شناسهٔ خبر: 24641904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

انتقاد حزب مردم سالاری از عمل نکردن دولت به وعده‌ها

حزب مردم‌سالاری در بیانیه‌ای تأکید کرد: با وجود سپری شدن بیش از ۷ ماه از استقرار دولت، سرعت و جدیت لازم در دولت برای عمل به وعده‌های انتخاباتی و رفع مشکلات مردم دیده نشده است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری مهر: شانزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری روز جمعه (۱۱ اسفندماه) با شعار «مردم پرسشگر، حکومت پاسخگو، لازمه توسعه پایدار» و با حضور تعدادی از شخصیت‌های سیاسی برگزار شد.

در این کنگره، رئوس قطعنامه پایانی کنگره این حزب به تصویب اعضا رسید که به شرح ذیل است:

«حزب مردم سالاری برای آن که نشان دهد حمایت قاطع از دکتر روحانی برای انتخابات، نافی پیگیری مطالبات مردم از ایشان نیست، همایش مطالبات اصلاح طلبان از دولت را در خردادماه ۹۶ با حضور صاحب‌نظران و فعالان سیاسی برگزار کرد. حزب مردم‌سالاری همچنین برای تاکید بر نهادینه ساختن فرهنگ فعالیت حزبی در سراسر کشور، طرحی را با نام پارلمان اصلاحات تدوین کرد که در دیدار جمعی از اعضای حزب با رئیس دولت اصلاحات، توسط دبیرکل حزب تقدیم ایشان شد که در نهایت این طرح در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تصویب رسید و به کمیته سیاسی شورا ارجاع شد تا زمینه عملیاتی ساختن این طرح فراهم شود.

طی ماه‌های اخیر شاهد برپایی تجمعات اعتراضی در برخی مناطق کشور بودیم که برخلاف گذشته، مرکزیت آن نه در تهران بلکه غالبا در شهر‌های کوچک و محروم کشور بود که متاسفانه موجب کشته و زخمی‌شدن جمعی از هموطنان مان شد. حزب مردم‌سالاری اعتقاد دارد، عامل بروز این تجمعات اعتراضی و گسترش ناگهانی آن در مدت زمانی کوتاه، فراموش کردن حق پرسشگری مردم به عنوان، ولی نعمتان انقلاب اسلامی‌توسط مسئولان و از یاد بردن اصل پاسخگویی حکومت در معنای عام بوده است.

این درحالی است که مردم پرسشگر و حکومت پاسخگو، از مهم‌ترین آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی‌محسوب می‌شود که عامل اصلی خیزش مردم در مقابل حکومت پهلوی بود. به همین دلیل اعتقاد داریم حق انتقاد و اعتراض مردم باید به رسمیت شناخته شود و در مقابل، مسئولان هم در هر سه قوه و سایر ارکان حاکمیت، به طور شایسته به این اعتراضات پاسخ دهند چراکه عدم توجه به این موضوع می‌تواند افزایش فاصله مردم با حاکمیت را در پی داشته باشد که این هشدار را باید جدی گرفت.

علی رغم سپری شدن بیش از ۷ ماه از استقرار دولت، هنوز سرعت و جدیت لازم در دولت برای عمل به وعده‌های انتخاباتی و رفع مشکلات مردم که عموما مشکلات اقتصادی است دیده نشده و ضرورت تسریع دولت در عمل به وعده‌ها بیش از پیش احساس می‌شود چراکه انباشته شدن مطالبات مردم و غلبه یافتن این احساس عمومی‌که گام‌های دولت برای پاسخ دادن به مطالبات مردم، از سرعت و قدرت لازم برخوردار نیست، می‌تواند احساس یاس عمومی را گسترش دهد. چالش‌های بازار ارز به ویژه در شش ماهه دوم سال جاری، حاصل همین سستی دولت در عمل به وعده‌ها و رفع مشکلات اقتصادی است که وعده تک نرخی کردن ارز که مانع از رانت می‌شود، همچنان مبهم و بی‌سرانجام مانده است.

در این میان یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد کشور، پرداخت نقدی یارانه‌ها است که دولت وقت (محمود احمدی نژاد) آن را به جای هدفمندی یارانه‌ها اجرایی کرد و با گذشت نزدیک به ۵ سال از پایان آن دولت، هنوز راهکار عملی برای خروج از بن‌بست پرداخت نقدی یارانه‌ها اندیشیده نشده است. هر چند اقدامات دولت در کاهش و سپس تثبیت نرخ تورم در زیر ده درصد که موجب شده قدرت خرید مردم بیش از پیش کاهش نیابد قابل تقدیر است، اما همچنان تلاشی تاثیرگذار و ملموس برای خروج از سایه سنگین رکودی که اقتصاد کشور را در بر گرفته و رفع موانع رونق اقتصادی از سوی دولت ملاحظه نمی‌شود.

در این میان، رکود و همچنین تعطیلی برخی کارخانجات، موجب بیکاری کارگران شده و علی رغم ایجاد اشتغال قابل قبول توسط دولت در سال‌های اخیر، همچنان شاهد نرخ بیکاری دو رقمی در کشور هستیم که این نرخ در بین جوانان و در استان‌های محروم، بسیار بیشتر است که خود عاملی برای اعتراضات مردم در دی ماه اخیر شد. از سوی دیگر، علیرغم تلاش قابل تقدیر دولت در تسویه بدهی موسسات مالی غیرمجاز به سپرده گذاران، همچنان مطالبات بخشی از سپرده گذاران پرداخت نشده، اما مهم‌تر از آن، لزوم برخورد قضایی با متخلفان این موسسات است که گویی در سایه امن حمایت‌های پیدا و پنهان قرار گرفته‌اند. مطالبات سپرده‌گذاران، نه از جیب دولت و بیت‌المال بلکه باید از جیب متخلفان همان موسسات پرداخت شود، اما تاکنون هیچ برخوردی با مدیران آن موسسات صورت نگرفته است.

حزب مردم‌سالاری اعتقاد دارد، برجام دستاورد مهم دیپلماتیکی است که علی رغم فشار‌های وارده آن توسط رئیس جمهور آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، همچنان باید محور سیاست خارجی جمهوری اسلامی قرار داشته باشد و مسئولان از حرکت در مسیر مورد نظر ترامپ که هدفش سوق دادن ایران به سمت خروج از برجام است، خودداری کنند. به ویژه با توجه به اینکه پایبندی ایران به برجام تاکنون ۹ بار مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌قرار گرفته و اتحادیه اروپا هم از برجام حمایت می‌کند و همین روند، به انزوای هر چه بیشتر ترامپ منجر خواهد شد، اما در این میان لازم است با رایزنی‌های بین‌المللی اثرگذارتر با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، امکان بهره‌مندی هر چه بیشتر را از مزیت‌ها و ظرفیت‌های برجام فراهم ساخت که نه تنها کارشکنی‌های آمریکا را به شکست منجر خواهد کرد، بلکه از منظر اقتصادی نیز به سود اقتصاد تشنه سرمایه‌گذاری ایران خواهد بود.

ضرورت پیگیری وضعیت اقتصاد مطبوعات و رسانه‌های خصوصی به عنوان رکن چهارم دموکراسی که با بی‌توجهی دولت مواجه شده‌اند و تقویت صنعت نشر با هدف بهبود ضعیت نشر کتاب و نشریات با هدف تعمیق فرهنگ مطالعه در جامعه به منظور افزایش آگاهی‌های عمومی، از دیگر نیاز‌های اجتماعی – فرهنگی است که دولت و همچنین سایر نهاد‌های مسوول حاکمیتی باید با جدیت بیشتری به آن توجه کنند.»

نظر شما