شناسهٔ خبر: 24638865 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ام البنین چابکی، منصوره زارعان

رسانه‌های دیداری و سبک زندگی اسلامی

هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که رسانه­ های دیداری چه نقشی در شکل دادن به سبک زندگی در سه بعد مدیریت مصرف، مدیریت اوقات فراغت و مدیریت بدن دارند.

صاحب‌خبر -

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که رسانه­ های دیداری چه نقشی در شکل دادن به سبک زندگی در سه بعد مدیریت مصرف، مدیریت اوقات فراغت و مدیریت بدن دارند. روش تحقیق پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را نیز ساکنان شهر تهران تشکیل می‌دهند که از میان آنها 400 نفر به شیوة خوشه ­ای چند مرحله­ ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامة محقق ساخته به دست آمده است. اعتبار پرسشنامه به روش صوری و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ  مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته­ های تحقیق نشان داد بین میزان استفاده از رسانه­ های دیداری و سبک زندگی افراد همبستگی وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام، ماهواره، اینترنت و تلویزیون 59/8 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده و تلویزیون بیشترین تأثیر را در این زمینه داشته است.

کلیدواژه ها: سبک زندگی اسلامی؛ رسانه‌های دیداری؛ مصرف؛ مدیریت اوقات‌‌ فراغت؛ مدیریت بدن

نویسندگان:

ام البنین چابکی: دانشگاه الزهراء

منصوره زارعان

نشریه جامعه شناسی سبک زندگی - دوره 1، شماره 3، پاییز 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما