شناسهٔ خبر: 24638561 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صف گزينه‌هاي اخراج در کاخ سفيد؛ طولاني‌تر از هميشه

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما در حال حاضر تنها نکته اي که مقامات رده بالاي دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا مي توانند از آن مطمئن باشند اين است که خيلي زود خود آنها يا يکي از اطرافيانشان بايد کاخ سفيد را ترک کند.
­آسوشيتدپرس به بررسي برخي از اطرافيان ترامپ پرداخته است که ممکن است خيلي زود کنار گذاشته شوند:
1. هربرت مک مستر مشاور امنيت ملي ترامپ
دست کم چهار منبع آگاه به تصميم گيري هاي سطح بالا در کاخ سفيد تاييد کردند ترامپ قصد دارد به زودي مک مستر را از کار برکنار کند هرچند زمان دقيق يا جايگزين احتمالي وي را تعيين نکرده است. ترامپ در چندين مورد به انتقاد گفته است مک مستر تلاش مي کند به او درس بدهد و به همين علت مشاور خود را در برخي مباحثات داخلي کنار گذاشته است. مخالفت با ترامپ در موضوع هسته اي ايران از دلايل اخراج رکس تيلرسون وزير امور خارجه آمريکا به وسيله ترامپ بود. جايگاه مشاور امنيت ملي نيازي به تاييد سنا ندارد در نتيجه ترامپ مي تواند به سرعت مک مستر را جايگزين کند.
2. جف سشنز دادستان کل آمريکا
سشنز دادستان کل (وزير دادگستري) دولت ترامپ که در جريان رقابت هاي انتخاباتي نفر اول وي در سنا بود مدت ها است که به خاطر کنار کشيدن خود از تحقيقات مرتبط با اتهام دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري سال 2016 آمريکا در صدر فهرست اهداف برکناري رئيس جمهور آمريکا قرار دارد. ترامپ بارها از سشنز انتقاد کرد و حتي با ضعيف ناميدن وي در توئيتر به سشنز حمله کرد. اما سشنز تا کنون از کناره گيري خودداري کرده است و تحقيقات رابرت مولر بازرس ويژه تحقيقات دخالت ادعايي روسيه در انتخابات آمريکا از ترامپ و اطرافيان او همچنان در جريان است.
3. ديويد شولکين وزير امور کهنه سربازان
شولکين وزير امور کهنه سربازان کابينه ترامپ به خاطر نقض مسائل اخلاقي و کاري تحت انتقاد شديد قرار گرفته است و کاخ سفيد هم از احتمال تغييرات فردي در صدر اين وزارتخانه خبر داد. شولکين به عنوان تنها بازمانده از دولت پيشين آمريکا در کابينه ترامپ از چندين جبهه تحت تحقيق قرار دارد که يکي از آنها سفر غيرقانوني وي به همراه همسرش به اروپا در تابستان سال گذشته است. وي همچنين به خاطر بکارگيري يکي از اعضاي تيم امنيتي همراه خود براي انجام امور شخصي مورد انتقاد قرار گرفته است.
4. جان کلي رئيس کارکنان کاخ سفيد
کلي رئيس کارکنان کاخ سفيد در ميانه طوفاني که کاخ سفيد را در بر گرفته است به عنوان يک نيروي ثبات بخش شناخته شده است. اما تنها هشت ماه پس از آنکه ترامپ وي را از وزارت امنيت کشور به کاخ سفيد منتقل کرد، تنش ها ميان ترامپ و اين ژنرال بالا گرفته است. گفته شده است ترامپ به خاطر چگونگي مديريت کلي در موضوع برکناري راب پورتر از مقامات کاخ سفيد از دست کلي عصباني است. ترامپ همچنين از اظهارات کلي در شبکه فاکس نيوز که گفته بود ديدگاه رئيس جمهور درباره ساخت ديوار مرزي با مکزيک «تکامل» پيدا کرده است، عصباني شده بود.
5. بن کارسون وزير مسکن آمريکا
کارسون وزير مسکن آمريکا و تنها عضو سياه پوست کابينه ترامپ به خاطر دستور احداث يک اتاق غذاخوري به ارزش سي و يک هزار دلار در دفتر کار خود باعث شرمساري رئيس جمهور شد. ايميل هايي که اخيرا افشا شده اند نشان مي دهد کارسون و کندي همسرش در صدور دستور احداث اين اتاق غذاخوري نقش داشته اند؛ اين در حالي است که وزارت مسکن آمريکا و خود کارسون ادعا کردند او در اين اتفاق نقشي نداشته است. کارسون به دنبال هجمه شديد رسانه اي ناشي از برملا شدن هزينه بالاي ساخت اين اتاق، دستور داد ساخت آن لغو شود.
