شناسهٔ خبر: 24637689 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

تیر خلاص تنهایی بر سبک زندگی غربی/ جامعه انگلیس رکورددار انزوای اجتماعی

بر‌اساس آمار‌های منتشر شده، امروزه عواملی همچون افسردگی، طلاق عاطفی و نا‌امیدی از جمله عوامل گسترش بحران تنهایی در جوامع غربی شده‌است، به‌طوریکه خطر مرگ‌زودرس در‌اثر تنهایی بیشتر از مصرف سیگار افراد را تهدید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، امروزه بحران تنهایی در غرب روند رو‌به رشدی را در‌پیش گرفته‌است. به‌طوریکه آمار‌های نگران‌کننده از افسردگی، زندگی مجردی و آسیب‌های اجتماعی، کشور انگلستان را مجبور به تعیین وزیر تنهایی برای مقابله با این بحران کرده‌است.

در میان کشور‌های غربی نیز انگلستان به دلیل رکورددار بودن در طلاق، افسردگی و انزوای اجتماعی پرچم‌دار بحران تنهایی در غرب است.  

افرادی که ماه‌های زندگی خود را با تنهایی سپری می‌کنند

کمپین «پایان دادن به تنهایی» در غرب نیز با همکاری یک مرکز تحقیقاتی، آمار‌هایی را در‌خصوص میزان تنهایی افراد درکشور‌های غربی به ویژه در کشور انگلستان، منتشر کرده است.

بر‌اساس آمار‌های منتشر شده، 17 درصد از افراد بزرگسال در کشور انگلستان، در طول یک هفته تنها یک مرتبه با خانواده، دوست و یا همسایه خود در ارتباط بوده‌اند.

به‌علاوه 11 درصد از افراد این کشور نیز در طول یک ماه، با کسی معاشرت نداشته‌اند.

بر‌اساس تحقیقات دولت بریتانیا، اکثریت افراد بالا 75 سال به تنهایی زندگی می‌کنند. به علاوه حدود دویست هزار سالمند در این کشور وجود دارند که بیش از یک ماه، با دوست یا آشنایی صحبت نکرده‌اند. 

طبق آمار این کشور، حدود دو میلیون نفر در سراسر انگلستان به تنهایی زندگی کرده و حدود یک سوم از شهروندان تنها هستند.

تلویزیون همدم انگلیسی‌ها

در‌این میان سالمندان از وضعیت بد‌تری برخودار هستند. به‌طوری‌که بیش‌از نیمی از افراد بالای 75 سال این کشور نیز به‌تنهایی زندگی می‌کنند.

دو پنجم افراد مسن (حدود 3.9 میلیون نفر) نیز در انگلستان، تلویزیون را به‌عنوان تنها همدم خود اعلام کرده‌اند.

طلاق و احساس تنهایی بیش‌تر

آمار افرادی که در کشور انگلستان طلاق را تجربه کرده‌اند نیز در زمینه تنهایی بسیار قابل توجه است. 63 درصد از افراد بالای 52 سال این کشور که طلاق گرفته‌اند، اعلام کرده‌اند که اغلب زمان‌ها احساس تنهایی می‌کنند.

به‌علاوه 59 درصد ازاین افراد نیز احساس یکنواختی و اختلال در سلامت خود دارند. در‌این میان، آمار زنانی که اعلام به تنهایی کرده‌اند، به مراتب بیش‌تر از مردان بوده‌است.

افسردگی حاصل سبک زندگی غربی

به عقیده کارشناسان، افسردگی یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش بحران تنهایی در غرب است. شیوع افسردگی و افزایش نا‌امیدی در اثر سبک زندگی فرد‌محوری در غرب، موجب دوری افراد از جامعه و انزوا اجتماعی شده است.

داده‌ها نشان می‌دهد، درصد افراد مبتلا به افسردگی در انگلیس بیش از دو برابر افراد یونان، ایتالیا و لهستان است.بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، رده سنی 25 تا 64 سال بیش از دیگر گروه‌های سنی دچار افسردگی می‌شوند.

کارشناسان باور دارند، مردم انگلیس به دلیل مسائل اجتماعی و اقتصادی از جمله نارضایتی شغلی و تعرض جنسی به کودکان در صدر افراد افسرده در جهان غرب قرار دارند.

به گفته سازمان ملی بهداشت انگلیس، در سال 2016، 64 میلیون و 700 هزار نسخه دارویی ضد افسردگی صادر شده که این رقم در مقایسه با 10 سال پیش با دو برابر افزایش روبه‌رو بوده است..

تنهایی قاتل سلامت روحی و جسمی

بر‌اساس تحقیقات کنوانسیون 125 ساله انجمن روان‌شناسی آمریکا، تنهایی ‌و انزوای اجتماعی می‌تواند آسیب‌های زیادی را به سلامت جسمی و روانی افراد وارد کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تنهایی و انزوا اجتماعی موجب ایجاد بیماری‌های جسمی و روانی در افراد خواهد‌شد، به‌طوریکه تاثیر منفی تنهایی بر افراد از آسیب یک شکست عاطفی بیش‌تر است.

بر اساس آمار‌های این کنوانسیون، خطر مرگ‌زودرس در فردی که دچار انزوای اجتماعی است، 26 درصد بیش‌تر از فردی است که در روز 15 عدد سیگار می‌کشد. به‌علاوه احتمال بروز مرگ‌زودرس در اثر تنهایی، بیش‌تر از احتمال بروز آن در اثر عواملی مانند چاقی و بیماری‌های فیزیکی است.  

 طلاق عاطفی و افسردگی عامل گسترش بحران تنهایی در کشور‌های غربی

در‌این‌باره محسن منصوبی‌فر روانشناس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص گسترش بحران تنهایی در غرب و تأثیر عواملی همچون افسردگی و طلاق عاطفی در این امر گفت: امروزه موضوع بحران تنهایی در جوامع غربی به حدی شیوع پیدا کرده است که کشور انگلستان مجبور به تعیین وزیر تنهایی برای مقابله با این امر شده است. 

منصوبی‌فر ادامه داد: بر اساس اعلام وزیر تنهایی انگلستان از 55 میلیون جمعیت این کشور 9 میلیون نفر با بحران تنهایی مواجه هستند. 

وی طلاق عاطفی و گسترش تفکر فردگرایی را از مهمترین عوامل گسترش بحران تنهایی در غرب دانست و تصریح کرد: پایه‌های حفظ یک زندگی مشترک بر 5 محور صداقت، تعهد، احترام، گذشت و مسئولیت‌پذیری استوار است اما گاهی برخی از این موارد به دلیل تفکر خودمحوری نادیده گرفته می‌شود. 

منصوبی‌فر ایجاد تفکر فرد محوری را عامل فراموشی محورهای زندگی مشترک خواند و خاطرنشان کرد: زمانی که این 5 محور در اولویت افراد قرار نگیرد نتیجه آن کاهش ارتباطات خانوادگی و درآمد آن نیز طلاق عاطفی زوجین است.

این روانشناس افزود: به‌طوری‌که دو فرد در زندگی مشترک دیگر حوصله یکدیگر را نداشته، به هم علاقه‌ای ندارند یا در برخی موارد نسبت به یکدیگر تنفر پیدا می‌کنند.

این روانشناس افسردگی و ناامیدی را عامل تنهایی افراد در جوامع غربی خواند و اظهار داشت: زمانی که افسردگی و ناامیدی در زندگی افراد جای خود را به گذشت و همدلی می‌دهد و در پیرو همان تفکر فردگرایانه شرایط تنهایی افراد و دوری از دیگران برای فرد ایجاد می‌شود. 

منصوبی‌فرد افزود: زمانی که فردی اتصالات خود را برای پیشرفت و امید به دیگران وابسته کند، به دنبال آن از مسائل معنوی دور شده و به تدریج زمینه تنها ماندن را برای خود ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: هنگامی که فردی به تنهایی برسد و دیگر اتصالی به دیگران نداشته باشد آمادگی پذیرش غم و اندوه و افسردگی را در زندگی خود ایجاد کرده است. نتیجه این موارد بروز بحران تنهایی است که امروزه در کشورهای غربی شیوع پیدا کرده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما