شناسهٔ خبر: 24641708 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همدان در سالی که گذشت

همدان - ایرنا - دیار الوند کهن شهری که بیش از سه هزار سال قدمت دارد با مردمانی خونگرم و مومن، استانی که از سوی رهبر معظم انقلاب لقب دارالمجاهدین را به خود گرفت در سال 96 شادی ها و تلخی های زیادی را دیده و چشیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شاید اولین شادی مشترک بین همه ایرانیان در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام 'اقتصاد مقاومتی تولید - اشتغال' نام ‌گذاری شد برگزاری پرشور و گسترده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا بود انتخاباتی که با حضور و مشارکت همدانی ها همگام با مردم سراسر کشور برگ زرین دیگری بر صفحات انقلاب اسلامی افزود.
نام نویسی از داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در استان همدان نیز از ساعت هشت صبح 30 اسفندماه در 9 فرمانداری و 25 بخشداری این استان آغاز شد و تا 6 فروردین ماه امسال ادامه داشت و به گفته رئیس ستاد انتخابات استان همدان در این مدت تعیین شده 6 هزار و 436 داوطلب برای عضویت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان همدان نام نویسی کردند و هیات های اجرایی صلاحیت پنج هزار و 74 داوطلب شوراهای اسلامی روستا و یک هزار و 133 داوطلب حضور در شورای اسلامی شهرها را تایید کردند.
یک روز پس از برگزاری انتخابات رئیس ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه سطح مشارکت در انتخابات اخیر بسیار خوب بوده اعلام کرد: در این دوره از انتخابات یک هزار و 370 شعبه اخذ رای در استان همدان کار جمع آوری آرای مردم را بر عهده داشتند که طبق آمار ارائه شده 73.7 درصد واجدین شرایط در پای صندوق های اخذ رای حاضر شدند.
31 اردیبهشت امسال صدها نفر از مردم شهرهای مختلف استان همدان پس از اعلام پیروزی دکتر حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در خیابان ها به شادی پرداختند.
و پس از اعلام دومین مرحله شمارش آرای داوطلبان ریاست جمهوری توسط وزارت کشور مردم شهر با اطمینان از کسب بیشترین آرا توسط حجت الاسلام حسن روحانی به پخش گل و شیرینی در خیابان های شهر پرداختند.
اوایل مهر ماه امسال بود که پس از موضع گیری مختلف برای انتخاب استاندار همدان در پایگاه اطلاع رسانی 'محمد کاظمی' نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، مطلبی با این عنوان که 'محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان باقی می ماند' در فضای مجازی منتشر شد.
نمانده ملایر در پایگاه اطلاع رسانی خود اعلام کرده بود که در نشست نمایندگان استان همدان با رحمانی فضلی وزیر کشور، ابقای نیکبخت به عنوان استاندار مورد توافق قرار گرفت.
'محمد ناصر نیکبخت' که از تاریخ 15 آبان 92 مسئولیت سنگین استانداری همدان را به عهده گرفت و ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی را اولویت راهبردهای خود معرفی کرد، در دولت دوازدهم نیز به عنوان سکاندار استان باقی ماند تا با بهره گیری از تجربه های ارزشمند خود، شتاب بیشتری به توسعه متوازن استان ببخشد.
و اما پروسه انتخاب شهردار همدان یکی دیگر از رویدادهای مهم پس از برگزاری انتخاب شوراهای شهر و روستا در همدان بود و اعضای شورای پنجم با عبور از نام 40 گزینه پیشنهادی برای انتخاب شهردار همچنان در کلاف سردرگمی قرار داشت و پس از گذشت 2 هفته، اعضای شورای اسلامی همدان چهار گزینه نهایی را انتخاب و نسبت به برگزاری نشست های تخصصی با آنها اقدام کردند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان 12 مهر ماه اعلام کرد که 'حسین مرادی' با کسب 11 رای قاطع به عنوان شهردار جدید شهر همدان برگزیده شد اما 22 آبان ماه 'حسین مرادی' شهردار منتخب اعضای شورای اسلامی شهر همدان نیامده انصراف داد و بیماری همسرش را دلیل انصراف خود از حضور در این شهر عنوان کرد و چند روز بعد سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان اعلام کرد: عباس صوفی با کسب 10 رای از 11 رای اعضای شورای این شهر، به عنوان شهردار منتخب همدان انتخاب شد.

** سوت قطار آرزوی دیرینه همدانی ها را محقق کرد
استان همدان به برکت دولت تدبیر و امید و با حمایت های استاندار همدان در بخش اقتصادی در سال 96 پیشرفت های زیادی به دست آورد و شاید یکی دیگر از خبرهای خوش برای مردم این استان که می توان آن را از مهمترین رهاوردهای دولت تدبیر و امید برای الوند نشینان عنوان کرد شنیدن سوت قطار در دیار الوند بود
خبری که موجی از خوشحالی و شعف را برای مردم ایجاد و آنان را به توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر استان امیدوار کرد.
به گفته مسئولان کشوری و استانی قرار بود که راه آهن تهران - همدان قبل از برگزاری انتخابات و اوایل اردیبهشت ماه امسال راه اندازی شود و به همین دلیل در تعطیلات نوروز 96 نیز این طرح همچنان در حال اجرا بود و در ششم روز از فروردین ماه امسال معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جریان بازدید از روند ریل گذاری راه آهن تهران - همدان با بیان اینکه اعتباری برای توسعه خط ریلی تا مرکز پنج استان پیش بینی شده بود گفت: 300 میلیارد ریال برای تسریع در روند اجرایی راه آهن همدان - تهران اختصاص یافته است.
استاندار همدان نیز با اعلام اینکه خط ریلی همدان - تهران هفته نخست اردیبهشت ماه سال جاری بهره برداری می شود گفت: ریل گذاری راه آهن تهران - همدان به سرعت در حال اجرا بوده و هم اینک 40 کیلومتر تا ایستگاه همدان باقی مانده است و به منظور تسریع در بهره برداری از این طرح ملی مقرر شد مجریان طرح روزانه 2 کیلومتر ریل گذاری انجام دهند.
نیکبخت با ذکر اینکه مشکل مالی برای اجرای این طرح وجود ندارد بیان کرد: علاوه بر اعتبار مصوب این طرح در سفر رئیس جمهوری به همدان ، در یک مرحله 700 میلیارد ریال و به تازگی 300 میلیارد ریال دیگر تخصیص یافت.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری شامگاه یکشنبه 17 اردیبهشت امسال برای افتتاح نمادین راه آهن همدان - تهران از طریق فرودگاه وارد شهر همدان شد و 20 تیرماه نخستین قطار مسیر همدان - مشهد با حضور حدود 150 تن از خانواده های شهدا ، ایثارگران و اصحاب رسانه استان همدان عازم مشهد مقدس شد و ارمغان دولت تدبیر و امید به بار نشست و سوت قطار همدان - مشهد به صدا درآمد.
در سال 96 قطار توسعه استان در حال حرکت است و همه مسئولان و مدیران ارشد به ویژه استاندار همدان در تلاش هستند تا با اجرای طرح ها و برنامه های مختلف به این توسعه شتاب بخشند و در همین راستا استاندار همدان در آستانه هفته دولت اعلام کرد که 754 طرح عمرانی با هفت هزار میلیارد ریال اعتبار در نقاط مختلف این استان بهره برداری و همچنین عملیات اجرایی 105 طرح با اعتبار 2 هزار میلیارد ریال در استان همدان آغاز می شود که این مهم از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است.
همچنین همزمان با دهه فجر امسال 840 طرح در نقاط مختلف این استان بهره برداری و عملیات اجرایی 160 طرح نیز آغاز شد که با بهره برداری از این تعداد طرح برای 2 هزار و680 نفر شغل ایجاد شد و در مجموع برای این یک هزار طرح 10هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
بهره برداری از سه نیروگاه خورشیدی شهدای همدان، باباطاهر و بوعلی با مجموع قدرت 21 مگاوات از جمله مهمترین طرح های دهه فجر امسال در همدان است همچنین 2 نیروگاه مقیاس کوچک استخر اسدآباد و شرکت توان شفق مولدان در مجموع با اعتبار 150 میلیارد ریال در ایام الله دهه فجر بهره برداری شد.
اما برقراری پرواز همدان - کیش و بالعکس در دهه اول اسفند ماه موجی از خوشحالی و شعف را برای مردم همدان به ارمغان آورد طرحی که با پیگیری های استاندار همدان محقق شد و اکنون در روزهای شنبه و سه شنبه هر هفته به صورت چارتری انجام می شود.

** آتش سوزی حادثه تلخی که دل مردم همدان را به درد آورد
از حوادث تلخ و ناگواری که در فروردین ماه امسال در همدان رخ داد می توان به انفجار ایستگاه گاز در همدان اشاره کرد که مدیرکل مدیریت بحران استان نشت گاز و بریده شدن یکی از پیچ های فیلتراسیون را عامل اصلی انفجار ایستگاه تقلیل فشار گاز ذکر کرد.
علیمردان طالبی با تشریح جزئیات این آتش سوزی گفت: شکستگی کپسول منجر به آتش سوزی شده و با توجه به حجم بالای گازی که در داخل لوله در جریان بود، انفجار رخ می دهد.
مدیرکل مدیریت بحران همدان اعلام کرد: بر اثر انفجار ایستگاه تقلیل فشار گاز در منطقه مجاور مجتمع رفاهی امیر اشرف در 10 کیلومتری پلیس راه جاده همدان - تهران و سه راهی کوریجان، 2 جوان که یکی از آنها متاهل و دارای فرزند پنج ساله بود در آتش سوختند.
طالبی گفت: آتش سوزی در این ایستگاه 25 دقیقه به طول انجامید و پس از آن با بسته شدن شیر اصلی گاز و حضور به موقع امدادگران آتش مهار شد.
همچنین در سال جاری یک مورد آتش سوزی در آپارتمانی در محله کوچه امامزاده یحیی همدان رخ داد که این حادثه به علت انفجار گاز در یک منزل مسکونی بود که یک نفر در محل حادثه و پنج نفر در بیمارستان جان باختند.
به دنبال انفجار گاز و آتش‌سوزی در یکی از طبقات آپارتمانی در محله امامزاده یحیی در مرکز شهر همدان، ساکنان آن که تعدادی از آنها کودک بودند دچار خفگی با گاز مونواکسید کربن شدند.

** ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت
یکی از خبرهای خوش و مهم برای پیشرفت و توسعه استان همدان در حوزه فرهنگی که در اوایل سال جاری شادی را برای مردم استان به ویژه ملایری به همراه داشت ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت بود که زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اردیبهشت ماه امسال با اعلام این خبر گفت: با توجه به ظرفیت های ویژه ملایر در صنایع دستی مبل و منبت، این شهر به عنوان شهر ملی مبل و منبت کشور در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران به ثبت رسید.
همچنین به گفته معاون اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در اواخر فروردین ماه امسال پنج اثر تاریخی دیگر از استان همدان در فهرست آثار ملی ثبت شد.
به گفته احمد ترابی مهمانسرای فردوسی شهرستان ملایر، عمارت شجاع الملک روستای پرلوک شهرستان بهار، اصطبل پرورش اسب مهری خانم قرگوزلو روستای ورکانه ، خانه قهاری در محله جولان همدان و مسجد قاشق تراشان همدان پنج اثر تاریخی این استان است که به تازگی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.
وی یادآور شد: پیش از این 998 مورد از آثار تاریخی استان همدان ثبت ملی شده بود و هم اکنون با احتساب این پنج اثر، یک هزار و 2 اثر تاریخی و باستانی استان همدان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
همه ساله مسئولان استان همدان در یکم شهریور ماه زاد روز ابوعلی سینا و تولد حکیم هزاره ها و روز پزشک به مقام شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا ادای احترام می کنند اما امسال در این آیین از تمبر حکیم هزاره ها نیز رونمایی شد.
اواخر شهریور ماه امسال نیز مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر همدان با اعلام اینکه ایران برای میزبانی اجلاس جهانی گردشگری 2018 انتخاب شده است گفت: این اجلاس آبان سال 97 به میزبانی همدان برگزار می شود.
حمیدرضا یاری افزود: سازمان جهانی گردشگری با عضویت 500 شرکت خصوصی وابسته از 130 کشور در حوزه گردشگری بین المللی فعالیت می کند و 9 شرکت خصوصی ایرانی عضو این سازمان هستند که شرکت سیاحتی علیصدر همدان یکی از این 9 عضو امسال به عنوان عضو هیات رئیسه این سازمان نیز انتخاب شد و این یکی از خبرهای خوش برای همدانی برای توسعه بخش گردشگری بود.
امسال همچنین همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 انتخاب شد و این امر نقطه عطفی در معرفی استان و ظرفیت‌های آن در عرصه جهانی است.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اعلام این خبر گفت: در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی، پیشنهاد انتخاب همدان به‌عنوان 'پایتخت گردشگری آسیا' از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه شد که مورد موافقت اعضای این اجلاس قرار گرفت و نیمه دوم ژانویه 2018 با حضور وزرای گردشگری 34 کشور آسیایی مراسم افتتاحیه این رویداد بین‌المللی در همدان برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: استان همدان در بهمن ماه سال گذشته نیز میزبان پیش تور هفدهمین کنوانسیون بین المللی گردشگری با حضور 143 نفر از راهنمایان تور گردشگری برجسته از 21 ملیت بود
از دیگر خبرهای فرهنگی همدان در سالی که رو به پایان است کشف تابوت سنگی باقی مانده از دوران اشکانیان در همدان بود که در آخرین نتایج کاوش و بررسی محتویات تابوت کشف شده در همدان نشان از وجود اسکلت یک زن و یک مرد دارد که قدمت این 2 اسکلت به دوران اشکانیان باز می گردد.
اما مهمترین برنامه فرهنگی همدان که شادی را به میان کودکان و حتی بزرگسالان آورد برگزاری بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان
در همدان بود که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان 430 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از میان آنها 48 نمایش در معرض دید مردم و قضاوت داوران قرار گرفت و 15 آذر اختتامیه این جشنواره با آیین نکوداشت «عباس دوست قرین» و «احترام برومند» دو هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران خاتمه یافت.
طراحی 'سایت موزه' همدان در مرکز پیاده راه میدان امام خمینی(ره) این شهر که اکنون آماده بهره برداری است از دیگر وقایع خوشایند بخش فرهنگی و گردشگری برای این استان است این طرح می تواند پیوندی میان آرامگاه بوعلی سینا حکیم هزاره ها با تپه باستانی سه هزار ساله هگمتانه برقرار کند.
سفر حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی برای شرکت در یادواره شهدای گروه ابوذر نهاوند و یادواره شهدای گردان 155 سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان از دیگر برنامه های فرهنگی همدان بود که در بهمن ماه امسال انجام شد.

