شناسهٔ خبر: 24636663 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

خبرگزاری تسنیم مطرح کرد

تخصیص ارز مبادله‌ای برای فشفشه و ترقه قاچاق

در حالی که در ماه‌های اخیر افزایش ۱۰۰۰ تومانی قیمت ارز را شاهد بوده‌ایم، تخصیص ارز مبادله‌ای به برخی کالاها ابهاماتی را ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بررسی اظهارنامه‌ای که مربوط به بهمن ماه امسال است نشان می‌دهد برای واردات لوازم جشن و شادی و فشفشه ارز مبادله‌ای تخصیص یافته  است.
تخصیص ارز مبادله‌ای به کالاهایی که واردات آنها ضرورتی ندارد، در شرایط فعلی که به دلیل تنگنای ارزی حدود 1000 تومان قیمت دلار افزایش داشته، یکی از ابهاماتی است که باید دستگاه‌های مربوط به آن پاسخ دهند.
چندی پیش نیز گمرک ایران از توقیف 16 تن لوازم آتش‌بازی غیرقانونی در گمرک شهید رجایی خبر داده بود. بر این اساس جزییات کالای اظهاری با کالای محتوی کانتینر تقاوت داشته است.
واردات لوازم آتش بازی مشمول اخذ مجوز وزارت دفاع است اما برابر آنچه که در اظهارنامه آمده است صاحب کالا به دنبال دور زدن قانون و عدم ارائه مجوز بوده است. گفتنی است کارت بازرگانی استفاده شده برای اظهار این کالا نیز از نوع اجاره‌ای بوده است. این محموله شامل بیش از 100 هزار عدد فشفشه با ترکیب نیتروگلیسیرین بوده است.
لازم به ذکر است، این کالا در مسیر قرمز قرار داشته اما در درب خروج گمرک توقیف شده است. در واقع وارد کننده متخلف از کارت بازرگانی یکبار مصرف، بدون اخذ مجوز وزارت دفاع از ارز مبادله ای 3650 تومانی برای واردات ترقه و فشفشه احتمالا برای توزیع مراسم چهارشنبه آخر سال استفاده کرده بود.


برچسب‌ها:

نظر شما