چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که رسانه های دیداری چه نقشی در شکل دادن به سبک زندگی در سه بعد مدیریت مصرف، مدیریت اوقات فراغت و مدیریت بدن دارند. روش تحقیق پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را نیز ساکنان شهر تهران تشکیل میدهند که از میان آنها 400 نفر به شیوة خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامة محقق ساخته به دست آمده است. اعتبار پرسشنامه به روش صوری و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد بین میزان استفاده از رسانه های دیداری و سبک زندگی افراد همبستگی وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام، ماهواره، اینترنت و تلویزیون 59/8 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده و تلویزیون بیشترین تأثیر را در این زمینه داشته است.
کلیدواژه ها: سبک زندگی اسلامی؛ رسانههای دیداری؛ مصرف؛ مدیریت اوقات فراغت؛ مدیریت بدن
نویسندگان:
ام البنین چابکی: دانشگاه الزهراء
منصوره زارعان
نشریه جامعه شناسی سبک زندگی - دوره 1، شماره 3، پاییز 1394.
∎
نظر شما