شناسهٔ خبر: 24640129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فصل برداشت میوه شیرین مقاومت!

R1359/P1359/S9,1299/CT12

بدون تردید سال ۹۶ را باید سال پیروزی جبهه مقاومت به پرچمداری جمهوری اسلامی ایران نامید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، بدون تردید سال 96 را باید سال پیروزی جبهه مقاومت به پرچمداری جمهوری اسلامی ایران نامید. مدیریت نبرد با تکفیری‌ها و شکست سرزمینی داعش دستاورد بی‌نظیری بود که از یک سو به تثبیت وضعیت نظامی و سیاسی جبهه مقاومت و از سوی دیگر به ناکامی طرح‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که در راستای آسیب رساندن به منافع کشورمان پیگیری می‌شد انجامید.

پیروزی جبهه مقاومت در شکست سرزمینی داعش با نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های غربی - عبری – عربی قرن اخیر بی‌شک عظیم‌تر از آن است که در این وجیزه بتوان آن را تبیین و تحلیل کرد. شکستی که به گفته ملک عبدالله پادشاه اسبق عربستان سعودی، عربستان 200 میلیارد دلار و به گفته نخست‌وزیر سابق قطر، دوحه 137 میلیارد دلار برای پابرجا بودن داعش هزینه شده است.مبالغی که ذکر شد غیر از هزینه‌هایی است که کشورهای دیگر در این مورد انجام داده‌اند.
اما آغاز این پیروزی‌ها در روزهای پایانی سال2016 میلادی و با آزادسازی شهر حلب در سوریه رقم خورد. فتحی راهبردی که به لحاظ اهمیت تنها با آزادسازی خرمشهر قابل قیاس است. به دنبال این پیروزی به تدریج حرکت نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت به سوی دیگر شهرها و استان‌های این کشور آغاز شد و در همین راستا شهر تدمر از ‌اشغال تروریست‌های تکفیری داعش خارج شده و پس از آن محاصره سه ساله نیروهای مدافع شهر دیرالزور نیز پایان یافت.
در نهایت با حرکت به سمت شهر نفت‌خیز السخنه و همچنین آزادی المیادین و رسیدن ارتش و رزمندگان مقاومت به شهر مرزی البوکمال پایان کار دولت خودخوانده داعش در سوریه فرارسید و فتنه‌ای که قرار بود کشورهای منطقه را برای سالیان دراز به خود مشغول سازد تا حد زیادی شکست خورد.
اهمیت آزادسازی شهر البوکمال نیز که از آن به عنوان آخرین دژ مستحکم داعش در سوریه یاد می‌شد، برای جریان مقاومت آن‌چنان مهم و تعیین‌کننده بود که سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تصمیم گرفت در راستای تحقق وعده‌اش برای پایان‌دادن به سیطره این گروه تروریستی، ٧٢ ساعت فرماندهی مستقیم میدان نبرد را بر عهده بگیرد تا خاطره شیرین نقش این فرمانده در آزادسازی مناطق مختلف این کشور از چنگ داعش بار دیگر در اذهان ملت‌های منطقه تداعی شود.
از سوی دیگر در عراق نیز پس از پیروزی‌های اولیه نیروهای داعش و از دست رفتن شهر مهمی چون موصل، با تثبیت اوضاع سیاسی و استقرار دولت جدید و همچنین فتوای مرجعیت دینی مبنی بر ریشه‌کن ساختن تروریسم تکفیری نبرد برای پاکسازی کشور از وجود داعش آغاز شد.
پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی و نبرد طاقت فرسا در نهایت تابستان گذشته بود که پایان خلافت خودخوانده داعش در موصل نیز اعلام شد و این شهر بار دیگر به آغوش عراق بازگشت.
در ادامه نبرد و با کاهش توان و انگیزه تروریست‌ها، نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق توانستند گام به گام به سمت مرز مشترک با سوریه پیشروی کنند و سرانجام در آبان ماه گذشته شهر القائم به عنوان آخرین پایگاه داعش در این کشور نیز از ‌اشغال خارج شد.
امروز به برکت این پیروزی‌های ارزشمند شرایط سیاسی و نظامی در دو کشور عراق و سوریه پس از چند سال ناآرامی و بحران‌های پیچیده سرانجام به سود جبهه مقاومت تثبیت شده و اوضاع به گونه‌ای است که دست دیپلمات‌های این جبهه در گفت‌وگوهای سیاسی بسیار پرتر از طرف مقابل است.
از سوی دیگر شروع طرحی ناقص با نام رفراندوم کردستان و هم چنین گروگانگیری سعد حریری، استعفای ناگهانی و بازگشت تحقیرآمیز وی به لبنان، تلاش جهت خلع سلاح حزب‌الله و از طرفی سخنان آشکار مقامات صهیونیستی مبنی بر همکاری اطلاعاتی و نظامی با عربستان علیه جبهه مقاومت و ایران، همچنین فتوای عجیب مفتی اعظم سعودی که جنگ با یهودیان را حرام و حماس و حزب‌الله را یک گروه تروریستی خطاب کرد حکایت از تاثیر فراوان پیروزی‌های جبهه مقاومت در سال گذشته بر اتحاد آمریکایی- عبری- عربی و تحرکات بی‌برنامه و هیجانی این اتحاد دارد.
از طرفی پیروزی‌های چشمگیر جبهه مقاومت در سوریه و عراق به رغم همه سختی‌ها و هزینه‌های مادی و معنوی که برای جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشته، دستاوردهای قابل توجهی را نیز همراه داشته است که شاید یکی از مهم‌ترین آن خودباوری و گسترش موج امید در بین ملت‌های منطقه در مقابله با طاعون تروریسم تکفیری بود.
اگر به چندین سال قبل بازگردیم حتی مقابله و یا پایان داعش در آینده‌ای نزدیک امری محال به نظر می‌رسید تا جایی که یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرده بود که مقابله با داعش 20 تا 30 سال به طول خواهد انجامید. اما پس از پیروزی‌های پی درپی جبهه مقاومت این امید در کشورهایی که با این بحران درگیر بودند زنده شد که می‌توانند به حضور این گروه تروریستی پایان دهند. از طرف دیگر ناکامی ارتش‌ها و نیروهای نظامی کلاسیک که در قالب ائتلاف ضد تروریسم به رهبری آمریکا در منطقه عمل می‌کردند و مقابل شیوه تاکتیکی داعش کاملا ناکام بودند این امید را در دل مردم منطقه تداعی کرد که باید با توان خود به این گروه تروریستی پایان دهند.
از این رو فراهم شدن شرایط برای ایجاد ارتش‌های مردم پایه و متکی بر توده‌های انقلابی(حشدالشعبی و... در عراق، انصارالله در یمن، جیش الشعبی در سوریه) با توانایی مقابله با هر نوع تهدید و قابلیت بهره‌گیری در عرصه‌های دیگر از جمله عرصه سازندگی، به عنوان ثروتی عظیم و ذخیره‌ای بزرگ در بین ملت‌های منطقه یکی دیگر از دستاوردهای ارزشمند پیروزی جبهه مقاومت بر تروریسم تکفیری داعش در منطقه بوده است.
در این میان اما راهبردی‌ترین دستاورد پیروزهای جبهه مقاومت در سال گذشته تضعیف گفتمان سازش و اعتماد به آمریکا بود. در چند سال اخیر این گفتمان به شدت در حال قوت گرفتن بود که می‌شود با مذاکره و تکیه به کشورهای قدرتمند از جمله آمریکا مشکلات را به اتمام رساند. اما پیروزی‌های اخیر نشان داد که اگر در جایی نیاز به مذاکره باشد باید در بعد میدانی دست بالا و موفق راداشت و بدون حضور قدرتمند نمی‌توان در بعد سیاسی موفقیتی کسب کرد.

منبع: کیهان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما