شناسهٔ خبر: 24635994 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

دهن کجی آیفون به کاربران ایرانی!

Rferl

صاحب‌خبر -
برپایه گزارش‌های رسیده، کاربران گوشی‌های آیفون در ایران، امکان بارگیری (دانلود) اپلیکیشن‌های جدید از محل دریافت برنامه‌های کاربردی شرکت اپل (اپ‌استور) را ندارند.

شماری از کاربران گوشی‌های آیفون در ایران تایید کرده‌اند که استفاده از اپ‌استور با محدودیت مواجه شده است.

در ساعات گذشته گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن بود که کاربران هنگام استفاده از اپ استور با این پیام روبرو می‌شدند: «اپ‌استور در کشور یا منطقه‌ای که شما هستید، در دسترس نیست.»

شماری از رسانه‌ها در ایران گزارش داده‌اند که برخی از کاربران با استفاده از «وی‌پی‌ان»، که مکان شخص را نامشخص می‌کند، امکان دسترسی به اپ استور را دارند اما شماری دیگری از کاربران گفته‌اند برای آنها امکان به‌رورسانی با «وی‌پی‌ان» وجود نداشته است.

در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ شرکت آمریکایی اپل برخی از اپلیکیشن‌های فارسی نظیر تاکسی‌یاب و سفارش غذا را حذف کرد.

شرکت اپل دلیل این اقدام را تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان کرده بود. شرکت اپل در ایران دارای نمایندگی نیست و بسیاری از گوشی‌های این شرکت از راه قاچاق به ایران وارد می‌شود.

در واکنش به این اقدام شرکت اپل بود که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود نوشت: «۱۱ درصد سهم بازار گوشی ایران متعلق به اپل است. احترام به حقوق مصرف‌کننده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده. حذف اپ‌ها را پیگیری حقوقی می‌کنیم.»

در همین ارتباط کمپینی نیز در توئیتر در اعتراض به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی به راه افتاد. با این حال کاربران ایرانی همچنان می‌توانند اپلیکیشن‌های مجانی گوگل‌پلی را در ایران بارگیری کنند.

شرکت اپل هنوز به طور رسمی درباره اختلالات و محدودیت‌های تازه در ایران موضع‌گیری نکرده است.

نظر شما