شناسهٔ خبر: 24634715 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

نامه «نجفی» به وزیر کار

نماینده مردم تهران، در نامه‌ای به علی ربیعی درخواست کرد که زمانبندی اقدامات آتی و چگونگی رصد هر یک از آنها طبق وعده‌های داده شده برای وی ارسال شود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
 متن نامه محمدرضا نجفی به علی ربیعی، به شرح زیر است:

«به نام خدا

جناب آقای دکتر ربیعی

وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی

با سلام و احترام

در ابتدا کسب اعتماد مجدد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و ابقا جنابعالی را تبریک می گویم و از خداوند منان برای شما و همکاران ارجمندتان در وزارت خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی سلامتی، بهروزی و دوام توفیق خدمت در سال جدید مسالت دارم. چنانچه مستحضرید حسب ابتکار شورای مرکزی فراکسیون امید، مقرر شد قبل از اتخاذ موضع و اعلام نظر واحد فراکسیون درباره استیضاح های همزمان اخیر، عملکرد وزرای محترم از طریق تشکیل کارگروه های سه گانه، متناظر با هر وزارتخانه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته، سپس با بررسی نهایی در صحن فراکسیون تصمیم نهایی اتخاذ شود. مجموعه ارزیابی های اعضای کارگروه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مجموع و با لحاظ زمان کوتاه شروع بکار دولت جدید و شرایط حساس سیاسی کشور و بویژه تاکید بر لزوم تداوم حمایت از دولت منتخب ملت و اذعان به آغاز روندهای اصلاحی قابل ارزیابی در وزارتخانه مذکور و تایید پاره ای دستاوردهای دارای اهمیت بالا بویژه در حوزه های کار و رفاه اجتماعی و ضمن تایید بخشی از نقدها و نگرانی های نمایندگان محترم موافق استیضاح، مخالفت مشروط خود را با تغییر مدیریت وزارتخانه اعلام نمود که با حسن ظن و مسئولیت شناسی اعضای محترم فراکسیون امید، به عنوان نظر فراکسیون مشروط به تداوم اصلاحات در وزارتخانه مذکور، پذیرفته شد. اکنون که با تایید مجدد نمایندگان ملت، توفیق تداوم خدمت برای جنابعالی در وزارت متبوع حاصل شده است، به عنوان مسئول پیگیری موضوع در فراکسیون امید و حسب انجام وظایف نمایندگی، توجه جنابعالی را به نکات زیر جلب می‌­کنم:

تایید نمایندگان محترم مجلس، در حقیقت تایید روند اصلاحی طی شده در ماههای اخیر است، ما در خانه ملت نیت و اراده‌­ای در جنابعالی و همکارانتان یافتیم که سعی بر ادامه و تقویت روندهای اصلاحی اخیر دارد و اخذ و سلب فرصت اصلاح را موافق منافع ملی ندیدیم.

اوضاع اجتماعی کشور، چندان مناسب نیست، به جهت وظایف اصلی و ذاتی آن وزارتخانه بخش مهمی از مطالبات و نارضایتی های مردم عزیز باید با ائتلاف همه نیروهای ذی­نفع و همه حاکمیت و با محوریت آن وزارتخانه صورت گیرد. علیرغم ظرفیت و امکانات محدود، ستاد اصلی ساماندهی فقر، بیکاری و بی­عدالتی تنها در ظرفیت مجموعه شما و همکاران شایسته تان در این بخش ها امکان موفقیت دارد.

وضعیت مدیریت بخشی از بنگاههای زیر مجموعه شما به هیچ وجه قابل قبول نیست و عمده مخالفت نمایندگان دلسوز نیز از همین ناحیه نشات می گرفت، آنچه موافقان را راضی به تدوام حضور شما در وزارتخانه کرد، روحیه نقدپذیری و اعلام آمادگی جدی جنابعالی برای ساماندهی و اصلاح این بنگاهها و عملیاتی کردن سریع برنامه های ضد فساد در این حوزه است.

بر این اساس به عنوان مدافع شفاف روند اصلاحی آن وزارتخانه، به استحضار می رسانم که بیش از پیش تکلیف نظارت بر این روندها را بر خود واجب می دانم. قضاوت همیشه عملی خطیر است، بویژه آنجا که به حقوق ۸۰ میلیون انسان مربوط است و از طرف گروهی از نمایندگان ملت باشد. اعتماد همکارانم سرمایه ای بزرگ است و وظیفه خود می دانم برنامه های اعلامی شما را به طور دقیق بررسی نمایم و گزارش های مستمر از برنامه های اصلاحی جنابعالی به همکارانم و مردم ارائه دهم. مهمترین حوزه های اصلاح امور اقتصادی یا مدیریت شرکت ها را که بخش مهمی از سرمایه های کشور به آنها تعلق دارد، در چند عنوان  می توان خلاصه کرد:

ارتقای سلامت: تدوین و انجام اقدامات روشن قابل ارزیابی برای افزایش شفافیت و مبارزه با فساد در شرکت های وابسته و ارایه چارچوب شفاف ارزیابی عملکرد مدیران فعلی و گزارش نتایج به افکار عمومی

نظام انتصابات: چارچوب نظام انتصاب هیات مدیره ها و مدیران عامل  شرکت ها و سمت های سازمانهای زیر مجموعه بر اساس رویکردهای علمی و کارشناسی تدوین، اعلام و اجرا شود. استقرار سیستم منابع انسانی حرفه ای و کارآمد از اهم مطالبات نمایندگان محترم مجلس است.

خروج از بنگاه داری: واگذاری سهام و مدیریت شرکت های وابسته به آن وزارتخانه به بخش خصوصی بر اساس چارچوبی شفاف و عالمانه به نحوی که ضمن حفظ حقوق صاحبان اصلی سهام، مشکل مهم ناکارآمدی و سوء مدیریت موجود در ظرف زمانی مشخص مرتفع گردد.

برنامه ریزی برای تحقق این عناوین نقش مهمی در بهبود بهره وری شرکت های وابسته خواهد داشت. هر چند در مذاکراتی که با جنابعالی و همکارانتان داشتم، اقدامات اجرایی را بیان کردید، موجب امتنان است دستور فرمایید به عنوان گام نخست، زمانبندی اقدامات آتی و چگونگی رصد هر یک از آن اقدامات، به صورت دقیق و تفصیلی برای اینجانب ارسال گردد. براین باورم که  رصد و ارزیابی وزارتخانه های کشور به طور دقیق، شفاف و در منظر عمومی از وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی است و این کار می تواند در اصلاح امور نقش مهمی  داشته باشد و باید این شیوه تبدیل به یک رویه میان قوه مقننه و قوه مجریه کشور شود. گفتگوی عمومی در مورد عملکرد آن وزارتخانه مصالح فراوانی خواهد داشت که علاوه بر پیشگیری از بروز سهم خواهی های رایج، امکان مشارکت صاحبنظران و ذینفعان امر و بهبود کیفیت تصمیمات را بدنبال دارد. ان‌شاءالله

محمد رضا نجفی

نماینده مردم تهران، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی»
منبع: ایسنا

نظر شما