شناسهٔ خبر: 24629953 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگاه مراکز دانشگاهی و دانشگاه‌ها به دانشجو سطح پایین و بازاری نباشد

نمایندگی مازندران

رئیس موسسه آموزش عالی خزر محمودآباد گفت: نگاه مراکز دانشگاهی و دانشگاه‌ها به دانشجو سطح پایین و بازاری نباشد.

صاحب‌خبر -

احسان شعبان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که مسئولان شهری می‌توانند در راستای اشتعال‌زایی جوانان موثر باشند، اظهار کرد: ایجاد تحول در توسعه استان باید از سوی دانشگاه‌ها صورت گیرد و مسئولان شهری از پتانسیل بالای خود در جهت اشتغال‌زایی و ارتباط با جوانان فارغ‌التحصیل استفاده کنند.

وی افزود: اساتید فرهیخته دانشگاهی  هم باید دانشجویان فرهیخته و عملگرا تربیت کنند؛ دانش‌آموختگان باید کسانی باشند که با تئوری کامل آشنا بوده و در رشته‌های فنی به کار اجرایی نیز تسلط داشته باشند.

رئیس موسسه آموزش عالی خزر محمودآباد در ادامه با اشاره به این که در ارتباط بین صنعت و دانشگاه دو نقد وارد بوده، بیان کرد: اول این که دانشجویان امروز دانشگاه‌های ما آن بار علمی که در صنعت نیاز داریم را ندارند؛ تعدد دانش آموخته و فارغ‌التحصیلان منجر شده تا دانشجو به اندازه کافی از دوران تحصیل خود بهره‌برداری نکند.

شعبان زاده گفت: عدم اعتماد صنعت به دانشجو و دانشگاه‌ها باعث عدم ارتباط آن‌ها خواهد بود؛ مصداق امروزی وقتی دانشجو در مقطع ارشد در دانشگاهی فارغ التحصیل شده و در کمتر از 10 دقیقه از پایان‌نامه خود دفاع می‌کند، این سوال پیش می‌آید که آیا به اندازه عنوان مدرک تحصیلی توان انجام کار را دارد؟

وی تصریح کرد : دومین مورد در بحث نقد وارد شده به صنعت و دانشگاه‌ها تعطیلی اکثر شهرک‌های صنعتی ما است که همین مقدار فعالیت با درصد کمی از ظرفیت بوده که باز چند درصد مربوط به کارهای روزمره شهرک‌ها است و با این شرایط ما نیاز به نیروی جدید نداریم.

رئیس موسسه آموزش عالی خزر محمودآباد با بیان این که دولت باید از صنعت حمایت کرده تا کارخانه‌دار مشتاق به ادامه کار و سرمایه‌گذاری در صنعت باشد، افزود: کارخانه‌دار باید احساس نیاز کرده و با آوردن یکسری افراد صاحب نظر و جذب آن‌ها از بار علمی تحصیل‌کردگان متخصص استفاده کند و در این میان مراکز دانشگاهی و دانشگاه‌ها نباید نگاه بازاری و سطح پائینی به دانشجو داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: دانشجو در قبال مدرکی که دریافت می‌کند باید شخصیت اعتماد برانگیزی داشته باشد اما متاسفانه در برخی دانشگاه‌ها نظارت‌های دقیق در روند دریافت پول و فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی وجود ندارد؛ اگر نظارت هم باشد عدالت وجود ندارد.

شعبان زاده با تاکید بر اینکه نشست بین اساتید و دادن راهکارها در زمینه ایجاد انگیزه برای دانشجویان می‌تواند راه حل خوبی برای منفعل نبودن آن‌ها پیش گرفت، اظهار کرد : امروز دغدغه شغلی و وضع نامناسب بازار ایجاد انگیزه ادامه تحصیل را از دانشجو صلب کرده و اساتید ما باید این انگیزه را در دانشجویان به رشته تحصیلی‌شان ایجاد کنند.

انتهای پیام

نظر شما