شناسهٔ خبر: 24632565 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رقم دستمزد کارگران امروز نهایی می‌شود؟

چانه‌زنی برای تعیین رقم مزد کارگران از ساعاتی قبل با حضور شرکای اجتماعی و نمایندگان سه بخش دولتی، کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار آغاز شده و شنیده‌ها حاکی از آن است که مذاکرات فشرده مزدی میان گروه‌های کارگری و کارفرمایی در جریان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا جلسه دستمزد شورای عالی کار از صبح امروز با حضور وزرای اقتصادی و نمایندگان دولت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در حال برگزاری است و ۱۳ میلیون کارگر ایرانی چشم انتظار نهایی شدن رقم مزدشان برای سال آینده هستند.

با توجه به وعده علی ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اعلام رقم دستمزد تا قبل از شب عید و تلاش نمایندگان کارگری برای نهایی شدن رقم مزد، احتمال تصویب افزایش مزد سال ۹۷ کارگران در جلسه امروز شورای عالی کار دور از ذهن نیست. طی سال‌های گذشته روال جلسات به نحوی بوده که حداقل مزد کارگران بر تورم موجود پیشی گرفته است.

نمایندگان کارگری همواره تلاش کرده‌اند تا بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار که به سبب معیشت خانوارهای کارگری اشاره دارد در جریان تعیین مزد بیشتر لحاظ شود و بر همین اساس امسال نیز بر لزوم توجه به سبد هزینه خانوار در تصمیم‌گیری مزد تاکید دارند.

در هفته‌های اخیر چندین نشست برای تعیین رقم سبد هزینه کارگران برگزار شده که در آخرین جلسه، هزینه ماهانه سبد تعیین شده خانوار کارگری دو میلیون و ۶۷۰ هزار تومان اعلام شد. پیشتر گزینه‌های مختلفی برای افزایش مزد کارگران پیش بینی شده بود که افزایش پلکانی دستمزد کارگران، افزایش سایر سطوح مزدی و افزایش بن خوار و بار کارگران از جمله آنهاست.

گمانه‌زنی‌ها برای تعیین حداقل مزد کارگران و پیش‌بینی فعالان حوزه کار از احتمال افزایش ۱۴ تا ۲۰ درصدی دستمزد سال ۹۷ حکایت دارد. نمایندگان کارفرمایی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، عوارض و مالیات‌ها، رکود در بنگاه‌ها و پایین بودن بهره‌وری چندان از افزایش دستمزدها استقبال نمی‌کنند و توجیه آنها ریزش نیروهای کار در صورت افزایش مزد است. اسفند ماه سال گذشته شورای عالی کار با افزایش ۱۴.۵ درصدی حداقل مزد کارگران موافقت کرد و بر این اساس پایه مزد کارگران مشمول قانون کار از ۸۱۲ هزار تومان در سال ۹۵ به ۹۳۰ هزار تومان در سال ۹۶ افزایش یافت.

انتهای پیام

نظر شما