** شتاب در توسعه استان با سفر وزیران
در سال 96 که همه مدیران و مسئولان استانی به تبعیت از دولت تدبیر و امید تصمیم داشتند با همگامی و همدلی در توسعه استان نقش موثری ایفا کنند و در تلاش بودند تا با دعوت از وزرا و جذب اعتبارات ملی به توسعه استان شتاب دهند.
بر همین اساس آغازین روزهای اردیبهشت 96 وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری برای شرکت در کنگره سید جمال الدین اسدآبادی به استان سفر می کند که به گفته فرماندار اسدآباد اختصاص 45 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه عمرانی دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی رهاورد سفر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به این شهرستان بود.
به گزارش ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این سفر از دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی و دانشکده فنی و حرفه ای اسدآباد بازدید کرد و کلنگ احداث خوابگاه دانشگاه سیدجمال را به زمین زد و تصویب سه رشته جدید برای دانشگاه سید جمال از دیگر دستاوردهای سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان بود.
چهارم خرداد امسال نیز مجتمع آبرسانی روستایی اشترمل تویسرکان با حضور وزیر نیرو بهره برداری و عملیات اجرایی سد مخزنی خرمرود تویسرکان آغاز شد.
همزمان با هفته دولت امسال نیز با سفر وزیر بهداشت و درمان و آموزش پرشکی به استان همدان، 30 طرح بهداشتی و درمانی با 52 میلیارد ریال اعتبار در شهرستان ملایر بهره برداری شد تا این استان هم در بخش بهداشت و درمان شاهد پیشرفت های زیادی باشد
همچنین بهره برداری از بیمارستان 185 تختخوابی شهید آیت الله قدوسی در نهاوند و بهره برداری از مرحله دوم بیمارستان قائم (عج) با 128 تخت و کلینیک تخصصی در اسدآباد از دیگر برنامه های وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به استان همدان بود.
مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در آخرین روزهای مهر امسال مهمان همدانی ها بود که در سفر یک روزه خود به همراه معاونان با شرکت در شورای اداری و حضور در نشست ماهانه روسای فدراسیون ها این استان را به رنگین کمانی از ورزش تبدیل کرد.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 20 آبان ماه امسال در جریان سفر یک روزه به استان همدان در ابتدا شرکت بین المللی الکترونیک رایان نیک واقع در شهرک صنعتی رزن را افتتاح کرد سپس در نشست اقتصاد مقاومتی با محوریت اشتغال در محل استانداری همدان حضور یافت و 10 طرح بهزیستی در حوزه های توانمندسازی، پیشگیری، فرهنگی آموزشی، اجتماعی و فرهنگی با هزینه کرد 16 میلیارد و 940 میلیون ریال در شهرستان های همدان، نهاوند و کبودرآهنگ را بهره برداری کرد.
در این سفر یک روزه عملیات اجرایی درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان بهار در زمینی با زیربنای 2 هزار 400 متر مربع و در 2 طبقه آغاز و مجموعه ورزشی تویسرکان نیز متشکل از زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال، بدنسازی و تنیس روی میز در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع با حضور علی ربیعی بهره برداری شد.
حضور در ملایر و نشست با مسئولان این شهرستان آخرین برنامه سفر یک روزه علی ربیعی در استان همدان است و اما سفر یک روزه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همدان حاشیه هایی به همراه داشت که از مهمترین آنها می توان به امضای علی ربیعی پای سفته ضمانت تسهیلات یک کارآفرین اشاره کرد.
عملیات اجرایی احداث دومین خط عریض تولید کاغذ کشور نیز امسال با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان تویسرکان آغاز شد و این واحد تولیدی با 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری احداث و برای 150 نفر اشتغالزایی می کند.
به گزارش ایرنا، همچنین محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت برای شرکت در آیین بزرگداشت شهید مفتح به تویسرکان سفر کرده بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به منظور شرکت در نخستین کنگره علمی، پژوهشی آیت الله آقا نجفی مفسر برجسته قرآن کریم وارد همدان شد.
سید عباس صالحی سپس در دانشگاه علوم پزشکی همدان حضور یافت و بعد از ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام این دانشگاه در کنگره آیت الله آقا نجفی سخنرانی کرد و دیدار با خانواده شهید 'خوش لفظ' از برنامه های پیش بینی شده سفر یک روزه صالحی به همدان بود.
نخستین معدن فرآوری آندالوزیت کشور همزمان با نهمین روز از ایام دهه فجر با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهار هزار مترمربع با میزان سرمایه گذاری 70 میلیارد ریال و 300 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در منطقه چشمه پهن ملایر بهره برداری شد.
مرحله نخست این معدن قادر به تولید 20 هزار تن در سال است که فرصت اشتغال برای 30 تن را مهیا کرده است.
به گزارش ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به ملایر پس از افتتاح مجموعه معادن آندالوزیت زمان آباد و کندهلان و مجموعه فرآوری چشمه پهن شرکت کیهان پایش الوند، چندین طرح از جمله طرح توسعه منسوج بی بافت شرکت بافتینه را افتتاح کرد.
آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بافتسان، ساختمان دانشکده پیراپزشکی علوم پزشکی سایت خاتم الانبیا، محوطه سازی و احداث گلخانه کشت بافت هیدروپونیک، تاسیس پژوهشکده اسکان، احداث رستوران و کافی شاپ، شروع عملیات اجرایی طرح پرتودرمانی آسمان، دانشکده مدیریت و علوم قرآنی و تصفیه خانه فاضلاب دانشگاه ملایر از دیگر طرح هایی است که در سفر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ملایر اجرا شد.
اما خبر خوب دیگر برای توسعه استان اعلام آمادگی سرمایه گذار ایرلندی به همراه سرمایه گذار ایرانی برای احداث نیروگاه خورشیدی 50 مگاواتی در استان همدان بود که به گفته سرمایه گذار ایرلندی جراد شانون برای راه اندازی نیروگاه 50 مگاواتی در اراضی کبودراهنگ استان همدان اعلام آمادگی کرده است.
وی اعلام کرد که هر 100 مگاوات احداث نیروگاه خورشیدی نیازمند 140 میلیون دلار سرمایه گذاری است که 25 درصد از سهام را ما پرداخت می کنیم و بقیه هم با مشارکت سرمایه گذار ایرانی تامین می شود.
2 نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری خارجی هر کدام با ظرفیت هفت مگاوات نیز سال گذشته با حضور وزیر نیرو در همدان بهره برداری شده بود.

** منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد
انتخاب منصور غلامی با 180 رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اضافه شدن وی به جمع وزیران دولت دوازدهم از دیگر افتخارات همدانی ها در سال جاری بود که شادی را مهمان خانه های آنها کرد.
پیش از این منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان بود که خدمات ارزنده ای را برای این دانشگاه انجام داد که تمهیدات لازم برای راه اندازی دانشکده بین المللی دی 8 از جمله مهمترین این خدمات بود.
غلامی قبل از انتصابش به عنوان وزیر علوم اعلام کرده بود که دانشگاه دی 8 در راستای گسترش همکاری دانشگاهی کشورهای عضو این گروه و سازمان در همدان راه اندازی و در سال تحصیلی 97-96 دانشجو جذب می کند و این امر از بهمن ماه امسال محقق شد.
همچنین دیگر افتخارات علمی استان راه اندازی دانشکده فناوری های نوین مرحوم محمدعلی فرشچیان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در آخرین ماه سال جاری بود.

** سقوط تیم پاس به لیگ سه
در سال جاری بدون تردید سقوط تیم پاس از مهمترین وقایع تلخ در حوزه ورزش بود که این تیم با توجه به حمایت های صورت گرفته از سوی مسئولان نتوانست حداقل در لیگ 2 باقی بماند.
اما ورزشکاران این استان از ابتدای امسال تاکنون 842 مدال رنگارنگ از میادین مختلف ملی و بین المللی کسب کرده اند که 70 عنوان از مدال های کسب شده تیمی و 85 نشان نیز در میادین آسیایی، جهانی و تورنمنت های بین المللی بود و این افتخاری برای ورزش استان به شمار می رود که البته آمار مدال های فراملی به دست آمده در مقایسه با سال های گذشته کم نظیر بوده که در قالب 22 رشته ورزشی نیز کسب شد.
استان همدان با جمعیت حدود یک میلیون و 800 هزار نفر و داشتن مردمان خونگرم و مهمان نواز سالی پر از شادی و گاهی تلخ را سپری کرد اما به امید روزهای خوب و شیرین برای توسعه استان سال جدید را به انتظار نشسته و با داشتن یک هزار و 800 آثار طبیعی، گردشگری و جاذبه های تفریحی خود را برای پذیرایی از هموطنان ار سراسر کشور آماده می کند استانی که همه ساله در ایام نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.
2087/2090

انتهای پیام /*

به گزارش ایرنا، شاید اولین شادی مشترک بین همه ایرانیان در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام 'اقتصاد مقاومتی تولید - اشتغال' نام ‌گذاری شد برگزاری پرشور و گسترده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا بود انتخاباتی که با حضور و مشارکت همدانی ها همگام با مردم سراسر کشور برگ زرین دیگری بر صفحات انقلاب اسلامی افزود.
نام نویسی از داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در استان همدان نیز از ساعت هشت صبح 30 اسفندماه در 9 فرمانداری و 25 بخشداری این استان آغاز شد و تا 6 فروردین ماه امسال ادامه داشت و به گفته رئیس ستاد انتخابات استان همدان در این مدت تعیین شده 6 هزار و 436 داوطلب برای عضویت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان همدان نام نویسی کردند و هیات های اجرایی صلاحیت پنج هزار و 74 داوطلب شوراهای اسلامی روستا و یک هزار و 133 داوطلب حضور در شورای اسلامی شهرها را تایید کردند.
یک روز پس از برگزاری انتخابات رئیس ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه سطح مشارکت در انتخابات اخیر بسیار خوب بوده اعلام کرد: در این دوره از انتخابات یک هزار و 370 شعبه اخذ رای در استان همدان کار جمع آوری آرای مردم را بر عهده داشتند که طبق آمار ارائه شده 73.7 درصد واجدین شرایط در پای صندوق های اخذ رای حاضر شدند.
31 اردیبهشت امسال صدها نفر از مردم شهرهای مختلف استان همدان پس از اعلام پیروزی دکتر حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در خیابان ها به شادی پرداختند.
و پس از اعلام دومین مرحله شمارش آرای داوطلبان ریاست جمهوری توسط وزارت کشور مردم شهر با اطمینان از کسب بیشترین آرا توسط حجت الاسلام حسن روحانی به پخش گل و شیرینی در خیابان های شهر پرداختند.
اوایل مهر ماه امسال بود که پس از موضع گیری مختلف برای انتخاب استاندار همدان در پایگاه اطلاع رسانی 'محمد کاظمی' نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، مطلبی با این عنوان که 'محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان باقی می ماند' در فضای مجازی منتشر شد.
نمانده ملایر در پایگاه اطلاع رسانی خود اعلام کرده بود که در نشست نمایندگان استان همدان با رحمانی فضلی وزیر کشور، ابقای نیکبخت به عنوان استاندار مورد توافق قرار گرفت.
'محمد ناصر نیکبخت' که از تاریخ 15 آبان 92 مسئولیت سنگین استانداری همدان را به عهده گرفت و ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی را اولویت راهبردهای خود معرفی کرد، در دولت دوازدهم نیز به عنوان سکاندار استان باقی ماند تا با بهره گیری از تجربه های ارزشمند خود، شتاب بیشتری به توسعه متوازن استان ببخشد.
و اما پروسه انتخاب شهردار همدان یکی دیگر از رویدادهای مهم پس از برگزاری انتخاب شوراهای شهر و روستا در همدان بود و اعضای شورای پنجم با عبور از نام 40 گزینه پیشنهادی برای انتخاب شهردار همچنان در کلاف سردرگمی قرار داشت و پس از گذشت 2 هفته، اعضای شورای اسلامی همدان چهار گزینه نهایی را انتخاب و نسبت به برگزاری نشست های تخصصی با آنها اقدام کردند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان 12 مهر ماه اعلام کرد که 'حسین مرادی' با کسب 11 رای قاطع به عنوان شهردار جدید شهر همدان برگزیده شد اما 22 آبان ماه 'حسین مرادی' شهردار منتخب اعضای شورای اسلامی شهر همدان نیامده انصراف داد و بیماری همسرش را دلیل انصراف خود از حضور در این شهر عنوان کرد و چند روز بعد سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان اعلام کرد: عباس صوفی با کسب 10 رای از 11 رای اعضای شورای این شهر، به عنوان شهردار منتخب همدان انتخاب شد.

** سوت قطار آرزوی دیرینه همدانی ها را محقق کرد
استان همدان به برکت دولت تدبیر و امید و با حمایت های استاندار همدان در بخش اقتصادی در سال 96 پیشرفت های زیادی به دست آورد و شاید یکی دیگر از خبرهای خوش برای مردم این استان که می توان آن را از مهمترین رهاوردهای دولت تدبیر و امید برای الوند نشینان عنوان کرد شنیدن سوت قطار در دیار الوند بود
خبری که موجی از خوشحالی و شعف را برای مردم ایجاد و آنان را به توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر استان امیدوار کرد.
به گفته مسئولان کشوری و استانی قرار بود که راه آهن تهران - همدان قبل از برگزاری انتخابات و اوایل اردیبهشت ماه امسال راه اندازی شود و به همین دلیل در تعطیلات نوروز 96 نیز این طرح همچنان در حال اجرا بود و در ششم روز از فروردین ماه امسال معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جریان بازدید از روند ریل گذاری راه آهن تهران - همدان با بیان اینکه اعتباری برای توسعه خط ریلی تا مرکز پنج استان پیش بینی شده بود گفت: 300 میلیارد ریال برای تسریع در روند اجرایی راه آهن همدان - تهران اختصاص یافته است.
استاندار همدان نیز با اعلام اینکه خط ریلی همدان - تهران هفته نخست اردیبهشت ماه سال جاری بهره برداری می شود گفت: ریل گذاری راه آهن تهران - همدان به سرعت در حال اجرا بوده و هم اینک 40 کیلومتر تا ایستگاه همدان باقی مانده است و به منظور تسریع در بهره برداری از این طرح ملی مقرر شد مجریان طرح روزانه 2 کیلومتر ریل گذاری انجام دهند.
نیکبخت با ذکر اینکه مشکل مالی برای اجرای این طرح وجود ندارد بیان کرد: علاوه بر اعتبار مصوب این طرح در سفر رئیس جمهوری به همدان ، در یک مرحله 700 میلیارد ریال و به تازگی 300 میلیارد ریال دیگر تخصیص یافت.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری شامگاه یکشنبه 17 اردیبهشت امسال برای افتتاح نمادین راه آهن همدان - تهران از طریق فرودگاه وارد شهر همدان شد و 20 تیرماه نخستین قطار مسیر همدان - مشهد با حضور حدود 150 تن از خانواده های شهدا ، ایثارگران و اصحاب رسانه استان همدان عازم مشهد مقدس شد و ارمغان دولت تدبیر و امید به بار نشست و سوت قطار همدان - مشهد به صدا درآمد.
در سال 96 قطار توسعه استان در حال حرکت است و همه مسئولان و مدیران ارشد به ویژه استاندار همدان در تلاش هستند تا با اجرای طرح ها و برنامه های مختلف به این توسعه شتاب بخشند و در همین راستا استاندار همدان در آستانه هفته دولت اعلام کرد که 754 طرح عمرانی با هفت هزار میلیارد ریال اعتبار در نقاط مختلف این استان بهره برداری و همچنین عملیات اجرایی 105 طرح با اعتبار 2 هزار میلیارد ریال در استان همدان آغاز می شود که این مهم از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است.
همچنین همزمان با دهه فجر امسال 840 طرح در نقاط مختلف این استان بهره برداری و عملیات اجرایی 160 طرح نیز آغاز شد که با بهره برداری از این تعداد طرح برای 2 هزار و680 نفر شغل ایجاد شد و در مجموع برای این یک هزار طرح 10هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
بهره برداری از سه نیروگاه خورشیدی شهدای همدان، باباطاهر و بوعلی با مجموع قدرت 21 مگاوات از جمله مهمترین طرح های دهه فجر امسال در همدان است همچنین 2 نیروگاه مقیاس کوچک استخر اسدآباد و شرکت توان شفق مولدان در مجموع با اعتبار 150 میلیارد ریال در ایام الله دهه فجر بهره برداری شد.
اما برقراری پرواز همدان - کیش و بالعکس در دهه اول اسفند ماه موجی از خوشحالی و شعف را برای مردم همدان به ارمغان آورد طرحی که با پیگیری های استاندار همدان محقق شد و اکنون در روزهای شنبه و سه شنبه هر هفته به صورت چارتری انجام می شود.

** آتش سوزی حادثه تلخی که دل مردم همدان را به درد آورد
از حوادث تلخ و ناگواری که در فروردین ماه امسال در همدان رخ داد می توان به انفجار ایستگاه گاز در همدان اشاره کرد که مدیرکل مدیریت بحران استان نشت گاز و بریده شدن یکی از پیچ های فیلتراسیون را عامل اصلی انفجار ایستگاه تقلیل فشار گاز ذکر کرد.
علیمردان طالبی با تشریح جزئیات این آتش سوزی گفت: شکستگی کپسول منجر به آتش سوزی شده و با توجه به حجم بالای گازی که در داخل لوله در جریان بود، انفجار رخ می دهد.
مدیرکل مدیریت بحران همدان اعلام کرد: بر اثر انفجار ایستگاه تقلیل فشار گاز در منطقه مجاور مجتمع رفاهی امیر اشرف در 10 کیلومتری پلیس راه جاده همدان - تهران و سه راهی کوریجان، 2 جوان که یکی از آنها متاهل و دارای فرزند پنج ساله بود در آتش سوختند.
طالبی گفت: آتش سوزی در این ایستگاه 25 دقیقه به طول انجامید و پس از آن با بسته شدن شیر اصلی گاز و حضور به موقع امدادگران آتش مهار شد.
همچنین در سال جاری یک مورد آتش سوزی در آپارتمانی در محله کوچه امامزاده یحیی همدان رخ داد که این حادثه به علت انفجار گاز در یک منزل مسکونی بود که یک نفر در محل حادثه و پنج نفر در بیمارستان جان باختند.
به دنبال انفجار گاز و آتش‌سوزی در یکی از طبقات آپارتمانی در محله امامزاده یحیی در مرکز شهر همدان، ساکنان آن که تعدادی از آنها کودک بودند دچار خفگی با گاز مونواکسید کربن شدند.

** ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت
یکی از خبرهای خوش و مهم برای پیشرفت و توسعه استان همدان در حوزه فرهنگی که در اوایل سال جاری شادی را برای مردم استان به ویژه ملایری به همراه داشت ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت بود که زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اردیبهشت ماه امسال با اعلام این خبر گفت: با توجه به ظرفیت های ویژه ملایر در صنایع دستی مبل و منبت، این شهر به عنوان شهر ملی مبل و منبت کشور در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران به ثبت رسید.
همچنین به گفته معاون اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در اواخر فروردین ماه امسال پنج اثر تاریخی دیگر از استان همدان در فهرست آثار ملی ثبت شد.
به گفته احمد ترابی مهمانسرای فردوسی شهرستان ملایر، عمارت شجاع الملک روستای پرلوک شهرستان بهار، اصطبل پرورش اسب مهری خانم قرگوزلو روستای ورکانه ، خانه قهاری در محله جولان همدان و مسجد قاشق تراشان همدان پنج اثر تاریخی این استان است که به تازگی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.
وی یادآور شد: پیش از این 998 مورد از آثار تاریخی استان همدان ثبت ملی شده بود و هم اکنون با احتساب این پنج اثر، یک هزار و 2 اثر تاریخی و باستانی استان همدان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
همه ساله مسئولان استان همدان در یکم شهریور ماه زاد روز ابوعلی سینا و تولد حکیم هزاره ها و روز پزشک به مقام شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا ادای احترام می کنند اما امسال در این آیین از تمبر حکیم هزاره ها نیز رونمایی شد.
اواخر شهریور ماه امسال نیز مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر همدان با اعلام اینکه ایران برای میزبانی اجلاس جهانی گردشگری 2018 انتخاب شده است گفت: این اجلاس آبان سال 97 به میزبانی همدان برگزار می شود.
حمیدرضا یاری افزود: سازمان جهانی گردشگری با عضویت 500 شرکت خصوصی وابسته از 130 کشور در حوزه گردشگری بین المللی فعالیت می کند و 9 شرکت خصوصی ایرانی عضو این سازمان هستند که شرکت سیاحتی علیصدر همدان یکی از این 9 عضو امسال به عنوان عضو هیات رئیسه این سازمان نیز انتخاب شد و این یکی از خبرهای خوش برای همدانی برای توسعه بخش گردشگری بود.
امسال همچنین همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 انتخاب شد و این امر نقطه عطفی در معرفی استان و ظرفیت‌های آن در عرصه جهانی است.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اعلام این خبر گفت: در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی، پیشنهاد انتخاب همدان به‌عنوان 'پایتخت گردشگری آسیا' از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه شد که مورد موافقت اعضای این اجلاس قرار گرفت و نیمه دوم ژانویه 2018 با حضور وزرای گردشگری 34 کشور آسیایی مراسم افتتاحیه این رویداد بین‌المللی در همدان برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: استان همدان در بهمن ماه سال گذشته نیز میزبان پیش تور هفدهمین کنوانسیون بین المللی گردشگری با حضور 143 نفر از راهنمایان تور گردشگری برجسته از 21 ملیت بود
از دیگر خبرهای فرهنگی همدان در سالی که رو به پایان است کشف تابوت سنگی باقی مانده از دوران اشکانیان در همدان بود که در آخرین نتایج کاوش و بررسی محتویات تابوت کشف شده در همدان نشان از وجود اسکلت یک زن و یک مرد دارد که قدمت این 2 اسکلت به دوران اشکانیان باز می گردد.
اما مهمترین برنامه فرهنگی همدان که شادی را به میان کودکان و حتی بزرگسالان آورد برگزاری بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان
در همدان بود که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان 430 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از میان آنها 48 نمایش در معرض دید مردم و قضاوت داوران قرار گرفت و 15 آذر اختتامیه این جشنواره با آیین نکوداشت «عباس دوست قرین» و «احترام برومند» دو هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران خاتمه یافت.
طراحی 'سایت موزه' همدان در مرکز پیاده راه میدان امام خمینی(ره) این شهر که اکنون آماده بهره برداری است از دیگر وقایع خوشایند بخش فرهنگی و گردشگری برای این استان است این طرح می تواند پیوندی میان آرامگاه بوعلی سینا حکیم هزاره ها با تپه باستانی سه هزار ساله هگمتانه برقرار کند.
سفر حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی برای شرکت در یادواره شهدای گروه ابوذر نهاوند و یادواره شهدای گردان 155 سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان از دیگر برنامه های فرهنگی همدان بود که در بهمن ماه امسال انجام شد.

