شناسهٔ خبر: 24633347 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شهردار اصفهان:

طی چهار ماه به‌اندازه ۴ سال کار انجام شده است و ما این را اثبات کردیم

جوان آنلاين

شهردار اصفهان گفت: مترو توسط مردانی تکمیل شد که سه شیفته کار کردند. اینها همان مردانی هستند که در گذشته هم کار می کردند اما در این چهارماه به اندازه چهار سال کار کردند و مترو حاصل کار آنهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، شهردار اصفهان دردومین نشست خبری پایان سال خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه در سال آینده، رویه فعلی را باقوت بیشتری ادامه خواهیم داد، اظهار داشت : شش ماه و ۱۵ روز از سال گذشته بود که وارد شهرداری شدم، در این مدت تنها ۳۰ درصد از بودجه محقق شده بود در حالی که باید ۵۰ درصد از بودجه محقق می‌شد.

قدرت الله نوروزی با بیان اینکه در این مدت سعی کردیم جذب بودجه شهرداری را افزایش دهیم، ادامه داد: بر این اساس با تمام کسانی که در تهران و اصفهان به این موضوع مربوط می‌شدند، مذاکره کردیم، اکنون جذب بودجه با وجود انتصابات و تغییر مدیریتی پنج درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، یعنی ۸۰ درصد بودجه شهرداری تا پایان سال محقق می‌شود، البته این رقم به جز عددی است که برای مترو پیش‌بینی شد.

وی ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان برای مترو اوراق مشارکت پیش‌بینی شده که ۲۵۰ میلیارد تومان آن از سوی دولت و مابقی توسط شهرداری تأمین می شود. در بانک مرکزی مراحل بودجه مترو طی شده است که اگر آن هم تحقق یابد و آن را جز درآمدهای شهرداری حساب کنیم وضعیت متفاوت خواهد بود.

نوروزی با بیان اینکه بودجه سال آینده شهرداری ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش و به سه هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: علی رغم مشکلات زیاد با برنامه‌ریزی‌ها، تشکیل اتاق فکرها، فعال شدن کمیته جذب و کمیته تخصیص امیدواریم در سال آینده وضعیت بهتری را پیش رو داشته باشیم.

وی در خصوص پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی گفت: مرکز همایش‌های بین‌المللی در سال ۹۰ کلنگ زنی شد و قرار بود در شهریورماه سال ۹۱ افتتاح شود، همچنین بر اساس توافقی که انجام شده بود قرار بود دولت ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه این مرکز را پرداخت کند که تنها ۲۰ میلیارد تومان آن محقق شد.

شهردار اصفهان افزود: مشکلات سرمایه‌گذاری و قراردادی از جمله دلایل دیرکرد احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی است، زیرا قسمتی از پروژه یعنی مراکز تجاری به بخش خصوصی واگذارشده که تنها هفت درصد پیشرفت کرده اما بخشی که به عهده شهرداری بوده حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بنابراین اگر تنها سالن افتتاح شود، کاربرد مناسبی نخواهد داشت.

مشاوران هزینه نیستند

نوروزی با بیان اینکه مشاوران هزینه نیستند، بلکه سرمایه‌ای برای سیستم هستند، گفت: من نمی‌دانم مشاوران قبلی شهردار چند نفر بودند، اما برخی از آن‌ها تکریم شدند و به جای برخی افراد دیگر را معارفه کردیم، مشاوران جدید به قدری کمک کردند که می‌توان امیدوار بود بودجه‌ای که تا امروز ۳۰ درصد جذب شده به ۵۰ درصد افزایش یابد و حضور این مشاوران هزینه نیست.

شهردار اصفهان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی با شهرداری مشکلی ندارند و هم ما و هم کتابخانه‌ها در حال ارائه خدمات به مردم هستیم، افزود: نیم درصد بودجه شهرداری باید به حساب انجمن کتابخانه‌های شهر اصفهان ریخته شود و اگر تا امروز این موضوع محقق نشده به دلیل نبود چنین انجمنی بوده است.

وی تصریح کرد: هیچ‌کسی دوست ندارد که دوست داشته نشود، اما برای دوست داشته شدن دست به هر کاری نمی‌زنیم، بنابراین هرکس در این شهر خدماتی ارائه دهد ما از آن‌ها حمایت خواهیم کرد چون کار آن‌ها، ارتقاء سطح شهر و ادای حق شهروندان است.

شهردار اصفهان با اشاره پیشرفت‌های پروژه قطار شهری اصفهان گفت: مقرر شده ۵۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت توسط دولت به قطار شهری اصفهان تزریق شود که اگر این مهم محقق شود در خط دو شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

جهان‌نما را به مرکز تردد شهروندان تبدیل می‌کنیم

وی ادامه داد: بخشی از این مشکلات مربوط به یونسکو و بخشی مربوط به میراث فرهنگی و همچنین مشکلاتی به دلیل اختلافات خریداران و مجموعه بوده است از این رو استقبال چندانی از واحدهای تجاری جهان‌نما نشده و مغازه‌های آن خالی مانده است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: تا کنون جلسات زیادی در راستای رفع مشکلات جهان‌نما برگزارشده است و درصدد هستیم کارخانه تکنولوژی که در تهران دایر شده را در جهان‌نما ایجاد و مشاغل زیادی را وارد آن کنیم.

وی تصریح کرد: ساختمان جهان‌نما ۹۰ درصد پیشرفت داشته است اما  گاهی ۱۰ درصد باقی‌مانده تمام معادلات را برهم می‌زند، این در حالی است که ما به جهان‌نما امیدوار هستیم و آنجا را با راه‌اندازی کارخانه نوآوری و تکنولوژی به مرکز تردد تبدیل خواهیم کرد.

قهر مردمی میدان امام علی(ع) را احاطه کرده است

شهردار اصفهان با اشاره به پروژه میدان امام علی(ع) گفت: قهر مردمی میدان امام علی را احاطه کرده و این قهر باید شکسته شود از این رو بازدیدهایی را از این میدان داشته‌ایم و از متولیان خواسته‌ایم که با مردم و مالکان مذاکره کنند.

وی تاکید کرد: باید رضایت مردم حاصل شود و رونق بخشی به فضای کسب و کار صورت گیرد و موانع موجود در این مسیر مرتفع شود تا کارآفرینی در شهر رونق پیدا کند.

وی گفت: سال آینده واحدهای تجاری بهره‌برداری نشده از این وضعیت خارج خواهند شد و البته بخش عظیمی از آن بستگی به شرایط کشور و عبور از رکود دارد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: البته اخیرا اتفاقاتی افتاده است و شرایط خرید و فروش متفاوت شده است که امیدواریم با رونق بخش مسکن بتوانیم مسائل مربوط به سالن اجلاس، جهان‌نما و میدان  عتیق را حل کنیم.

برگزاری ۲۵ جلسه هم‌اندیشی

نوروزی در ادامه با اشاره به گذشت ۱۷۰ روز از تصدی‌گری مدیریت شهری اصفهان گفت: در این مدت ۲۵ جلسه تحت عنوان اصفهان فردا برای هم‌اندیشی با صاحبان اندیشه برگزارشده است و در هر جلسه افرادی حضور دارند که متعلق به صنف، اقوام، هنرمندان، فرهنگیان ، دانشگاهیان ، بازاریان  یا یک قشر از جامعه هستند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بهترین شیوه برای شنیدن صدای مردم ادامه دادن مسیر برگزاری جلسات هم‌اندیشی اصفهان فردا است.

وی ادامه داد: ما هفته‌ای یکبار جلسات دو تا سه‌ساعته برگزار می‌کنیم تا برگزیدگان بخشی از جامعه، حرف‌های خود را بیان کنند، ما بشنویم و جمع‌بندی آن‌ها را پیاده‌سازی کنیم، این در حالی است که عده‌ای گمان می‌کنند این جلسات برگزار و تمام می‌شود غافل از اینکه اتفاقاتی که در شهر افتاده یا می‌افتد تحت تاثیر همین هم‌اندیشی‌ها است.

شهردار اصفهان گفت: تا جایی که توانسته‌ایم در محافل و مجالس از جمله نماز جمعه و در بین دانشگاهیان حضور یافته و جلساتی برگزار کرده‌ایم که همه بیانگر پیگیری‌های ما است، البته رسانه‌ها باید کمک کنند تا تعامل شهرداری با مردم افزایش یابد.

شهردار اصفهان تاکید کرد: ارتباطی که عوام فریبانه باشد و به نوعی مسائل مهم را توجیه کند اگر نباشد، بهتر است، زیرا ما تجربه تلخ این رفتارها را داریم.

از رفتارهای پوپولیستی پرهیز شود

تخصیص زمین برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها

نوروزی در ارتباط با وجود تکدی گران در شهر تصریح کرد: برخورد متکدیان جزو وظایف شهرداری است اما برخی از متکدیان ایرانی نیستند. زمینی را به ساماندهی کارتن‌خواب‌ها اختصاص دادیم و شورای شهر هم برای ساخت این مکان پنج میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. با برخی که این مسئله را به عنوان شغل مدنظر قرار داده‌اند باید با آن‌ها مقابله کرد.

وی اضافه کرد: وجود این مسئله برای شهر توریستی اصفهان بسیار بد است البته تعداد متکدیان اصفهان نسبت به تهران کمتر است اما امیدواریم با تدابیر لازم از سوی بهزیستی، شورای شهر و شهرداری اصفهان، تعداد آن‌ها به صفر برسد.

به شعارهایی که برای بانوان دادیم عمل شد

شهردار اصفهان با بیان اینکه به همه شعارهایی که در ارتباط با بانوان داده‌ایم عمل کرده‌ایم، گفت: امروز، آمار دقیق نیروهای شهرداری را به تفکیک سن و جنسیت به همراه  ندارم اما مطمئن هستم متوسط سن افرادی که در این دوره در مدیریت شهری مشغول شده‌اند، کمتر از دورهای قبل است البته در نظر دارم یک شورای مشورتی نیز از جوانان ایجاد کنم.

وی ادامه داد: بودجه عملکردی، یک نظام جدید است که بر اساس اثرگذاری هر برنامه، بودجه به آن تعلق می‌گیرد، این نظام جدید، سیاستی است که برای آینده مدیریت شهری اصفهان در نظر گرفته‌ایم.

تلاش برای رونق گردشگری

نوروزی با اشاره به رونق گردشگری در سطح شهر اظهار کرد: محور اول برنامه ارائه شده من، گردشگری بود البته زیرساخت‌های آن فراهم نیست و از نظر هتل نسبت به شهرهایی مانند شیراز، هتل‌های کمتری داریم، البته فعالیت‌های خوبی امسال برای جذب گردشگران صورت گرفته است ازجمله اینکه سایتی را برای ثبت نام گردشگران طراحی کرده‌ایم که در دنیا وجود داشت اما در ایران ارائه نشده بود.

وی افزود: به سازمان فاوا نیز ابلاغ کردیم نقاط گردشگر پذیر شهر را به اینترنت مجهز کنید و بر همین اساس مکان‌هایی همچون ورودی‌های شهر و میدان امام(ره) به این امکانات تجهیز شده‌اند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: ستاد تسهیلات سفر از ۲۷ اسفند فعالیت خود را طی آیینی از شهرداری مرکزی اصفهان با عنوان آوای میزبانی در سه بخش، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی، آغاز به کار خواهد کرد.

اجرای نمادین چوگان در نوروز

وی در بخش دیگر از سخنان خود از اجرای بازی‌های نمادینی همچون چوگان طی ایام نوروز در شهر اصفهان خبر داد و گفت: تمام تلاش مدیریت شهری برگزاری شایسته برنامه‌های تدارک دیده شده در شهر اصفهان است، زیرا درصدد هستیم، با اجرای برنامه‌های مناسب بتوانیم میزبان خوبی برای مسافران نوروزی باشیم.

