شناسهٔ خبر: 24641441 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اشک ها و لبخندهای مردم استان فارس درسال 96

شیراز-ایرنا- استان فارس در سال 1396، همانند سایر استان های کشور، رویدادهای تلخ و شیرینی داشت که گاهی با انتشار یک خبر، اشک در چشمان مردم جاری می شد و گاهی نیز لبخند شادی را بر لبانشان می دیدیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، با نگاهی کوتاه به تحولات یکسال گذشته استان پهناور فارس با 29 شهرستان می توان به حوادث تلخی از جمله درگذشت علما و مشاهیری همچون آیت الله محی الدین حائری شیرازی امام جمعه سابق شیراز، پرفسور علی اصغر خدادوست چشم پزشک شیرازی و پدر قرنیه جهان، حمزه ولوی مدیرکل محیط زیست استان فارس، غلامحسین اولاد شاعر و نویسنده، آرمین رهبین مدرس و استاد تئاتر و چهار سرنشین استان فارسی کشتی نفتکش سانچی اشاره کرد.
تداوم خشکسالی و بارش کم باران، خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها از جمله دریاچه بختگان، تعداد زیاد حوادث جاده ای و تلفات گسترده در این حوادث از جمله حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان دختر هرمزگانی در داراب و تخریب خانه های تاریخی در بافت قدیم شیراز از دیگر حوادث تلخ برای مردم فارس در سال 1396 بود.
در کنار این حوادث تلخ استان فارس، تحولات شیرینی در نقاط مختلف این استان به وقوع پیوست که دستاوردها و ارمغانی برای مردم این خطه از ایران به دنبال داشت که از جمله این رویدادها می توان به حضور گسترده مسافران نوروزی، سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان فارس و حماسه آفرینی مردم در انتخابات 29 اردیبهشت ماه اشاره کرد.
افتخارآفرینی ورزشکاران در سطح ملی و بین المللی، برگزاری نمایشگاه ملی گردشگری، نمایشگاه بین المللی کتاب، پایتخت جوانان جهان اسلام بودن شیراز، یاد روز حافظ و افتتاح پروژه های عمرانی در بخش های مختلف از دیگر رویدادها و تحولات خوب در سال 1396 بود.
میهمان نوازی و استقبال استان فارسی ها از مسافران نوروزی یکی از رویدادهایی بود که خاطرات خوبی را برای مسافران به ثبت رساند که این استان با یک‌ میلیون و 568 هزار و 498 نفر بیشترین آمار بازدید کننده از اماکن تاریخی و گردشگری را به خود اختصاص داد.
یکی دیگر از تحولات خوب برای استان فارس، مشارکت پرشور و گسترده مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت ماه 1396 بود که مردم این استان با حضور حماسی خود مشارکت 73 درصدی را رقم زدند.
سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و شماری از وزیران و اعضای هیات دولت در سی ام فروردین یکی از مهمترین رویدادهای سال 1396 برای مردم فارس بود که با هدف شرکت در آیین یاد روز سعدی و افتتاح پروژه های عمرانی به فارس سفر کردند.
در جریان این سفر 400 طرح به ارزش یک هزار و 547 میلیارد تومان به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی شمار دیگری از طرح ها آغاز شد.
تغییر در مدیریت ارشد استان فارس یکی دیگر از رویدادهای مهم استان فارس در سال 1396 بود که با روی کار آمدن دولت دوازدهم، محمدعلی افشانی، استانداری فارس را به اسماعیل تبادار واگذار کرد و معاون عمرانی وزیر کشور شد.
فارس امسال پایتختی جوانان جهان اسلام را عهده دار بود که آیین اختتامیه شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام با حضورو سخنرانی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، وزیر ورزش و جوانان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و تعدادی دیگر از اعضای هیات دولت در بهمن ماه سال جاری برگزار شد.
رقابت 321 عکاس داخلی و خارجی در بخش نهایی جشنواره بین المللی عکس 'شیراز امروز'، کنگره در پرتو ملاصدرا و بازاندیشی جهان مسلمان، جشنواره هنری، فیلم، داستان و خوشنویسی از جمله رویدادهای پایتختی جوانان جهان اسلام بود.
یکی دیگر از رویدادهای شیرین و خوب برای مردم فارس بهره برداری از 52 طرح در حوزه حمل و نقل، راه های اصلی و فرعی، 21 طرح در حوزه انتقال، تامین و توزیع آب، 44 طرح در حوزه فرهنگی، آموزشی، آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و میراث فرهنگی، 26 طرح در حوزه گاز رسانی به مناطق شهری و روستایی همزمان با هفته دولت بود.
همچنین همزمان با هفته دولت 108 طرح در حوزه بهداشت و درمان، 191 طرح در حوزه برق و انرژی، 352 طرح در حوزه عمران شهری، شهرداری ها، دهیاری ها و بنیاد مسکن، 14 طرح در حوزه فضاهای ورزشی شهری و روستایی، 104 طرح در حوزه طرح های صنعتی و تولیدی، هفت طرح در حوزه زیربنایی بخش کشاورزی، 90 طرح در حوزه مسکن شهری و روستایی و همچنین 41 طرح در سایر حوزه های خدماتی و زیر بنایی به بهره برداری رسید.
در کنار بهره برداری از طرح های یاد شده، عملیات اجرایی 70 طرح با 626 میلیارد تومان اعتبار نیز آغاز شد.
بهره برداری از فاز دوم خط یک قطار شهری شیراز رویداد شیرینی دیگری بود که در سال 1396 برای مردم فارس و شیراز رقم خورد که بهره برداری از این پروژه عمرانی به وسعت 10.5 کیلومتر با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور انجام شد.
دستاوردهای دیگری که برای مردم فارس امید آفرین بود بهره برداری از یک هزار و 578 پروژه با اعتباری افزون بر 2 هزار و 524 میلیارد تومان در دهه مبارک فجر بود که این پروژه ها بخش های عمرانی، زیربنایی، تولیدی بخش صنعت و کشاورزی، خدماتی و مسکن شهری و روستایی را شامل می شد.
همچنین همزمان با دهه مبارک فجر عملیات اجرایی 50 پروژه با اعتبار 562 میلیارد تومان آغاز شد.
برگزاری شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس در آذرماه 1396 در محل نمایشگاه های بین المللی فارس یکی از رویدادهای مهم و خوب فرهنگی بود که در این نمایشگاه 850 ناشر داخلی و 12 ناشر بین المللی کتاب های خود را در معرض دید علاقه مندان قرار دادند.
از دیگر رویدادهای فرهنگی در سال 1396 در استان فارس می توان به همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی، شناسایی یک هزار اثر باستانی عصر پارینه سنگی و دیگر دوره های تاریخی در پاسارگاد و معرفی دانشگاه شیراز به عنوان بهترین دانشگاه جامع ایران در سال 2017 اشاره کرد.
همچنین 20 اثر فرهنگی تاریخی فارس در فهرست آثار ملی ایران در سال 96 به ثبت رسید که این آثار شامل عمارت و باغ معین الدوله در شیراز متعلق به دوره قاجاریه، کاروانسرای سروی در شهرستان نی ریز متعلق به دوره قاجاریه، کاروانسرای سروی در مرکز شهر نی ریز و خانه رونق زاده در شیراز متعلق به دوره قاجاریه و خانه نواب اکبر(معز الدوله) متعلق به دوره زندیه در شیراز است.
دیگر آثار ثبت شده استان فارس در فهرست آثار ملی شامل عمارت و باغ شوریده شیرازی، مدرسه رازی (مدرسه فرصتیان) شیراز، خانه آناهیتا انجوی (خانه نامداری)شیراز، خانه فروغی (خانه خدابنده شیرازی) شیراز، حمام تاودان جهرم بخش خفر، خانه ملازاهدی شهرستان جهرم بخش مرکزی،کاروانسرای علی‌آباد شهرستان جهرم بخش خفر دهستان علی‌آباد، خانه سوخکیان (ارجمند) شیراز، حمام دهباشی شهرستان گراش، خانه پدرام انجوی (پاکیاری) شیراز،خانه طربر شیراز،عکاسخانه مانی شیراز، خانه نجیب‌ زاده شهر قدیم لار، حسینیه کردها در شیراز ،خانه دایان انجوی (خانه عدالتی) شیراز می شود.
از دیگر رویدادهای سال 1396 استان فارس می توان به برگزاری همایش بین المللی ادبیات زبان همدلی، برگزاری جشنواره فیلم فجر، برگزاری سومین دوره مسابقات قرآن کشوری در شیراز، کشف قبرستان تاریخی با قدمت حدود 2 قرن در فسا و نشست میراث ناملموس یونسکو در شیراز اشاره کرد.
گروهی از نیکوکاران شیراز نیز در سال جاری برای شانزدهمین سال متوالی اقدام به پخت 28 تن آش نذری به مناسبت 28 صفر سالگرد رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) کردند که این آش در کرمانشاه که مردم آن دچار زلزله شده اند توزیع شد.
افتتاح فاز نخست مرکز فرهنگی (موزه) دفاع مقدس استان فارس از دیگر پروژه هایی بود که به صورت ویدیو کنفرانس توسط حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری افتتاح شد.
مرکز فرهنگی (موزه) دفاع مقدس استان فارس در میدان غدیر شیراز قرار دارد که در فاز نخست آن 16 هزار و 200 مترمربع ساخته شده است.
انتخاب روستاهای دوستدار کتاب در کشور از دیگر رویدادهای سال جاری بود که روستای فهلیان ممسنی برگزیده برگزیدگان جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران و روستاهای امامزاده بزم بوانات و فیشور اوز لارستان به عنوان روستاهای دوستدار کتاب در کشور معرفی شدند؛ همچنین شهر صدرا باعنوان شهر خلاق ادبی در جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران شناخته شد.
از دیگر رویدادهایی مهمی که در سال 1396 در استان فارس رخ داد، انجام نخستین پرواز شیراز - مسقط (پایتخت عمان) توسط شرکت هواپیمایی سلام ایر بود.
هم اینک به طور میانگین روزانه 100 پرواز داخلی به شکل رفت و برگشت به تمام فرودگاه های کشور و مراکز استان ها انجام می شود و افزون بر این در هفته حدود 24 پرواز خارجی نیز از طریق فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز به مقاصد وین، دوحه، دبی، شارجه، تفلیس، مسقط، استانبول، کویت، نجف و بغداد انجام می شود.
استان فارس در سال جاری در حوزه صادرات غیرنفتی نیز گام خوبی برداشت، پیش بینی صادرات غیرنفتی در سال 1396، هزار و 347 میلیون دلار بود که در 10‌ماهه سال جاری هزار و 44 میلیون دلار آن معادل 93 درصد تحقق یافته است.
همچنین در سال جاری حدود 184 جلسه کارگروه رفع موانع تولید در استان فارس تشکیل شد که در این نشست ها پس از بررسی مسایل و مشکلات یک هزار و 143 واحد صنعتی و تولیدی، مشکلات 675 واحد رفع شد.
گزارش سیستم بانکی و دبیرخانه کارگروه رفع موانع تولید استان نیز حاکی از آن است که از محل 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده برای اجرای طرح رونق تولید در سال 96در کشور، 222 میلیارد تومان به 164 واحد تولیدی که طرح های آنها به تصویب رسیده پرداخت شده است.
صدور کارت ملی هوشمند برای استان فارسی ها از دیگر رویدادهای سال 1396 بود که از مجموع سه میلیون و 700 هزار نفر جمعیت بالای 15 سال این استان تا ابتدای اسفندماه سال جاری برای 2 میلیون و 400 هزار نفر کارت هوشمند ملی صادر شده است.
از دیگر رویدادهای مهم در استان فارس می توان به پر کردن چاه های غیرمجاز در استان اشاره کرد، خشکسالی های پیاپی در استان باعث شد تا مسئولان با این مساله با جدیت بیشتری برخورد کنند که نتیجه این برخوردها منجر به پر شدن 2 هزار و 89 حلقه چاه غیر مجاز تا 19 اسفندماه شد.
راه اندازی 10 مرکز تسهیل‌ گری و توسعه اجتماعی با هدف کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه شهر شیراز از دیگر رویدادهای سال 1396 بود که این اقدام از سوی دفتر اموراجتماعی استانداری فارس و با همکاری شهرداری واستفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد انجام شد.
در حوزه رویدادهای ورزشی در سال جاری نیز می توان به بهره برداری از ورزشگاه پارس شیراز با حضور رئیس جمهوری اشاره کرد که مردم شیراز 20 سال برای بهره برداری از این ورزشگاه انتظار کشیدند.