** شتاب در توسعه استان با سفر وزیران
در سال 96 که همه مدیران و مسئولان استانی به تبعیت از دولت تدبیر و امید تصمیم داشتند با همگامی و همدلی در توسعه استان نقش موثری ایفا کنند و در تلاش بودند تا با دعوت از وزرا و جذب اعتبارات ملی به توسعه استان شتاب دهند.
بر همین اساس آغازین روزهای اردیبهشت 96 وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری برای شرکت در کنگره سید جمال الدین اسدآبادی به استان سفر می کند که به گفته فرماندار اسدآباد اختصاص 45 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه عمرانی دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی رهاورد سفر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به این شهرستان بود.
به گزارش ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این سفر از دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی و دانشکده فنی و حرفه ای اسدآباد بازدید کرد و کلنگ احداث خوابگاه دانشگاه سیدجمال را به زمین زد و تصویب سه رشته جدید برای دانشگاه سید جمال از دیگر دستاوردهای سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان بود.
چهارم خرداد امسال نیز مجتمع آبرسانی روستایی اشترمل تویسرکان با حضور وزیر نیرو بهره برداری و عملیات اجرایی سد مخزنی خرمرود تویسرکان آغاز شد.
همزمان با هفته دولت امسال نیز با سفر وزیر بهداشت و درمان و آموزش پرشکی به استان همدان، 30 طرح بهداشتی و درمانی با 52 میلیارد ریال اعتبار در شهرستان ملایر بهره برداری شد تا این استان هم در بخش بهداشت و درمان شاهد پیشرفت های زیادی باشد
همچنین بهره برداری از بیمارستان 185 تختخوابی شهید آیت الله قدوسی در نهاوند و بهره برداری از مرحله دوم بیمارستان قائم (عج) با 128 تخت و کلینیک تخصصی در اسدآباد از دیگر برنامه های وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به استان همدان بود.
مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در آخرین روزهای مهر امسال مهمان همدانی ها بود که در سفر یک روزه خود به همراه معاونان با شرکت در شورای اداری و حضور در نشست ماهانه روسای فدراسیون ها این استان را به رنگین کمانی از ورزش تبدیل کرد.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 20 آبان ماه امسال در جریان سفر یک روزه به استان همدان در ابتدا شرکت بین المللی الکترونیک رایان نیک واقع در شهرک صنعتی رزن را افتتاح کرد سپس در نشست اقتصاد مقاومتی با محوریت اشتغال در محل استانداری همدان حضور یافت و 10 طرح بهزیستی در حوزه های توانمندسازی، پیشگیری، فرهنگی آموزشی، اجتماعی و فرهنگی با هزینه کرد 16 میلیارد و 940 میلیون ریال در شهرستان های همدان، نهاوند و کبودرآهنگ را بهره برداری کرد.
در این سفر یک روزه عملیات اجرایی درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان بهار در زمینی با زیربنای 2 هزار 400 متر مربع و در 2 طبقه آغاز و مجموعه ورزشی تویسرکان نیز متشکل از زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال، بدنسازی و تنیس روی میز در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع با حضور علی ربیعی بهره برداری شد.
حضور در ملایر و نشست با مسئولان این شهرستان آخرین برنامه سفر یک روزه علی ربیعی در استان همدان است و اما سفر یک روزه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همدان حاشیه هایی به همراه داشت که از مهمترین آنها می توان به امضای علی ربیعی پای سفته ضمانت تسهیلات یک کارآفرین اشاره کرد.
عملیات اجرایی احداث دومین خط عریض تولید کاغذ کشور نیز امسال با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان تویسرکان آغاز شد و این واحد تولیدی با 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری احداث و برای 150 نفر اشتغالزایی می کند.
به گزارش ایرنا، همچنین محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت برای شرکت در آیین بزرگداشت شهید مفتح به تویسرکان سفر کرده بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به منظور شرکت در نخستین کنگره علمی، پژوهشی آیت الله آقا نجفی مفسر برجسته قرآن کریم وارد همدان شد.
سید عباس صالحی سپس در دانشگاه علوم پزشکی همدان حضور یافت و بعد از ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام این دانشگاه در کنگره آیت الله آقا نجفی سخنرانی کرد و دیدار با خانواده شهید 'خوش لفظ' از برنامه های پیش بینی شده سفر یک روزه صالحی به همدان بود.
نخستین معدن فرآوری آندالوزیت کشور همزمان با نهمین روز از ایام دهه فجر با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهار هزار مترمربع با میزان سرمایه گذاری 70 میلیارد ریال و 300 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در منطقه چشمه پهن ملایر بهره برداری شد.
مرحله نخست این معدن قادر به تولید 20 هزار تن در سال است که فرصت اشتغال برای 30 تن را مهیا کرده است.
به گزارش ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به ملایر پس از افتتاح مجموعه معادن آندالوزیت زمان آباد و کندهلان و مجموعه فرآوری چشمه پهن شرکت کیهان پایش الوند، چندین طرح از جمله طرح توسعه منسوج بی بافت شرکت بافتینه را افتتاح کرد.
آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بافتسان، ساختمان دانشکده پیراپزشکی علوم پزشکی سایت خاتم الانبیا، محوطه سازی و احداث گلخانه کشت بافت هیدروپونیک، تاسیس پژوهشکده اسکان، احداث رستوران و کافی شاپ، شروع عملیات اجرایی طرح پرتودرمانی آسمان، دانشکده مدیریت و علوم قرآنی و تصفیه خانه فاضلاب دانشگاه ملایر از دیگر طرح هایی است که در سفر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ملایر اجرا شد.
اما خبر خوب دیگر برای توسعه استان اعلام آمادگی سرمایه گذار ایرلندی به همراه سرمایه گذار ایرانی برای احداث نیروگاه خورشیدی 50 مگاواتی در استان همدان بود که به گفته سرمایه گذار ایرلندی جراد شانون برای راه اندازی نیروگاه 50 مگاواتی در اراضی کبودراهنگ استان همدان اعلام آمادگی کرده است.
وی اعلام کرد که هر 100 مگاوات احداث نیروگاه خورشیدی نیازمند 140 میلیون دلار سرمایه گذاری است که 25 درصد از سهام را ما پرداخت می کنیم و بقیه هم با مشارکت سرمایه گذار ایرانی تامین می شود.
2 نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری خارجی هر کدام با ظرفیت هفت مگاوات نیز سال گذشته با حضور وزیر نیرو در همدان بهره برداری شده بود.

** منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد
انتخاب منصور غلامی با 180 رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اضافه شدن وی به جمع وزیران دولت دوازدهم از دیگر افتخارات همدانی ها در سال جاری بود که شادی را مهمان خانه های آنها کرد.
پیش از این منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان بود که خدمات ارزنده ای را برای این دانشگاه انجام داد که تمهیدات لازم برای راه اندازی دانشکده بین المللی دی 8 از جمله مهمترین این خدمات بود.
غلامی قبل از انتصابش به عنوان وزیر علوم اعلام کرده بود که دانشگاه دی 8 در راستای گسترش همکاری دانشگاهی کشورهای عضو این گروه و سازمان در همدان راه اندازی و در سال تحصیلی 97-96 دانشجو جذب می کند و این امر از بهمن ماه امسال محقق شد.
همچنین دیگر افتخارات علمی استان راه اندازی دانشکده فناوری های نوین مرحوم محمدعلی فرشچیان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در آخرین ماه سال جاری بود.

** سقوط تیم پاس به لیگ سه
در سال جاری بدون تردید سقوط تیم پاس از مهمترین وقایع تلخ در حوزه ورزش بود که این تیم با توجه به حمایت های صورت گرفته از سوی مسئولان نتوانست حداقل در لیگ 2 باقی بماند.
اما ورزشکاران این استان از ابتدای امسال تاکنون 842 مدال رنگارنگ از میادین مختلف ملی و بین المللی کسب کرده اند که 70 عنوان از مدال های کسب شده تیمی و 85 نشان نیز در میادین آسیایی، جهانی و تورنمنت های بین المللی بود و این افتخاری برای ورزش استان به شمار می رود که البته آمار مدال های فراملی به دست آمده در مقایسه با سال های گذشته کم نظیر بوده که در قالب 22 رشته ورزشی نیز کسب شد.
استان همدان با جمعیت حدود یک میلیون و 800 هزار نفر و داشتن مردمان خونگرم و مهمان نواز سالی پر از شادی و گاهی تلخ را سپری کرد اما به امید روزهای خوب و شیرین برای توسعه استان سال جدید را به انتظار نشسته و با داشتن یک هزار و 800 آثار طبیعی، گردشگری و جاذبه های تفریحی خود را برای پذیرایی از هموطنان ار سراسر کشور آماده می کند استانی که همه ساله در ایام نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.
2087/2090

نظر شما