شناسهٔ خبر: 24641373 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

علت لرزش دست و راه های درمان آن چیست؟

لرزش دست یک مشکل بسیار شایع و موثر بر بزرگسالان است. شایع ترین علت این مشکل بیماری است به نام لقوه که به دلیل اختلال در عملکرد طبیعی مخچه در مغز رخ می دهد. ترمور اولیه یا همان لقوه بیماری ارثی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز ،  لرزش دست یک مشکل بسیار شایع و موثر بر بزرگسالان است. شایع ترین علت این مشکل بیماری است به نام لقوه که به دلیل اختلال در عملکرد طبیعی مخچه در مغز رخ می دهد. ترمور اولیه یا همان لقوه بیماری ارثی است.

سایر علل شایع لرزش دست عبارتند از:

    بیماری هایی مثل پرکاری غده تیروئید، اختلالات مخچه و بیماری هانتینگتون.
    عوارض جانبی داروها، به طور خاص، برخی از داروهای آسم، برخی داروهای ضد افسردگی، لیتیم و برخی آرامبخش ها می تواند موجب لرزش دست شوند به خصوص اگر مصرف آن ها را به طور ناگهانی قطع کنید.
    مصرف بیش از حد کافئین، که می تواند بر روی سیستم عصبی تاثیر بگذارد.
    قند خون پایین، باعث لرزش دست و سایر اندام ها می شود چون اعصاب و عضلات از سوخت مورد نیازشان محروم هستند. قند خون پایین می تواند پس از ورزش های شدید نیز رخ دهد.
    ترک الکل یا مواد دیگر که بدن شما به آن ها وابسته هستند.
    برخی کمبودهای تغذیه ای
    استرس، اضطراب و عصبانیت که باعث می شود در دوره ای لرزش دست را تجربه کنید.

هر چند لرزش دست مشکل خطرناکی نیست، اما می تواند انجام کارهای روزمره را برای شما دشوار کند. اگر این مشکل در بدن شدید باشد، می تواند بر روی توانایی بدن برای انجام کارهای ظریف مثل نگه داشتن یک فنجان پر از چای، خوردن غذا با قاشق و علی الخصوص چنگال و نوشتن متون تاثیر مخربی بگذارد.

این مهم است که به این مشکل به طور جدی نگاه کنید. زیرا گاهی لرزش دست یک علامت هشداردهنده در مورد برخی بیماری های عصبی و تحلیل برنده می باشد.

قبل از درمان لرزش دست مهم است که علت آن مشخص شود. زیرا اگر لرزش دست به دلیل ابتلا به بیماری خاصی به وجود آمده باشد، اکثرا با درمان آن بیماری، لرزش دست نیز درمان خواهد شد. تغییرات ساده در شیوه زندگی و برخی از داروهای خانگی می توانند در بهبود علائم شما کمک کننده باشند.

کنترل و درمان لرزش دست
در اینجا به برخی از راه ها برای درمان لرزش دست اشاره می کنیم.

کنترل استرس

استرس یکی از عوامل اصلی و حمایتی برای لرزش دست است. در واقع، استرس، اضطراب و عصبانیت می تواند در دوره ای آغاز کننده لرزش دست باشند. از این رو، شما باید سعی کنید آرام باشید و استرس و تنش را در زندگی خود، تا آنجا که می توانید، کاهش دهید.

    برای کاهش استرس، مدیتیشن یکی از بهترین گزینه هایی درمانی است. مدیتیشن به ذهن شما نظم و ترتیب می بخشد و اعصابتان را شل و آزاد می کند.
    تنفس عمیق یکی دیگر از روش های خوب برای مبارزه با استرس است. فقط ۱۰ دقیقه تنفس عمیق از طریق دیافراگم تا حد زیادی می تواند به سیستم عصبی، برای القاء آرامش کمک کند.

نوشیدن چای بابونه یا استفاده از اسانس بابونه

بابونه از گیاهانی است که دارای خواص تسکین دهندگی و آرام بخشی است. این گیاه می تواند به آرام کردن سیستم عصبی کمک کند و همچنین استرس و اضطراب را از بین ببرد. بابونه همچنین یک گیاه ضد اسپاسم موثر است که کمک می کند تا اسپاسم عضلانی، که می تواند لرزش دست ایجاد کند، درمان شود.

    نوشیدن روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای بابونه برای درمان لرزش دست توصیه می شود. برای تهیه این چای یک چای کیسه ای بابونه را با ۱ قاشق غذا خوری گل بابونه در یک فنجان آب گرم بریزید و ۵ الی ۱۰ دقیقه درب ظرف را ببندید و اجازه دهید تا چای دم بکشد. سپس در حالی که هنوز گرم است آن را میل کنید.
    علاوه بر چای بابونه می توانید چند قطره روغن یا اسانس بابونه را به چای خود اضافه کنید تا اعصاب آرام تری داشته باشید.

توجه: برخی از افراد دیابتی که از داروهای خاص استفاده می کنند باید از بابونه در حد اعتدال استفاده کنند. در مورد میزان و دوز مناسب استفاده از بابونه از پزشک خود سوال کنید.

ورزش دست
تمرینات ورزشی مخصوص دست می تواند دستتان را تقویت کند، از لرزش دست جلوگیری کند و یا آن را کاهش دهد. برای انجام این ورزش اقدامات زیر را انجام دهید:

    یک توپ ضد استرس را در کف دست خود قرار دهید.
    تا جایی که می توانید آن را فشار دهید.
    این موقعیت را برای حدود ۵ ثانیه حفظ کنید.
    این تمرین را ۱۰ بار برای هر دست، و چند بار در طی روز انجام دهید.

همراه با تمرینات ورزشی مخصوص دست، ترکیب یوگا در زندگی نیز برای درمان لرزش دست مفید است. یوگا در کاهش استرس موثر بوده و به شما کمک می کند تا راحت تر بخوابید. استرس و کم خوابی دو عامل هستند که می توانند لرزش دست را آغاز کنند.

با صرف زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در روز برای انجام تمرینات یوگا، متوجه تاثیر آن بر روی سلامتی خود خواهید شد.

نوشیدن چای اسطوخودوس یا استفاده از اسانس اسطوخودوس
اسطوخودوس یک درمان طبیعی موثر برای مدیریت لرزش دست است. این گیاه برای سیستم عصبی، که نقش بسیار مهمی در درمان این مشکل ایفا می کند، بسیار مفید است.

علاوه بر این، اسطوخودوس کمک می کند تا اضطراب و استرس که معمولا باعث این مشکل می شود، سرکوب شود. بوی آرامش بخش آن می تواند سطوح اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) در مغز را افزایش دهد. این اسید، یک انتقال دهنده عصبی است و انتشار آن به طور گسترده در بدن، برای مبارزه با استرس مفید است. اثر آرام بخش اسطوخودوس می تواند خلق و خوی شما راتغییر دهد.

    اسانس اسطوخودوس را می توانید به روبالشی خود بمالید و یا برای شل شدن عضلات منقبض، آن را بر روی بدن ماساژ دهید.
    علاوه بر روش ها بالا، نوشیدن چای اسطوخودوس نیز برای تمدد اعصاب مفید است. برای تهیه چای، ۳ قاشق غذاخوری گل اسطوخودوس تازه و یک و نیم قاشق غذا خوری اسطوخودوس خشک شده را به ۲ فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید حدود ۵ دقیقه دم بکشد سپس آن را میل کنید.

مصرف چای سنبل الطیب یا عصاره آن

سنبل الطیب به شل شدن عضلات و کاهش تنش، کمک می کند. پس طبیعتا برای درمان لرزش دست نیز مفید است. به علاوه، اثر آرام بخش آن کمک می کند تا استرس کاهش پیدا کرده و فرآیند خواب در بدنتان بهبود یابد. این دو عامل از مهمترین عواملی هستند که می توانند مشکلات آزار دهنده در بدن ایجاد کنند.

    مالیدن روزانه نصف قاشق چای خوری عصاره مایع سنبل الطیب به دست برای کنترل لرزش دست مفید است.
    یکی دیگر از گزینه های درمانی به این روش نوشیدن چای سنبل الطیب چند بار در هفته است. برای آماده کردن این چای، یک قاشق چای خوری از ریشه سنبل الطیب خشک شده را در یک فنجان آب گرم ریخته به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و سپس آن را مصرف کنید.

توجه: مصرف این گیاه در دوران بارداری، شیردهی و زمانی از داروهای خواب آور استفاده می کنید بی خطر نیست.

داشتن رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳
اسیدهای چرب امگا ۳ برای سیستم عصبی بسیار مفید هستند. این اسیدهای چرب، یک پوشش محافظ برای اعصاب ایجاد کرده و ملین آن محسوب می شوند. تمدد اعصاب برای حفظ سلامت سلول های عصبی ضروری است و در از بین بردن التهاب موثر است. حتی التهاب خفیف نیز می تواند وضعیت افراد مبتلا به لرزش دست را بدتر کند.

    استفاده از روغن ماهی و کبد ماهی در رژیم غذایی، می تواند میزان مناسبی از اسیدهای چرب امگا ۳ را در اختیارتان قرار دهد. همچنین، خوردن ماهی های آب سرد مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین نیز همین فواید را دارد.
    افرادی که گیاه خوار هستند می توانند اسیدهای چرب امگا ۳ را از بذر کتان، روغن بذر کتان، دانه کدو تنبل و گردو به دست آورند.

خوردن غذاهای غنی از منیزیم

الکترولیت هایی شبیه به منیزیم در انتقال تکانه های الکتریکی از اعصاب به عضلات کمک کننده هستند. از این رو، هنگامی که بدن فاقد این ماده معدنی مهم است، ممکن است اسپاسم های عضلانی ایجاد شده و منجر به لرزش دست شود.

    استفاده از غذاهای غنی از منیزیم مانند دانه کنجد، حبوبات، آجیل و دانه ها و سبزیجات برگ سبز در رژیم غذایی می توانند در درمان لرزش دست موثر باشند.
    مصرف مکمل منیزیم نیز می تواند کمبود این ماده معدنی مهم را اصلاح کند. البته ابتدا باید با دکتر خود مشورت کرده و سپس از مکمل منیزیم استفاده کنید.

از نوشیدن قهوه اجتناب کنید
اگر شما از لرزش دست رنج می برید، زمان قطع مصرف کافئین فرا رسیده است. در برخی از مواقع مشاهده شده که قطع مصرف کافئین حتی توانسته است به طو کامل لرزش دست را متوقف کند.

مصرف کافئین بالا می تواند سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده، و آن را به عاملی برای شروع لرزش دست تبدیل کند. همراه با لرزش دست، مصرف کافئین زیاد ممکن است به سردرد، سرگیجه، اضطراب و تپش قلب منجر شود. همه این عوارض انجام فعالیت های روزانه را تحت تاثیر قرار می دهند.

نه تنها قهوه، بلکه باید تمام نوشیدنی ها و غذاهای حاوی کافئین را کنار بگذارید.

به مصرف الکل و سیگار نه بگویید
هنگامی می توانید با تغییر سبک زندگی خود لرزش دست را متوقف کنید که، از مصرف الکل و سیگار اجتناب کرده باشید.

مصرف بیش از حد الکل تاثیر مستقیم بر روی سیستم عصبی دارد. در واقع، این ماده می تواند سیستم عصبی را به شدت تضعیف کرده و باعث لرزش دست شدید شود. می توانید با پشتیبانی مناسب و راهنمایی از یک متخصص،مصرف الکل و سیگار را کنار بگذارید.

با این حال، به یاد داشته باشید که یکی ازعلائم ترک الکل، لرزش دست است. در این شرایط به محض این که بدنتان به شرایط جدید عادت کند، لرزش دست از بین خواهد رفت.

همراه با ترک مصرف مشروبات الکلی شما باید سیگا را نیز ترک کنید. نیکوتین بیش از حد در بدن نیز می تواند باعث لرزش دست شود.

نکات مهم دیگر برای درمان لرزش دست
    برای جلوگیری از کاهش قند خون خوردن کربوهیدرات هایی که به آرامی هضم می شوند، مانند حریره و فرنی توصیه می شود.
    سطح کلسیم بسیار پایین در بدن می تواند ضعف عضلانی به همراه داشته باشد، مطمئن شوید که غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D را به اندازه کافی مصرف می کنید.
    اشیاء سبک وزن و یا ظریف را با اشیاء سنگین تر در خانه، برای جلوگیری از حوادث، جایگزین کنید.
    مچ خود را ببندید زیرا این کار باعث می شود کنترل اشیاء ای که در دست دارید راحتتر شود.
    اگر فکر می کنید مصرف دارویی خاصی باعث شروع لرزش دستتان شده است، سریعا این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
 

منبع: پیام سلامت


نظر شما