از دیگر رویدادهای ورزشی می توان به کسب مدال طلای مسابقات جام جهانی معلولان در حوزه تیراندازی با تپانچه توسط ساره جوانمردی، ورزشکار شیرازی اشاره کرد که این مسابقات به میزبانی کشور کرواسی برگزار شد.
کسب مدال برنز آسیا توسط فروغ عباسی، اسکی باز شیرازی در رقابت های آسیایی و کسب نایب قهرمانی رقابت های کشتی فرهنگی آسیا توسط محمدعلی گرایی، کشتی گیر شیرازی از دیگر رویدادهای مهم ورزشی در سال 1396 بود.
همچنین تیم کاراته استان فارس در سیزدهمین دوره رقابت های بین المللی کاراته در سبک شوتوکان که در تهران برگزار شد ، 13 مدال رنگارنگ کسب کرد.
دوندگان نابینای استان فارس نیز در مسابقات پارا آسیایی امارات با کسب چهار مدال رنگارنگ به کار خود پایان دادند.
فرانک پرتو آذر، بانوی دوچرخه سوار شیرازی نیز بر اساس رده بندی اتحادیه جهانی دوچرخه سواری در رشته کراس کانتری در رده نخست آسیا ایستاد و عنوان سال گذشته خود را حفظ کرد.
محمد جواد صیادی دونده با سابقه شهرستان کوار از توابع استان فارس در چهاردهمین دوره رقابت های دو صحرانوردی بزرگسالان آسیا که در چین برگزارشد، سکوی سوم آسیا را برای دومین بار فتح کرد.
تمام این تلخ و شیرینی ها بخشی از رویدادهای سال 1396 استان فارس بود و حال مردم و مسئولان استان به استقبال بهار می روند و در اولین گام خود را برای میزبانی و استقبال از مسافران نوروزی آماده کرده اند.
حل مسایل اقتصادی از جمله اشتغال، مقابله با بحران خشکسالی، احیای دریاچه ها و تالاب های خشک شده و جلوگیری از بحران های زیست محیطی، توسعه زیرساخت های گردشگری و توسعه حمل و نقل از جمله موضوعاتی است که باید در سال 1397 در استان فارس دنبال شود.
9254 /1876

انتهای پیام /*

به گزارش خبرنگار ایرنا، با نگاهی کوتاه به تحولات یکسال گذشته استان پهناور فارس با 29 شهرستان می توان به حوادث تلخی از جمله درگذشت علما و مشاهیری همچون آیت الله محی الدین حائری شیرازی امام جمعه سابق شیراز، پرفسور علی اصغر خدادوست چشم پزشک شیرازی و پدر قرنیه جهان، حمزه ولوی مدیرکل محیط زیست استان فارس، غلامحسین اولاد شاعر و نویسنده، آرمین رهبین مدرس و استاد تئاتر و چهار سرنشین استان فارسی کشتی نفتکش سانچی اشاره کرد.
تداوم خشکسالی و بارش کم باران، خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها از جمله دریاچه بختگان، تعداد زیاد حوادث جاده ای و تلفات گسترده در این حوادث از جمله حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان دختر هرمزگانی در داراب و تخریب خانه های تاریخی در بافت قدیم شیراز از دیگر حوادث تلخ برای مردم فارس در سال 1396 بود.
در کنار این حوادث تلخ استان فارس، تحولات شیرینی در نقاط مختلف این استان به وقوع پیوست که دستاوردها و ارمغانی برای مردم این خطه از ایران به دنبال داشت که از جمله این رویدادها می توان به حضور گسترده مسافران نوروزی، سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان فارس و حماسه آفرینی مردم در انتخابات 29 اردیبهشت ماه اشاره کرد.
افتخارآفرینی ورزشکاران در سطح ملی و بین المللی، برگزاری نمایشگاه ملی گردشگری، نمایشگاه بین المللی کتاب، پایتخت جوانان جهان اسلام بودن شیراز، یاد روز حافظ و افتتاح پروژه های عمرانی در بخش های مختلف از دیگر رویدادها و تحولات خوب در سال 1396 بود.
میهمان نوازی و استقبال استان فارسی ها از مسافران نوروزی یکی از رویدادهایی بود که خاطرات خوبی را برای مسافران به ثبت رساند که این استان با یک‌ میلیون و 568 هزار و 498 نفر بیشترین آمار بازدید کننده از اماکن تاریخی و گردشگری را به خود اختصاص داد.
یکی دیگر از تحولات خوب برای استان فارس، مشارکت پرشور و گسترده مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت ماه 1396 بود که مردم این استان با حضور حماسی خود مشارکت 73 درصدی را رقم زدند.
سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و شماری از وزیران و اعضای هیات دولت در سی ام فروردین یکی از مهمترین رویدادهای سال 1396 برای مردم فارس بود که با هدف شرکت در آیین یاد روز سعدی و افتتاح پروژه های عمرانی به فارس سفر کردند.
در جریان این سفر 400 طرح به ارزش یک هزار و 547 میلیارد تومان به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی شمار دیگری از طرح ها آغاز شد.
تغییر در مدیریت ارشد استان فارس یکی دیگر از رویدادهای مهم استان فارس در سال 1396 بود که با روی کار آمدن دولت دوازدهم، محمدعلی افشانی، استانداری فارس را به اسماعیل تبادار واگذار کرد و معاون عمرانی وزیر کشور شد.
فارس امسال پایتختی جوانان جهان اسلام را عهده دار بود که آیین اختتامیه شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام با حضورو سخنرانی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، وزیر ورزش و جوانان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و تعدادی دیگر از اعضای هیات دولت در بهمن ماه سال جاری برگزار شد.
رقابت 321 عکاس داخلی و خارجی در بخش نهایی جشنواره بین المللی عکس 'شیراز امروز'، کنگره در پرتو ملاصدرا و بازاندیشی جهان مسلمان، جشنواره هنری، فیلم، داستان و خوشنویسی از جمله رویدادهای پایتختی جوانان جهان اسلام بود.
یکی دیگر از رویدادهای شیرین و خوب برای مردم فارس بهره برداری از 52 طرح در حوزه حمل و نقل، راه های اصلی و فرعی، 21 طرح در حوزه انتقال، تامین و توزیع آب، 44 طرح در حوزه فرهنگی، آموزشی، آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و میراث فرهنگی، 26 طرح در حوزه گاز رسانی به مناطق شهری و روستایی همزمان با هفته دولت بود.
همچنین همزمان با هفته دولت 108 طرح در حوزه بهداشت و درمان، 191 طرح در حوزه برق و انرژی، 352 طرح در حوزه عمران شهری، شهرداری ها، دهیاری ها و بنیاد مسکن، 14 طرح در حوزه فضاهای ورزشی شهری و روستایی، 104 طرح در حوزه طرح های صنعتی و تولیدی، هفت طرح در حوزه زیربنایی بخش کشاورزی، 90 طرح در حوزه مسکن شهری و روستایی و همچنین 41 طرح در سایر حوزه های خدماتی و زیر بنایی به بهره برداری رسید.
در کنار بهره برداری از طرح های یاد شده، عملیات اجرایی 70 طرح با 626 میلیارد تومان اعتبار نیز آغاز شد.
بهره برداری از فاز دوم خط یک قطار شهری شیراز رویداد شیرینی دیگری بود که در سال 1396 برای مردم فارس و شیراز رقم خورد که بهره برداری از این پروژه عمرانی به وسعت 10.5 کیلومتر با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور انجام شد.
دستاوردهای دیگری که برای مردم فارس امید آفرین بود بهره برداری از یک هزار و 578 پروژه با اعتباری افزون بر 2 هزار و 524 میلیارد تومان در دهه مبارک فجر بود که این پروژه ها بخش های عمرانی، زیربنایی، تولیدی بخش صنعت و کشاورزی، خدماتی و مسکن شهری و روستایی را شامل می شد.
همچنین همزمان با دهه مبارک فجر عملیات اجرایی 50 پروژه با اعتبار 562 میلیارد تومان آغاز شد.
برگزاری شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس در آذرماه 1396 در محل نمایشگاه های بین المللی فارس یکی از رویدادهای مهم و خوب فرهنگی بود که در این نمایشگاه 850 ناشر داخلی و 12 ناشر بین المللی کتاب های خود را در معرض دید علاقه مندان قرار دادند.
از دیگر رویدادهای فرهنگی در سال 1396 در استان فارس می توان به همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی، شناسایی یک هزار اثر باستانی عصر پارینه سنگی و دیگر دوره های تاریخی در پاسارگاد و معرفی دانشگاه شیراز به عنوان بهترین دانشگاه جامع ایران در سال 2017 اشاره کرد.
همچنین 20 اثر فرهنگی تاریخی فارس در فهرست آثار ملی ایران در سال 96 به ثبت رسید که این آثار شامل عمارت و باغ معین الدوله در شیراز متعلق به دوره قاجاریه، کاروانسرای سروی در شهرستان نی ریز متعلق به دوره قاجاریه، کاروانسرای سروی در مرکز شهر نی ریز و خانه رونق زاده در شیراز متعلق به دوره قاجاریه و خانه نواب اکبر(معز الدوله) متعلق به دوره زندیه در شیراز است.
دیگر آثار ثبت شده استان فارس در فهرست آثار ملی شامل عمارت و باغ شوریده شیرازی، مدرسه رازی (مدرسه فرصتیان) شیراز، خانه آناهیتا انجوی (خانه نامداری)شیراز، خانه فروغی (خانه خدابنده شیرازی) شیراز، حمام تاودان جهرم بخش خفر، خانه ملازاهدی شهرستان جهرم بخش مرکزی،کاروانسرای علی‌آباد شهرستان جهرم بخش خفر دهستان علی‌آباد، خانه سوخکیان (ارجمند) شیراز، حمام دهباشی شهرستان گراش، خانه پدرام انجوی (پاکیاری) شیراز،خانه طربر شیراز،عکاسخانه مانی شیراز، خانه نجیب‌ زاده شهر قدیم لار، حسینیه کردها در شیراز ،خانه دایان انجوی (خانه عدالتی) شیراز می شود.
از دیگر رویدادهای سال 1396 استان فارس می توان به برگزاری همایش بین المللی ادبیات زبان همدلی، برگزاری جشنواره فیلم فجر، برگزاری سومین دوره مسابقات قرآن کشوری در شیراز، کشف قبرستان تاریخی با قدمت حدود 2 قرن در فسا و نشست میراث ناملموس یونسکو در شیراز اشاره کرد.
گروهی از نیکوکاران شیراز نیز در سال جاری برای شانزدهمین سال متوالی اقدام به پخت 28 تن آش نذری به مناسبت 28 صفر سالگرد رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) کردند که این آش در کرمانشاه که مردم آن دچار زلزله شده اند توزیع شد.
افتتاح فاز نخست مرکز فرهنگی (موزه) دفاع مقدس استان فارس از دیگر پروژه هایی بود که به صورت ویدیو کنفرانس توسط حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری افتتاح شد.
مرکز فرهنگی (موزه) دفاع مقدس استان فارس در میدان غدیر شیراز قرار دارد که در فاز نخست آن 16 هزار و 200 مترمربع ساخته شده است.
انتخاب روستاهای دوستدار کتاب در کشور از دیگر رویدادهای سال جاری بود که روستای فهلیان ممسنی برگزیده برگزیدگان جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران و روستاهای امامزاده بزم بوانات و فیشور اوز لارستان به عنوان روستاهای دوستدار کتاب در کشور معرفی شدند؛ همچنین شهر صدرا باعنوان شهر خلاق ادبی در جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران شناخته شد.
از دیگر رویدادهایی مهمی که در سال 1396 در استان فارس رخ داد، انجام نخستین پرواز شیراز - مسقط (پایتخت عمان) توسط شرکت هواپیمایی سلام ایر بود.
هم اینک به طور میانگین روزانه 100 پرواز داخلی به شکل رفت و برگشت به تمام فرودگاه های کشور و مراکز استان ها انجام می شود و افزون بر این در هفته حدود 24 پرواز خارجی نیز از طریق فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز به مقاصد وین، دوحه، دبی، شارجه، تفلیس، مسقط، استانبول، کویت، نجف و بغداد انجام می شود.
استان فارس در سال جاری در حوزه صادرات غیرنفتی نیز گام خوبی برداشت، پیش بینی صادرات غیرنفتی در سال 1396، هزار و 347 میلیون دلار بود که در 10‌ماهه سال جاری هزار و 44 میلیون دلار آن معادل 93 درصد تحقق یافته است.
