شناسهٔ خبر: 24636666 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس ‌سابق شرکت ملی صادرات گاز:

خط لوله تاپی با حضور ایران به «تی‌پی» تبدیل شود

رئیس ‌سابق شرکت ملی صادرات گاز گفت: با امکانات موجود در ایران می‌توان خط لوله تاپی را به تی‌پی یعنی ترکمنستان‌، ایران‌، پاکستان و هند تغییر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس‌، نصرت‌الله سیفی در همایش چالش‌های پیش روی صادرات گاز اظهار کرد: طبق هدف‌گذاری ما باید تا سال 1399 بالغ بر 19/3 درصد از گاز تولیدی کشور را از طریق خط لوله صادر کنیم. یعنی باید تا سال 99 به صادرات روزانه حدودا 225 میلیون متر مکعب برسیم. در حال حاضر واردات ما از ترکمنستان حداکثر 40 میلیون مترمکعب در روز است که در عمل حدود 25 میلیون مترمکعب وارد می‌شد که قطع شده است.
وی ادامه داد: صادرات گاز کشور از طریق خط لوله به ترکیه هم حداکثر 30 میلیون مترمکعب در روز است و حدود 70 میلیون مترمکعب هم صادرات روزانه ما به عراق است، البته یک قرارداد فروش 21 میلیون مترمکعب نیز با پاکستان داشتیم که اجرا نشد. پس در مجموع صادرات گاز ایران روزانه 120 میلیون مترمکعب است که باید تا سه سال آینده به 225 مترمکعب برسد یعنی از الان باید به فکر بازاریابی برای فروش 100 میلیون مترمکعب باشیم.
رئیس ‌سابق شرکت ملی صادرات گاز با ‌اشاره به ضرورت تدوین برنامه‌ای جامع در حوزه صادرات گاز اظهار داشت: بارها وزیر محترم نفت گفته‌اند که چون در بحث صادرات گاز هیچ نقشه راهی نداریم پس اجرای برنامه بهینه‌سازی هم ضرورت ندارد. در حالی که هم باید برنامه‌های بهینه‌سازی انجام شود و هم برنامه‌ای مدون برای صادرات گاز تدوین شود.
سیفی درباره تاثیر خط لوله تاپی در بازار گازی شرق ایران عنوان کرد: ما می‌توانیم پروژه خط لوله تاپی را تبدیل به تی‌پی؛ یعنی ترکمنستان، ایران، پاکستان و هند کنیم. زیرا ما در شرق ایران خط لوله موجود داریم یعنی می‌توانند همین الان گاز را از طریق آن وارد پاکستان کنند. اگر افغانستان اعتراض کرد می‌توانیم یک خط لوله هم به افغانستان بدهیم زیرا مصرف زیادی ندارند.
همچنین اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در این همایش گفت: خط لوله تاپی قادر است ظرفیت ۳۳ میلیارد مترمکعب را پر کند، اما این میزان ظرفیت کشورهای پاکستان و افغانستان را ارضا نمی‌کند.
وی ادامه داد: ۱۴ میلیارد مترمکعب در سال برای کشوری مثل پاکستان بسیار ناچیز است. اما اگر اقدام عاجلی انجام نشود، این فرصت را از دست خواهیم داد. به عنوان مثال افغانستان برای تولید سیمان یا احداث پتروشیمی با عربستا‌ن، ترکیه و دیگر کشورها مذاکره کرده است که نیاز این کشور به گاز را افزایش می‌دهد. با این وضع حتی احتمال احداث خط لوله تاپی ۲ نیز وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ما در تولید ال‌ان‌جی هم نتوانسته‌ایم موفق باشیم، افزود: امروز جای ما را روسیه گرفته است، از طرفی امروز ال‌پی‌جی و ال‌ان‌جی آمریکا به خلیج ‌فارس می‌آید به گونه‌ای که این کشور به کویت ال‌ان‌جی فروخته است.

برچسب‌ها:

نظر شما