شناسهٔ خبر: 24640512 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ترامپ قانون همکاری با تایوان را امضا و چین را خشمگین کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا قانونی را به امضا رساند که اجازه می‌دهد روابط میان کشورش و تایوان عمیق‌تر شود. این در حالی است که چین بارها بر سر این قانون به واشنگتن و تایپه هشدار داده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، هدف از "قانون سفر تایوان" که قانونگذاران آمریکایی پنجم مارس به دونالد ترامپ ارائه کرده بودند، افزایش سفر و بازدیدها در تمام سطح از جمله مقام‌های دولتی و رهبران تجاری دو طرف است.

این لایحه خشم مقام‌های چین را برانگیخته است چرا که تایوان را یکی از استان‌های شورشی خود می‌دانند و سیاست چین واحد طبق اعلامیه مشترک ۱۹۸۲ آمریکا – چین، چنین روابطی را محدود می‌کند. با نزدیک شدن ضرب‌الاجل ترامپ برای امضای این لایحه و تبدیل آن به قانون، پکن واکنش تندی نشان داد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفت: این به اصطلاح لایحه، گرچه به لحاظ قانونی الزام‌آور نیست اما قویا ناقض اصول چین واحد و نیز اعلامیه مشترک آمریکا – چین است. اصل چین واحد اساس سیاسی روابط چین – آمریکاست. ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم به سیاست چین واحد احترام گذاشته و به تعهداتش طبق بیانیه مشترک عمل کرده و از پیگیری هرگونه روابط با تایوان یا ارتقای روابط کنونی‌اش با تایوان به هر شکلی امتناع کند. آمریکا باید به شیوه‌ای مناسب و کاملا محتاطانه با مسائل مرتبط با تایوان برخورد کند تا لطمه‌ای به روابط چین – آمریکا وارد نشود.

رسانه دولتی چین در گزارشی تاکید کرد، لایحه مذکور احتمالا تلاش‌های استقلال‌طلبانه تسای اینگ‌-ون، رئیس‌جمهوری تایوان را تقویت کرده و شاید قانون ضد جدایی چین را به اجرا درآورد. این قانون که سال ۲۰۰۵ به تصویب رسید، به پکن اجازه استفاده از زور علیه تایوان با هدف جلوگیری از جدایی‌ آن را می‌دهد.

به‌رغم این هشدارها، تایوان از اقدام آمریکا استقبال کرد. نخست‌وزیر تایوان هم از واشنگتن به عنوان "متحد راسخ" نام برده و تاکید کرد، روابط حقیقی میان تایوان و ایالات متحده آمریکا عمیق‌تر شود. گرچه آمریکا و تایوان رسما در سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک را قطع کردند، دولت‌های متعدد در آمریکا توافق‌های پر مخاطره‌ای را به امضا رسانده و خشم چین را برانگیخته‌اند. حتی دولت اوباما بیش از دیگر دولت‌های سابق به تایوان سلاح فروخت.

انتهای پیام

نظر شما