همچنین در سال جاری حدود 184 جلسه کارگروه رفع موانع تولید در استان فارس تشکیل شد که در این نشست ها پس از بررسی مسایل و مشکلات یک هزار و 143 واحد صنعتی و تولیدی، مشکلات 675 واحد رفع شد.
گزارش سیستم بانکی و دبیرخانه کارگروه رفع موانع تولید استان نیز حاکی از آن است که از محل 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده برای اجرای طرح رونق تولید در سال 96در کشور، 222 میلیارد تومان به 164 واحد تولیدی که طرح های آنها به تصویب رسیده پرداخت شده است.
صدور کارت ملی هوشمند برای استان فارسی ها از دیگر رویدادهای سال 1396 بود که از مجموع سه میلیون و 700 هزار نفر جمعیت بالای 15 سال این استان تا ابتدای اسفندماه سال جاری برای 2 میلیون و 400 هزار نفر کارت هوشمند ملی صادر شده است.
از دیگر رویدادهای مهم در استان فارس می توان به پر کردن چاه های غیرمجاز در استان اشاره کرد، خشکسالی های پیاپی در استان باعث شد تا مسئولان با این مساله با جدیت بیشتری برخورد کنند که نتیجه این برخوردها منجر به پر شدن 2 هزار و 89 حلقه چاه غیر مجاز تا 19 اسفندماه شد.
راه اندازی 10 مرکز تسهیل‌ گری و توسعه اجتماعی با هدف کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه شهر شیراز از دیگر رویدادهای سال 1396 بود که این اقدام از سوی دفتر اموراجتماعی استانداری فارس و با همکاری شهرداری واستفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد انجام شد.
در حوزه رویدادهای ورزشی در سال جاری نیز می توان به بهره برداری از ورزشگاه پارس شیراز با حضور رئیس جمهوری اشاره کرد که مردم شیراز 20 سال برای بهره برداری از این ورزشگاه انتظار کشیدند.
از دیگر رویدادهای ورزشی می توان به کسب مدال طلای مسابقات جام جهانی معلولان در حوزه تیراندازی با تپانچه توسط ساره جوانمردی، ورزشکار شیرازی اشاره کرد که این مسابقات به میزبانی کشور کرواسی برگزار شد.
کسب مدال برنز آسیا توسط فروغ عباسی، اسکی باز شیرازی در رقابت های آسیایی و کسب نایب قهرمانی رقابت های کشتی فرهنگی آسیا توسط محمدعلی گرایی، کشتی گیر شیرازی از دیگر رویدادهای مهم ورزشی در سال 1396 بود.
همچنین تیم کاراته استان فارس در سیزدهمین دوره رقابت های بین المللی کاراته در سبک شوتوکان که در تهران برگزار شد ، 13 مدال رنگارنگ کسب کرد.
دوندگان نابینای استان فارس نیز در مسابقات پارا آسیایی امارات با کسب چهار مدال رنگارنگ به کار خود پایان دادند.
فرانک پرتو آذر، بانوی دوچرخه سوار شیرازی نیز بر اساس رده بندی اتحادیه جهانی دوچرخه سواری در رشته کراس کانتری در رده نخست آسیا ایستاد و عنوان سال گذشته خود را حفظ کرد.
محمد جواد صیادی دونده با سابقه شهرستان کوار از توابع استان فارس در چهاردهمین دوره رقابت های دو صحرانوردی بزرگسالان آسیا که در چین برگزارشد، سکوی سوم آسیا را برای دومین بار فتح کرد.
تمام این تلخ و شیرینی ها بخشی از رویدادهای سال 1396 استان فارس بود و حال مردم و مسئولان استان به استقبال بهار می روند و در اولین گام خود را برای میزبانی و استقبال از مسافران نوروزی آماده کرده اند.
حل مسایل اقتصادی از جمله اشتغال، مقابله با بحران خشکسالی، احیای دریاچه ها و تالاب های خشک شده و جلوگیری از بحران های زیست محیطی، توسعه زیرساخت های گردشگری و توسعه حمل و نقل از جمله موضوعاتی است که باید در سال 1397 در استان فارس دنبال شود.
9254 /1876

نظر شما