نوروزی تاکید کرد: تمام دستگاه‌هایی که می‌توانند در ایام نوروز محل‌های اقامتی در اختیار مسافران قرار دهند عضو ستاد نوروزی اصفهان هستند.

وی ادامه داد: هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و سایر مکان‌هایی که برای اقامت پیش‌بینی شده است مهیا شده‌اند اما نکته مهم این است که مرزبندی‌ها و تمایز در این ایام دقیق نیست.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای اسکان روباز مسافران کمپینگ باغ فدک پیش‌بینی شده است، ادامه داد: افرادی که در پارک‌ها قصد برپا کردن چادر دارند دلیل بر پول نداشتن آن‌ها نیست، زیرا بخشی از این افراد دوست دارند در مکان‌های روباز باشند بنابراین نباید این‌گونه برداشت شود کسانی که در پارک‌ها چادر می‌زنند از طبقه خاصی هستند و آن‌هایی که در هتل‌ها اسکان دارند، قشر مرفه هستند.

"تغییر" به معنای ایجاد اصلاحات است

وی افزود: واژه "تغییر" تنها به تغییر افراد تخصیص داده نشده است، بلکه تغییر روش را در برمی‌گیرد و رویه را اصلاح می‌کند.

نوروزی با بیان اینکه تغییر به معنای دگرگونی نیست، گفت: تغییر مورد نظر ما، ایجاد اصلاحات در امور است البته اگر بخواهیم رویه را تغییر دهیم و یک مسیر نهادینه شده را اصلاح کنیم باید ابزار آن فراهم باشد که یکی از این ابزار نیروی انسانی است.

شهردار اصفهان گفت: اگر مدیران به دنبال اجرای برنامه‌هایی که از سوی شهرداری اعلام شده، نباشند و این برنامه‌ها را اجرا نکنند، آن نیرو باید تغییر کند.

وی ادامه داد: برنامه‌های شهرداری برای تغییر روش و تغییر رویه اعلام شده و قرار است برای بررسی منتشر شود تا همگان بر آن نظارت داشته باشند.

همه مدیران نباید تغییر یابند

شهردار اصفهان تصریح کرد: برخی مدیران را تغییر داده‌ایم، اما در شهرداری تعداد مدیران زیاد است و قرار نیست همه این افراد تغییر کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری مرکز اجرای عملیات اداره امور شهر بوده و بیشتر کارها اجرایی است، اظهار کرد: شهرداری با حوزه سیاسی و دیگر حوزه‌ها متفاوت است و از تمام افرادی که برنامه‌های اعلام شده را اجرایی کنند، استفاده می‌کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: هرکجا ببینیم این افراد با برنامه انطباق ندارند و یا شرایط اجرای آن را ندارند، تغییر داده می‌شوند و تا کنون هم تغییراتی انجام شده است، معاونان، شهرداران مناطق و مدیران سازمان تغییر داده‌شده‌اند و این تغییر تا زمانی که به سود منافع شهر باشد، ادامه خواهد داشت.

اثبات می‌کنیم که در ۴ ماه به‌اندازه ۴ سال در مترو کارشده است

شهردار اصفهان با اشاره به پیشرفت‌های خوبی که در مسیر اجرای قطار شهری اصفهان  اتفاق افتاده است، گفت: بازهم تاکید می‌کنیم که طی چهار ماه به‌اندازه ۴ سال کار انجام شده است و ما این را اثبات می‌کنیم.

وی تاکید کرد: البته فعالیت‌های انجام شده توسط کارگران ، کارشناسان ، مدیران و مهندسان مترو انجام شده و من پیگیری و نظارت کردم، لذا در همین فرصت از تمام افرادی که در این راستا تلاش کردند تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: در شبکه یک صدا و سیما اطلاع‌رسانی‌هایی مبنی بر اینکه در آستانه نوروز مترو به صفه می‌رسد انجام شد و من از همین جا دعوت می‌کنم صبح یکشنبه در میدان امام حسین(ع) همه سوار بر قطار شهری شده و در ایستگاه صفه پیاده شوند.

نوروزی با بیان اینکه نصف جهان پیش از نوروز به ایستگاه صفه سلام می‌کند، تاکید کرد: وعده ما با شما در کنار مردانی که برای تکمیل این پروژه کمک کردند، محقق خواهد شد و من آنجا خواهم گفت که چطور قطار شهری به ایستگاه صفه رسید.

گره‌های کور به پشتوانه کارگران باز می شود

شهردار اصفهان با طرح این سؤال که آیا میدانید کارگران و مهندسان قطار شهری طی سه شیفت کاری در تمام ایام هفته در زیرزمین مشغول به کار هستند؟، گفت: کارها باقوت و با جدیت اجرا شده و با ارزیابی که از مدیران مترو داشتیم می‌دانستیم علی رغم تمام سنگ‌اندازی‌ها و دیگر مشکلات در این مسیر می‌توانیم موفق شویم و خوشبختانه با سرافرازی اعلام می‌کنیم که ما به قول خودمان عمل کرده‌ایم.

شهردار اصفهان در ادامه با بیان اینکه قول داده بودیم از ابتدای آذر ماه سرفاصله زمانی حرکت قطار شهری را ۱۵ دقیقه کاهش دهیم و البته آن را محقق کردیم، افزود: امروز قول می‌دهم سال آینده سرفاصله زمانی حرکت رام‌های قطار شهری به ۱۰ دقیقه کاهش یابد، البته برنامه مدیریت شهری کاهش سرفاصله حرکت مترو به دو و نیم دقیقه است.

نوروزی خاطرنشان کرد: زمانی که سکان مدیریت شهری اصفهان را در دست گرفتم ۱۸ هزار نفر در روز از قطار شهری اصفهان استفاده می‌کردند این در حالی است که امروز بیش از ۳۰ هزار نفر از مترو استفاده و سفرهای درون‌شهری خود را با این وسیله نقلیه پاک انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه از روز یکشنبه هفته ‌آینده مسافران قطار شهری در ایستگاه امام حسین(ع) از ضلع شرقی آن در ابتدای خیابان سپاه سوار و پیاده می‌شوند، اظهار کرد: پاساژ محمودیه (روبروی ساختمان جهان‌نما) هنوز آزادسازی نشده اما قول می‌دهم در آینده نزدیک تبدیل به ایستگاه شود و داخل جهان‌نما را مرکزی برای رفت و آمد به ایستگاه قطار شهری کنیم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: مردم باید بدانند زیرزمین شب‌ها ولوله ایی برپاست، می‌توانند نمود عینی آن را با مراجعه به ایستگاه‌های قطار شهری ببینند و از نزدیک مشاهده کنند مردان این شهر در زیرزمین چه اقدامات سازنده‌ای انجام می‌دهند.

برای رودخانه زاینده رود باید اقدامات اساسی انجام داد

شهردار اصفهان اظهار کرد: معتقدم برای رودخانه زاینده رود باید اقدامات اساسی انجام داد در این راستا باید تونل سوم کوهرنگ عملیاتی شود تا آب به تالاب گاوخونی برسد.

همگی پاسدار حفاظت از محیط زیست شویم

نوروزی عنوان کرد: هرکس را که برای گره‌گشایی شهر سراغ دارید معرفی کنید تا برای رونق شهر و تکریم مردم اصفهان، دست آن‌ها را ببوسیم.

وی ادامه داد: روزی هزار تن زباله تر تولید و به مدیریت پسماند انتقال پیدا می‌یابد تا تفکیک شود پس بهتر است برخی از اقدامات را دیگر انجام نداده و همگی پاسدار حفاظت از محیط زیست شویم تا شهری بدون زباله داشته باشیم.

آن‌قدر جرائت داریم که به اشتباه خود اقرار کنیم

نوروزی با بیان اینکه معتقدم ضمن شاد بودن مردم و نشاط در شهر، باید ارزش‌های دینی هم حفظ شود، تاکید کرد: برخی از ارزش‌ها مانند شعار مذهبی تغییرناپذیر بوده و برای آن ارزش قائل هستیم  و برخی ارزش‌ها هم تغییرپذیر هستند و مانند آزادی و عدالت در زمان‌های مختلف، تعاریف متفاوتی دارند.

وی اضافه کرد: اظهارنظر برخی افراد در مورد عدم رعایت شعار مذهبی را قبول ندارم و حاضر به مصاحبه با این افراد هستم، البته بهتر است افراد در اظهارنظرهای خود انصاف داشته و کرامت دیگران را زیر سؤال نبرند و نقد کرده اما تخریب نکنند.

تشکیل خیریه شهر سازان

شهردار اصفهان افزود: در بخش ساخت‌وساز به دنبال این هستیم تا همان‌گونه که خیریه مسجد و مدارس وجود دارد با کمک انبوه‌سازان، خیریه شهر سازان را نیز ایجاد کنیم. این ایده مطرح شده است و تاکنون ۴ کنسول تشکیل شده است و کنسول اقتصادی در حال فعالیت است.

نجات تالاب گاوخونی، سایه تهدید را از سر شهر برمی‌دارد

وی با بیان اینکه برای رفع آلودگی شهر اصفهان باید مترو احداث و ناوگان اتوبوس‌رانی نو و ترافیک برطرف و زاینده رود و تالاب گاوخونی سیراب شود، گفت: زاینده رود نباید به سوی میرایی میراث گام بردارد، باید چند گامی به گذشته خود بازگردد و برای این اتفاق تا کنون از هیچ پوششی دریغ نکرده‌ایم و به عنوان یک مطالبه گر با مسئولان مختلف پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و همچنین استاندار نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

شهردار اصفهان اضافه کرد: نبود آب بیشترین آسیب را به شهروندان می‌زند اگر آب باشد آلودگی کاهش می‌یابد و اگر تالاب گاوخونی پرآب شود سایه تهدید از سر شهر برداشته می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه در شرق اصفهان در کمربند سبز درختانی کاشته‌ایم و این درختان سربازانی برای مبارزه با ریز گردها هستند، گفت: ۸۰ هزار اصل درخت کاشته‌ایم و این‌ها سلاح‌هایی هستند که به شکار معضلاتی که می‌خواهند از دوردست‌ها به شهر وارد و صدمه بزنند، می‌روند.

انصاف نیست اگر ناله کشاورزان را بشنویم و نمیریم

وی گفت: برای جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود کارهای زیادی انجام شده است و من نیز کارهایی به سهم خود برای جاری شدن آب در زاینده رود انجام داده‌ام.

شهردار اصفهان افزود: کشاورزان ضجه می‌زنند، بنابراین دوست داریم دل آنان شاد شود و در آستانه نوروز آب نیست که آن‌ها بتوانند زمین‌های خود را سیراب کنند؛ گامی برای رفع فقر این قشر برداریم.

طرفدار معلولان هستم

شهردار اصفهان گفت: شاید معلولان در بخشی از اندام خود دچار آسیب شده باشند، اما دارای هوش و توانمندی بالقوه‌ای هستند، البته معلولیتی در معلولان نمی‌‎بینم.

وی ادامه داد: جانبازان نیز بخشی از جامعه معلولان به شمار می‌روند، اما به معنای خاص از توانمندی معلولان خدادادی یا معلولان جنگ آن‌گونه که باید استفاده نشده است.

نوروزی تصریح کرد: آخرین باری که از محل نمایشگاه فروش محصولات معلولان بازدید کردم بیشتر به استعدادهای آنان پی بردم از این رو درصدد هستیم ایده راه‌اندازی مرکزی در شهر اصفهان را دنبال کنیم تا معلولان بتوانند در آنجا دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند..

شهردار اصفهان تاکید کرد: امکانات شهری باید به‌گونه‌ای باشد که معلولان بتوانند به راحتی در فضاهای شهر حضور یابند، درواقع باید بسترها به‌گونه‌ای فراهم شود تا هیچ معلولی احساس نکند نمی‌تواند از امکانات شهری استفاده کند.

   

ا

نظر شما