران 13 دی ماه 96 در حین انجام ماموریت و درپی میانجیگری دو طایفه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

** 107 نفر در حوادث جاده ای استان ایلام جان باختند
107 نفر طی 9 ماه سال جاری بر اثر تصادفات جاده ای در محورهای مواصلاتی این استان جان خود را از دست داده اند.

** حفر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان پایان یافت
این تونل دارای چهار هزار و 800 متر طول است که تاکنون سه هزار و 250 متر از بدنه اصلی آن از سمت آبدانان حفر شده و مابقی آن در سمت شهرستان دره شهر قرار دارد.

** بهره برداری از 9 طرح صنعتی، معدنی و خدماتی، دهه فجر در ایلام
همزمان با آغاز جشن های گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی 9 طرح صنعتی، معدنی و خدماتی در نقاط مختلف این استان با سرمایه گذاری 2 هزار و 280 میلیارد ریال و اشتغالزایی 329 نفر به بهره برداری رسید.
2 طرح شاخص استیل کورد تولیدکننده تسمه بافته شده از سیم و کوشاب غرب تولید کننده ماءالشعیر و نوشابه های انرژی زا با برند هایسنس، جز هشت طرح صنعتی بزرگ استان در دست اجرا هستند که در این ایام به بهره برداری رسیدند.

** انتظار 16 ساله به پایان رسید / کتابخانه مرکزی ایلام دهه فجر بهره برداری می شود
کتابخانه مرکزی شهر ایلام پس از گذشت 16 سال در نهایت دهه فجر امسال در زمینی به مساحت 3750 مترمربع و با هزینه 65 میلیارد ریال به بهره برداری و خدمات دهی آن به عموم مردم آغاز شد.

** تولید ناخالص داخلی در ایلام به 90 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است
تولید ناخالص داخلی در این استان بدون احتساب بخش نفت از 30 هزار میلیارد ریال در سال 91 به 50 هزار میلیارد ریال در سال 93 افزایش یافته است.
صادرات انواع محصولات از استان نیز از 398 میلیون دلار در سال 91 به 591 میلیون دلار در سال 95 افزایش یافته است.

** اراضی آبی ایلام از 70 هزار هکتار به 108هزار هکتار افزایش یافت
وزیر جهاد کشاورزی 19 بهمن ماه 96 در سفر به ایلام گفت: اراضی آبی استان ایلام در گذشته 70 هکتار بوده که با بهره برداری از طرح های جدید شاهد افزایش و ارتقا آن به 108 هزار هکتاری اراضی آبی استان هستیم که موجب افزایش چند برابری اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان منطقه شده است.

** افتتاح شبکه نوین آبیاری و زهکشی 37 هزار هکتار از اراضی دهلران
همزمان با دهه مبارکه فجر و با حضور معاون اول رییس جمهوری، شبکه نوین آبیاری و زهکشی 37 هزار هکتار از اراضی شهرستان مرزی دهلران در جنوب استان ایلام افتتاح و بهره برداری شد.
اجرای شبکه نوین آبیاری و زهکشی در این سطح از اراضی جنوب استان ایلام در قالب طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های بهره وری از منابع آب و خاک جنوب غربی کشور انجام گرفت که تاکنون بیش از 320 هزار هکتار آن اجرا شده است.

** موافقت رهبر معظم انقلاب با اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای طرح‌های آب و خاک خوزستان و ایلام
معاون اول رئیس جمهور 19 بهمن ماه 96 در جریان سفر به ایلام از موافقت رهبر معظم انقلاب با اختصاص یک و نیم میلیارد دلار اعتبار برای اجرای برای طرح‌های آب و خاک استان های خوزستان و ایلام خبر داد.

** اعتبار اتصال ایلام به شبکه راه آهن در بودجه 97 چهار برابر شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی 23 بهمن ماه 96 با افزایش چهار برابری مبلغ پیشنهادی دولت برای آغاز عملیات اجرایی اتصال استان ایلام به شبکه ریلی کشور موافقت کردند.

** رئیس آموزش و پرورش دره شهر زخمی شد
جهانگیر مهری پور رئیس آموزش و پرورش شهرستان دره شهر 5 اسفند ماه 96 توسط یکی از کارکنان این اداره زخمی و روانه بیمارستان شد.

** سدهای ایلام و ایوان در آستانه سرریز شدن / 98 درصد مخزن سد چم گردلان پر شد
با افزایش انتقال آب به سد چم گردلان ایلام و سد کنگیر ایوان اکنون حجم آب ذخیره شده در پشت این سدها در نتیجه بارش های انتهای بهمن ماه 96 در آستانه تکمیل و پیش بینی می شود بزودی سرریز کنند.
حجم آب سد ایلام 60 میلیون متر مکعب معادل 98 درصد حجم مخزن، سد کنگیر ایوان 18 میلیون متر مکعب معادل 94 درصد و سد دویرج دهلران نیز با 146 میلیون مترمکعب معادل 71 درصد حجم آن پر شده است.

** یک هزار و 200 توزیع کننده و مصرف کننده مواد مخدر در ایلام دستگیر شدند
از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و 200 نفر در ارتباط با توزیع و مصرف مواد مخدر در این استان دستگیر شده اند.
طی مدت یاد شده حدود 600 کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان توسط دستگاه های مرتبط با این شورا کشف و ضبط شده که نسبت به سال گذشته افزایش 135 درصدی را نشان می دهد.

** 35 درصد اراضی ایلام درحال تبدیل به کانون های گرد و غبار هستند
جنگل های استان در سال های اخیر در گیر بلایایی چون آفت زدگی، خشکیدگی، ریزگردها و کاهش نزولات جوی است و هم اکنون 35 درصد اراضی استان استعداد تبدیل به کانون های گرد و غبار داخلی را دارد.

** پنجاه و چهارمین روز پر گرد و غبار در ایلام ثبت شد
از ابتدای سال جاری تاکنون میزان ذرات گرد و غبار هوای استان در 54 روز فراتر از حد مجاز بوده است.
استان ایلام بیش از یک دهه است که با پدیده ریزگردهای عربی که از سمت بیابان های کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد مرزهای کشور می شود مواجه است و توده های ریزگردها در این سال ها خسارت های زیادی را به استان ایلام وارد کرده است.

*** در ادامه این گزارش تلاش شده عملکرد برخی از دستگاه های اجرایی استان ایلام در سال 96 مورد ارزیابی قرار گیرد.
** شرکت شهرک های صنعتی
امسال 26 واحد تولیدی راکد مستقر در شهرک ها و نواحتی صنعتی ایلام به چرخه تولید بازگشته و فعال شدند.
با اجرای طرح رونق تولید و رفع موانع، این تعداد واحد صنعتی راکد و غیرفعال در استان با اقداماتی چون تغییر مالکیت، تغییر خط تولید، تغییر محصول و تزریق نقدینگی طی امسال فعال شدند.
سه واحد صنعتی غیر فعال شهرک صنعتی ایوان با ارائه کمک و رفع مشکلات به چرخه تولید باز گشته اند، این واحدها شامل کارخانه ذخیره سازی گندم سهندیس با سرمایه گذاری 21 میلیارد و 600 میلیون ریال و اشتغال 16 نفر، طرح متوقف شده آرد ستاره غرب ایوان با سرمایه گذاری 35 میلیارد ریال و اشتغال 6 نفر و واحد پالایش روغن موتور کیمیا با سرمایه گذاری 10 میلیارد و 942 میلیون ریال و اشتغال 15 نفر است.
در راستای فراهم کردن زیرساخت های تولید و حمایت از سرمایه گذاری در استان 274 برگ سند تفکیکی شهرک صنعتی دهلران به مساحت 150 هکتار پس از 17 سال دریافت شد همچنین سند تفکیکی شهرک صنعتی دره شهر به مساحت 42 هکتار نیز در سال جاری اخذ شد.
طی فرآیند سه ساله تا پایان سال 96 مجموعا 370 هکتار اسناد تفکیکی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان صادر شده که از ابتدای تاسیس شرکت تا سال 93 دارای رشد 300 درصدی می باشد.
به منظور رفع موانع تولید ، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی این استان 2 هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات بانکی اختصاص یافته است.

** اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی
استان ایلام دارای تعداد سه هزار و 178 تعاونی است که از این تعداد یک هزار و 400 تعاونی به بهره برداری رسیده و 521 تعاونی نیز در دست اجرا است.
این تعداد تعاونی دارای 330 هزار و 425 نفر عضو و 25 هزار و 426 فرصت شغلی و 136 میلیارد و 185 میلیون و 400 هزار ریال سرمایه ثبتی به ثبت رسیده است.
در سال 96 تعداد 68 تعاونی در استان با عضویت بیش از 670 نفر و فرصت اشتغالزایی 453 نفر به ثبت رسیده است.
در سال جاری 40 تعاونی با محوریت روستا تعاون تشکیل شده و تاکنون 18 روستا در سطح استان شناسایی و جلسات ترویجی با ساکنین در راستای معرفی طرح برگزارشده است.

** هفت هزار و 800 نفر امسال در استان ایلام شاغل شدند
سهمیه در نظر گرفته شده برای اشتغال در استان ایلام 9 هزار و 800 نفر بود که تاکنون از این میزان هفت هزار و 800 شغل در بخش های مختلف محقق شده است.
721 فرصت شغلی نیز امسال جاری در بخش تعاون این استان ایجاد شده است که بخشی از اشتغال ایجاد شده مربوط به 68 واحد تازه تاسیس است.
سهم استان ایلام در طرح کارورزی، سه هزار و 700 نفر است و از آغاز این طرح تاکنون بیش از 14 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.
با راه اندازی سامانه ثبت نام تسهیلات مشاغل روستایی (طرح کارا) در استان یک هزار و 300 طرح روستایی و عشایری در این سامانه جهت بهره مندی از تسهیلات ویژه اشتغال در استان ثبت نام کردند.
در راستای اشتغال فراگیر در روستاها و جامعه عشایری سهم استان ایلام در مرحله اول برای اعطای تسهیلات طرح روستایی یک هزار و 80 میلیارد ریال است.
سهم استان ایلام از اشتغال فراگیر یک هزار و 130 میلیارد ریال از منابع داخلی بانک ها و یک هزار و 80 میلیارد ریال نیز برای اشتغال روستایی از منابع تلفیقی در نظر گرفته شده است.

** راه و شهرسازی
احداث یک و نیم کیلومتر تونل، 55 کیلومتر بزرگراه، 34 کیلومتر راه اصلی، 53 کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت راه روستایی با پیشرفت بین 30 تا 70 درصد و با اعتبار 16 هزار و 435 میلیارد ریال از مهم ترین برنامه های اداره راه و شهرسازی استان ایلام در سال 96 بوده است.

** صنعت ، معدن و تجارت
امسال در حوزه صنعت استان ایلام 149 جواز تاسیس صنعتی با سرمایه گذاری 528 میلیارد تومان و اشتغالزایی 2 هزار و 360 نفر صادر شده است.
در زمینه پروانه بهره برداری نیز 47 مورد با سرمایه 185 میلیارد تومان و اشتغال 496 نفر انجام شده است.
41 پروژه صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد در استان پیش بینی می شود سال آینده بهره برداری شوند که حجم سرمایه گذاری انجام شده برای این پروژه ها 4 هزار میلیارد تومان بوده و 600 میلیارد تومان نیز با افتتاح این پروژه ها ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.
در بخش معدن 66 معدن جدید در سال 96 در استان ایلام شناسایی و با ظرفیت 2،5 میلیون تن آغاز بکار کردند که به نسبت سال گذشته افزایش 57 درصدی را نشان می دهد.
در بخش تجارت امسال 3 هزار و 253 مورد پروانه صنفی در استان صادر شده است که برای یک هزار و 500 نفر اشتغال مستقیم به همراه داشته است.

** سازمان تامین اجتماعی
296 هزار و 419 نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی استان ایلام قرار دارند و امسال تعداد بیمه شده های این سازمان پنج درصد افزایش یافته است.
تعداد کل بیمه شدگان اصلی در استان ایلام 106 هزار و 939 نفر است و تا پایان سال پیش بینی می شود مجموع افراد بیمه شده اصلی پنج درصد افزایش یابد.
تامین اجتماعی استان ایلام بیش از 6 هزار و 960 کارگاه را در سطح استان تحت پوشش دارد و 71 هزار و 527 نفر بیمه شده اجباری در این واحدها از تعهدات بیمه ای برخوردار هستند.
صدور 9 هزار و 828 دفترچه جدید، تجدید 125 هزار و 999 جلد دفترچه، تمدید 106 هزار و 785 جلد دفترچه و صدور 2 هزار و 20 جلد دفترچه المثنی از دیگر خدمات ارائه شده تامین اجتماعی استان ایلام به بیمه شدگان و مستمری بگیران از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.
394 مرکز درمانی در این استان با این سازمان طرف قرارداد بوده و به مردم خدمت ارائه می کنند.

** حج و زیارت
امسال 135 ایلامی به حج تمتع مشرف شدند
کاروان 135 نفره حجاج ایلامی 30 مردادماه از طریق فرودگاه کرمانشاه برای ادای مناسک حج تمتع راهی عربستان شد، در این سفر معنوی هیچ گونه مشکلی به لحاظ امنیتی و خطر جانی برای زائران ایلامی خانه خدا به وجود نیامد.

** انتظامی
افزایش نگران کننده جرم های خشن در ایلام
جانشین فرمانده انتظامی استان ایلام میزان وقوع قتل و دیگر جرم های خشن را در این استان نگران کننده دانست و گفت: میزان وقوع قتل در این استان امسال 43 درصد به نسبت پارسال افزایش یافت.
نزاع جمعی در استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد افزایش یافت و بیشترین نزاع نیز درشهرستان های ایوان، چرداول و ایلام رخ داده است.
همچنین وقوع قتل با استفاده از سلاح سرد در استان ایلام هشت درصد کاهش، درگیری با ماموران نیروی انتظامی 29 درصد کاهش و سرقت نیز 87 درصد کاهش داشته است.
نرخ خودکشی در این استان امسال 5 درصد کاهش یافته و بیشترین خودکشی در شهرستان های ایوان، ایلام و ملکشاهی صورت رخ داده است.

