شناسهٔ خبر: 24642746 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

نجفي، خودسر نمي‌تواند عمل كند

صاحب‌خبر -

آرمان- احسان اسقایی: استعفای آقای شهردار تهران هنوز در صدر رسانه‌ها قرار دارد، استعفایی که با واکنش اعضای شورای شهر روبه‌رو شد و با وجود اینکه محمدعلی نجفی به دلایل مختلف و از جمله بیماری، بر استعفا تاکید دارد، اعضای شورای شهر از بررسی آن بعد از تعطیلات خبر دادند. استعفایی ‌که ارائه آن به نمایندگان پارلمان شهری به معنی پذیرش آن نیست زیرا از قبل با نجفی در مورد آنچه مردم و اعضای شورای شهر می‌خواهند، اتمام حجت شده بود و اکنون پذیرش آن برای اعضای شورا آسان نیست. البته نجفی از انجام وظایف خود نه‌تنها کوتاه نیامده است، بلکه در چند روز اخیر در مراسم افزودن چند ران قطار شرکت کرده و در واکنش به استعفایش گفت «بهتر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران». وی روز گذشته هم در جمع اعضای حراست شهرداری تهران اعلام کرد «روزی که وارد شهرداری تهران شدم، ‏گفتم من کسوت سیاسی را از تن به در می‌کنم و می‌خواهم به‌عنوان خدمتگزار مردم خدمت کنم»؛ سخنی که تا حدودی نشان می‌دهد که نجفی هنوز هم به‌رغم فشارهای سیاسی تمایل به انجام ماموریتش در ایجاد «شهرداری شیشه‌ای» دارد.

واکنش‌ها به استعفا

هرچند طی روزهای بعد از استعفای نجفی اعضای شورای شهر و برخی سیاستمداران به این تصمیم واکنش نشان دادند و تاکید کردندکه شهردار تهران نباید خودسر عمل کند. در این میان اعتراض رمضان‌زاده، عرب‌سرخی و اعتراض افشاگونه نعیمی‌پور ابعاد این استعفا را روشن‌تر کرد. عبد‌ا... رمضان‌زاده در واکنش به استعفای شهردار تهران در توئیتی نوشت: «تسلیم شدن به فشار منفعت‌طلبان و رانت‌خواران انقلابی‌نما راه و رسم اصلاح‌طلبی نیست. با مردم سخن بگویید تا بدانند که رأیشان بیهوده نبوده است.» همچنین فیض‌ا... عرب‌سرخی نیز در این ارتباط در توئیت خود آورده است: «آمدن و رفتن نجفی باید با خواست و اراده صاحبان رأی باشد. آمدن یا رفتن با فشار صاحبان زر و ‌زور پاداش به کسانی است که از رأی مردم محروم‌اند».

یک واکنش جنجالی

یک فعال سیاسی نیز در مورد این تصمیم شهردار تهران گفت: در کنار فشارهای سیاسی، بیماری شهردار تهران نیز باعث این استعفا شده است. مساله بیماری از سوی افکار عمومی هنوز پذیرفته نشده و جامعه عوامل دیگر را عامل موثرتری در استعفای نجفی می‌داند. امتداد نوشت؛ محمد نعیمی‌پور اظهار کرد: تا آنجا که مطلع هستم، فشارها از چهل الی پنجاه روز گذشته به آقای نجفی فوق‌العاده شدت پیدا کرده‌ است. خصوصا بعد از اینکه سند تحویل و تحول منتشر شد و همچنین صحبت‌هایی که ایشان در صحن شورا مطرح کردند، این فشارها را مضاعف کرد. نعمیی‌پور گفت: قبل از اینکه آقای نجفی با رأی اعتماد شهردار شود، تا آنجا که بنده اطلاع دارم ایشان در جلسه‌ای تهدید شده بودند که اگر کناره‌گیری نکنند، پرونده ایشان را به جریان خواهند انداخت. وی ادامه داد: مطلع هستم ایشان گفته‌اند که خواهند ماند و به تکلیف خودشان عمل می‌‌کنند. امیدوارم که آقای نجفی به افکار عمومی توضیحات لازم را بدهند. این عضو حزب اتحاد افزود: اخیرا افراد موثر حزب کارگزاران سازندگی به منزل آقای نجفی رفته و در آنجا بحث‌های مختلفی مطرح شده است. در آنجا هم بزرگان حزب کارگزاران معتقد بودند که آقای نجفی باید کناره‌گیری کند. معتقدم باید محتوای این جلسه برای همه ملت روشن شود، اینکه چرا این حرف زده شده است.

تلاش‌ها برای کیست؟

نعیمی‌پور می‌پرسد: بین دوستان چه موضوعی رد و بدل شده است؟‌ به‌نظر من بعضی از دوستان آقای نجفی و کسانی که در حال حاضر با ایشان مراوداتی دارند، تلاش‌های زیادی کرده‌اند که آقای محسن هاشمی را شهردار کنند. تا آنجا که مطلع هستم، تا همین اواخر هم به این موضوع اصرار داشته‌اند در حالی که همه می‌دانند رفتن یک نفر از شورا، تبعات سنگینی خواهد داشت. وی تاکید کرد: آقای محسن هاشمی هم به همین دلیل پذیرفتند که در شورا باقی بمانند و ریاست شورا را به‌عهده بگیرند. پس این فشارها چه هستند؟ آیا مصلحت سیاسی و یا مصالح دیگری پشت سر آنها نهفته است؟ مثلا توجه بیشتر به روابط در سطوح بالاتر که عواقبی را برای مصالح اقتصادی به‌وجود نیاورد؟

پزشک معتمد

این فعال سیاسی در ادامه افزود: قبل از انتصاب آقای نجفی برای شهرداری ، این مسائل مطرح می‌شد که ایشان سابقه دارند و زمانی که کار سنگین می‌شود، بیمار می‌شوند و یا کنار می‌روند. در این خصوص ابهامات زیادی وجود داشت. بنده مطلع هستم که بسیاری از اهالی شورا از آقای نجفی سوال کردند که آیا وضعیت جسمی و بیماری ایشان بازدارنده نیست؟ ایشان هم صراحتا اعلام کردند که در شرایط و وضعیت مناسبی به سر می‌‌برند و تا انتهای کار خواهند بود. پس حالا قابل درک نیست که بعضی‌ اعلام کنند حداکثر حضور شهردار شش ماه و تا آخر امسال است و این موضوع را از چهار الی پنج ماه پیش اعلام کرده بودند. بعد از شش ماه و در شب عید، ایشان به ناگهان دچار سرطان می‌شوند. اگر این موضوع وجود دارد، یک پزشک معتمد جامعه و درستکار ایشان را معاینه کند.

گفتند «ول کن»

شهردار تهران در همایش حراست کل شهرداری تهران گفت:‏ چند وقت پیش من یک روز مریض بودم و باید از صبح تا شب در خانه می‌ماندم و عصر آن روز برای نمونه‌برداری می‌رفتم. ‏بالاجبار در خانه ماندم تا عصر به دکتر بروم. چند روز بعد یکی از دوستان ارزشی من را دید و گفت: اینکه می‌گویند شهرداری ‏را ول کردید، واقعا درست است و فلان روز از صبح تا عصر کجا بودید؟ گفتم: تو از کجا می‌دانی؟ دکتر نجفی ادامه داد: حراست‌ها نباید درگیر و دار مسائل سیاسی بیفتند، من از صمیم قلب این شعار را مطرح کردم که «شهرداری تهران باید از ‏مسائل سیاسی فارغ شود» من از قبل از انقلاب اسلامی که با شهید چمران بودم، به دستور ایشان آمدم و این در حالی است که اگر ‏یک ماه دیگر می‌ماندم، از دکترایم در یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا دفاع می‌کردم اما وقتی شهید چمران گفت بیا، آمدم.‏ از آن روز تا امروز نیز آدم سیاسی بودم و در گروه‌های مختلف، مواضع سیاسی داشتم اما روزی که وارد شهرداری تهران شدم، ‏گفتم من کسوت سیاسی را از تن به در می‌کنم و می‌خواهم به‌ مردم خدمت کنم و از شما هم همین انتظار می‌رود، ‏همچنان‌که تاکنون بر اساس آنچه که در حراست‌ها دیدم، گرایش سیاسی به آن معنی مشاهده نکردم اما همه باید تلاش کنیم تا ‏گزارش‌ها و برنامه‌های حراست تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نگیرد.

هزینه برای اصلاحات

شهردار‏ تهران به هر دلیلی چه سیاسی و چه بیماری استعفا بدهد کوتاه آمدن از مسیر ضد فساد ‌است. اگر نجفی استعفا دهد گزینه‌های مطرح برای این سمت به آسانی زیر بار چنین مسئولیتی نخواهد رفت. به‌گفته محسن هاشمی، کسی قصد ندارد با پذیرش مسئولیت شهرداری تهران بیمار شود.

نظر شما