شناسهٔ خبر: 24628056 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

صنعتی که به حاشیه می‌رود

اشتغال‌زایی در صنعت گل‌و‌گیاه گامی مهم در رفع مشکل بیکاری

اجرای طرح‌های اشتغال‌زا در زمینه گل و گیاه و سبزی و صیفی گلخانه‌ای گامی مهم در رفع مشکل بیکاری است جذب نیرو از طریق اجرای طرح‌های اشتغال‌زا در زمینه گل و گیاه و سبزی و صیفی گلخانه‌ای گامی مهم در ادامه سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آوای‌شمال، برای توسعه صادرات غیرنفتی از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور جزء اولویت‌ها است و تحقق آن به باروری استعدادهای اقتصادی کشور و رشد تولید بستگی دارد.


برای رفع مهم‌ترین معضل و دغدغه اقتصادی یعنی بیکاری، با تلاش و برنامه‌ریزی برای رونق و تنوع ‌بخشی به صادرات غیرنفتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ایران کشوری چهارفصل و برخوردار از تنوع آب و هوایی و اقلیمی است که استعداد بالقوه بسیاری برای تولید انواع گیاهان و رونق کشاورزی و باغبانی دارد و بهره‌گیری از این استعداد و مزیت اقتصادی ضروری است.

بخش وسیعی از خاک ایران در شمال، مرکز و جنوب غربی کشور مستعد پرورش انواع گل‌ها و گیاهان زینتی است و بازار بالقوه موثری برای این تولیدات در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، همسایگان شمالی و حتی در بازارهای دور شرق آسیا و غرب اروپا وجود دارد.

با وجود تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، اما سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات انجام شده برای بهره‌گیری بهینه از این مزیت در راستای تولید و صادرات کافی نبوده و نیست و تلاش‌های بیشتری را می‌طلبد.

نیما فدایی تولیدکننده گل و گیاه در مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه در شمال ایران در منطقه مازندران و گیلان با آب و هوایی مطبوع، گلخانه‌های سنتی خودنمایی می‌کنند، گفت: در فصل‌هایی از سال دامن طبیعت در این خطه مملو از گیاهان و گل‌ها است.

وی افزود: اگر به بخش گل و گیاه در مازندران توجه شود در آینده شاهد مازندرانی پر از گل خواهیم بود اما هیچ حمایتی نمی‌شود.

فدایی تصریح کرد: ایران در زمینه گیاهان دارویی دارای پیشینه و تاریخ پرافتخاری است، اما در دهه‌ اخیر به حاشیه رانده شد.

این تولیدکننده، یادآور شد: کمتر کشوری در جهان یافت می‌شود که همانند ایران دارای تنوع اقلیمی باشد، به طوری که در ایران هفت هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۱۰ تا ۲۷ درصد آن انحصاری است.

حسین زارع مشاور تولید گل و گیاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: ظرفیت توسعه تولیدات گل و گیاه در استان مازندران خود شامل سه اقلیم نیمه گرمسیر، جنگلی و کوهستانی است که از ۲۸ متر پایین‌تر از سطح دریا تا بیش از ۵۰۰ متر با لاتر از سطح دریا واقع شده و همگی دارای توانمندی‌های خاص خود برای تولید محصولات باغی از جمله گل و گیاهان زینتی است.

وی گفت: ایران جایگاه اصلی بسیاری از گیاهانی است که امروز دنیا در زمینه تولید و پرورش آنها تلاش می‌کند که می‌توان از انواع لاله‌ها و نیز سیکلامن که یک گونه آن به اسم ایران است و با نامش در دنیا شناخته شده است.

زارع تصریح کرد: در مازندران در تمامی رده‌های تولید گل و گیاه اعم از کارگر ساده تا سطح کارشناسان متخصص در مقایسه با سایر کشورها نیروی کار به فراوانی و بسیار ارزان وجود دارد.

این مشاور یادآور شد: با توجه به اهمیتی که کشور به مسئله اشتغال می‌دهد جذب نیرو از طریق اجرای طرح‌های اشتغال‌زا در زمینه گل و گیاه و سبزی و صیفی گلخانه‌ای گامی مهم در ادامه سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی خواهد بود.

اذعان مسئولان و صاحب‌نظران به استعدادهای بالقوه ایران در زمینه گیاهان زینتی و دارویی، نشان می‌دهد که در این سرزمین چه استعدادهای بالقوه‌ای در دسترس عموم مردم است که از نظرها پنهان مانده و حاضر به بهره‌گیری از آنها در راستای دستیابی به اهداف ملی خود نشدیم.

انتهای پیام/

نظر شما