شناسهٔ خبر: 24627209 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

گزارش خبری تحلیلی؛

چک سفید مجلس به دولت؛ مشکل مسکن و بیکاری نداریم، ادامه بدهید!

رای مجدد بهارستان به وزرای کار و راه، چک سفید مجلس به دولت و به معنای آن است که نه جوانان مشکل ‌اشتغال دارند و نه مردم درد مسکن و طبیعی است که ربیعی و آخوندی کار و راه پیشین خود را بایستی ادامه دهند!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی دو جلسه صبح و بعدازظهر روز سه شنبه وزرای کار، تعاون ، رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی را استیضاح و به ادامه کار و راه آنان رای مثبت دادند ، با این احتساب پیامی که از بهارستان به ملت ارسال شد این است که همه آسوده باشید که نه مشکلی در ‌اشتغال جوانان و مردم وجود دارد و نه مشکلی در حوزه مسکن باقی است و دو وزیر مهم دولت دوازدهم که بخش مهمی از اعتراض و انتقادات مردم متوجه آنان است در حوزه مسئولیتی خود مبرا از انتقاد می‌باشند و گلایه‌ای به آنان وارد نیست!

بدیهی است که رای روز سه‌شنبه نمایندگان به ربیعی و آخوندی تائیدی بود و هست بر کار و راه آنان که پیش از این و در پنج سال گذشته پیش گرفته بودند و طبیعی است که با رضایت نمایندگان مجلس همان کار و راه نیز ادامه خواهد یافت و اگر از این پس گلایه‌ای هست بایستی متوجه نمایندگانی باشد که مشکلات مردم را می‌بینند و دم بر نمی‌آورند و اگر استیضاحی هم می‌کنند نتیجه‌ای جز تائید همان راه و مرام گذشته حاصل آن نیست!

سه‌شنبه دو وزیر حاشیه و به تعبیر درست کلمه برای مردم مشکل‌ساز کابینه دوازدهم یعنی وزرای کار و راه به مجلس رفته ، در دو جلسه صبح و بعد از ظهر موافقان و مخالفان آنان سخن گفتند و وزرا نیز از عملکرد خود دفاع کردند، حاصل آن شد که در گزارش دیروز کیهان بدان پرداختیم و آن اینکه: «ربیعی و آخوندی به کار و راه خود ادامه می‌دهند.»

هزینه‌های هنگفت برای ماندن!

در هفته‌ها و روزهای گذشته که بحث سؤال از رئیس‌جمهور و استیضاح وزرای کابینه در فضای عمومی و رسانه‌ای کشور مطرح بود برخی نمایندگان مجلس از این گلایه کردند که چرا معاونین دولت در صحن علنی و غیر آن حضور یافته و دست به لابی‌گری‌های سنگین می‌زنند؟

این لابی‌ها زمینه‌ساز پائین آمدن تعداد امضاهای سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور شده و تاکنون مجلس موفق به اعمال حق قانونی خود در سؤال از روحانی نشده است.

چندی پیش حجت‌الاسلام نصرت‌الله پژمان‌فر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی طی گفت‌و‌گویی با خبرنگار کیهان به این حقیقت‌اشاره کرده و گفته بود: «در یک هفته با لابی گسترده معاونان پارلمانی دولت بیش از صد نماینده امضای خود را از طرح سؤال از رئیس‌جمهور پس گرفته‌اند.»

این لابی‌گری‌ها همواره در صحن و بیرون آن وجود داشته و یکی از فلسفه‌های وجودی معاونین پارلمانی دولت و وزارتخانه‌ها همین بوده که رای نمایندگان را بزنند تا مشکلی برای دولت پیش نیاید!

همین واقعیت در استیضاح وزرا نیز ساری و جاری بود چنانچه دو وزیری که انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد آنان در اجتماع و حتی میان نمایندگان ملت وجود داشته و مجلسی‌ها در جلسات صبح و بعد از ظهر با شور و حرارت فراوان نسبت به عملکرد آنان انتقاد داشتند از بهارستان بار دیگر عازم دفاتر خود شدند تا راه و کار پیشین خود را ادامه دهند.

فراکسیونی که نظراتش زود به زود عوض می‌شود!

فراکسیون امید که نمایندگان عضو آن به جریان اصلاحات نزدیک بوده و با حمایت این جریان نیز به مجلس راه یافته‌اند در ماه‌های گذشته انتقادات تندی نسبت به دولت در محافل عمومی و رسانه‌ای ابراز داشته بودند، این انتقادات برخی را به این نتیجه رسانده بود که نمایندگان عضو این فراکسیون می‌خواهند در میانه میدان طرف ملت را گرفته و کاری کنند که در دو سال گذشته از انجام آن ابا داشتند!

ولی این تصور، تصور باطلی بود چنان‌که یکی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز بعدازظهر بهارستان طی سخنانی در موافقت با استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: صبح برای استیضاح جلسه داشتیم و برخی دوستان امیدی قرار بود صحبت کنند. اما الان عقب کشیدند و ما ماندیم و استیضاح.

احمد امیرآبادی نماینده موافق استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سخنان خود اظهار داشت: آقای آخوندی را قبلا یک بار استیضاح کردیم و همکاران امیدی ما در آن مرحله ما را همراهی نکردند و وزیر رای اعتماد گرفت این بار هم پرچمدار استیضاح برخی دوستان امیدی بودند و انتظار داشتیم تا آخر پای استیضاح بمانند.

وی افزود: در همین راستا صبح برای استیضاح جلسه داشتیم و برخی دوستان امیدی قرار بود صحبت کنند. اما الان عقب کشیدند و ما ماندیم و استیضاح. ما با صداقت تمام در استیضاح آمدیم و می‌خواستیم به دوستان فراکسیون امید کمک کنیم زیرا بسیاری از مردم در حوادث اخیر و سانحه هواپیمایی داغدار شدند و مجلس باید ورود می‌کرد.

امیرآبادی ادامه داد: همه باید برای مصالح ملی تصمیم بگیریم نه مسائل جناحی و گروهی. من فکر کردم با این فضای مجلس اصلا صحبت نکنم. امروز مجلس دارد استیضاح می‌شود و قبل از مطرح شدن استیضاح امروز سر آن را بریدند که جای تاسف دارد.

نماینده قم با بیان اینکه اسناد زیادی از عملکرد آقای آخوندی دارم،‌گفت: آنچه در مجلس در حال اتفاق افتادن است به ضرر نمایندگان است.

نماینده قم گفت:‌اسناد زیادی از عملکرد آقای وزیر داشتم ولی از وقتم استفاده نمی‌کنم چون گفتن این مطالب فایده‌ای ندارد چون پیامکی به نمایندگان داده شده که به آقای وزیر رای بدهید.

امیرآبادی با نمایش تصویر نامه‌ای تاکید کرد: ‌اما برای اینکه ملت بداند چه اسنادی در دست داشتیم به یک مورد آن‌اشاره می‌کنم. این نامه گردش کار آقای جابر انصاری به آقای آخوندی است که به تاریخ 24 اسفند 94 و شماره دبیرخانه م/820/1136است.

وی افزود: آقای جابر انصاری در این نامه می‌خواهد که موافقت کنید تعدادی آپارتمان به قضات شریف داده شود تا هوای شما را داشته باشند. این قضات اکثرا مسئولیت مبارزه با زمین‌خواری را دارند و من امروز با برخی از آنها تماس گرفتم و گفتم که آیا شما این آپارتمان‌ها را گرفته‌اید که آنها گفتند که قبل از عید 96 اینها را به ما پیشنهاد دادند و ما گفتیم شرافت قضات بالاتر از این آپارتمان‌هاست و نپذیرفتیم. آقای وزیر این چه کاری است؟

امیرآبادی خطاب به آخوندی تاکید کرد: شما نمی‌دانستید این گردش کار چیست و زیر آن نوشتید موافقت می‌شود؟ در این نامه آقای جابرانصاری خطاب به شما نوشته است «با سلام همانگونه که مستحضریت یکی از ارکان مبارزه با مفاسد اقتصادی و تحقق تدابیر حضرتعالی جلب مشارکت دستگاه‌های مختلف و مراجع قانونی مرتبط بوده و نقش قوه قضائیه بالاخص دادسرای مبارزه با زمین‌خواری کارکنان دولت و دادگاه‌های رسیدگی‌کننده به این گونه پرونده‌ها در خور تقدیر است».

وی گفت:‌ آقای وزیر معنای این نامه چیست؟ آیا قوه قضائیه درخواست آپارتمان داشته است؟ آقای آخوندی موقعی باید در سیستم شما گردش کار شود که سازمانی درخواست کند. قوه قضائیه درخواستی نداشته پس برای چه جابر انصاری چنین درخواستی کرده است؟»

امیرآبادی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: مطالب زیاد است اما این شما این آقای وزیر و این سوانح.

به هر حال اظهارات دلسوزان و اسناد موجود نمایندگان را به این نتیجه نرساند که مهر پایانی به عملکرد پرحاشیه و خطرساز آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی بزنند و عباس آخوندی با 92 رأی موافق استیضاح ، 152 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در جلسه در سمت خود باقی ماند.

با یک رای باطله ربیعی وزیر ماند!

البته درد تنها این نیست که چرا نمایندگان استیضاح کرده و از صبح تا بعد از ظهر نظرشان عوض شده است، تاسف بارتر اینکه برخی نمایندگان رای ممتنع داده و نظری در این میانه نداشته‌اند و از این اسف بارتر اینکه علاوه‌بر رای موافق، مخالف و ممتنع شاهد یک رای باطله نیز بوده‌ایم!

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 126 رأی موافق، 124 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع و یک رای باطله از مجموع 253 نماینده حاضر در جلسه در سمت خود باقی ماند و این گونه بود که یک رای باطله توانست تکلیف وزارت کار را مشخص سازد.

نگاهی به اظهارات اعضای فراکسیون امید و برخی نمایندگان مجلس که صبح مخالف یک وزیر بوده و نطق خود را برای سخنرانی در مجلس آماده می‌کردند و بعد از ظهر در موافقت با او رای داده و یا نطق کردند نشان‌دهنده یک طنز تلخ است و آن اینکه لابی‌های پرهزینه از بیت‌المال اثرگذار بوده و رای‌ها را جابه جا و میزهای مدیریتی را تثبیت می‌کند!

با اعتبار مجلس بازی نکنیم!

عباس گودرزی نماینده بروجرد نیز عصر سه‌شنبه و پس از پایان استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که به ابقای وی منجر شد طی تذکری شفاهی گفت: نباید با اعتبار مجلس در افکار عمومی بازی کنیم و شان مجلس را باید رعایت کرد. وی با ذکر اینکه خود استیضاح وزیر راه وشهرسازی را امضا نکرده است، اظهار داشت: اگر کسی استیضاح را امضا می‌کند باید پای آن بایستد و اگر در کمیسیون امضای خود را پس نگرفت نباید در صحن از آن منصرف شود. 

عدم ثبات قدم وهن مجلس است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر نیز پس از پایان استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که به ابقای وی منجر شد، گفت:اگر کسی پای سؤال یا استیضاحی را امضا می‌کند باید پای آن بایستد.

وی با ذکر اینکه برخی از نمایندگان 4 تا 5 بار طرح سؤال از رئیس‌جمهور را در صحن امضا کرده ولی امضای خود را پس گرفته‌اند، بیان داشت: نمایندگان مجلس باید ثبات قدم داشته باشند. حاجی‌دلیگانی گفت:‌ اگر نمایندگانی قبل از امضای خود پای استیضاح وزیری از آنجا که باید اجازه نگرفته‌اند، باید قبل از امضا این اجازه را بگیرند و این وهن مجلس است که پس از امضای استیضاح و طرح آن در صحن امضای خود را پس بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس برای روز سه شنبه مسائل مهم‌تری را در دستور داشت، خاطرنشان کرد: وقتی برای جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر راه نزد من آمدند از آنجا که به استیضاح کنندگان اعتماد نداشتم به آنها گفتم چون اعتماد ندارم که تا آخر پای استیضاح بمانید، آن را امضا نمی‌کنم./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: کیهان

نظر شما