شناسهٔ خبر: 24643412 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روسيه 23 ديپلمات انگليس را اخراج مي کند

روسيه روز شنبه اعلام کرد صدور مجوز گشايش سرکنسولگري انگليس را در سن پترزبورگ لغوکرده است.

صاحب‌خبر -

روسيه 23 ديپلمات انگليس را اخراج مي کندبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاري فرانسه ، مسکو روز شنبه در واکنش به تصميمات لندن در پي مسموميت جاسوس سابق دوجانبه روس و دخترش در خاک انگليس، از اخراج 23 ديپلمات انگليسي و توقف فعاليت‌هاي شوراي فرهنگي انگليس در روسيه خبر داد.
وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه اي اعلام کرد: « 23 نفر از کارکنان ديپلماتيک سفارت انگليس در مسکو عنصر نامطلوب اعلام مي شوند و ظرف اين هفته اخراج خواهند شد.»
وزارت امور خارجه روسيه لوري بريستو، سفير انگليس در مسکو را احضار کرد تا اين تصميم را به وي اعلام کند.
در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است اين اقدام پاسخي است به « اقدامات تحريک آميز » و « اتهامات بي اساس » مربوط به ماجراي چهارم مارس در شهر سالزبري (در جنوب انگليس) که از سوي لندن مطرح شده است.
سرگئي اسکريپال 66 ساله، جاسوس سابق دوجانبه روس و دختر 33 ساله وي يوليا چهارم مارس در شهر سالزبري با ماده سمي عامل اعصاب دچار مسموميت و در بيمارستاني در اين شهر بستري شدند.
بنا بر اعلام لندن، اسکريپال و دخترش همچنان در بيمارستان بستري هستند و حالشان وخيم است، اما مأمور پليسي که هنگام کمک به آنها دچار مسموميت شده بود، از روز جمعه شرايط خطرناک را سپري کرده است.
انگليس در واقع روسيه را به اين حمله با استفاده از ماده سمي نظامي اعصاب که در دوره شوروي سابق توليد شده است، متهم مي کند.
مسکو همچنين امروز اعلام کرد به علت « وضعيت نابسامان » شوراي فرهنگي انگليس - نهاد بين المللي روابط فررهنگي و آموزشي انگليس - به فعاليت‌هاي اين نهاد در روسيه خاتمه مي دهد.
روسيه همچنين از طريق سفير خود به انگليس هشدار داد « اگر تدابير غيردوستانه ديگري از سوي لندن در قبال مسکو اتخاذ شود، روسيه حق پاسخ از طريق تدابير ديگر را براي خود محفوظ مي داند» .
ترزا مي، نخست وزير انگليس روز چهارشنبه از اخراج 23 ديپلمات روس و توقف تماس‌هاي دوجانبه بين لندن و مسکو خبر داد، تصميمي که از پايان جنگ سرد بي سابقه است.
رويارويي بين غربي‌ها و مسکو روز جمعه تشديد شد و اين در حالي است که يک روز تا انتخابات رياست جمهوري روسيه که ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه خود را براي پيروزي براي چهارمين دوره آماده مي کند، باقي است.
مسکو از آغاز ماجراي مسموميت مأمور سابق دوجانبه روس دست داشتن در اين حمله با ماده سمي نوويچوک را تکذيب کرده است.

 

 

نظر شما