شناسهٔ خبر: 24638522 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

استقبال بخش خصوصی از راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی

نیروگاه‌های بادی از جمله نیروگاه‌های تولید برق هستند که به‌دلیل جایگزینی انرژی بادی به جای سوخت‌های فسیلی، از اهمیت ویژه‌ای برای تولید برق برخوردارند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /استفاده از توربین‌های بادی در سراسر دنیا رو به گسترش است و نیاز به تولید انرژی بیشتر ، ملاحظات زیست محیطی و کمبود منابع زیرزمینی دراغلب کشورها ازمواردی است که تمایل به استفاده از این فناوری را افزایش داده است. هم‌اکنون در بسیاری از کشورها از جمله دانمارک و آلمان، درصد قابل توجهی از انرژی الکتریسیته از طریق نیروگاه‌های بادی تأمین می‌شود. درایران نیز از مدت‌ها قبل قدم‌هایی دراین راه برداشته شده وهم اینک پروژه‌هایی درشمال (منطقه منجیل)، شرق (بینالود - خراسان) وجنوب (زابل- سیستان و بلوچستان) کشور دردست اجراست. منجیل شهر انرژی گیلان نامیده می‌شود. باد منجیل یکی از عوامل معروفیت این شهر است که اغلب در بهار و تابستان با شدت بیشتر و در پاییز و زمستان با شدت کمتری می‌وزد. اوایل دهه 70 با تصمیم دولت اقدام به خرید و نصب چند توربین بادی برای نصب در منطقه منجیل از کشور دانمارک شد و پس ازگذشت چند ماه به کمک متخصصان داخلی وتحت لیسانس «وستاس» دانمارک، خط تولید توربین‌های بادی سایز متوسط در کشور احداث و تعدادی از آنها در کنار سد منجیل نصب شد و سپس به مرور توسعه یافت. امروزه تعداد قابل توجهی توربین بادی با ظرفیت هر واحد 660 کیلووات از نوع محور افقی درچند قسمت از شهرستان منجیل نصب شده‌اند و بیش از هرچیز در ابتدای ورود به این شهر توجه هر فردی را به خود جلب می‌کنند.

وزارت نیرو متولی نیروگاه بادی منجیل
دکتر«محمد ساتکین»، رئیس انجمن علمی انرژی ایران و مدیرکل دفترپتانسیل سنجی وارزیابی منابع انرژی در«ساتبا» درگفت‌و‌گوبا «ایران»، درخصوص نیروگاه بادی منجیل گفت: درمنجیل به‌دلیل وزش بادهای قدرتمند باید از توربین‌هایی استفاده شود که متناسب با باد این منطقه باشند. این منطقه به‌دلیل اینکه در نقاط جنگلی و کوهستانی است و از طرفی بیشتر نقاط آن سخت گذر است، راه‌اندازی نیروگاه در بخش زیادی از آن تا حدی مشکل و پرهزینه است. بنابراین برای راه‌اندازی نیروگاه بادی تنها وزش باد نباید مد نظر قرار گیرد و نکات دیگری مانند مسطح بودن سایت، جاده دسترسی و غیره نیز باید مورد توجه باشد.
وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون وزارت نیرو متولی نیروگاه بادی منجیل (صرفاً به‌عنوان یک طرح نمونه و برای تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت احداث نیروگاه‌های بادی) است، درباره مراحل راه‌اندازی نیروگاه بادی از سوی متقاضیان افزود: سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی نیروگاه ابتدا باید محدوده نیروگاه (سایت نیروگاه) در منطقه مورد نظر را شناسایی کند وبعد از آن در بخش متقاضیان نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیرسایت «ساتبا»، پروژه و اطلاعات مربوط به شرکت را به ثبت برساند و ساتبا نیز بعد از بررسی‌های لازم مجوزش را صادر می‌کند. مراحل بعدهم گرفتن مجوزهای محیط زیست زمین و اتصال به شبکه‌ای از مسئولان مربوطه است. فرد متقاضی زمین، نیروگاه را هم یا ازمنابع طبیعی و ملی اخذ می‌کند، یا ازبخش خصوصی و کشاورزان خریداری می‌کند.
شرایط سخت برای گرفتن وام
رئیس انجمن علمی انرژی ایران و مدیرکل دفترپتانسیل سنجی وارزیابی منابع انرژی در«ساتبا» ادامه داد: بعد از طی این مراحل، قرارداد 20 ساله‌ای را برای خرید تضمینی منعقد می‌کند که این قرارداد با ساتبا منعقد می‌شود. سپس با طی مراحل تأمین مالی و فاینانس، فرایندهای بانکی مربوطه برای گرفتن وام و تسهیلات یا گشایش «ال سی» (اعتبار اسنادی) وغیره انجام می‌شود. لازم به ذکر است که متأسفانه برخی بانک‌های عامل در این زمینه با گذاشتن شرایط و قوانین سخت گیرانه برای گرفتن وام یا گشایش ال سی کار را برای متقاضیان احداث نیروگاه سخت می‌کنند.
استقبال بخش خصوصی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی
ساتکین، هزینه تمام شده نیروگاه‌های بادی را با توجه به محل احداث نیروگاه و استفاده از نوع تکنولوژی‌های مورد استفاده متفاوت عنوان کرد و گفت: با وجود وابستگی میزان تولید برق این نیروگاه‌ها به طبیعت و طبعاً مشکل بودن برآورد درآمد سالانه این پروژه‌ها، استقبال بخش خصوصی در این زمینه خیلی خوب و چشمگیر بوده است.
رئیس انجمن علمی انرژی ایران با بیان اینکه شبکه برق گیلان صرفاً به کمک برق تولیدی از نیروگاه بادی منجیل و رودبار تقویت می‌شود، ادامه داد: البته تولید برق با توجه به وزش باد در روز و فصول مختلف هم متفاوت است. در واقع میزان تولید برق نیروگاه‌های بادی قابل پیش‌بینی دقیق نیست.
دولت باید حضورش را برای احداث نیروگاه کمتر کند
وی با تأکید بر اینکه اکثر قریب به اتفاق سرمایه گذاری‌ها در این حوزه باید توسط بخش خصوصی انجام شود و دولت هم حداقل دخالت را داشته باشد، خاطرنشان کرد: در واقع دولت باید تنها درسیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مداخله و درصورت امکان حضورش را در بخش سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه کمتر کند. همچنین دولت باید سرمایه‌گذاری از منابع عمومی را به حداقل برساند تا با تشویق بخش خصوصی سرمایه‌گذاران بیشتری وارد این عرصه شوند.
نیروگاه‌های بادی عاری از هر گونه آلودگی
رئیس انجمن علمی انرژی ایران یکی دیگر از مزیت‌های تولید برق به‌وسیله باد را کاهش آلودگی‌های محیط زیست دانست و افزود: استفاده از سوخت‌های فسیلی علاوه بر هزینه‌های زیاد، موجب آلودگی محیط زیست ومشکلات تنفسی نیز می‌شود. درواقع باد سوخت پاک محسوب می‌شود وهمچنین نیروگاه‌های بادی به‌دلیل اینکه سوختی نمی‌سوزانند هیچ‌گونه آلودگی هوا یا آبی ایجاد نمی‌کنند.
عمر مفید نیروگاه‌های بادی معمولاً 20 سال است
درهمین حال «علی نظری»، رئیس گروه توسعه فناوری سازمان انرژی تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق هم درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره عمر مفید نیروگاه‌های بادی گفت: عمرمفید نیروگاه‌های بادی معمولاً 20 سال است؛ البته برخی هم به تناسب میزان کاری که می‌کنند بیشتر یا کمتر از 20 سال هم می‌شود.
تأمین نشدن منابع مالی برای تعمیر قطعات توربین‌ها
وی آخرین میزان تولید برق نیروگاه منجیل تا پایان سال 95 را حدود 130میلیون کیلووات ساعت اعلام کرد و درخصوص کارنکردن برخی توربین‌ها درنیروگاه منجیل بخصوص نیروگاه کنار سد این منطقه که محل تردد مسافران نیز است و می‌تواند برای هر فردی سؤال برانگیز باشد، اظهار داشت: گاهی اوقات برخی از توربین‌ها در این نیروگاه به‌دلیل خراب شدن فعال نیست و معمولاً تأمین نشدن منابع مالی برای تعمیرات قطعات آن از دلایل غیرفعال بودن‌شان است. گیربکس و ژنراتورها از اصلی‌ترین قطعات توربین هاست که اگر مشکل پیدا کنند تعمیر یا تعویض‌شان به‌دلیل تأمین نشدن منابع مالی با تأخیرهای طولانی انجام می‌شود.
تولید بالای 200 میلیون کیلووات ساعت برق در نیروگاه منجیل
نظری با اشاره به تولید برق نیروگاه منجیل در شرایط مناسب نیز گفت: این نیروگاه می‌تواند بالای 200 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کند. برق تولیدی هم به طور مستقیم وارد شبکه اصلی برق کشور می‌شود.
به‌گفته وی نیروگاه بادی منجیل درمجموع، 4 منطقه «سیاهپوش»، «منجیل»، «رودبار»(بالای تپه شهر رودبار) و «هرزه ویل» را در برمی گیرد که نیروگاه بادی رودبار تنها با 4 توربین فعال است و به‌دلیل وزش بادهای شدید همیشه فعال است.

قوانین دست و پاگیر برای سرمایه‌گذاران داخلی

رئیس انجمن علمی انرژی ایران با بیان اینکه بیشترسرمایه‌گذاران راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی از کشورهایی مانند آلمان، ترکیه وکشورهای اروپایی وهمسایه هستند، ادامه داد: استقبال سرمایه‌گذاران داخلی هم در این زمینه خوب بوده، اما چون قوانین وشرایط دست وپاگیر برای راه‌اندازی وجود دارد، در ادامه کار توفیق چندانی حاصل نمی‌کنند. وی با بیان اینکه سازمان‌ها وحتی انجمن‌های علمی انرژی ایران همه باید تلاش کنند که مردم را با موضوع انرژی‌های تجدید پذیرآشنا کنند، تأکید کرد: محیط زیست ما به طرزقابل توجهی متأثر ازآلودگی نیروگاهی است وهرفردی به سهم خود باید در فرهنگسازی در این زمینه تلاش کند زیرا استفاده از باد برای تولید انرژی مزیت‌هایی دارد. یکی از بدیهی‌ترین این مزیت‌ها این است که انرژی بادی نیازی به تأمین سوخت ندارد، از این‌رو باعث کاهش بسیاری از هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌شود.

نظر شما