* افزایش نزاع در ایلام
میزان آمار نزاع در این استان بر اساس آمار پزشکی قانونی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (11 ماهه سال گذشته) 23 درصد افزایش یافته است.
از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه سه هزار و 298 نفر به دلیل صدمه ناشی از نزاع به مراکز پزشکی استان مراجعه کرده اند که از این تعداد 787 نفر زن و 2 هزار و 511 نفر مرد هستند.
این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 2 هزار و 660 نفر بوده است، افزایش 23 درصدی را نشان می دهد.
مدیرکل پزشکی قانوی ایلام اضافه کرد:در این مدت( 11 ماه سال جاری) مجموع افرادیکه در نتیجه حوادث ناشی از کار به مرکز معاینات پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه 373 نفر بوده که از این تعداد 367 نفر مرد و 6 نفر زن است.
وی اضافه کرد: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد 289 نفر بوده 29 درصد افزایش را نشان می دهد.

** درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان در ایلام
استان ایلام و بویژه شهر ایلام 11 دی ماه 96 شاهد تجمع های اعتراضی متعددی بود که به خشونت میان نیروهای انتظامی و امنیتی با تظهار کنندگان منجر شد که این تجمعات در شهرستان های دهلران ، دره شهر و ملکشاهی نیز به وقوع پیوست.
محدوده مرکزی شهر ایلام 11 دی ماه لحظات پرالتهابی را سپری کرد، پس از تجمع تعدادی از مردم مشهد که در اعتراض به مشکلات اقتصادی و گرانی تظاهرات کرده و عده ای نیز با سوء استفاده از این موقعیت اقدام به تخریب اموال عمومی و بیت المال کردند ، در برخی شهرهای دیگر و از جمله تهران نیز این تظاهرات ها ادامه پیدا کرد.
در ایلام نیز نیز فراخوانی در شبکه های تلگرامی مبنی بر درخواست تجمع شهروندان ایلامی ساعت 17 روز 11 دی ماه در میدان 22 بهمن انتشار یافت که در این ساعت تعداد زیادی از جوانان با حضور در این محل اقدام به سردادن شعار علیه نظام و دولت و برخی نهادها از جمله سپاه ، بسیج و روحانیت کردند.
در ابتدا هیچگونه برخورد فیزیکی میان تظاهرکنندگان و نیروهای انتظامی و امنیتی ایجاد نشد ولی هرچه به تاریک شدن هوا نزدیک می شدیم، عده ای با پرتاب سنگ اقدام به تخریب اموال عمومی کرده و شیشه برخی بانک ها و چراغ های روشنایی شکسته و سطل های زباله به آتش کشیده شد.
مسیر چهارراه سعدی به سمت بیمارستان امام (ره) شهر ایلام مملو سنگ هایی است که توسط جمعیت تظاهر کننده پرتاب شده است.
تعداد زیادی از نیروهای یگان ویژه و انتظامی در این محدوده حضور دارند و مسیرهای منتهی به این خیابان نیز توسط پلیس مسدود شده است.
نیروهای لباس شخصی نیز در این خیابان حضور پررنگی دارند و تعدادی از افراد تظاهر کننده را بازداشت کردند.

** تجمع مکرر سپرده گذاران موسسه آرمان
سپرده گذاران موسسه آرمان در سال 96 با برپایی تجمع های اعتراضی متعدد مقابل استانداری و شعب این موسسه ، نسبت به مسدود شدن حساب های آنان در این موسسه واکنش شدید نشان داده و خواستار دریافت همه سپرده ها خود شدند.
قرار بود سپرده گذاران به ترتیب میزان سپرده های خود در این موسسه و با اعلام بانک مطالبات خود را دریافت کنند اما تاکنون حجم بالایی از این بدهی ها پرداخت نشده است.

** تردد بیش از چهار میلیون زائر از مرز مهران به عتبات عالیات
امسال بیش از چهار میلیون زائر (ورود و خروج) از مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات سفر کردند.
از این تعداد 2 میلیون و 122 هزار نفر به کشور ورود و یک میلیون و 900 هزار نفر نیز از طریق مرز بین المللی مهران از کشور خارج شده اند.
از این میزان تردد در مرز مهران سه میلیون و 328 هزار زائر ایرانی و مابقی نیز مربوط به زائران خارجی است که از مرز مهران به داخل و خارج از کشور تردد داشته اند.
سال 1396 با تمام رویدادهای مهم و تلخی و شیرینی ها روزهای آخر خود را سپری می کنند و مردم ایلام نیز امیدوارتر از هر زمان دیگر به آینده ای بهتر در سال 97 چشم دوخته اند.

نظر شما