شناسهٔ خبر: 24637537 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

داوطلب شوید و به خودتان کمک کنید

تأثیرات کار داوطلبی بر ذهن و جسم داوطلبان کمتر از تأثیر آن بر جامعه و افراد نیست

صاحب‌خبر -

امروزه همه در زندگی آن‌قدر مشغولیت دارند که شاید کسی به فکر کمک به دیگران و یا داوطلب‌شدن برای کمک به دیگران نباشد؛ البته باید توجه داشت که کمک به دیگران تنها به دیگران نفع نمی‌رساند بلکه در نخستین گام این خود شما هستید که از این‌که به دیگران کمک می‌کنید، حس بهتری از زندگی خود داشته و احساس مفید‌بودن می‌کنید. واقعیت این است که تجربه داوطلبان نهادهای بشردوستانه و کسانی که به صورت خودجوش در خیریه‌ها و دیگر نهادهای در امر کمک‌رسانی به نیازمندان مشارکت می‌کنند، نشان می‌دهد که این افراد معمولا استرس کمتری دارند، ارتباطات اجتماعی‌شان بهتر و قوی‌تر است، مهارت‌های جدیدی می‌آموزند و حتی می‌توانند از این مهارت‌ها در حرفه خود نیز استفاده کنند.
شاید این سوال ایجاد شود که اساسا چرا باید داوطلب شد؟ اگرچه داوطلب‌شدن کمک به نیازمندان می‌رساند، شما می‌توانید با داوطلب‌شدن انگیزه و نظر خود را در خصوص مسائل مختلف جامعه اعلام کنید و فراتر از همه اینها، کمک‌کردن به دیگران باعث می‌شود که شما به خودتان نیز کمک کنید. کمک‌کردن به دیگران باعث می‌شود که شما در زندگی‌تان هدفی داشته باشید و برای دستیابی به آن تلاش کنید. علاوه بر این داوطلب‌شدن به معناي متعهد‌شدن به نهادی برای مدت طولانی نیست، وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و شما می‌توانيد با ساده‌ترین روش‌ها به دیگران کمک کنید.
داوطلب‌ها شادتر هستند
مطالعات زیادی نشان داده است که کسانی که به دیگران به انحای مختلف کمک می‌کنند، از حس شادتری در زندگی برخوردارند. محققان دانشگاه اقتصاد لندن ارتباط میان داوطلب‌شدن و خوشحالی را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که كساني که داوطلب نهادهای بشردوستانه شده‌اند، بیش از دیگران حس خوشحالی در زندگی‌شان دارند. مطالعات نشان داده است که آن دسته از داوطلبانی که اوقات بیشتری را صرف کمک و فعالیت در كارهاي بشردوستانه می‌کنند، بسیار بیشتر از بقیه حس رضایت و شادی در زندگی خود دارند.
منافع داوطلب‌شدن: چهار راه
برای دستیابی به سلامت و شادی بیشتر
 داوطلب‌شدن شما را با افراد جدیدی آشنا می‌کند.
 داوطلب‌شدن برای روح و جسم شما مفید است.
 داوطلب‌شدن می‌تواند به شما در حرفه‌تان کمک کند.
 داوطلب‌شدن حس رضایت و شادی را به زندگی شما تزریق می‌کند.
یکی از مهمترین فوایدداوطلب‌شدن در نهادهای بشردوستانه ارتباطی است که می‌توانید از این طریق با جامعه برقرار کنید. داوطلب‌شدن باعث می‌شود شما بتوانيد اجتماع را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنید و یا حداقل در این مسیر تأثیرگذار باشید. حتی اگر بتوانید با انجام کوچکترین کاري به مردم کمک کنید و سازمانی بشردوستانه را یاری کنید، همان اقدام کوچک نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود. داوطلب‌شدن یک خیابان دو‌طرفه است؛ می‌تواند به شما و خانواده‌تان سود برساند و به همان مقدار به آن کسی که شما به کمکش شتافته‌اید نیز منفعت می‌رساند. صرف مقداری از وقت‌تان برای انجام کارهای داوطلبی می‌تواند دوستان جدیدی را برای شما به ارمغان بیاورد، شبکه ارتباطی شما را گسترده‌تر کند و مهارت‌های اجتماعی‌تان را افزایش دهد.
پیدا کردن دوستان جدید
معمولا آدم‌ها در قالب فعالیت‌های مشترکی که انجام می‌هند، دوست پیدا می‌کنند. مسلما وقتی که مدتی به باشگاه ورزشی می‌روید و در کنار هم ورزش می‌کنید، دوستان جدیدی پیدا می‌کنید. داوطلبی نیز یکی از بهترین راه‌ها برای آشنا‌شدن با آدم‌هاي جدید است؛ خصوصا این‌که اگر شما در یک محله تازه‌وارد باشید، داوطلبی باعث می‌شود که با یافتن دوستان جدید دایره حامیان خود را گسترده‌تر و همراهانی پیدا کنید که با آنها منافع مشترک دارید.
افزایش مهارت‌های اجتماعی
اگر چه برخی افراد اساسا انسان‌های اجتماعی هستند اما برخی دیگر خجالتی هستند و وقتی قرار است افراد جدیدی را ملاقات کنند، خجالت‌زده می‌شوند و اوقات سختی دارند. داوطلب‌شدن این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا مهارت‌های اجتماعی خود را تمرین کنید؛ زيرا وقتی که داوطلب می‌شود، مجبور خواهید بود با گروهی از افراد برای دستیابی به اهداف مشترک همکاری کنید.
داوطلب‌شدن یک خانواده
بچه‌ها هر کاری که بزرگترها می‌کنند را تقلید می‌کنند؛ با داوطلب‌شدن و کمک به جامعه شما به آنها نشان می‌دهید که چطور کمک‌کردن به دیگران می‌تواند در جامعه تغییر ایجاد کند و کمک‌کردن به دیگران چه حس خوبی دارد.
مسلما داوطلب‌شدن هم برای سلامتی جسم و هم برای سلامتی روح و روان شما مفید است.
داوطلب‌شدن باعث می‌شود که شما مجبور شوید با استرس، عصبانیت و اضطراب بجنگید. جنبه‌های اجتماعی کمک به دیگران و کارکردن در کنار دیگران برای کمک‌کردن به افراد، موجب می‌شود که وضع کلی سلامت روانی شما بهبود بیابد؛ هیچ چیزی بهتر از ارتباطات معنادار موجب کاهش استرس نمی‌شود.
با داوطلب‌شدن می‌توانید با افسردگی نیز بجنگید. داوطلب‌شدن باعث می‌شود که شما هیچ‌وقت تنها نباشید و همواره حمایت یک تیم را پشت سر خودتان داشته باشید. داوطلبی همچنین شما را شادتر خواهد کرد. محققان با اندازه‌گيري هورمون‌ها و فعالیت مغز افراد داوطلب دریافته‌اند که کمک‌کردن به دیگران موجب افزایش توان سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین می‌توانید با داوطلب‌شدن اعتماد‌به‌نفس خود را نیز افزایش دهید. شما با این کار در حال کمک‌کردن به افراد جامعه هستید که این کار به خودی خود به شما نوعی حس رضایت را القا خواهد کرد. این حس رضایت باعث می‌شود که احساس غرور کرده و به خودتان افتخار کنید. هر چقدر که این حس در شما قوی‌تر باشد به همان اندازه در زندگی روزمره خود نیز موفق‌تر بوده و به اهداف‌تان خواهید رسید.
داوطلب‌شدن به زندگی شما هدف می‌دهد. خیلی از افراد بالغ، خصوصا آنهايی که بازنشسته هستند، اوقات بیکاری زیادی دارند. گاهی این اوقات بیکاری آن‌قدر زیاد است که به آنها حس بطالت دست می‌دهد. با داوطلب‌شدن می‌شود این اوقات بطالت را به اوقاتی هدفمند تبدیل کرد. در انگلیس بسیاری از داوطلبان صلیب‌سرخ را افراد سالمند و بازنشسته تشکیل می‌دهند. سن شما هر چقدر که باشد و وضع زندگی‌تان به هر شکلی که باشد، داوطلب‌شدن می‌تواند اوقات شما را پر و ذهنتان را از نگرانی‌ها دور کند. داوطلب‌شدن همچنین در افراد مسن نشانه‌های دردهای شریانی و قلبی را کاهش می‌دهد.
آیا افراد معلول
می‌توانند داوطلب شوند؟
افرادی که معلول هستند و یا دچار بیماری قلبی نیز هستند، باز هم می‌توانند از فواید کار داوطلبی بهره‌مند شوند. در حقیقت تحقیقات نشان داده است که افراد بالغ معلول و یا مبتلا به بیماری‌های نظیر ناشنوایی، نابینایی و یا بیماری قلبی، دیابت، همگی بعد از این‌که به کار داوطلبی مشغول شدند، حال و روز بهتری را تجربه کرده‌اند.
حتی معلولانی که قادر به حرکت نیستند و یا افرادی که نمی‌توانند به راحتی از وسايل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند نیز این فرصت را دارند که با کار پشت تلفن و یا کامپیوتر کار داوطلبی انجام دهند. در عرصه دیجیتالی امروز سازمان‌ها نیازمند افرادی باشند که کارهای گرافیکی بدانند، بتوانند ایمیل بفرستند و دریافت کنند و یا به دیگر کارهای مبتنی بر شبکه وب مشغول شوند. ممکن است كه برخی سازمان‌ها به کمک شما برای برنامه‌ریزی برنامه‌های آموزشی نیاز داشته باشند. در هر شرایط داوطلبی، مطمئن شوید که به اندازه کافی با افراد مختلف در ارتباط هستید و سازمان مربوطه نیز همواره برای حمایت از شما آماده است.
داوطلبی می‌تواند به شما در حرفه‌تان کمک کند
 به‌دنبال کاری جدید هستید، داوطلب شدن به شما کمک می‌کند تا تجربه کار در زمینه‌های مورد علاقه خود را کسب کنید و با افراد مرتبط با آن حرفه آشنا شوید. حتی اگر به دنبال این هستید که کاری جدید راه بیندازید یا شغل خود را تغییر دهید، باز هم داوطلب شدن این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا مهارت‌های مهم و لازم آن شغل را کسب کنید. مهارت‌هایی نظیر کار تیمی، برقرار کردن ارتباط، توانایی حل مشکلات، توانایی طرح‌ریزی یک برنامه، مدیریت وظایف و سازمان‌یافته بودن ازجمله مهارت‌هایی است که در هر شغلی مورد نیاز است. مطمئن باشید که اگر این مهارت‌ها را در زمان انجام کار داوطلبی تجربه کرده باشید، در محیط کار خود بسیار اعتماد به نفش بیشتری خواهید داشت و راحت‌تر به کار خود خواهید پرداخت.
اگرچه کار داوطلبی بدون مزد است، اما معنایش این نیست که مهارت‌هایی که شما خواهید آموخت بی‌ارزش است. بسیاری از کارهای داوطلبی نیازمند برخورداری از مهارت‌هایی خاص است؛ برای مثال بعد از این‌که شما داوطلب شدید تا به یک خانواده سیل‌زده در پناهگاه کمک کنید بعد از مدتی می‌توانید مطمئن باشید که یک مشاور بحران متخصص هستید. داوطلب شدن همچنین به شما کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را که قبلا کسب کرده‌اید، به کار بگیرید؛ برای مثال اگر شما یک مشاور فروش موفق هستید، می‌توانید از این مهارت در امر داوطلبی نیز استفاده کنید و در کنار این مهارت، ارتباطات اجتماعی و سخنرانی در جمع را نیز بیاموزید.
داوطلب شدن این فرصت را به شما می‌دهد تا بدون این‌که برای مدت زمان زیادی به جایی متعهد باشید، شغل‌های جدیدی را امتحان کنید. همچنین داوطلب شدن فرصت خوبی است که بتوانید تجربه‌های جدیدی را در حوزه‌هایی جدید کسب کنید؛ برای مثال اگر شما به پرستاری علاقه دارید، می‌توانید در یک بیمارستان داوطلب شوید یا در خانه از افراد پرستاری کنید. شاید در همین مدت سازمان‌هایی بخواهند از مهارت شما استفاده کنند و به شما پول بپردازند. اگرچه ممکن است که آموختن مهارت‌های جدید برای خیلی‌ها سودمند باشد، اما این مهارت‌ها شرط لازم برای داوطلب شدن نیست. در کار داوطلبی تنها چند ویژگی نیاز است که عبارتند از شور و اشتیاق، ذهن باز و تمایل برای انجام هر کاری که نیاز باشد و برخورداری از یک رویکرد مثبت‌اندیشانه.
کار داوطلبی یک راه بسیار جالب و خوشایند برای جست‌وجوی علایق شماست. انجام کار داوطلبی باعث می‌شود که با بیرون کشیدن شما از کار روزمره و روتین به شما انرژی بدهد. داوطلب شدن همچنین موجب می‌شود که شما رفته‌رفته اشتیاق پیدا کنید از خلاقیت، انگیزه و دید خاص خودتان بیشتر استفاده کنید. خیلی از افراد داوطلب می‌شوند تا بتوانند در ساعاتی که کار نمی‌کنند سرگرمی داشته باشند؛ برای مثال اگر شما یک کار پشت میزی دارید و خیلی کم می‌توانید بیرون بروید، شاید بد نباشید که داوطلب شوید در بوستان محله‌تان کمی گل و گیاه بکارید.
چند پیشنهاد برای آغاز کار داوطلبی
به‌طورکلی فرصت‌های کار داوطلبی خیلی زیاد است. نکته مهم این است که شما بتوانید فرصت مناسب داوطلبی که خودتان به آن علاقه دارید را پیدا کنید. شاید سوالات زیر بتواند به شما کمک کند:
 آیا تمایل دارید با افراد بالغ کار کنید یا کودکان یا حیوانات؟
 دوست دارید در جایی دور از خانه کار کنید؟
 آیا می‌خواهید تنها کار کنید یا این‌که عضوی از یک تیم باشید؟
 آیا دوست دارید کارهای پشت پرده را انجام دهید یا این‌که دوست دارید نقشی داشته باشید که به چشم بیاید؟
 چه مهارت‌هایی را می‌توانید در کار داوطلبی به کار بگیرید؟
 برای کار داوطلبی چه اندازه می‌توانید زمان بگذارید؟
 چه دلایلی برای انجام کار داوطلبی برایتان اهمیت دارد؟
هیچ‌وقت برای انجام کار داوطلبی خود را محدود به یک سازمان و کار خاصی نکنید. گاهی اوقات یک فرصت داوطلبی روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسد اما در واقع، آنقدرها هم جذاب نیست. سعی کنید سازمان‌ها و کارهای مختلف را بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید.
کار داوطلبانه در کشور‌های مختلف
ایتالیا
چهار هزار سازمان فعال بشردوستانه در کشور ایتالیا فعالیت می‌کنند. سازمان صلیب‌سرخ ایتالیا 150‌هزار فعال داوطلب و 4‌هزار کارمند سازمانی دارد و فعالیت‌های خود را در 635 کمیته تعریف کرده است. در بیست‌وسوم جولای 2014، موسسه ملی ایتالیا آماری در رابطه با فعالیت داوطلبانه در کشور منتشر کرد. این آمار نشان می‌دهد که در ‌سال 2013 بالغ بر 6‌میلیون و 63‌هزار نفر ایتالیایی حداقل یک‌بار در ماه کار داوطلبانه انجام داده‌اند. این رقم معادل 12،3‌درصد کل جمعیت کشور است.
کانادا
کار داوطلبانه در کانادا نیز از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. بیش از ۱۷۵‌هزار مرکز کار داوطلبانه در سراسر کانادا وجود دارد. این مراکز در زمینه‌های متفاوتی از قبیل درمان و سلامت، هنر، فرهنگ و سرگرمی، خدمات اجتماعی، ورزش، آموزش، محیط ‌زیست و... فعالیت دارند. در این جامعه ورود به شبکه پیوندهای اجتماعی یکی از مهمترین کلیدهای موفقیت است و کار داوطلبانه معمولا به ایجاد ارتباط‌های تازه و قرار گرفتن در شبکه‌های اجتماعی مختلف کمک می‌کند. جالب است که بدانید در کانادا در ماه آوریل یک هفته برای قدردانی از افراد داوطلب انتخاب شده است. لازم به ذکر است که کانادا ۳۴‌میلیون نفر جمعیت دارد و از این تعداد، بیش از
دوازده و نیم‌میلیون نفر به کار داوطلبانه مشغول هستند. این داوطلبان هر ساله زمانی معادل با 2. 1‌میلیارد ساعت را به این کار اختصاص می‌دهند. این رقم مساوی با حدود یک‌میلیون و نیم نفر / روز کار تمام‌وقت است که اگر داوطلبانه نبود، دولت باید در ازای آن حقوق پرداخت می‌کرد.
آمریکا
در قرن نوزدهم و با بروز موج‌های بیداری بزرگ مذهبی در آمریکا، مردم نسبت به نیازمندان آگاه‌تر شدند و توانستند دلیل اقدامات ضد برده‌داری را درک کنند. جوان‌ترها به تدریج کمک به افراد نیازمند جامعه خود را آغاز کردند. در ‌سال 1581، نخستین انجمن مردان جوان مسیحی «ACMY» در ایالات متحده آغاز به کار و 7‌سال بعد نیز نخستین انجمن زنان جوان مسیحی «ACMY» فعالیت خود را شروع کرد. در طول جنگ داخلی آمریکا، زنان داوطلب شدند تا لباس سربازان را تهیه کنند. کلارا بارتون که بعدا به لقب «فرشته میدان جنگ» شناخته شد، به همراه گروهی از داوطلبان کمک‌های پرستاری به نظامیان را آغاز کرد.
در‌ سال 1551 بارتون «صلیب سرخ آمریکا» را بنا نهاد و اعزام نیروهای امدادی داوطلب برای بحران‌های طبیعی را آغاز کرد که از آن جمله می‌توان به سیل شهر جانزتاون در ‌سال 1551 اشاره کرد. سپاه رستگاری «Salvation Army» یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان‌های امداد نیازمندان است. گرچه این سازمان یک نهاد خیریه است، ولی شماری از پروژه‌های داوطلبانه را از زمان تأسیس به انجام رسانده است. البته پیش از قرن نوزدهم نیز تعداد محدودی نهادهای خیریه برای کمک به نیازمندان وجود داشت. در نخستین دهه‌های قرن بیستم، سازمان‌های کار داوطلبانه زیادی تأسیس شد. در دوره رکود بزرگ در آمریکا، یکی از نخستین تلاش‌های مقیاس بزرگ برای یک هدف خاص در سراسر کشور انجام شد. در طول جنگ جهانی دوم، هزاران دفتر کارهای داوطلبانه بر کار داوطلبانی که به نظام و نیروهای مردمی از بسیاری جهات مثل تهیه تدارکات، سرگرم کردن نظامیان در طول مرخصی و پرستاری از مجروحان، کمک می‌کردند، نظارت داشتند.
بعد از جنگ جهانی دوم، مردم کانون تمرکز احساسات نوعدوستانه خود را به حیطه‌های دیگر انتقال دادند، ازجمله کمک به فقرا و انجام کارهای داوطلبانه در خارج از مرزها. یکی از پیشرفت‌های عمده در زمینه فعالیت‌های داوطلبانه، «سپاه صلح» Peace Corps در ‌سال 1191 در آمریکا بود.

نظر شما