6. رايان زينکه وزير کشور آمريکا
زينکه اين هفته به يک کميته مجلس نمايندگان گفت هزينه درهاي جديد دفتر کارش به هفتاد و پنج هزار دلار کاهش پيدا کرده است. اين اتفاق پس از آن رخ داد که آسوشيتدپرس در گزارشي اعلام کرد وزارت کشور قصد دارد 139 هزار دلار براي نوسازي درهاي طبقه ششم ساختمان وزارت کشور که محل کار زينکه است هزينه کند. زينکه از سوي ديگر به خاطر هزينه 53 هزار دلاري سه سفر با بالگرد در سال گذشته تحت نظارت قرار گرفته است. وي در يکي از اين سفرها به همراه مايک پنس معاون رئيس جمهور به اسب سواري رفته بود.
7. اسکات پرويت رئيس آژانس حفاظت محيط زيست آمريکا
پرويت از ديگر اعضاي کابينه ترامپ است که به خاطر سوءاستفاده از پول هاي ماليات دهندگان آمريکايي تحت نظارت و انتقاد قرار دارد. وي به خاطر هزينه بيست و پنج هزار دلاري براي احداث اتاق ضد شنود تماس هاي تلفني در دفتر کارش و 9 هزار دلار ديگر براي نصب قفل هاي بيومتريک (اثرانگشتي) در دفتر کار خود با موجي از انتقادات روبرو شده است.
8. راد روزنشتاين معاون دادستان کل آمريکا
روزنشتاين نيز درست مانند سشنز هدف انتقادات دائمي ترامپ بوده است. روزنشتاين پس از کناره گيري سشنر بر تحقيقات مولر نظارت مي کند. روزنشتاين پس از آنکه ترامپ، جيمز کومي رئيس سابق اداره پليس فدرال را ماه مه گذشته اخراج کرد، مولر را به عنوان بازرس ويژه تحقيقات پرونده دخالت ادعايي روسيه در انتخابات آمريکا منصوب کرد. روزنشتاين اخيرا به شکايت ترامپ از روند کار مولر واکنش نشان داد و به يو.اس.اي تودي گفت «معتقدم در اين برهه هيچ توجيحي براي پايان دادن به کار مولر وجود ندارد.»
9. اندرو مک‌کابي معاون اداره پليس فدرال
ترامپ بارها اعلام کرده است مک‌کابي هم در شمار ديگر مقامات پليس فدرال آمريکا است که عليه او موضع گيري جانبدارانه اي دارند. ترامپ در اين راستا به کمک هاي مالي دريافتي همسر مک‌کابي از يکي از متحدان نزديک هيلاري کلينتون رقيب انتخاباتي ترامپ در جريان رقابت نافرجام براي رسيدن به سنا اشاره کرده است. مک‌کابي با سابقه حضور بيست ساله در پليس فدرال آمريکا اين هفته با حضور در وزارت دادگستري تلاش کرد اخراج خود را تا روز يکشنبه که موعد بازنشستگي وي است به تاخير بيندازد.
10. رابرت مولر بازرس ويژه تحقيقات دخالت ادعايي روسيه در انتخابات آمريکا
بنا بر گزارش ها ترامپ بارها به اخراج مولر بازرس ويژه و رئيس سابق اداره پليس فدرال که در حال بررسي ترامپ، کارزار تبليغاتي وي و تخلفات احتمالي مربوط به روسيه است انديشيده است. نيويورک تايمز و ديگر رسانه ها گزارش دادند ترامپ ژوئن گذشته به دان مک‌گاهن وکيل کاخ سفيد دستور داد مولر را اخراج کند. به دنبال اين اتفاق، مک‌گاهن از دستور ترامپ سر باز زد و تهديد کرد در صورت اصرار ترامپ بر اين موضوع از سمت خود کناره گيري مي کند. ترامپ گزارش هاي مربوط به اين اتفاق را «اخبار جعلي» ناميد.

نظر شما