شناسهٔ خبر: 24640193 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ساداتیان مطرح کرد؛

آمریکا و فرانسه به دنبال ائتلاف جدید علیه تهران

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تمدید نکردن تحریم‌های هسته‌ای ایران، اظهار کرد: دونالد ترامپ از زمان تبلیغات انتخاباتی‌اش می‌گفت که برجام را پاره خواهم کرد و وقتی به او فهماندند که این کار قابل انجام نیست، بحث مذاکره مجدد و اصلاح برجام را مطرح کرد که باز به او گفتند این کار امکان‌پذیر نیست و کاخ سفید باید به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک پایبند باشد.

وی تصریح کرد: اگرچه آمریکایی‌ها تمایل ندارند زیر بار تعهدات برجام بروند، اما به خوبی می‌دانند که این توافق توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت پشتیبانی شده و به هیچ عنوان قابل تجدیدنظر نیست.

ساداتیان با بیان اینکه ترامپ وقتی نتوانست برای از بین بردن برجام و یا تغییر در آن کاری کند، خواهان خروج از برجام شد، افزود: رئیس جمهور آمریکا در طرح خارج کردن کاخ سفید از این توافق ناکام ماند و نتوانست از توافق هسته‌ای خارج شود و هیچ یک از طرفین برجام او را همراهی نکرند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا در مسائل سیاست خارجی این کشور همانند یک بوق‌چی تبلیغاتی عمل می‌کند، بیان کرد: شواهد نشان می‌دهد که ترامپ فقط در جهت ایجاد فضاسازی و تبلیغات رسانه‌ای حرکت کرده و توان خروج از توافق برجام را ندارد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور ایالات متحده با این فضاسازی تبلیغاتی توانسته روی موسسات بزرگ و تجاری آمریکا تاثیر بگذارد و به بانک‌های آمریکایی اجازه نمی‌دهد که بتوانند مراودات معمول خود را با ایران انجام دهند و به وسیله همین بانک‌ها و موسسات، برخی کشورهای اروپایی را تحت فشار قرار می‌دهد.

ساداتیان اظهار کرد: بدون شک اگر ترامپ می‌توانست برجام را پاره یا تغییری در آن ایجاد کند تا کنون این کار را انجام داده بود، اما محفلی برای این کار پیدا نکرد و کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا از برجام به طور کامل دفاع کردند و حتی سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه خود، پایبندی ایران به توافق برجام را تایید و مدافع اجرای همه جانبه این توافق شدند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در سیاست خارجی آمریکا، بیان کرد: ترامپ و نتانیاهو در تلاشند تا تهران را به نقض برجام متهم کنند و به همین خاطر موضوع برنامه موشکی ایران را مطرح و مدعی شدند که ایران به وسیله برنامه موشکی، نقض برجام کرده است، که البته هیچ کشوری به این ادعاهای بی اساس کاخ سفید توجهی نکرده است.

وی ادامه داد: فرانسه و آمریکا تلاش کردند تا یک ائتلاف جدید علیه ایران طراحی کنند و هم‌ اکنون نیز در همین راستا فعالیت می‌کنند و اگر در این زمینه موفق شوند ممکن است قطعنامه جدیدی را علیه ایران طراحی کنند.

ساداتیان با بیان اینکه آمریکایی‌ها به جز موضوع برجام با بهانه‌های دیگری هم به دنبال تحریم ایران هستند، افزود: کاخ سفید و همدستانش در ادامه اقدامات خصمانه علیه تهران به دنبال این هستند تا به بهانه‌هایی از جمله طرح موضوع حقوق بشر و برنامه موشکی تهران، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران طراحی کنند که این‌ موضوعات هیچ ارتباطی به برجام ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح‌کرد: اقدامات ترامپ بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا بدین وسیله منافع دیگرش را در کنار برجام حفظ کند وگرنه اصل برجام همچنان به قوت خود باقی است و آمریکا نمی‌تواند اقدام خاصی در برجام صورت دهد.
وی بیان‌کرد: از آنجایی که ما مراوداتی با آمریکا نداریم به فرض خروج کاخ سفید از برجام، ایران زیان نمی‌کند، چرا که هم‌اکنون اروپاییان و بسیاری از کشورهای آسیایی با ما کار می‌کنند در نتیجه ما نگران خود برجام نیستیم، اما نگران مطالب حاشیه‌ای که ممکن است آمریکایی‌ها در کنار برجام ایجاد کنند، هستیم.

ساداتیان خاطرنشان کرد: اگر ما نتوانیم به خوبی جلوی استکبار جهانی بایستیم و نتوانیم دنیا را توجیه کنیم، ممکن است کاخ سفید و همدستانش یک ائتلاف جدیدی علیه ایران به بهانه‌های فعالیت‌های موشکی ایجاد کنند و قطعنامه‌هایی را به تصویب برسانند و به این وسیله تحریم‌های جدیدی را علیه ایران طراحی کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما