شناسهٔ خبر: 24636408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تنش در روابط روسیه و انگلیس به اوج رسید/ مسکو: از مواضع لندن به راحتی نخواهیم گذشت

در ادامه جنگ دیپلماتیک دو کشور، روسیه به انگلیس هشدار داد، در مناقشه ایجاد شده بر سر مسمومیت جاسوس سابق روس، به راحتی از مواضع لندن نخواهد گذشت و حداکثر فشار ممکن را بر لندن وارد خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی-

موضوع مسموم شدن  «سرگی اسکریپال» افسر اطلاعاتی سابق روسیه و دخترش«یولیا» در شهر «سالیزبری» انگلیس، به یک بحران «تمام عیار» دیپلماتیک در روابط مسکو و لندن تبدیل شده است. وزارت خارجه انگلیس چهارشنبه گذشته 23 دیپلمات روس را در رابطه با  این حادثه، «عنصر نامطلوب» نامیده و به آنها یک هفته فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.در مقابل، روس‌ها نیز وعده داده‌اند که تلافی می‌کنند.  سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: «مسکو تصمیم گرفته در واکنش به اقدامات لندن علیه روسیه، دیپلمات‌های انگلیسی را اخراج کند و ما به‌زودی اخراج این دیپلمات‌ها را اعلام خواهیم کرد.» لاوروف اظهار داشت: «ادعاهای انگلیس علیه روسیه، وقیحانه و بی‌اساس است.» «آلکساندر یاکوونکو»، سفیر روسیه در انگلیس هم اعلام کرده که مسکو در این مناقشه حداکثر فشار ممکن را بر انگلیس وارد خواهد کرد.
«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل اما تمام اتهام‌های انگلیس را رد کرد و از اعضای شورای امنیت خواست تا منتقدانه به این حادثه بنگرند. به گفته او، پس از ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته نخست‌وزیر انگلیس، روسیه خواستار جلسه علنی شورای امنیت و شفاف‌سازی شد. نبنزیا گفت: ما می‌خواهیم همه بدانند که چه اتفاقی اینجا می‌افتد. ما اظهارات کاملا غیرمسئولانه را رد می‌کنیم و تهدیدات علیه یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را که از سوی سیاستمداران انگلیسی مطرح شده، بی‌اساس می‌دانیم. وزارت خارجه روسیه نیز  اعلام کرده است که اقدامات خصمانه انگلیس علیه این کشور، به طرز بی‌سابقه‌ای تحریک‌آمیز و گستاخانه  است و بدون واکنش باقی نخواهد ماند. پیش از این، «ترزا می»،  نخست‌وزیر انگلیس طی سخنان خود در مجلس عوام گفته بود: پس از تحقیقات به طور قطع به این نتیجه رسیده‌ایم که روسیه با استفاده از ماده سمی، مسئول سوءقصد به جان جاسوس سابق روس بوده است.
«گوین ویلیامسون» وزیر دفاع انگلیس نیز در واکنش به تصمیم مسکو برای اخراج 23 دیپلمات انگلیسی از روسیه گفت که لندن منتظر واکنش مسکو بوده است. وی دست داشتن مسکو در مسمومیت «سرگئی اسکریپال» را «اقدامی تند و نفرت‌آور» توصیه نموده و گفت: «روسیه بهتر است کنار نشسته و خفه شود.» از سوی دیگر، همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بین دو کشور،  وزارت خارجه انگلیس به اتباع این کشور که به روسیه سفر ‌می‌کنند، هشدار داد که مراقب خود باشند.
در این بیانیه خطاب به شهروندان انگلیسی آمده است: با توجه به تنش‌های سیاسی میان انگلیس و روسیه، لازم است نسبت به اقدامات و تعرض‌های ضدانگلیسی محتمل آگاه باشید. آمریکا، آلمان و فرانسه هم در واکنش به این مناقشه، به طور مشترک از روسیه خواسته‌اند  درباره مسمومیت با ماده شیمیایی که به گفته آن‌ها امنیت غرب را تهدید کرده توضیح دهد.وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، به خاطر قضیه مسمومیت جاسوس دو جانبه سابق روس را بعید نمی‌داند.

نظر شما