شناسهٔ خبر: 24635918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 پرونده سنگين تعزيرات براي لبنياتي‌ها

بعد از تشکيل پرونده‌هاي تعزيراتي سنگين براي توليدکنندگان محصولات لبني و در پي نامه‌نگاري رئيس اتاق تهران با حسن روحاني، رئيس دفتر رئيس جمهور دستور بررسي موضوع را به وزراي صنعت و جهاد داد.به گزارش مهر، با دستور دولت براي عدم افزايش قيمت ها و بازگشت قيمت‌هاي افزايش يافته به حالت قبل، اکنون بسياري از کارخانجات دچار مشکل شده و بازار وضعيت نابساماني را تجربه مي‌کند؛ به خصوص اينکه افزايش قيمت تمام شده، تاب بسياري از توليدکنندگان را گرفته و آنها را مجبور کرده تا عليرغم اين دستور دولت، موضوع را ناديده بگيرند و کار را به روال سابق پيش برند.

در اين ميان، کارخانجات لبني که بعد از مدتها مجوز افزايش قيمت ده درصدي از دولت را گرفته بودند، به موازات مکلف شده بودند که شير خام را هم 8 درصد گرانتر از دامداران بخرند، اما حال که قرار بر بازگشت قيمتها به روال قبل است، بسياري از کارخانجات به دليل گرانفروشي به تعزيرات معرفي شده و پرونده هاي سنگيني را براي آنها تعيين کرده اند.

رايزني صنايع لبني طي دو سه سال گذشته با دولت براي افزايش قيمت، هيچگاه به نتيجه نرسيده و افزايش هزينه‌ها، آنها را مجبور کرده است که قيمت خود را بدون دريافت مجوز رسمي از دولت افزايش دهند و در مقابل، اين افزايش را در سامانه سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان ثبت نکنند. بالاخره رايزني‌ها به جايي رسيد که دولت در سال گذشته چراغ سبز افزايش ده درصدي قيمت را براي کارخانجات توليدکننده محصولات لبني نشان داد.

البته دولت در مقابل موافقت با افزايش ده درصدي قيمت محصولات لبني، کارخانجات را مکلف کرد تا شير را هم 8 درصد گرانتر، از دامداران بخرند؛ البته حمايت‌هاي لازم براي اين اتفاق، از سوي محمدرضا نعمت‌زاده، وزير وقت صنعت، معدن و تجارت صورت مي‌گرفت، موضوعي که اين روزها کمتر در وزارت صنعت، ديده مي‌شود. البته اين موضوع مورد حمايت و پيگيري وزير جهاد کشاورزي هم قرار داشت و کارخانجات لبني را هم مکلف کرد تا با دامداران، تفاهم‌نامه‌اي براي افزايش هشت درصدي قيمت خريد شير منعقد کنند.

حال اما موضوع وارد مرحله جديدي شده است، به اين معنا که دولت اعلام کرده که هر گونه افزايش قيمتي فعلا و حداقل تا پايان فروردين ممنوع است و همه قيمتها بايد به حالت قبل برگردد؛ بنابراين کارخانجات دوباره با چالشي مواجه شدند که مشکل را دوچندان کرده است، چراکه اگرچه آنها مکلف به بازگشت قيمتها به نرخ‌هاي سابق هستند، اما دولت زير بار نمي‌رود که هشت درصد افزايش قيمت خريد شير از دامداران نيز به حالت قبل برگردد و بنابراين مشکل دوباره سربرآورده است.

اکنون حتي تعدادي از کارخانجات همچنان قيمت خود را به حالت قبل برنگردانده‌اند و بنابراين دولت تصميم گرفته تا با هماهنگي سازمان تعزيرات حکومتي، جريمه تمام روزهايي را که کارخانجات بدون هماهنگي دولت، قيمت را بالا برده بودند، از آنها بگيرد. بر اين اساس بسياري از کارخانجات توليدکننده محصولات لبني، اکنون با مشکلات عديده مواجه شده اندو حتي حسابهاي آنها نيز مسدود و توقيف شده است و پرونده آنها نيز به تعزيرات معرفي شده است.

افزايش 30 درصدي قيمت مواد شوينده در سال آينده

علي‌رغم افزايش استفاده از مواد شوينده در فصل پاياني سال و تب و تاب قيمتي در بازار اين محصولات، قيمت مواد شوينده در زمستان سال جاري کنترل و افزايش آن به سال آينده موکول شده و به گفته رييس انجمن توليدکنندگان مواد شوينده افزايش 30 درصدي خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، بختيار علم‌بيگي با اشاره به اين‌که همواره در روزهاي منتهي به پايان سال با موضوع افزايش قيمت مواد شوينده به دليل بحث نظافتي در اماکن مختلف اعم از منازل مسکوني مواجهيم، اظهار کرد: هر ساله مانع از افزايش گراني قيمت شوينده در پايان سال مي‌شويم و شاهد عملي شدن افزايش قيمت اين مواد در ابتداي سال آينده هستيم.

وي با اعلام اين‌که در حال حاضر مواد اوليه مورد نياز به کار گرفته شده در توليد مواد شوينده بين 55 تا 60 درصد رشد يافته است، بيان کرد: با توجه به افزايش قيمت ارز و بالا رفتن قيمت مواد اوليه به کار گرفته شده در مواد شوينده بايد شاهد افزايش قيمت اين محصولات باشيم، اما هر ساله اين اتفاق در پايان سال رخ نمي‌دهد و به ابتداي سال آينده موکول مي‌شود.

رييس هيات مديره انجمن توليدکنندگان مواد شوينده، آرايشي و بهداشتي از افزايش 30 درصدي قيمت مواد شوينده در سال 1397 خبر داد و بيان کرد: اگر شرايط در ابتداي سال آينده نيز به همين منوال پيش برود و دچار نوسان مجدد در قيمت ارز و بالارفت قيمت مواد اوليه نباشيم تقريبا با افزايش 30 درصدي قيمت مواد شوينده در سال 1397 روبرو خواهيم بود.علم‌بيگي در پاسخ به سوالي مبني بر گراني برخي مواد شوينده طي روزهاي اخير، اظهار کرد: تنها يکي از شرکت‌هاي توليدکننده قيمت‌هاي خود را افزايش داده بود که با استعلام سازمان مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان از انجمن توليدکنندگان مواد شوينده، آرايشي و بهداشتي با اين اتفاق برخورد شد و قيمت‌ها به روال قبلي بازگشت.

وي ادامه داد: بنابر اعلام سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان تا پايان سال جاري نبايد قيمت هيچ کالا و محصولي افزايش يابد.

آخرين يارانه نقدي سال 96 واريز مي‌شود

هشتاد دو پنجمين مرحله يارانه نقدي مربوط به اسفندماه سال جاري ساعت 24 امشب به حساب سرپرستان خانوارها واريز و قابل برداشت خواهد بود.به گزارش ايلنا؛ سازمان هدفمندي يارانه‌ها اعلام کرد: هشتاد دو پنجمين مرحله يارانه نقدي مربوط به اسفندماه سال جاري به ازاي هر نفر 455000 ريال به همراه افزايش حداقل دستمزد مستمري خانوارهاي مددجويان تحت حمايت کميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي کشور ساعت 24 روز شنبه مورخ 96.12.26 به حساب سرپرستان خانوارها واريز و قابل برداشت خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما